Δεν πειστηκε απο τις απαντησεις για το νεο εργοστασιο της ΔΕΗ ο Δ. Χαριτου

Θα συνεκτιμηθεί το ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο πριν την λήψη της οριστικής απόφασης απάντησε η ΔΕΗ

Προχωρούν οι μελέτες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του νέου εργοστασίου με σκοπό τη μετατροπή της υφιστάμενης μονάδας σε νέα, σύγχρονης τεχνολογίας

Δεν πείστηκε από τις απαντήσεις που έλαβε στη Βουλή για τη νέα μονάδα παραγωγής ενέργειας της ΔΕΗ στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής ο Βουλευτής Ροδόπης κ. Δημήτρης Χαρίτου.

Ο κ. Χαρίτου θεωρεί πως δημιουργούνται ερωτηματικά από την απάντηση του Υπουργού Κ. Σκρέκα, εκτιμώντας ότι η κυβέρνηση αποφεύγει να αναλάβει δέσμευση, μεταθέτοντας τη λήψη απόφασης στην διοίκηση της ΔΕΗ, γεγονός που «γεννά σοβαρότατα ερωτήματα για τις πραγματικές της προθέσεις».

Πιστεύει δε πως οι γενικόλογες μάλιστα και ασαφείς αναφορές ότι για τη λήψη απόφασης θα συνεκτιμηθούν το ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο και η πορεία της ηλεκτρικής ενέργειας προκαλούν σοβαρή ανησυχία για το αν τελικά θα προχωρήσει η επένδυση της ΔΕΗ στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, και εκφράζει τον προβληματισμό του γιατί την ίδια στιγμή ιδιωτικά συμφέροντα στον χώρο της ενέργειας επεκτείνουν την δραστηριότητα τους στη Θράκη, ενώ η ΔΕΗ με ευθύνη της κυβέρνησης παραμένει καθηλωμένη, χωρίς σχέδιο για νέες μεγάλες επενδύσεις, όπως η μονάδα στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής.

Προχωρά τη διαδικασία η ΔΕΗ

Παρά τις επιφυλάξεις του βουλευτή, η απάντηση της ΔΕΗ δείχνει πως έχει συγκεκριμένη στόχευση για τη μονάδα, προχωρώντας μετά την έκδοση της νέας άδειας παραγωγής στην εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της νέας Μονάδας.

Σημειώνει δε πως σκοπός της ΔΕΗ αποτελεί η μετατροπή της υφιστάμενης μονάδας συνδυασμένου κύκλου του ΑΗΣ Κομοτηνής, η οποία αποτελεί την παλαιότερη μονάδα αυτής της τεχνολογίας στο χαρτοφυλάκιο της Επιχείρησης, σε μια νέα, σύγχρονης τεχνολογίας, σημαντικά αναβαθμισμένου βαθμού απόδοσης και ιδιαίτερα χαμηλών εκπομπών αερίων ρύπων, αξιοποιώντας παράλληλα στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις υπάρχουσες υποδομές και εγκαταστάσεις, προκειμένου η Επιχείρηση να επιτύχει με τον οικονομικότερο τρόπο την ανανέωση του στόλου των θερμοηλεκτρικών μονάδων της που χρησιμοποιούν ως καύσιμο φυσικό αέριο.

Τονίζει βέβαια πως η οριστική απόφαση για την επένδυση αναμένεται να ληφθεί από τη ΔΕΗ αφού συνεκτιμηθεί το ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο και η πορεία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας μετά την εφαρμογή του target model.

Περιορισμένες οι δυνατότητες αύξησης της ισχύος από μονάδες Φυσικού Αερίου

Στην κατάσταση αυτής της αγοράς αναφέρεται η ΡΑΕ στην απάντησή της, στην οποία παρατίθενται οι έξι αδειοδοτημένες θερμοηλεκτρικές μονάδες παραγωγής με καύσιμο το Φυσικό Αέριο (ΦΑ) συνδυασμένου κύκλου στο διασυνδεδεμένο σύστημα με προσφορά σύνδεσης σε ισχύ, που περιλαμβάνει την μονάδα της ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή και την μονάδα της DAMCO στην Αλεξανδρούπολη, η συνολική ισχύ των οποίων ανέρχεται σε 3,2 GW.

Ακόμα τρείς μονάδες, μεταξύ των οποίων η πρόσφατα αδειοδοτημένη μονάδα της ΔΕΗ 665 MW στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής δεν έχουν ακόμα προσφορά σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ.

Όμως όπως σημειώνει η ΡΑΕ, στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα προβλέπεται μία αύξηση εγκατεστημένης ισχύος από τα 5.2GW μονάδων ΦΑ το 2020 στα 6.9 GW μέχρι το 2025, δηλαδή αύξηση κατά 1,7 GW.

Συνεπώς, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, γίνεται αντιληπτό ότι δεν δύναται να υλοποιηθεί η κατασκευή όλων των ανωτέρω Μονάδων και οι κανόνες της αγοράς είναι αυτοί που θα επιτρέψουν την είσοδο κάποιων εξ αυτών των επιχειρήσεων, βάσει της αξιολόγησης κάθε επενδυτή για την οικονομική και χρηματοδοτική βιωσιμότητα των δραστηριοτήτων του.

Ειδικά για την σχεδιαζόμενη Μονάδα της ΔΕΗ στην ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής, το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ 2021-2030, οποίο αναμένεται να εγκριθεί σύντομα από τη ΡΑΕ, περιλαμβάνει έργα ενίσχυσης του συστήματος στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη και των διασυνδέσεων του συστήματος της περιοχής με τα νησιά του Β. Αιγαίου, την Βουλγαρία και την Τουρκία, τα οποία θα συμβάλουν σημαντικά στη λήψη της επενδυτικής απόφασης εκ μέρους της ΔΕΗ.

Αυτά είναι η ενίσχυση του Συστήματος 400 kV στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης, που περιλαμβάνει την ενίσχυση της σύνδεσης του ΚΥΤ Ν. Σάντας ανοίγοντας το δρόμο για την υλοποίηση μελλοντικών διασυνδετικών γραμμών ανάμεσα στο Ελληνικό Σύστημα και εκείνα της Τουρκίας και της Βουλγαρίας, ενώ θα αποτελέσει ένα εκ των σημείων σύνδεσης στο σύστημα των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Επίσης θα υλοποιηθεί δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας, που θα ξεκινά πάλι από τη Νέα Σάντα, ένα σημαντικό έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος που αναμένεται πλέον να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα εντός του 2022 από την αρχικά προβλεπόμενη ένταξη του στις αρχές του 2023.

Τέλος υπό μελέτη είναι η δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.