Πολλες οι δυνατοτητες, αλλα και οι ελλειψεις, στο τουριστικο προιον της ΑΜΘ

Επενδύσεις τόσο σε υποδομές, όσο και στον πολιτισμό χρειάζονται για να υπάρξουν ουσιαστικές βελτιώσεις

Πολλά απομένουν να γίνουν για να μπορέσει η Περιφέρεια ΑΜΘ να βελτιώσει το τουριστικό της προϊόν, ώστε να προσφέρει μια ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία στους επιμέρους προορισμούς της, σύμφωνα με την έκθεση του ΙΝΣΕΤΕ «Ετήσια έκθεση ανταγωνιστικότητας και διαρθρωτικής προσαρμογής στον τομέα του Τουρισμού για το έτος 2022 – Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας & Θράκης».

Η μελέτη αποσκοπεί στην τεκμηρίωση του τομέα και μέσω αυτής στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και παρουσιάζει πέρα από τα βασικά στοιχεία της Περιφέρειας, το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται το τουριστικό προϊόν της περιοχής, αλλά και τις διαρθρωτικές αλλαγές που θα βοηθήσουν στην βελτίωση του κλίματος, μιας και τα περιθώρια βελτίωσης που υπάρχουν είναι πολλά.

Ανάμεσα στις επενδύσεις και τις δράσεις που πρέπει να λάβουν χώρα, είναι η ενίσχυση των υποδομών στα λιμάνια, τα αεροδρόμια αλλά και τον σιδηρόδρομο, η αναβάθμιση όλων των μεθοριακών σταθμών, η υλοποίηση της πολιτιστικής διαδρομής της Εγνατίας Οδού αλλά και η ανάδειξη του πολιτιστικού και αρχαιολογικού αποθέματος της περιοχής.

Μη αναπτυγμένος τουριστικά προορισμός

Σύμφωνα με την μελέτη, η Αν. Μακεδονία & Θράκη αποτελεί μη ανεπτυγμένο τουριστικά προορισμό με δυνατότητα περαιτέρω τουριστικής ανάπτυξης, εστιάζοντας στην προσέλκυση τουριστών από τα Βαλκάνια και την Τουρκία (γεωγραφική εγγύτητα), στις εναλλακτικές και θεματικές μορφές τουρισμού και στην ανάπτυξη διαπεριφερειακών και διασυνοριακών συνεργασιών.

H Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας & Θράκης έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης του τουριστικού της προϊόντος, ώστε να προσφέρει μια ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία στους επιμέρους προορισμούς της, Θράκη και Θάσος, Καβάλα και Δράμα.

Όσο αφορά τον προϊόντα που μπορούν να υποστηρίξουν την τουριστική ανάπτυξη της ΑΜΘ και τον βαθμό ωριμότητάς τους, διαπιστώνεται πως δεν υπάρχουν εδραιωμένα ή ιδιαίτερα αναπτυγμένα προϊόντα.

Υπάρχουν όμως προϊόντα με δυνατότητα ανάπτυξης και ανάδειξης σε εδραιωμένο / ιδιαίτερα ανεπτυγμένο προϊόν: το Ήλιος και Θάλασσα, ο Πολιτιστικός και Θρησκευτικός Τουρισμός, αλλά και η ανάπτυξη ως προορισμός City Break.

Όσο για τα συμπληρωματικά τουριστικά προϊόντα, η μελέτη διαπιστώνει πως δυνατότητα ανάπτυξης και ανάδειξης σε εδραιωμένο/ιδιαίτερα αναπτυγμένο προϊόν υπάρχει στον Αγροτουρισμό, τον Οικοτουρισμό, τον Αθλητικό Τουρισμό αλλά και στο Γαστρονομικό Τουρισμό.

Ως υφιστάμενο ή προς ανάπτυξη υποστηρικτικό / δευτερεύον προϊόν στον προορισμό χαρακτηρίζει το Ναυτικό τουρισμό (yachting και κρουαζιέρα) και το τουριστικό προϊόν MICE (συνεδριακό τουρισμό), και στον Τουρισμό Ευεξίας από τα συμπληρωματικά τουριστικά προϊόντα.

Ποιες δράσεις χρειάζονται

Η περαιτέρω ανάπτυξη των προϊόντων που αναφέρθηκαν, προϋποθέτει την υλοποίηση επενδύσεων και δράσεων.

Ανάμεσα σε αυτές είναι η προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή στο πλαίσιο παραχώρησης της διαχείρισης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και αυτό της Αλεξανδρούπολης, αλλά και η προώθηση των αναπτυξιακών δράσεων στη χερσαία λιμενική ζώνη του Λιμένα Αλεξανδρούπολης, του αλιευτικού καταφυγίου Μάκρης, του αλιευτικού καταφυγίου Θέρμων Σαμοθράκης και η αξιοποίηση του εμπορευματικού σταθμού του λιμένος Καμαριώτισσας Σαμοθράκης.

Στην Καβάλα, τονίζεται η ανάγκη να προχωρήσει η ανάπλαση χερσαίων ζωνών των λιμανιών «Απόστολος Παύλος», Ελευθερών και Κεραμωτής.

Σε άλλα έργα υποδομής προωθούνται τα έργα βελτίωσης της συνδεσιμότητας του αερολιμένα Καβάλας με τους υπόλοιπους κόμβους μεταφορών, η προώθηση και κατασκευή της Σιδηροδρομικής Εγνατίας (Ανατολικός κλάδος) αλλά και η αναβάθμιση/ανακαίνιση όλων των Μεθοριακών Σταθμών του προορισμού στις Π.Ε. Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης.

Την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος θα βοηθήσει η ολοκλήρωση σημαντικών έργων που βρίσκονται στη φάση της κατασκευής ή του σχεδιασμού στις πόλεις της Ξάνθης και της Αλεξανδρούπολης, που αναμένεται να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα τους ως προορισμοί City Break, η υλοποίηση της πολιτιστικής διαδρομής της Εγνατίας Οδού (με τη συνεργασία του Σωματείου «Διάζωμα») αλλά και δράσεις για την συντήρηση / αναβάθμιση / εκσυγχρονισμό / ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, χώρων πολιτιστικής / θρησκευτικής κληρονομιάς και διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων.

Τέλος σε ό,τι τη διαχείριση του προορισμού, χρειάζεται ολοκληρωμένη και δυναμική στρατηγική επικοινωνίας, προβολής και προώθησης της Περιφέρειας στο πλαίσιο ανάπτυξης του Περιφερειακού Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού (DMO), καθώς και δημιουργία ενιαίας διαδικτυακής τουριστικής πύλης για την Περιφέρεια ΑΜΘ.

Η υλοποίηση των προτεινόμενων δράσεων και επενδύσεων θα επιτρέψει την περαιτέρω ανάπτυξη τόσο σε εδραιωμένες αγορές της Περιφέρειας όσο και σε νέες αγορές, οι οποίες θα συμβάλλουν θετικά στην μεγέθυνση των τουριστικών μεγεθών της Περιφέρειας, ενώ η περαιτέρω στόχευση στην εγχώρια αγορά μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των πληροτήτων και στην άμβλυνση της εποχικότητας.

Σχέδια δράσης για περαιτέρω ανάπτυξη του ρεύματος

Το ΙΝΣΕΤΕ έχει εκπονήσει μια σειρά από σχέδια δράσης για την ΑΜΘ, στόχος των οποίων είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού ρεύματος (+35,7% επισκέψεις), με σημαντική όμως άμβλυνση της εποχικότητας (μείωση της συμμετοχής του 3ου τριμήνου κατά 10,3 π.μ. στις ετήσιες επίσκεψεις) η αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη (+71,2%), που θα προκύψει κυρίως από την αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση (+39,0%) αλλά και από την αύξηση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής (+23,2%)

Ως αποτέλεσμα, η αύξηση των διανυκτερεύσεων (+67,2%) και -κυρίως- των εισπράξεων (+132,3%) θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτή των επισκέψεων, ενώ η εποχικότητα σε αυτά τα μεγέθη θα αμβλυνθεί περισσότερο από ότι στις επισκέψεις (μείωση κατά 12,3 π.μ. και 12,7 π.μ. αντίστοιχα).

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.