«Χριστιανοι και μουσουλμανοι βουλευτες»: ποσο ισχυει η φραση;

Ποικίλες είναι οι συζητήσεις που προέκυψαν στη Ροδόπη αμέσως μετά την ανακοίνωση των τελικών αποτελεσμάτων των εκλογών που δίνουν τις τρεις έδρες της Ροδόπης σε τρεις μουσουλμάνους-σε τυπικό επίπεδο- πολίτες της περιοχής, όπως αναγράφεται και στην ταυτότητά τους, αφού ουσιαστικά το ζήτημα της πίστης είναι καθαρά προσωπική υπόθεση. Αρκετά πρόσωπα της πολιτικής ζωής της Θράκης, αλλά και απλοί πολίτες σχολίασαν όμως την εξέλιξη αυτή, που σαφώς οφείλεται στον εκλογικό νόμο, επικεντρώνοντας, αποκλειστικά και μόνον, στο ζήτημα της θρησκείας και στο «περίεργο» από μία άποψη αίτημα «της ισόρροπης εκπροσώπησης χριστιανών και μουσουλμάνων στη Ροδόπη», που όσο κι αν φαίνεται απλό δεν παύει να «χρωματίζεται» από εθνικιστικά αντανακλαστικά, έστω και λανθανόντως(;).
 
Εξ ου και Τζένη Κατσαρή- Βαφειάδη και Νίκος Μαλαμάς, μέσω του Ράδιο Παρατηρητής 94fm, προσπάθησαν να αναζητήσουν απαντήσεις στα πρόσφατα ερωτήματα, όπως ακούγονται ή και διατυπώνονται στα social media, συζητώντας για την ταυτότητα ενός βουλευτή κατά το σύνταγμα της χώρας, τη σχέση θρησκείας και πολιτικής αλλά και το πόσο ευσταθεί το αίτημα «της ισόρροπης εκπροσώπησης των σύνοικων στοιχείων» με το νομικό, θεολόγο, εκκλησιαστικό ιστορικό και συνεργάτη του «Παρατηρητή της Θράκης κ. Ιωάννη Σιδηρά και τον πολιτικό μηχανικό και εκδότη της εφημερίδα «Γνώμη» κ. Ιωάννη Λασκαράκη.

Ιωάννης Ελ. Σιδηράς, νομικός, θεολόγος, εκκλησιαστικός ιστορικός «Ο παπάς, ο ιμάμης, ο δεσπότης, ο μουφτής, ο δάσκαλος, ο δημοσιογράφος έχουμε ευθύνη να εργαστούμε για παιδεία και να καλλιεργήσουμε συνείδηση ΠΟΛΙΤΗ»

Το πρώτο πράγμα που έθεσε επί τάπητος ο κ. Ιωάννης Σιδηράς ήταν το συνταγματικό πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο είναι ξεκάθαρο ότι «όλοι οι έλληνες πολίτες είναι ίσοι απέναντι στο νόμο. Υπάρχει ισονομία και ισοπολιτεία. Η θρησκεία δεν είναι το κριτήριο για οποιοδήποτε δημόσιο αξίωμα ανέλθει κάποιο πρόσωπο. Ένα κράτος δικαίου αντιμετωπίζει –και οφείλει να αντιμετωπίζει– με ίσο τρόπο όλους τους πολίτες του. Η ισονομία και η ισοπολιτεία είναι δομικά στοιχεία ενός σύγχρονου κράτους δικαίου αστικού τύπου. Ένα επιπρόσθετο στοιχείο σε αυτά είναι βέβαια και η ανεξιθρησκία, το δικαίωμα το καθενός να πιστεύει όπου θέλει να πιστεύει ή και να μην πιστεύει, να μη θρησκεύει δηλαδή». 

«Όταν η θρησκεία γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης, είτε από την πολιτική είτε από οποιονδήποτε άλλον, τότε προκύπτουν πάντοτε αρνητικές συνέπειες»

Αυτό σύμφωνα με τον κ. Σιδηρά «σε κάποιους κύκλους, για να είμαστε αντικειμενικοί και να κάνουμε μια ποιοτική συζήτηση, χωρίς ετικέτες και κομματικές προδιαγραφές, ίσως ενοχλεί. Ένα κράτος δικαίου που ανήκει πολιτισμικά και γεωγραφικά στην Ευρώπη δεν μπορεί να σηκώνει αναχώματα. Άλλωστε, όταν η θρησκεία γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης, είτε από την πολιτική είτε από οποιονδήποτε άλλον, τότε προκύπτουν πάντοτε αρνητικές συνέπειες», παρατήρησε ο κ. Σιδηράς, παραθέτοντας το παράδειγμα της Μέσης Ανατολής και των όσων συμβαίνουν εκεί εξ αιτίας της θρησκείας. «Η θρησκεία δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από την πολιτική», επεσήμανε, τονίζοντας δε ότι «η Ορθόδοξη Θεολογία -στη γνήσια έκφρασή της– δεν έχει επιτρέψει ποτέ να γίνει το δεκανίκι καμίας πολιτικής. Η θρησκεία πρέπει να συνενώνει τους λαούς, να τους οδηγεί σε κοινό μέτωπο για την αντιμετώπιση των κοινών προβλημάτων. Είναι κοινό το πεπρωμένο αυτού του τόπου για όλους μας, είτε είμαστε χριστιανοί είτε μουσουλμάνοι είτε αρμένιοι». 

«Πρέπει ν’ αρχίσει να μαζεύεται το “σουράτι” –όπως λέμε εμείς οι Θρακιώτες– της αυθαιρεσίας των μεγάλων κομμάτων»

Το δεύτερο στοιχείο που θέλησε να σχολιάσει ο κ. Σιδηράς ήταν ο ίδιος ο εκλογικός νόμος, τον οποίο, όπως επεσήμανε, οι ίδιοι οι πολιτικοί μας ψήφισαν προ ετών, όταν οι κυβερνήσεις ήταν μονοκομματικές. «Πάει αυτό το “παραμύθι”, τελείωσε. Η παντοδυναμία του δικομματισμού έχει προ πολλού τελειώσει. Τώρα έχουμε κυβερνήσεις συνεργασίας, κι έτσι πρέπει, για να μαζεύεται το “σουράτι” –όπως λέμε εμείς οι Θρακιώτες– της αυθαιρεσίας των μεγάλων κομμάτων. Άλλαξαν επίσης τα πληθυσμιακά δεδομένα στον τόπο μας. Αυτός ο νόμος είναι απαρχαιωμένος». 

«Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι σ’ αυτόν τον τόπο που η ιστορία μάς έταξε να ζούμε μαζί δεν είναι καλό να φοράμε τη μάσκα της υποκρισίας»

Χαρακτηριστικό της σημερινής κοινωνίας μας κατά τον κ. Σιδηρά είναι η υποκρισία και ο ίδιος διευκρίνισε ότι «κάποια στιγμή θα πρέπει να καταλάβουμε ότι σ’ αυτόν τον τόπο που η ιστορία μάς έταξε να ζούμε μαζί, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, δεν είναι καλό να φοράμε τη μάσκα της υποκρισίας», παρατηρώντας ότι τα ίδια τα κόμματα κάνουν τις επιλογές των θέσεων των υποψηφίων στα ψηφοδέλτια. «Τα κόμματα κάνουν επιλογές με γνώμονα τις ψήφους. Για αυτές τις ψήφους γίνονται είτε πάνω από το τραπέζι είτε κάτω από το τραπέζι διάφορες συνεννοήσεις. Όταν η εκλογική νομοθεσία παράγει λοιπόν ένα τέτοιο αποτέλεσμα, γιατί τότε μόνον αντιδρούμε;». 

«Όταν η πολιτική υπεισέρχεται στις σχέσεις των ανθρώπων με κριτήριο θρησκευτικό αίρεται η βιούμενη εν τοις πράγμασι αρμονική συνύπαρξη»

Ο κ. Σιδηράς τόνισε επιπρόσθετα ότι πρέπει, αφήνοντας πίσω κάθε συζήτηση για το θρήσκευμα των βουλευτών της Ροδόπης, εκείνοι να αποδείξουν στην πράξη ότι είναι βουλευτές όλου του λαού της Ροδόπης, να αφουγκράζονται τους πόνους και τις ανάγκες όλης της κοινωνίας. «Ο θρησκευτικός πλουραλισμός της περιοχής μας είναι πρότυπο για άλλες περιοχές της Ευρώπης, όπου πρόσφατα βιώνουν την πολυπολιτισμικότητα. Βλέπουμε πώς συμπεριφέρεται η Ουγγαρία απέναντι στους μετανάστες… Εμείς ζούμε αρμονικά, ειρηνικά και όλο αυτό είναι κατάκτηση δεκαετιών. Περάσαμε από διάφορες φάσεις, ζούμε όμως τώρα και συνυπάρχουμε με θρησκευτική ελευθερία. Αυτό είναι ευλογία και έτσι πρέπει να γίνεται», επεσήμανε. «Όταν η πολιτική υπεισέρχεται στις σχέσεις των ανθρώπων με κριτήριο θρησκευτικό αίρεται αυτή η βιούμενη εν τοις πράγμασι αρμονική συνύπαρξη. Κάτι τέτοιο είναι λάθος και θα πρέπει όλοι μας να καταλάβουμε ότι η αρμονική συνύπαρξη θα πρέπει να θεμελιώνεται και να προστατεύεται. Αν δεν το κάνουμε ως πολιτεία, ως κεντρικό πολιτικό σύστημα και ως πολίτες, τότε θα έχουμε προβλήματα», διευκρίνισε ο κ. Σιδηράς, διαπιστώνοντας ότι «οι ακρότητες, απ’ όπου κι αν προέρχονται, πρέπει να καταδικάζονται». 

«Δε μου αρέσει να ακούω δηλώσεις από τον άμβωνα περί κομμάτων και πίστης αυτών δε μου αρέσει να ακούω παρεμβάσεις προς “ναυτιλλόμενους”»

Αναλύοντας το ζήτημα και από την απέναντι όχθη ο κ. Σιδηράς διατύπωσε την αντίθεσή του στον πατρονάρισμα και τη χειραγώγηση που ενίοτε δέχονται οι θρησκευόμενοι άνθρωποι από τους πνευματικούς τους ηγέτες, λέγοντας ότι «ο ρόλος των πνευματικών ηγετών είναι πολύ σημαντικός στη ζωή των ανθρώπων. Είτε κάποιος πιστεύει πολύ είτε λιγότερο είτε δεν πιστεύει, ο πνευματικός άνθρωπος πρέπει να αγκαλιάσει όλα τα παιδιά του. Δε μου αρέσει να ακούω δηλώσεις από τον άμβωνα περί κομμάτων και πίστης αυτών. Ποιος δίνει πιστοποιητικά θρησκευτικότητας; Ο Θεός δεν έχει κόμμα! Δε μου αρέσει από τον άμβωνα να ακούω παρεμβάσεις προς “ναυτιλλόμενους”- θρησκευόμενους. Θέλω να στέκεται ψηλά ο θρησκευτικός ηγέτης σε κάθε τοπική κοινωνία για να είναι και πιστός στις διδασκαλίες του ευαγγελίου, του κορανίου. Όλοι είμαστε ένα σώμα, το ανθρώπινο σώμα. Δεν είναι σωστή η πολιτικολογία ή η κομματική τοποθέτηση από θρησκευτικούς ηγέτες, είτε είναι χριστιανοί ορθόδοξοι είτε είναι λειτουργοί του Ισλάμ». Εξ ου και ο κ. Σιδηράς χαρακτήρισε λάθος τις επισκέψεις πολιτικών ηγετών πριν τις εκλογές στους κατά τόπους θρησκευτικούς ηγέτες, άποψη που ασπαζόταν και ο μακαριστός Μαρωνείας και Κομοτηνής Δαμασκηνός, που είχε ως βασική αρχή να μη δέχεται σε προεκλογική περίοδο πολιτικούς αρχηγούς, για να μη φανεί ότι δίνει κατευθυντήρια γραμμή στο λαό.

«Δεν πιστεύω ότι θα βρει κλειστή πόρτα κάποιος Ροδοπίτης αν επισκεφτεί κάποιον από τους νέους βουλευτές»

Ολοκληρώνοντας τις σκέψεις του ο κ. Σιδηράς συμπλήρωσε ότι είναι λάθος να συνδέουμε το στοιχείο του Έλληνα, της ελληνικότητας κάποιου πολίτη αυτού του τόπου, αποκλειστικά ή έστω σε κάποιο βαθμό, με τη θρησκεία, ενώ παράλληλα, τόνισε ότι πρέπει να εκλείψει το στοιχείο της καχυποψίας από την περιοχή μας. «Ο παπάς, ο ιμάμης, ο δεσπότης, ο μουφτής, ο δάσκαλος, ο δημοσιογράφος έχουμε όλοι ευθύνη να εργαστούμε για παιδεία και να καλλιεργήσουμε συνείδηση πολίτη. Είναι ευθύνη όλων μας, να αναλάβει ο καθένας από το μετερίζι του, να εξαλείψουμε την καχυποψία και να εδραιωθεί η έννοια της αρμονικής συνύπαρξης. Όταν αισθανθεί ο καθένας ότι είναι ισότιμος πολίτης, τότε μπορεί να συνεργάζεται σε όλα τα επίπεδα. Δεν πιστεύω ότι θα βρει κλειστή πόρτα κάποιος Ροδοπίτης αν επισκεφτεί κάποιον από τους νέους βουλευτές».

Γιάννης Λασκαράκης, εκδότης εφημερίδας «Γνώμη» «Στην περιοχή μας ο εθνικισμός φέρνει έδρες πολλά είναι τα ονόματα αυτών που έκαναν καριέρα προωθώντας τέτοιες απόψεις»

«Η συζήτηση περί χριστιανών και μουσουλμάνων βουλευτών δεν είναι μόνο ζήτημα που έχει να κάνει με τη μισαλλοδοξία ή με τον εθνικισμό, αλλά και με την τύφλωσή μας, την αδυναμία μας να δούμε τα πραγματικά συμφέροντα της περιοχής μας»

Την άποψή του επί του παρόντος θέματος εξέφρασε και ο εκδότης της εφημερίδας «Γνώμη» κ. Γιάννης Λασκαράκης, καλός γνώστης των πεπραγμένων και της πολιτικής στη Θράκη. Ο ίδιος παρατηρεί ότι η κοινωνία μας επανέρχεται σε μια παλιά εποχή που πολλοί θεωρούσαν ότι έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Στην εποχή «των διαχωρισμών, του έντονου εθνικισμού και της μισαλλοδοξίας, που κρύβονται κατά βάθος πίσω από τις τοποθετήσεις περί χριστιανών και μουσουλμάνων βουλευτών». Ο κ. Λασκαράκης, ωστόσο, θεωρεί ότι τελικά δεν είναι η θρησκεία αυτό που ενοχλεί, αλλά διάφορα άλλα στερεότυπα που έχουν να κάνουν με την περιοχή μας και έχουν βλάψει πολύ αυτό τον τόπο. «Σε μία εποχή που το θέμα των ανοιχτών οριζόντων στη Θράκη έχει αλλάξει τελείως τις ιδιότητες και τα πλεονεκτήματα αυτής της περιοχής, γιατί είναι πλεονέκτημα να είσαι συνοριακή περιοχή, εμείς συζητούμε σήμερα για την εκλογή ή όχι μουσουλμάνων ή χριστιανών στο ελληνικό κοινοβούλιο», επεσήμανε ο ίδιος, διευκρινίζοντας δε ότι «αυτό δεν είναι μόνο ζήτημα που έχει να κάνει με τη μισαλλοδοξία ή με τον εθνικισμό, αλλά έχει να κάνει με την τύφλωσή μας. Δεν μπορούμε να δούμε ποια είναι τα πραγματικά συμφέροντα της περιοχής μας. Αυτό το κλίμα το προωθούν ορισμένη κύκλοι, οι οποίοι ευθύνονται και για την αύξηση των ποσοστών της Χρυσής Αυγής στην περιοχή μας».

«Το ότι έχασε ο Στυλιανίδης στη Ροδόπη δεν οφείλεται στην εκλογή των μουσουλμάνων αλλά στο εκλογικό σύστημα»

Ερμηνεύοντας αυτή την κατάσταση ο κ. Λασκαράκης έκανε λόγο και για την αδυναμία των κομμάτων της περιοχής να σταθούν πάνω από τις περιστάσεις. «Ακόμα και οι πολιτικοί προωθούν το θέμα αυτό. Το ότι έχασε ο Στυλιανίδης εδώ δεν οφείλεται στην εκλογή των μουσουλμάνων αλλά στο εκλογικό σύστημα. Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο να επαναφέρεται ένα τέτοιο θέμα στην περιοχή μας, το οποίο μόνο κακό κάνει. Κανείς μας δεν προβλέπει ότι θα έχουν “κακή” συμπεριφορά οι τρεις μουσουλμάνοι και μάλιστα έχουν αποδείξει ότι είναι αξιόλογα στελέχη και της μειονότητας και της τοπικής κοινωνίας της Θράκης», τόνισε. 

«Τα στερεότυπα της “μεγάλης ιδέας” έχουν ακόμα πέραση στην περιοχή μας σήμερα όμως η μεγάλη ιδέα της περιοχής μας είναι η ιδέα των ανοιχτών οριζόντων»

Η απάντηση σε συμπεριφορές και διατυπώσεις που ενίστανται στην εκλογή βουλευτών από τη μειονότητα βρίσκεται σύμφωνα με τον κ. Λασκαράκη στο γεγονός ότι «στην περιοχή μας ο εθνικισμός φέρνει έδρες. Πολλά είναι τα ονόματα αυτών που έκαναν καριέρα προωθώντας τέτοιες απόψεις». Προς επίρρωση αυτών έδωσε κι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, όταν το 1999 έγιναν προετοιμασίες ώστε να πραγματοποιηθεί στην Κομοτηνή συνάντηση Ελλήνων και Τούρκων δημοσιογράφων και κάποιοι βουλευτές το απαγόρευσαν με επερώτησή τους στη Βουλή, γιατί έπρεπε να ζητήσουν συγγνώμη για την Άλωση της Κωνσταντινούπολης! «Τα στερεότυπα της “μεγάλης ιδέας” έχουν ακόμα πέραση στην περιοχή αυτή. Σήμερα όμως η μεγάλη ιδέα της περιοχής μας είναι η ιδέα των ανοιχτών οριζόντων. Αυτό πρέπει να μας οδηγεί στην πολιτική μας και τίποτε άλλο», ανέφερε ολοκληρώνοντας.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.