Επανακαμπτει αλλα απεχει ακομα απο τις προ κορωνοιου εποχες η αγορα της Κομοτηνης

Μεγάλος «πληγωμένος» η εστίαση

Σε χειρότερη κατάσταση τα καταστήματα της περιφέρειας, απ’ ό,τι του κέντρου

Η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής για την κίνηση στην αγορά της πόλης το 2021

Τα δεδομένα της έρευνας που διεξήγαγε για την αποτύπωση του Οικονομικού Περιβάλλοντος το 2021 έδωσε στη δημοσιότητα ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής, επιδιώκοντας να καταγράψει τις οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων μελών του και τις εξελίξεις του περιβάλλοντος στο οποίο λειτουργεί το τοπικό εμπόριο και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Η έρευνα διεξήχθη με στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε 150 ιδιοκτήτες καταστημάτων με δειγματοληπτικό πλαίσιο το μητρώο του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής, καλύπτοντας όλο το γεωγραφικό εύρος της πόλης της Κομοτηνής, μέσω επιτόπιας αλλά και τηλεφωνικής συνέντευξης, με την χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.

Πραγματοποιήθηκε γεωγραφική κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε δύο μεγάλες κατηγορίες ενώ προσδιορίστηκε και η επιμέρους κλαδική υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με την επαγγελματική δραστηριότητα-ομοιογένεια των εγγεγραμμένων μελών του σωματείου, διαμορφώνοντας έτσι την κατηγορία των καταστημάτων της Περιφέρειας της Κομοτηνής με 16 κλάδους και την κατηγορία του Κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους, ώστε να υπάρξει στρωματοποίηση του στατιστικού πληθυσμού και εν τέλει μία σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του 2021.

Διευκρινίζεται ότι υπήρξαν δύο ερωτηματολόγια ανάλογα με την γεωγραφική κατηγοριοποίηση με τρεις κοινές ερωτήσεις, ενώ μόνον στο ερωτηματολόγιο του Κέντρου οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε επιπλέον ερωτήσεις σχετικά με την εορταστική περίοδο και το μείγμα των πελατών τους. 

Ο Ετήσιος Τζίρος 2021 συγκριτικά με 2020 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα που εξάγονται από τις απαντήσεις της κεντρικής ερώτησης της έρευνας για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Κομοτηνής καθώς μέσω της έρευνας ο Εμπορικός Σύλλογος θέλησε να συγκρίνει την ίδια περίοδο τόσο με την αντίστοιχη του 2021 όσο και με εκείνη του 2019 δηλαδή πριν από την εμφάνιση της πανδημίας. 

Συγκεκριμένα αύξηση  για το έτος 2021 συγκριτικά με το 2020  κατέγραψαν το 41,85%, καμία μεταβολή  παρατήρησε το 23,74% ενώ μείωση είχε το 34,41%.  

Στα επιμέρους και την Περιφέρεια, το 29,50% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα είδε τον τζίρο τους να αυξάνεται το 2021 σε σχέση με το 2020, το 28,21% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα και το 42,29% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το περασμένο έτος.

Τα καταστήματα του Κέντρου φαίνεται πως πραγματοποίησαν καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με εκείνα της Περιφέρειας με το 54,21% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα να βλέπει τον τζίρο του να αυξάνεται το 2021 σε σχέση με το 2020, το 19,28% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα και το 26,51% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το περασμένο έτος.

Βέβαια, όπως σχολιάζει ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής, η αύξηση του τζίρου για του καταστηματάρχες του Κέντρου ήταν αναμενόμενη καθώς για το έτος 2020 τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία δημιούργησαν μεγάλη ανάσταση στη αγορά και κατά συνέπια μεγάλη πτώση των πωλήσεων .

Ο Ετήσιος Τζίρος 2021 συγκριτικά με 2019 

Όσο αφορά τον τζίρο του 2021 συγκριτικά με το 2019, αύξησε κατέγραψε το 23,02% καμία μεταβολή  παρατήρησε το 27,61% ενώ μείωση είχε το 49,37%.  

Στα επιμέρους και την Περιφέρεια, το 24,35% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα είδε τον τζίρο του να αυξάνεται το 2021 σε σχέση με το 2019, το 16,67% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα και το 58,98% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το 2019. 

«Για τα καταστήματα της περιφερείας φαίνεται ότι η συνθήκη της πανδημίας και οι αρνητικές συνέπειες της στη οικονομία δεν έδωσε περιθώρια στους επαγγελματίες να ανακάμψουν  με αποτέλεσμα  ένα πολύ μεγάλο ποσοστό να καταγράφει μείωση τζίρου συγκριτικά με το 2019» σχολιάζει ο Εμπορικός Σύλλογος.

Τα καταστήματα του Κέντρου  που συμμετείχαν στην έρευνα το 21,68% βλέπει τον τζίρο του να αυξάνεται το 2021 σε σχέση με το 2019, το 38,55% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα και το 39,77% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το 2019.

«Το αρνητικές συνέπιες της πανδημίας είναι εμφανείς και για τα καταστήματα του κέντρου καθώς ενώ  σημείωσαν αύξηση συγκριτικά με το 2020 δεν  μπόρεσαν να ξεπεράσουν τις πώλησης του 2019» επισημαίνει ο Εμπορικός Σύλλογος. 

Κλαδική κατηγοριοποίηση Κέντρου 2021 συγκριτικά 2020

Στις κλαδικές υποκατηγορίες του κέντρου, θετικά αποτελέσματα στο σύνολο των απαντήσεων παρουσιάζουν τα καταστήματα με γυναίκεια και αντρικά  ενδύματα, υποδήματα καθώς επίσης  τα οπτικά   και τα καλλυντικά – αξεσουάρ 

Καμία μεταβολή στις ετήσιες επιδόσεις του 2021 συγκριτικά με το 2020  καταγράφονται στον κλάδο Κοσμήματα-Χρυσός.

Ο κλάδος που σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση είναι αυτός της εστίασης  στο  σύνολο των σχετικών επιχειρήσεων να καταγράφει σημαντική μείωση  τζίρου για το 2020. 

Κλαδική κατηγοριοποίηση Περιφέρειας  2021 συγκριτικά 2020

Στις κλαδικές υποκατηγορίες της περιφέρειας αρνητικά αποτελέσματα στο σύνολο των απαντήσεων παρουσιάζουν τα κρεοπωλεία – ιχθυοπωλεία, τα ψιλικά –ζαχαρώδη και ο κλάδος του αυτοκίνητου. 

Καμία μεταβολή στις ετήσιες επιδόσεις στο σύνολό το καταγράφονται στους  κλάδους  Έπιπλα – Κουζίνες στα αρτοποιεία και στα παντοπωλεία.

 Στους κλάδους με θετικά  αποτελέσματα ανήκουν τα ζαχαροπλαστεία και οι μεταφορές με το σύνολο των σχετικών επιχειρήσεων να καταγράφει αύξηση τζίρου για το 2021. 

100% αρνητικά απάντηση για την καταναλωτική κίνηση από τουρίστες

Στην  ερώτηση σχετικά με το  αν υπήρξε καταναλωτική κίνηση από τουρίστες Έλληνες και ξένους. Το σύνολο των ερωτηθέντων έδωσε αρνητική απάντηση, καθώς η πανδημία εμπόδισε τις μετακινήσεις  κατά συνέπεια  και την επισκεψιμότητα στη πόλη μας.

Αυξάνονται τα e-shop σε τοπικό επίπεδο  

Στo πλαίσιο  της ερώτησης εάν οι επιχειρηματίες τη Κομοτηνής διατηρούν ηλεκτρονικό κατάστημα , διαπιστώνεται ότι το ποσοστό των καταστημάτων που διαθέτουν eShops από το 33% που βρισκόταν το 2020 ανέβηκε στο 45% . Η αύξηση συνδέεται, όπως εξηγεί ο Εμπορικός Σύλλογος, με το επιδοτούμενο πρόγραμμα ΕΣΠΑ e-λιανικό που ανακοινώθηκε το 2021 και  είχε στόχο  στην επιχορήγηση ΜμΕ επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου για την ανάπτυξη/αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Κική Κωνσταντινίδου: «Σε φάση επανεκκίνησης η αγορά… αλλά»

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής κ. Κική Κωνσταντινίδου έσπευσε να διευκρινίσει πως «η έλευση της πανδημίας του Covid-19 το Μάρτιο το 2020 και η επιβολή των περιοριστικών μέτρων  που ακολούθησε, επέφερε ισχυρό πλήγμα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του Εμπορικοί Συλλόγου ο δείκτης ετήσιου κύκλου εργασιών για την πλειοψηφία 41,85% των καταστημάτων του κέντρου της Κομοτηνής παρουσίασε αύξηση  συγκριτικά με το 2020. Βέβαια το στοιχειό αυτό σε πρώτη ανάγνωση μπορεί να δείχνει ότι η αγορά βρίσκεται σε φάση επανεκκίνησης ωστόσο η σύγκριση των πωλήσεων σε σχέση με το 2019 δηλώνει ξεκάθαρα τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία στο λιανεμπόριο καθώς το 49,37 % των καταστηματαρχών της πόλης μας παρατήρησαν μείωση του τζίρου τους συγκριτικά με το 2019». 

Αναλύοντας τα αποτελέσματα ανά κλάδο η ίδια παρέθεσε πως «ο Κλάδος ένδυσης και υπόδησης ένας από τους μεγαλύτερους του λιανεμπορίου σημείωσε καλύτερη επίδοση σε σύγκριση με αυτή του 2020 αλλά σημαντικά χαμηλότερη από αυτή του 2019. Οι περιορισμοί που τέθηκαν σε ισχύ εν μέσω ενδιάμεσων εκπτώσεων όπως η υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης αρνητικού τεστ για την είσοδο στα εμπορικά καταστήματα είχε αρνητικές επιπτώσεις στον τζίρο, καθώς παραδοσιακά το διάστημα αυτό τα καταστήματα πραγματοποιούν πάνω από το 30% των ετησίων πωλήσεών τους.

Ένας από τους ελάχιστους τομείς οικονομικής δραστηριότητας οπού η πανδημία είχε θετικό αντίκτυπο στις πώλησης των επιχειρήσεων του κλάδου είναι τα καταστήματα τροφίμων (supermarkets) καθώς καταγράφου αύξηση τζίρου σε σχέση με το 2019 πάνω από 20%».        

«Τα καταστήματα της περιφέρεια επηρεάστηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό»

Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής σχολίασε ακόμα πως «η συνθήκη της πανδημίας και οι αρνητικές συνέπειες της στη οικονομία επηρέασε σε πολύ μεγάλο βαθμό τα καταστήματα της περιφέρειας  καθώς το  49,37% στο σύνολο των κλάδων που απαρτίζουν την περιφέρεια κατέγραψε μείωση τζίρου συγκριτικά με το 2019.

Στις κλαδικές υποκατηγορίες  αρνητικά αποτελέσματα  σε σχέση με το 2019 σημείωσαν τα κρεοπωλεία – ιχθυοπωλεία. Η μείωση των πωλήσεων  σύμφωνα με του καταστηματάρχες είναι συνυφασμένη με το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εστίαση καθώς η δραστηριότητα περιορίζεται στη λιανική πώληση με τη μειωσίμου  τζίρου να κυμαίνεται μεταξύ  20%και 30%».   

Πλήγμα και στα ψιλικά- αρτοποιεία

«Ανάλογη εικόνα» συνέχισε η ίδια «καταγράφεται και στο κλάδο των ψιλικών. Τα περιπτερά έχουν υποστεί μεγάλο πλήγμα λόγω της πανδημίας και μάλιστα είναι σημαντικότερο από αυτό που φαίνεται καθώς υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων οι οποίες παρότι εμφανίζουν τζίρο με μείωση μικρότερη του 20% αυτός οφείλεται ως επί το πλείστον σε μη κερδοφόρα προϊόντα, όπως τσιγάρα και κάρτες  κάτι που σημαίνει ότι τα κέρδη τους έχουν μειωθεί σημαντικά (άνω του 20%-30%).

Τα αρτοποιεία ένας από τους σημαντικότερους κλάδους καθώς αφόρα ειδή διατροφή που βρίσκονται στο καθημερινό πρόγραμμα του καταναλωτή παρουσιάζουν μείωση συγκριτικά με το 2020 και καμιά μεταβολή με το 2019. Επίσης οι καταστηματάρχες του κλάδου  δηλώνουν δυσαρεστημένοι και απογοητευμένοι  σχετικά με τη κίνηση της εορταστικής περιόδου».

Οι επιχειρήσεις στράφηκαν στο e-shop για να ανταπεξέλθουν

Τέλος αναφορά με τα e-shop η κ. Κωνσταντινίδου εξήγησε πως «από την έρευνα διαπιστώνεται η  αύξηση λειτουργίας των  ηλεκτρονικών καταστημάτων  σε τοπικό επίπεδο,  καθώς  το ποσοστό των καταστημάτων που διαθέτουν e-shop  στη πόλη μας έχει φτάσει το 45% έναντι του 33% που βρισκόταν 2020. Οι επιχειρήσεις στραφήκαν στη λύση του ηλεκτρονικού εμπορίου για να μπορέσουν να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στις νέες ανάγκες που δημιουργούσαν τα περιοριστικά μέτρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επίσης  το επιδοτούμενο πρόγραμμα ΕΣΠΑ e-λιανικό που ανακοινώθηκε το 2021  συντέλεσε στην αύξηση του ποσοστού των επιχειρήσεων του διαθέτουν e-shop  και σε τοπικό επίπεδο». 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.