Ερευνα του Εμπορικου Συλλογου αποτυπωνει την κινηση του ‘19 στην αγορα της Κομοτηνης

Μόλις τρεις στις δέκα επιχειρήσεις της Κομοτηνής πραγματοποίησε πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές

Μείωση ετήσιου τζίρου είδε το 35,56%  των καταστηματαρχών

 
Τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήγαγε το διάστημα 6 με 20 Ιανουαρίου του 2020 με σκοπό την αποτύπωση του οικονομικού περιβάλλοντος του έτους 2019 στην πόλη της Κομοτηνής γνωστοποίησε χθες, Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής.
 
Η έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει το δυσχερές οικονομικό περιβάλλον που μετέφεραν οι εκπρόσωποι του κλάδου όλο το προηγούμενο διάστημα που ακολούθησε της εορταστικής περιόδου, κάνοντας λόγο για πτωτική κίνηση που οφείλεται και στις προωθητικές ενέργειες του Νοεμβρίου, όπως η Black Friday. Ειδικότερα η έρευνα κατέγραψε μείωση στην επισκεψιμότητα των καταστημάτων κατά τον μήνα Δεκέμβριο του 2019, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018, μεγάλο ποσοστό μείωσης του τζίρου των καταστημάτων κατά την ίδια περίοδο και πολύ μικρή «συνεισφορά», μόλις στο 3% των αλλοδαπών επισκεπτών στην τοπική οικονομία.
 
Επιδιώκοντας να καταγράψει τις οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων μελών του και τις εξελίξεις του περιβάλλοντος στο οποίο λειτουργεί το τοπικό εμπόριο και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, ο Εμπορικός Σύλλογος διεξήγαγε στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε εκατόν σαράντα έξι ιδιοκτήτες καταστημάτων με δειγματοληπτικό πλαίσιο το μητρώο του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής, καλύπτοντας όλο το γεωγραφικό εύρος της πόλης της, μέσω επιτόπιας αλλά και τηλεφωνικής συνέντευξης, με την χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.
 
Πραγματοποιήθηκε γεωγραφική κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ενώ προσδιορίστηκε και η επιμέρους κλαδική υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με την επαγγελματική δραστηριότητα-ομοιογένεια των εγγεγραμμένων μελών του σωματείου, διαμορφώνοντας έτσι την κατηγορία των καταστημάτων της Περιφέρειας της Κομοτηνής με 16 κλάδους και την κατηγορία του Κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους, ώστε να υπάρξει στρωματοποίηση του στατιστικού πληθυσμού και εν τέλει μία σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του 2019.
 
Διευκρινίζεται ότι υπήρξαν δύο ερωτηματολόγια ανάλογα με την γεωγραφική κατηγοριοποίηση με τρεις κοινές ερωτήσεις, ενώ μόνον στο ερωτηματολόγιο του Κέντρου οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε επιπλέον ερωτήσεις σχετικά με την εορταστική περίοδο και το μείγμα των πελατών τους.
 

«Ελεύθερη πτώση» και στην επισκεψιμότητα

 
Ως προς τα αποτελέσματα της έρευνας, η επισκεψιμότητα που καταγράφηκε τον Δεκέμβριο του 2019 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018, ήταν χειρότερη κατά 46,44%, το 37,65% των επαγγελματιών δεν παρατήρησαν καμία μεταβολή, ενώ για το 15,91 η κίνηση υπήρξε καλύτερη χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση ως προς τα ποσοστά μεταξύ των καταστημάτων του κέντρου και της Περιφέρειας (Πίνακας 1).

 

Καμία μεταβολή τζίρου μεταξύ των δύο τελευταίων μηνών του 2019

 
Ο τζίρος των καταστημάτων του Δεκεμβρίου 2019 συγκριτικά με τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, όπως διαφαίνεται στον πίνακα 2, απάντησε πως κινήθηκε καλύτερα σε ποσοστό 37,67%  με μια  μέση αύξηση  17,07% (Πίνακας 3), ενώ την ίδια ώρα αντίστοιχο ποσοστό και συγκεκριμένα το  37,65 % των ερωτηθέντων είδαν τον τζίρο του μήνα να μειώνεται με μία μέση μείωση της τάξεως του 20.35%. Μόλις το 24.67% των συμμετεχόντων στην έρευνα δεν είχε καμία μεταβολή στο ύψος του τζίρου μεταξύ των δύο μηνών.

Ειδικότερα τα στοιχεία για την Περιφέρεια καταδεικνύουν βελτίωση του τζίρου Δεκ.-Νοεμ. 2019 για το 26,56% των επιχειρήσεων με μέση αύξηση 15,79%,  καμία μεταβολή για το 35,94% και επιδείνωση του τζίρου στο 37,50% με μέση μείωση 20,37%, ενώ αντίστοιχα το Κέντρο ο τζίρος παρουσιάζεται βελτιωμένος στο 48,78%  των καταστημάτων με μέση αύξηση 18,35%, καμία μεταβολή στο 13,41% του δείγματος και χειρότερα στο 37,80% με μέση μείωση 20,33%.

 

Κάθε πέρυσι και καλύτερα για την εορταστική αγορά

 
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στην παραδοσιακή αγορά της Κομοτηνής, με την προσθήκη των καταστημάτων της εστίασης, κλήθηκαν επίσης να δώσουν στοιχεία σχετικά με τον τζίρο της εορταστικής περιόδου του 2019, καθώς και στοιχεία σχετικά με τις πιθανές πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές, ώστε να αποτυπωθεί στατιστικά η εικόνα που παρουσιάζει το εμπορικό κέντρο και να προσδιοριστεί το οικονομικό αποτύπωμα της παρουσίας των τουριστών στην περιοχή.
 
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι οι πωλήσεις του κέντρου κατά την περίοδο των εορτών του 2019 συγκριτικά με αυτές του 2018 διαφοροποιούνται  στις τρεις κατηγορίες απαντήσεων, με το 23.171% να δηλώνει αύξηση του τζίρου της εορταστικής περιόδου, το 30,49% να μην παρατηρεί καμία μεταβολή και το 46,34% να καταγράφει μειωμένο τζίρο στην ίδια περίοδο (Πίνακας 4).


 
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα που εξάγονται από τις απαντήσεις της κεντρικής ερώτησης της έρευνας για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Κομοτηνής, σύμφωνα με τις οποίες το η πλειοψηφία των καταστημάτων, ήτοι το 35,56% αυτών κατέγραψαν μείωση του ετήσιου τζίρου τους, το 31.48%  παρουσίασαν αύξηση και το  32,96% των επιχειρήσεων δεν σημείωσαν καμία μεταβολή (Πίνακας 5).   
 
 
 
Στα επιμέρους στοιχεία διαφαίνεται πως τα καταστήματα του κέντρου πραγματοποίησαν καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με εκείνα της Περιφέρειας, καθώς το 31.71% των επιχειρήσεων που συμμετείχε στην έρευνα είδε τον τζίρο του να αυξάνεται το 2019 σε σχέση με το 2018, έναντι του 31,25% των επιχειρήσεων της Περιφέρειας, το 37,80% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα, έναντι του 28,13% των επιχειρήσεων της Περιφέρειας, και το 30,49% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το περασμένο έτος έναντι του 40,62% των καταστημάτων της Περιφέρειας που είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το περασμένο έτος.
 

Τρία στα δέκα μαγαζιά είχε έσοδα από τον τουρισμό

 
Μόλις τρεις στις δέκα επιχειρήσεις της Κομοτηνής, ποσοστό δηλαδή 34,15%, πραγματοποίησε πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές, εντός του 2019, ενώ η συμμετοχή των αλλοδαπών στους ετήσιους τζίρους των καταστημάτων ανέρχεται μόλις στο 3,03%, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με το 5,58% της περασμένης χρονιάς(Πίνακας 6).


 

Ως προς την ταυτότητα των αλλοδαπών καταναλωτών για το 2019, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κύριος όγκος αυτών, σε ποσοστό 39,29% προήλθε από την Βουλγαρία, ακολούθως σε ποσοστό 32,14% από την Τουρκία και ακολουθούν με πολύ μικρότερα ποσοστά καταναλωτές από την Ρουμανία, την Ρωσία και την Γαλλία (Πίνακας 8).
 

Αξιοσημείωτο αναφοράς είναι τα αποτελέσματα που απεικονίζονται στον πίνακα 9 με τα ποσοστά  των Βούλγαρων και Τούρκων καταναλωτών να είναι σχεδόν ισόποσα και να καταλαμβάνουν συνολικά το 71,43% του μείγματος των ξένων τουριστών-καταναλωτών για το έτος 2019, επισημαίνοντας πως η έρευνα  εντοπίζει και καταγράφει μόνον τους επισκέπτες εκείνους που προβαίνουν σε κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών από καταστήματα τριάντα διαφορετικών κλάδων της Κομοτηνής σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιχειρηματιών-μελών του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής που συμμετέχουν σε αυτή.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.