Στις Ευρωπαικες αγορες ανοιγεται το Λιμανι Αλεξανδρουπολης

Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ: «Ο Λιμένας σταδιακά αρχίζει να παίζει ένα ιδιαίτερα σημαντικό και καθοριστικό ρόλο όχι μόνο για την ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και για την διασφάλιση του ηγετικού περιφερειακού ρόλου της χώρας στης Ευρώπη»

Την Γεωπολιτική – Στρατηγική Διάσταση της Αλεξανδρούπολης, όπως αυτή διαμορφώνεται με τις τελευταίες εξελίξεις, ανέλυσε στους φοιτητές του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης Κομοτηνής το πρωί της Παρασκευής 20 Μαΐου ο Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, κ. Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε από το Europe Direct Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με την υποστήριξη του Σωματείου, «Ομάδα Ενασχόλησης με την Πολιτική Επιστήμη» Politics Society Κομοτηνής στο πλαίσιο του μαθήματος,  «Στοιχεία Στρατηγικής» του Τμήματος και του αντίστοιχου Εργαστηρίου Γεωπολιτικών Αναλύσεων.

Ισχυροποίηση της περιοχής μέσω του Λιμανιού

Αυτή τη στιγμή, με επίκεντρο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παρατηρείται ένας μετασχηματισμός της ευρύτερης περιοχής της Θράκης σε εμπορικό, ενεργειακό και στρατιωτικό κόμβο, ανέφερε ο κ. Χατζημιχαήλ. Αυτός είναι κρίσιμος και καθοριστικός για την ασφάλεια της χώρας, αλλά και μετά τις τελευταίες εξελίξεις, και για την επιβίωση όμορων βαλκανικών χωρών, όπως η Βουλγαρία και άλλες, που θα αρχίσουν να εξαρτώνται πλήρως από την Ελλάδα, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη και ασφάλεια για την σύγκλιση της Ευρώπης.

«Σε ένα τέτοιο πλαίσιο φαίνεται ότι ο Λιμένας σταδιακά αρχίζει να παίζει ένα ιδιαίτερα σημαντικό και καθοριστικό ρόλο όχι μόνο για την ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και για την διασφάλιση του ηγετικού περιφερειακού ρόλου της χώρας στης Ευρώπη» ανέφερε. Μέσα στα τελευταία δύο χρόνια, έχουν γίνει πολλά για να υπερπηδήσουν τα προβλήματα που υφίσταντο για περισσότερες από τρεις δεκαετίες, και λειτουργούσαν σαν τροχοπέδη στην περεταίρω ανάπτυξη του συνόλου της περιοχής.

Ο Λιμένας ήδη έχει διασφαλίσει ένα ικανό στρατηγικό βάθος σε Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη, και σταδιακά επεκτείνεται, δια μέσω του σιδηροδρόμου, προς την Βαλτική, που ορίζεται πλέον ως ο νέος στόχος του Λιμένα.

Όλες αυτές οι κινήσεις, τόνισε, ισχυροποιούν τον ρόλο της χώρας στο κομμάτι του εμπορίου, των στρατιωτικών μεταφορών, αλλά και των ενεργειακών διαδρόμων. Άλλωστε, σημείωσε ο κ. Χατζημιχαήλ, είναι προφανής η ισχυρή βούληση της Ελληνικής Κυβέρνησης για την βελτίωση της προσβασιμότητας του Λιμένα στις Ευρωπαϊκές αγορές, με την υλοποίηση εμβληματικών έργων για τον Έβρο.

Μέχρι τη Βαλτική μέσω του Σιδηροδρόμου

Το ένα είναι το έργο της πρόσβασης του Λιμένα στην Εγνατία Οδό, που έχει ξεκινήσει από τον Ιανουάριο και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από 2 χρόνια, δίνοντας ταχεία και ασφαλή διέξοδο σε αυτή, αλλά και το «έργο του αιώνα» όπως το χαρακτήρισε, την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής σε διπλή ηλεκτροκίνητη.

Αυτή σε ό,τι αφορά το εμπορικό κομμάτι, θα μειώσει το κόστος της μεταφοράς στο ήμισυ, ενώ έχει και ένα πολύ ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα, καθότι από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της, ο Έβρος θα αποκτήσει προαστιακό, και έτσι φθηνή και εύκολη πρόσβαση του Κεντρικού και Βορείου τμήματος του στην Αλεξανδρούπολη.

Το έργο αυτό σχεδιάστηκε και ξεκίνησε η υλοποίησή του μέσα από την μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, ένα νομοθέτημα που θεωρεί πως θα αφήσει εποχή, μέσα από το οποίο παρακάμπτεται η Ελληνική γραφειοκρατία, στο κομμάτι της μελέτης της ανάδειξης αναδόχου και της κατασκευής, και υπολογίζει πως μπορούν να ολοκληρωθούν τόσο μεγάλα έργα σε μια πενταετία.

Η προετοιμασία λοιπόν για τη σιδηροδρομική γραμμή ξεκίνησε στα τέλη του 2019, και η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, άρχισε φέτος.

Αποτέλεσε δε αίτημα του ΟΛΑ η κατά προτεραιότητα κατασκευή του τμήματος Αλεξανδρούπολης Ορμενίου, ανεξάρτητα από την υπόλοιπη Σιδηροδρομική Εγνατία, γιατί είναι ένα ώριμο έργο, που μπορεί να προσελκύσει ενδιαφέρον ιδιωτών, και πρόκειται για μια πεδινή όδευση, χωρίς ιδιαίτερα ζητήματα σε ότι αφορά το κατασκευαστικό κομμάτι.

«Καταδείξαμε στην αγορά και την Κυβέρνηση την ανάγκη για βελτίωση του Σιδηροδρόμου» ανέφερε, καθότι ήδη από τον Ιούλιο του 2020 επανενεργοποιήθηκε η γραμμή, με δρομολόγια μέχρι την Κωστάντζα της Ρουμανίας, τόσο εμπορικά όσο και στρατιωτικά.

Αυτή τη στιγμή τα δρομολόγια πραγματοποιούνται όταν είναι απαραίτητο, όμως στόχος είναι μεσοπρόθεσμα να υπάρξει μια περιοδικότητά τους, που θα κοινοποιηθεί στην αγορά, που θα τους δώσει και τη δυνατότητα να προσελκύσουν περισσότερα φορτία.

Ήδη έχουν πραγματοποιήσει δρομολόγια μέχρι το Ζάγκαν της Πολωνίας, που βρίσκεται 160 χλμ από το Βερολίνο, ενώ επόμενος στόχος είναι οι Βαλτικές χώρες, εντός του καλοκαιριού.

Μέχρι το τέλος του χρόνου η παραχώρηση

Όσο για τη διαδικασία παραχώρησης του Λιμένα, σημείωσε πως σε ένα μήνα το αργότερο θα έχουμε την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών των 4 μεγάλων επενδυτικών μερών που συμμετέχουν στη διαδικασία.

Αυτό σημαίνει πως εντός του καλοκαιριού θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο του Διαγωνισμού, περιμένουν να ελεγχθεί η σύμβαση από το ελεγκτικό Συνέδριο, και μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένεται αν κληθεί η Βουλή για να κυρώσει τη Σύμβαση, όταν και θα έχουμε την εγκατάσταση του Στρατηγικού Επενδυτή και νέου μεγαλομετόχου του ΟΛΑ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.