«Μαζι για την Αλλαγη» της Περιφερειας Ανατολικης Μακεδονιας και Θρακης

Άρθρο του Μεμέτ Ντενίζ*

Η Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Οι ανάγκες κάθε περιοχής, καθορίζονται από πολλούς παράγοντες όπως είναι η γεωγραφική περιοχή διαμονής, η χρονική συγκυρία, το εισόδημα κ.α. Από την άλλη πλευρά και σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ υπάρχουν επιστημονικά αποδεκτοί δείκτες που χρησιμοποιούνται για να έχουμε μια εικόνα του επιπέδου ανάπτυξης της περιοχής, όπως είναι η ευημερία των κατοίκων, οι συνθήκες διαβίωσης, ο δείκτης σχετικής φτώχειας σε περιφερειακό επίπεδο, η άσκηση της κοινωνικής πολιτικής δηλαδή το σύνολο των πολιτικών και δράσεων του κράτους και των θεσμών (του) για την ευημερία και τη συνοχή της κοινωνίας, το εισόδημα των κατοίκων καθώς ο κίνδυνος της φτώχειας. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το ποσοστό φτώχειας, ορίζεται στο ποσοστό των ατόμων που ζουν σε νοικοκυριά, των οποίων το συνολικό ισοδύναμο διαθέσιμο εισόδημα είναι χαμηλότερο του 60% του εθνικού διάμεσου ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος (λαμβάνεται υπόψη το συνολικό καθαρό εισόδημα, δηλαδή το εισόδημα που προκύπτει μετά την αφαίρεση των φόρων και των εισφορών για κοινωνική ασφάλιση, που λαμβάνεται από όλα τα μέλη του νοικοκυριού).

Σύμφωνα με ένα πρόσφατο άρθρο (του κ. Χάρη Δαλτζόγλου – Μέλος του ΕΝΑ) σχετικά με το Κίνδυνο Φτώχειας που βασίστηκε στις τελευταίες δημοσιευμένες εκθέσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τα έτη 2018, 2019, 2020, 2021, η Περιφέρεια της ΑΜΘ κατέγραψε την μεγαλύτερη αύξηση φτώχειας και τη χειρότερη επίδοση τα τελευταία χρόνια στο σύνολο της επικράτειας, καθώς επίσης και με φθίνουσα πορεία κατάταξης. Για το έτος 2021, οι πολίτες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι οι περισσότεροι (σε ποσοστό) στην Ελλάδα που ζουν αντιμέτωποι με τον κίνδυνο της φτώχειας. Ενδεικτικά, το έτος 2021, ενώ σχεδόν 2 στους 10 Έλληνες (19,6%) ζουν με τον κίνδυνο της φτώχειας, το ποσοστό είναι σχεδόν 10% πιο υψηλό στην ΑΜΘ, στην οποία 29,4% των πολιτών ζει υπό αυτό το καθεστώς. Η ΠΑΜΘ διατηρεί την αρνητική πρωτιά. Για το έτος 2020 η Περιφέρεια της ΑΜΘ καταλαμβάνει την προτελευταία θέση (πίσω από τη Δυτική Ελλάδα) με ποσοστό 26,1% ενώ για τα έτη 2019 και 2018 ήταν πιο κάτω με ποσοστά 24,3% και 21,8%. Σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, την τελευταία τετραετία (2018-2021) υπάρχει μια συνολική αύξηση 7,2% στον κίνδυνο φτώχειας και φαίνεται ότι ανοίγει η ψαλίδα σε σχέση με τον εθνικό δείκτη.

Πρόσφατα, η Διοίκηση της Περιφέρειας στην ΑΜΘ προέβη σε μια θριαμβευτική παρουσίαση της Κοινωνική Πολιτικής σχετικά με το τι έχει υλοποιηθεί και τι πρόκειται να υλοποιηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα σε ενδεχομένη συνέχιση της υπάρχουσας Διοίκησης. Σε αυτό το σημείο αμφισβητείται η αποτελεσματικότητα της διοίκησης, βάσει των οικονομικών στοιχείων (86 εκ. € από το ΕΚΤ) που υλοποιήθηκαν στον Τομέα Κοινωνικής Πολιτικής, σε συνδυασμό με την επιδείνωση των κοινωνικών δεικτών της Περιφέρειας μας  (που χρησιμοποιούνται από την ΕΛΣΤΑΤ). 

Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την ανάγκη παρέμβασης αλλά και την αδράνεια  που υπάρχει εκ μέρους της Περιφέρειας ΑΜΘ. Ως Συνδυασμός “μαζί για την Αλλαγή”, πιστεύουμε ότι η Περιφέρεια είναι μια θεσμική – διοικητική οντότητα όπου αποτέλεσε και αποτελεί βασικό παράγοντα στην επίτευξη των στόχων των αναπτυξιακών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Το 2011 στη Χώρα μας με τη μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και τη θέσπιση των «αιρετών» Περιφερειών μετατοπίστηκε το κέντρο λήψης σημαντικών αποφάσεων από το Κέντρο στην Περιφέρεια. Έτσι, το μεγαλύτερο βάρος σχεδιασμού και υλοποίησης αναπτυξιακών πολιτικών πέρασε στην ευθύνη της Αυτοδιοίκησης και κυρίως της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Οι δεκατρείς Περιφέρειες της Χώρας, με αιρετές πλέον Διοικήσεις, κλήθηκαν να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν ουσιαστικές πολιτικές στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, σε όλους τους τομείς παραγωγικών δραστηριοτήτων, αξιοποιώντας τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους που τους διατίθενται. Η κατάσταση στην περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, σε αντίθεση με άλλες Περιφέρειες της Χώρας, τα στοιχεία και οι δείκτες που αφορούν στη δική μας Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ιδιαίτερα τα τελευταία 8 χρόνια, αποδεικνύουν ότι εδώ δυστυχώς δεν τα καταφέραμε. Η Περιφέρειά μας κατατάσσεται μεταξύ των τελευταίων Περιφερειών της Χώρας αλλά και της ΕΕ με βάση επίσημα στοιχεία τόσο της Ευρωπαϊκής όσο και της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Δόθηκαν πάρα πολλά χρήματα από το ΕΣΠΑ για τον άξονα κοινωνικής πολιτικής και τελικά είμαστε πάλι η φτωχότερη Περιφέρεια.

Οι ευθύνες για την αναπτυξιακή αποτυχία που οδήγησε στην οικονομική και δημογραφική αφαίμαξη του τόπου μας, βαραίνουν κυρίως τις δυο τελευταίες Διοικήσεις της Περιφέρειάς μας, που πολιτεύεται καθαρά και μόνο με όρους επικοινωνιακής προβολής, εξυπηρέτησης μικρών και μεγάλων συμφερόντων και μικροπολιτικών διευθετήσεων. Μιας περιφερειακής Αρχής που ουδέποτε διεκδίκησε το παραμικρό, αλλά πάντοτε εκτελούσε πειθήνια κυβερνητικές εντολές σαν να ήταν μία ακόμη κυβερνητική υπηρεσία. Υπάρχει σίγουρα αναποτελεσματικότητα της διοίκησης.

Οι ευθύνες για την αναπτυξιακή αποτυχία που οδήγησε στην οικονομική και δημογραφική αφαίμαξη του τόπου μας, βαραίνουν κυρίως τις δυο τελευταίες Διοικήσεις της Περιφέρειάς μας, που πολιτεύεται καθαρά και μόνο με όρους επικοινωνιακής προβολής, εξυπηρέτησης μικρών και μεγάλων συμφερόντων και μικροπολιτικών διευθετήσεων. Μιας περιφερειακής Αρχής που ουδέποτε διεκδίκησε το παραμικρό, αλλά πάντοτε εκτελούσε πειθήνια κυβερνητικές εντολές σαν να ήταν μία ακόμη κυβερνητική υπηρεσία. Υπάρχει σίγουρα αναποτελεσματικότητα της διοίκησης.

Για να έχουμε μια ισχυρή Περιφέρεια, χρειάζεται αναδιάρθρωση του παραγωγικού προτύπου με την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών και η προσέλκυση νέων επενδύσεων, η συντήρηση, ενίσχυση και αποκατάσταση βασικών μεταφορικών υποδομών (οδικών – πεσμένες γέφυρες και σιδηροδρομικών – διακοπή δρομολογίων) και νέες χαράξεις, η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας για όλους τους κατοίκους της περιφέρειάς μας, η ανάδειξη και αξιοποίηση στοιχείων του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος με στόχο την οργανωμένη ανάπτυξη δραστηριοτήτων τουρισμού – πολιτισμού, η αντιμετώπιση της αυξημένης μετανάστευσης κυρίως των νέων και η παρατηρούμενη όλο και μεγαλύτερη αύξηση των ανισοτήτων εντός της Περιφέρειας μεταξύ ορεινών και πεδινών περιοχών αλλά και μεταξύ πόλεων και υπαίθρου, η αξιοποίηση της αναβαθμισμένης γεωπολιτικής θέσης της ΠΑΜΘ με την εξασφάλιση ουσιαστικών πλεονεκτημάτων για τους κατοίκους της Περιφέρειάς μας, η αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τις παρατηρούμενες μεταναστευτικές ροές, αλλά και η αντιμετώπιση των επιπτώσεων των πρόσφατων πυρκαγιών με επίκεντρο αυτή του Έβρου όπου απωλέσθηκε το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού οικοσυστήματος, αποτελούσαν και αποτελούν πεδία αναγκαίας δράσης από πλευράς της Περιφερειακής Αρχής για την εξεύρεση βιώσιμων και αποτελεσματικών λύσεων.

Τέλος, μία Περιφερειακή Αρχή για να ανταποκριθεί με επάρκεια και αποτελεσματικότητα στην ουσιαστική άσκηση του ρόλου της όπως αυτός ορίζεται από το θεσμικό πλαίσιο, πρέπει να θέτει και να ακολουθεί συγκεκριμένες κατευθυντήριες αρχές τόσο κατά το σχεδιασμό όσο και κατά την εφαρμογή των πολιτικών που πρόκειται να υλοποιήσει. Αυτές οι αρχές είναι, όπως ο σεβασμός των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης κατά τον σχεδιασμό των πολιτικών και τη λήψη των σχετικών αποφάσεων, η ισόρροπη ανάπτυξη όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων με ταυτόχρονη επιδίωξη εμπέδωσης και εμβάθυνσης περιφερειακής συνείδησης μεταξύ όλων των συμπολιτών μας, η υιοθέτηση και ο σχεδιασμός ολοκληρωμένων παρεμβάσεων ανά τομέα πολιτικής ή/και διατομεακά, η κινητοποίηση όλων των περιφερειακών πόρων και δυνατοτήτων παρέχοντας δυνατότητα ίσων ευκαιριών πρόσβασης για όλους τους συμπολίτες μας χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με τους ΟΤΑ α΄ βαθμού, τους τοπικούς φορείς, καθώς και όλους τους κοινωνικούς και οικονομικούς οργανισμούς σε ολόκληρο το εύρος της περιφέρειάς μας, η υιοθέτηση μέτρων κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης με στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, σεβόμενοι ταυτόχρονα τα ανθρώπινα δικαιώματα των συμπολιτών μας και τα πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά της περιοχής, η άσκηση χρηστής διαχείρισης με διαφάνεια και αξιοκρατία, η προώθηση της ενεργού συμμετοχής των πολιτών στη διαμόρφωση των πολιτικών.

Εμείς πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει πλέον χρόνος για άλλες χαμένες ευκαιρίες. Ο τόπος μας και οι άνθρωποι του, δικαιούνται επιτέλους μια Διοίκηση της Περιφέρειάς μας που να πιστεύει στην Αποκέντρωση, που να ΘΕΛΕΙ και να ΜΠΟΡΕΙ, γιατί μόνο έτσι θα βγούμε από το αναπτυξιακό τέλμα των τελευταίων 8 ετών.

Εμείς, η Παράταξη «ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ» με επικεφαλής τον Δαμιανό Καγγελίδη, μια εντελώς ΝΕΑ παράταξη που συνθέτει μέσα από τα πρόσωπα που την αποτελούν την εγγύηση της ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ με την δυναμική της ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ, δεσμευόμαστε να τιμήσουμε τον ρόλο που θα μας αναθέσουν οι συμπολίτες μας. Για μια Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που επιτέλους θα πάρει τη θέση που της ΑΞΙΖΕΙ στον εθνικό και διεθνή Αναπτυξιακό Χάρτη, ως ένας τόπος ελκυστικός στις επενδύσεις που θα παράγει και θα αναπτύσσεται, ένας τόπος που δε θα διώχνει τα παιδιά του.

Διότι εμείς ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ στην Αποκέντρωση, ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ στην Περιφερειακή Ανάπτυξη. Εμείς και ΞΕΡΟΥΜΕ και ΘΕΛΟΥΜΕ και ΜΠΟΡΟΥΜΕ.

Γιατί «ΜΑΖΙ»;

Γιατί είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη του τόπου μας, η κοινή προσπάθεια ΟΛΩΝ. Γιατί όταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα Εκπαιδευτικά και Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, οι Επιστημονικοί και Επαγγελματικοί φορείς, η Κοινωνία των Πολιτών και το σύνολο των ενεργών Πολιτών συμπράξουν με έναν κοινό και συντεταγμένο βηματισμό στην υλοποίηση ενός ολιστικού σχεδιασμού ανάπτυξης, τότε μόνο ο τόπος μας θα πάρει τη θέση που του αξίζει μέσα στο ανταγωνιστικό εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον.

Γιατί «ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ»;

Γιατί όσο αρκούμαστε σε μια Περιφερειακή Αρχή και έναν Περιφερειάρχη απλό διαχειριστή ευρωπαϊκών χρημάτων και πολιτικής επικοινωνίας, με αρνητικά αναπτυξιακά αποτελέσματα, τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει. Τα χωριά μας θα συνεχίσουν να ερημώνουν, η επιχειρηματικότητα να φυτοζωεί και τα παιδιά μας να ψάχνουν τις τύχες τους αλλού. Γιατί δεσμευόμαστε να ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ όλα εκείνα που χρόνια τώρα κρατάνε την Περιφέρεια μας ουραγό στην ανάπτυξη και πρωταθλητή στη φτώχεια.

*Ο Μεμέτ Ντενίζ είναι Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης με τον συνδυασμό «μαζί για την Αλλαγή».

Είναι Απόφοιτος του Τμήματος Νομικής του ΔΠΘ και του Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης ΔΠΘ. Διαθέτει Μεταπτυχιακά στο Συνταγματικό Δίκαιο και το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο από το Τμήμα Νομικής του ΔΠΘ. Ασκεί το λειτούργημα του δικηγόρου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.