Το πρωτο μειονοτικο φροντιστηριο στην περιοχη της Θρακης

Τα τελευταία χρόνια, με την αύξηση του αριθμού των εισερχομένων στα πανεπιστήμια και την ζήτηση σε ξένες γλώσσες, αυξήθηκε και ο αριθμός των φροντιστηρίων στην περιοχή μας. Έτσι αυξήθηκε ο αριθμός και των μειονοτικών φροντιστηρίων. Δίνοντας μαθήματα, ειδικά στους μαθητές της μειονότητας σε κάποια μαθήματα και σε ξένες γλώσσες, έχουν αναγνωρισθεί στην περιοχή μας και έχουν συμβάλει στην ποιότητα της εκπαίδευσης της μειονότητας.

 

Το πρώτο μειονοτικό φροντιστήριο το άνοιξε ο κ. Σαλήμ Ρασήτ το 2001. Την περασμένη βδομάδα κάναμε μια συνέντευξη μαζί του και μας είπε για τις εμπειρίες του πριν και μετά το φροντιστήριο, για την εκπαίδευση της μειονότητας και τις ξένες γλώσσες γενικά.

Π.: Κ. Σαλήμ, πείτε μας τον εαυτό σας, τι κάνατε πριν ανοίξετε αυτό το φροντιστήριο;
Σ.Ρ.:
Εγώ τελείωσα το δημοτικό στην Κομοτηνή και αποφοίτησα από το 1ο Μειονοτικό Γυμνάσιο-Λύκειο «Τζελάλ Μπαγιάρ» της Κομοτηνής. Μετά πήγα στην Κωνσταντινούπολη για να σπουδάσω. Εκεί τελείωσα το τμήμα Τουρκικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης. Μετά δούλεψα σε ιδιωτικά κολέγια κάποια χρόνια ως δάσκαλος τουρκικής γλώσσας και έκανα το μεταπτυχιακό μου στο ίδιο τμήμα. Στη συνέχεια άρχισα και το διδακτορικό στο ίδιο τμήμα αλλά, εξαιτίας κάποιων συνθηκών, δεν μπόρεσα να το ολοκληρώσω και γύρισα στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα δούλεψα σε ιδιωτικά εκπαιδευτικά κέντρα, όπως στο φροντιστήριο «Alphabet» στην Αλεξανδρούπολη, πάλι ως δάσκαλος της τουρκικής γλώσσας. Μετά από αυτήν εμπειρία, αποφάσισα να ανοίξω δικό μου φροντιστήριο εδώ, στην Κομοτηνή.

Π.: Πότε και πώς ανοίξατε το φροντιστήριό σας;
Σ.Ρ.:
Το 2001 άνοιξα το φροντιστήριο με το δικό μου όνομα, ως Κέντρο Ξένων Γλωσσών Σαλήμ Ρασήτ και ήταν το πρώτο μειονοτικό φροντιστήριο στη Θράκη. Από την ειδικότητά μου άρχισα να διδάσκω τα τούρκικα και μετά με τη βοήθεια κάποιων συναδέλφων προχώρησα στη διδασκαλία των ελληνικών και αγγλικών.

Π.: Για αυτές τις γλώσσες, από ποιες πλευρές υπήρχε ζήτηση;
Σ.Ρ.:
Για τα ελληνικά έρχονται παιδιά, μαθητές της μειονότητας από δημοτικά και γυμνάσια που είχαν δυσκολίες να μάθουν τη γλώσσα στο σχολείο ή δεν την ήξεραν καθόλου. Για τα αγγλικά έρχονται παιδιά από όλη την μειονότητα, επειδή προτιμούσαν να μάθουν τα αγγλικά από τα τουρκικά, αντί από τα ελληνικά που υπήρχαν στα καθιερωμένα φροντιστήρια. Ενώ για τα τούρκικα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, έρχονται πολλοί έλληνες χριστιανοί, για να μάθουν τη γλώσσα.

Π.: Πώς αιτιολογείται τη μεγάλη αύξηση της ζήτησης για τα τούρκικα από τους έλληνες χριστιανούς;
Σ.Ρ.:
Ειδικά τα τελευταία χρόνια που οι σχέσεις των δύο χωρών έχει αναπτυχθεί όσο ποτέ άλλοτε, τα ταξίδια των ελλήνων χριστιανών προς Τουρκία έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο. Επίσης, η ίδρυση του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο εδώ στην Κομοτηνή είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη. Εκτός από αυτά, για πρόσληψη στο δημόσιο ένα πτυχίο ξένης γλώσσας παίζει σημαντικό ρόλο επειδή δίνει αρκετά μόρια. Για ένα πτυχίο Lower στα αγγλικά, που μπορείς να το αποκτήσεις μετά από 5-6 χρόνια αγγλικής διδασκαλίας, για πτυχίο στα τουρκικά ίδιου επιπέδου με το Lower, το αποκτάς σε 2-3 χρόνια. Όλα αυτά πιστεύω πως συνέλαβαν στην μεγάλη αύξηση της ζήτησης για την τουρκική γλώσσα από τους έλληνες χριστιανούς.

Π.: Στο φροντιστήριό σας πόσοι έλληνες χριστιανοί έρχονται κάθε χρόνο για να μάθουν τα τουρκικά;
Σ.Ρ.:
Κάθε χρόνο έρχονται 20 με 30 μαθητές ή φοιτητές έλληνες χριστιανοί για τα τούρκικα και πρόσθετα έρχονται διάφοροι δικηγόροι, δημοσιογράφοι και επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται για τα τούρκικα εξαιτίας της δουλειάς τους. Χάρη σε αυτήν την μεγάλη τάση, εκτός από τα μειονοτικά φροντιστήρια, και τα καθιερωμένα φροντιστήρια ελλήνων χριστιανών άρχισαν να διδάσκουν τη τουρκική γλώσσα.

Π.: Στο φροντιστήριο, εκτός από τις τρεις γλώσσες, διδάσκετε άλλες γλώσσες ή μαθήματα;
Σ.Ρ.:
Σε κάποιους περιόδους, κάναμε διδασκαλία αραβικών με τη βοήθεια συναδέλφων που είχαν σπουδάσει στην Σαουδική Αραβία. Φοιτητές που είχαν πάει στην Ισπανία, με τα προγράμματα Erasmus και κάποιοι που είχαν αραβική καταγωγή ενδιαφέρθηκαν για τα αραβικά στο φροντιστήριό μας.

Π.: Μπορείτε να μας περιγράψετε με λεπτομέρειες την κατάσταση που επικρατεί στα τουρκικά;
Σ.Ρ.:
Από το 2001, με το ξεκίνημα της διδασκαλίας της τουρκικής γλώσσας στο φροντιστήριό μου, για τους μαθητές που ολοκλήρωναν την διδασκαλία, πηγαίναμε στην Κωνσταντινούπολη για να δώσουν τις εξετάσεις του ΤΟΜΕΡ και να πάρουν το πτυχίο ξένης γλώσσας στα τουρκικά. Αλλά στα επόμενα χρόνια, με την μεγάλη αύξηση της ζήτησης για τα τούρκικα, το ΤΟΜΕΡ έκανε συμφωνίες με συγκεκριμένα ιδρύματα στην Ελλάδα, όπως το φροντιστήριο Ζωγοπούλου στην Αθήνα και τη Σχολή Βαλκανικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη και οι εξετάσεις άρχισαν να γίνονται σε αυτά τα κέντρα. Το 2009, για πρώτη φορά το Υπουργείο Παιδείας σε συνεννόηση με τις τουρκικές αρχές, άρχισε και αυτό να πραγματοποιεί εξετάσεις για τα τούρκικα και αναγνωριζόταν ως κρατικό πτυχίο. Αυτές οι εξετάσεις του Υπουργείου ήταν στο ίδιο επίπεδο με αυτό του Lower των αγγλικών και ονομαζόταν ως B1. Φέτος οι εξετάσεις έγιναν τον Μάη στην Κομοτηνή και το Νοέμβριο θα γίνουν στη Ξάνθη. Επειδή στις εξετάσεις αυτές του Υπουργείου υπάρχει μόνο ένα επίπεδο, για αυτό πιστεύω πως είναι δύσκολο, επειδή για να μπει κάποιος σε αυτές τις εξετάσεις χρειάζεται να διδαχθεί τουλάχιστον δύο χρόνια τουρκικά. Ενώ στις εξετάσεις του ΤΟΜΕΡ υπάρχουν πολλά επίπεδα και πιο χαμηλά και πιο υψηλά. Έτσι οι ενδιαφερόμενοι έχουν πολλές επιλογές στις εξετάσεις, ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκονται και μπορούν να πάρουν το πτυχίο του επιπέδου τους, που τους αξίζει. Για αυτό το λόγο, εγώ τους μαθητές μου, τους προωθώ στις εξετάσεις του ΤΟΜΕΡ. Μόνο αν έχω μαθητές που έχουν ολοκληρώσει διδασκαλία δύο ετών και τους εμπιστεύομαι, τότε τους προτείνω τις εξετάσεις του Υπουργείου. Φέτος, στο φροντιστήριό μας είχαμε 15 μαθητές που μπήκανε στις εξετάσεις του ΤΟΜΕΡ και οι 14 από αυτούς πήρανε με επιτυχία το πτυχίο τους.

Π.: Μπορείτε να μας πείτε για τα προγράμματα των μαθημάτων σας;
Σ.Ρ.:
Σε κανονική περίοδο, διδάσκουμε τρεις ώρες τη βδομάδα για τον κάθε μαθητή. Αλλά ανάλογα με τη ζήτηση και των αριθμό των ενδιαφερομένων, ειδικά σε περιόδους «άδειους» όπως το καλοκαίρι, μπορούμε να πυκνώσουμε τις ώρες μέχρι και 8-9 ώρες τη βδομάδα, κάνοντας ομάδες μεταξύ των μαθητών. Ειδικά οι επιχειρηματίες που έρχονται από την Τουρκία, οι δημοσιογράφοι και άλλοι ενδιαφέρονται σε τέτοια προγράμματα.

Π.: Πώς σχολιάζετε την εξέλιξη της εκπαίδευσης της μειονότητας τα τελευταία χρόνια;
Σ.Ρ.:
Κάποιοι λένε πως τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση της μειονότητας πάει από το κακό στο χειρότερο, αλλά από την άλλη εγώ πιστεύω πως έχουν περάσει κάποια σημαντικά στάδια κι έχουν γίνει βήματα. Τα καινούρια βιβλία που εκδόθηκαν και για τα τούρκικα και για τα ελληνικά, είναι πολύ πιο συστηματικά και πρακτικά από τα παλιά και διευκολύνουν πολύ τους μαθητές της μειονότητας. Επίσης, παλιά τα παιδιά από τα μακρινά χωρία δεν μπορούσαν να μάθουν τα ελληνικά εύκολα ή δεν μάθαιναν καθόλου. Ενώ τώρα με την αύξηση του αριθμού των μειονοτικών φροντιστηρίων στην περιοχή μας, μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα και γρήγορα τα ελληνικά και δεν αντιμετωπίζουν τα παλιά προβλήματα προσαρμογής στη γλώσσα στα ελληνικά γυμνάσια ή λύκεια.

Π.: Σας ευχαριστώ πολύ κ. Σαλήμ.
Σ.Ρ.:
Και εγώ σας ευχαριστώ.

Εμπειρίες από το φροντιστήριο του κ. Ρασήτ Σαλήμ

Στο φροντιστήριο του Σαλήμ Ρασήτ, παραδίδει μαθήματα η Σμαράγδα που είναι από το Κόσμιο. Η Σμαράγδα τελείωσε το 1ο Ενιαίο Λύκειο Κομοτηνής και σπούδασε στο Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου στη Κομοτηνή. Στο τελευταίο χρόνο του στο τμήμα αυτό, με το πρόγραμμα Erasmus πήγε στην Άγκυρα της Τουρκίας, στο Πανεπιστήμιο του Χατζέττεπε και πήρε μαθήματα από τα τμήματα της Ιστορίας και Τουρκικής Γλώσσας. Σε αυτό το πανεπιστήμιο ήταν αυτή και μια φίλη της μόνο από όλη την Ελλάδα. Για αυτό το λόγο στην αρχή αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες προσαρμογής και στο πανεπιστήμιο και στην κοινωνία εκεί γενικά. Μετά από έναν χρόνο σπουδών, είχε μάθει τα τουρκικά σε αρκετά καλό επίπεδο ώστε μπορούσε να κάνει τις καθημερινές της δουλειές άνετα και να συνεννοείται με τους ανθρώπους εκεί. Μετά, γύρισε στην Κομοτηνή και άρχισε να δουλεύει στο φροντιστήριο του κ. Σαλήμ Ρασήτ. Διδάσκει στους μαθητές από την μειονότητα τα ελληνικά. Επίσης διδάσκει και τούρκικα στους έλληνες χριστιανούς. Τονίζει ότι δεν περίμενε να αυξηθεί τόσο πολύ η ζήτηση για τα τούρκικα τα τελευταία χρόνια, από τους έλληνες χριστιανούς και αναφέρει ότι αυτή είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη και για τη μειονότητα και για τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.

H Ελίζα Κωσιωρή γεννήθηκε στη Κέρκυρα, αλλά η καταγωγή της είναι από ένα ορεινό χωριό της Καρδίτσας. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στη Κομοτηνή. Στις αρχές του τρίτου έτους αποφάσισε να αναπτύξει τον εαυτό της στις ξένες γλώσσες. Γνώρισε τον κ. Σαλήμ και άρχισε να μαθαίνει τούρκικα στο φροντιστήριό του. Επειδή είχε και άδεια διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας από τη μια δίδασκε αγγλικά, από την άλλη μάθενε τούρκικα στο φροντιστήριο. Όπως μας τονίζει η Ελίζα λέει ότι ανακάλυψε μια γλώσσα μελωδική, πολύ διαφορετική από τις γνωστές ευρωπαϊκές γλώσσες, με δύσκολο συντακτικό αλλά πολύ εύκολη γραμματική. Η καθημερινή τριβή της με τους ανθρώπους της μειονότητας, παιδιά και μεγάλους την έκανε να ανακαλύψει έναν κόσμο που δεν ήξερε πως υπάρχει, έναν κόσμο φιλόξενο με φιλότιμο και καλή καρδιά. Με το χρόνο άρχισε να διαβάζει περιοδικά, εφημερίδες, ποίηση στα τούρκικα, άκουγε μουσική και έμπαινε ολοένα και περισσότερο στο κλίμα ενός πολιτισμού τόσο διαφορετικού μα και τόσο ίδιου με τον δικό της.

 

Για να εξασκήσει όμως περισσότερο τη γλώσσα, πήγε για ένα μήνα στην Κωνσταντινούπολη, όπου έκανε εντατικά καθημερινά μαθήματα στο φροντιστήριο Dilmer. Η επαφή με τους ντόπιους και η συνεχής επικοινωνία της μαζί τους στα τουρκικά την έδωσαν άλλον αέρα στη χρήση της γλώσσας κι έτσι απέκτησε το πτυχίο Β2 του Dilmer και το Β1 του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.
Φέτος φιλοδοξεί να τελειώσει με τα πτυχία και να της μείνει μόνο η καθημερινή επαφή με τους Τούρκους φίλους της χωρίς το άγχος των εξετάσεων!

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.