Ελληνες και Γερμανοι δημοσιογραφοι συζητουν για την Ευρωπη και την οικονομικη κριση

Μια ουσιαστική συνεργασία έχει ξεκινήσει ανάμεσα στο Γενικό Προξενείο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη και της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης στο πλαίσιο της προώθησης της συνεργασίας αδελφοποιημένων πόλεων των δύο χωρών και της προετοιμασίας δημιουργίας ενός Ελληνογερμανικού Δικτύου με αντικείμενο «Περιφέρειες, Δήμοι, Πολίτες». Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί είναι δυο ενημερωτικές αποστολές Ελλήνων δημοσιογράφων σε πόλεις της Γερμανίας προκειμένου για μια δια ζώσης επικοινωνία μεταξύ συναδέλφων. Η πρώτη αποστολή απευθυνόταν σε δημοσιογράφους, μέλη της ΕΣΗΕΜ-Θ από τη Θεσσαλονίκη και η δεύτερη που πραγματοποιήθηκε από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου 2011 σε δημοσιογράφους κύρια από την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη. Οι αποστολές διοργανώθηκαν από το Γερμανικό Υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με την Ελληνική Ακαδημία Βερολίνου και στοχεύουν στην εδραίωση στενής συνεργασίας μεταξύ Ελληνικών και Γερμανικών ΜΜΕ, μέσα από την οποία μπορούν να επιτευχθούν σχέσεις και δράσεις στους τομείς του πολιτισμού, της οικονομίας, του περιβάλλοντος ανάμεσα σε δήμους αλλά και ομάδες πολιτών.

Η συνάντηση του φετινού Ιούνη, στην οποία συμμετείχαν επτά Έλληνες δημοσιογράφοι, περιελάμβανε αρχικά διήμερη επίσκεψη στη Νυρεμβέργη και στη γειτονική πόλη Lauf και στη συνέχεια διήμερη διαμονή στην Κολωνία, λόγω των σχέσεων αδελφοποίησης με την Καβάλα, τη Δράμα και τη Θεσσαλονίκη, η οποία έδωσε την ευκαιρία για συνομιλία με Έλληνες που ζουν κι εργάζονται στη Γερμανία και δραστηριοποιούνται και στον χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης με πολύ μεγάλη επιτυχία. Κοινό πρόβλημα που εντόπισαν όλοι είναι η δυστοκία στη λειτουργία των Ελληνικών προξενείων στη Γερμανία, ειδικά μετά την περσινή μείωση Προξενείων και προσωπικού.

Η πρωτοβουλία του Γενικού Προξενείου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη να διοργανώσει την αποστολή Ελλήνων δημοσιογράφων προερχόμενων κυρίως από την Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, στη Γερμανία ήταν χρήσιμη και αποκαλυπτική σε μια περίοδο κρίσιμη για την ελληνική οικονομία αλλά και για τις σχέσεις της χώρας μας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, δη με την Γερμανία. Η συνομιλία με δημοσιογράφους μεγάλων εκδοτικών σχημάτων και τηλεοπτικών σταθμών στις τρεις Γερμανικές πόλεις αποτύπωσε την οπτική τους απέναντι στην ελληνική πραγματικότητα αλλά ήταν και μια ευκαιρία να μεταφερθεί από την πλευρά των Ελλήνων το τι συμβαίνει στην Ελλάδα και πόσο δύσκολες στιγμές αντιμετωπίζει η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών. Παράλληλα, ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία να επισημανθούν τα εργασιακά προβλήματα τόσο των Ελλήνων όσο και των Γερμανών δημοσιογράφων, με αφορμή και την 24ωρη απεργία των Γερμανών δημοσιογράφων της έντυπης δημοσιογραφίας στις 9 Ιουνίου, με αιτήματα να μην κοπεί ο 13ος μισθός, να μην αυξηθεί το 35ωρο και να μην ισχύσει το μέτρο για μείωση κατά 25% στον μισθό των νεοεισερχόμενων συντακτών.

Νυρεμβέργη «Εφημερίδα της Νυρεμβέργης» και «Franken TV»

Μια απόλυτα διαφωτιστική συνάντηση ως προς την οπτική των Γερμανικών ΜΜΕ για την Ελληνική οικονομική κρίση έλαβε χώρα στην ιστορική εφημερίδα «Nurnberger Zeitung» («Εφημερίδα της Νυρεμβέργης»), ηλικίας 208 ετών, με tirage 35.000 φύλλα, εκ των οποίων το 75% αφορά συνδρομητές. Μια πολιτική συντάκτρια και ο αναπληρωτής αρχισυντάκτη – εκ των 60 συνολικά εργαζομένων συντακτών- περιέγραψαν την «πολιτική» τους ως προς τη θεματολογία με στόχο να κρατήσουν το αναγνωστικό τους κοινό, ειδικά στην εποχή που τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Ειπώθηκε χαρακτηριστικά «κανείς δεν γνωρίζει ποιο θα είναι το τέλος αυτής της διαδρομής κι αν θα επικρατήσουν οι ηλεκτρονικές εφημερίδες», προβληματισμός κοινός και για την Ελλάδα. Ως προς το «ανέβασμα» ειδήσεων της εφημερίδας στο διαδίκτυο διευκρινίστηκε ότι τα αποκλειστικά θέματα τ’ «ανεβάζουν» μόλις εκδοθεί η εφημερίδα. Έγινε επίσης σαφές ότι καθοριστικό ρόλο στην ύλη διαδραματίζουν και οι freelancers δημοσιογράφοι, οι οποίοι αμείβονται με 50 λεπτά τη σειρά.

Επόμενος σταθμός ήταν το «Franken TV», ένα τηλεοπτικό κανάλι με αξιόλογες εγκαταστάσεις και πολύ καλό εργασιακό περιβάλλον κι έμφαση στην ειδησιογραφία.

Μια όαση ενημέρωσης ήταν η επίσκεψη στο Κέντρο Τεκμηρίωσης της Νυρεμβέργης η οποία, έχοντας αποτελέσει το εθνικιστικό κέντρο των Ναζί, φιλοξενούσε τα ετήσια συνέδρια του κόμματος και μάλιστα ένας μεγάλος αριθμός κτιριακών εγκαταστάσεων είχε κατασκευαστεί γι’ αυτόν ειδικά τον λόγο. Αποκαλυπτική για έναν ευρωπαίο, ειδικά Έλληνα, η πορεία του Χίτλερ και του Ναζισμού, οι ψυχολογικές μέθοδοι που χρησιμοποίησε για να συγκεντρώσει και να ξεσηκώσει τα πλήθη με το πρόταγμα της άρειας φυλής, όπως και η «χρήση» επιβλητικών κτιρίων που δημιουργούν δυσανάλογη σχέση μεγέθους με τον άνθρωπο. Συγκλονιστικό μουσείο για την Ευρώπη αλλά και για την ίδια την ανθρωπότητα κι εξαιρετική η επιλογή της Γερμανικής κυβέρνησης να το επισκέπτονται τα σχολεία για να μην ξεχνούν την ιστορία τους. Στο παιχνίδι της προπαγάνδας έπαιξε καθοριστικό ρόλο το βιβλίο του Χίτλερ «Ο Αγών μου», το οποίο προσφερόταν ως γαμήλιο δώρο στους μελλόνυμφους….

Επίσκεψη στο Lauf

Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η επίσκεψη στην πανέμορφη πόλη Lauf μόλις στα 17.000 χλμ. από τη Νυρεμβέργη η οποία έχει αδελφοποιηθεί με τη Δράμα λόγω της ισχυρής παρουσίας 700 Ελλήνων, ανάμεσά τους πολλοί Δραμινοί. Η συζήτηση με έναν εκ των δημάρχων παρείχε χρήσιμες πληροφορίες για την οπτική τους στο κρίσιμο θέμα της ενέργειας, ειδικά σε μια περίοδο προετοιμασίας για τη Γερμανία ν’ αντικαταστήσει την πυρηνική με φιλικές για το περιβάλλον μορφές ενέργειας. Εξάλλου, στη διαδρομή προς το Lauf διαπιστώθηκε η έμφαση που δίνεται στα φωτοβολταϊκά.

Η επίσκεψη σ’ ένα ειδικό κέντρο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και προστασίας του κλίματος (ΖΕΚ) ήταν διαφωτιστική για τις επιλογές τόσο των ιδιωτών όσο και θεσμικών φορέων να θωρακίσουν ενεργειακά τα υπάρχοντα κτίρια στην περιοχή της Βόρειας Βαυαρίας, μετά από συγκεκριμένο έλεγχο που διενεργεί το ΖΕΚ. Το πρόγραμμα στο Lauf εμπλουτίστηκε με μια ουσιαστική επίσκεψη στον τοπική εφημερίδα Pegnitz Zeitung όπου οι δημοσιογράφοι μάς εξέπληξαν ευχάριστα με την ψυχραιμία τους, καθότι μόλις την προηγούμενη μέρα είχαν «χάσει» αρχεία ετών από τον σκληρό δίσκο, αλλά παρόλα αυτά προσπαθούσαν να τα επανακτήσουν μεθοδικά και ήρεμα.

Κολωνία WDR (Κρατική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση)

Η επίσκεψη στην Κολωνία περιελάμβανε σημαντικές επαφές τόσο στο κρατικό WDR (Κρατική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση) όσο και στο ιδιωτικό RTL (το οποίο έχει αναπτυχθεί επιχειρηματικά και στην Ελλάδα μέσα από τον ALPHA), αλλά και τον ιστορικό οίκο NEVEN DU MONT.

Το moto του WDR ότι οφείλουν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην εκπαίδευση του κοινού ήταν μια μεγάλη πρόκληση για τους Έλληνες δημοσιογράφους συγκριτικά με το καθεστώς λειτουργίας κρατικών ΜΜΕ στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα πολύ ισχυρό κανάλι, ταυτόχρονα πολύ κοντά στον πολίτη. «Δεν ελέγχει το κράτος το τι κάνουμε» είπε χαρακτηριστικά ο Arnd Henze, δημοσιογράφος του WDR, εξηγώντας ότι η ελευθερία του λόγου προστατεύεται από το Ανώτατο Δικαστήριο. Τους ενδιαφέρει η ενημέρωση, η ψυχαγωγία, παράλληλα με τα αθλητικά και την προβολή ταινιών δίνοντας έμφαση στο προφίλ και το μορφωτικό επίπεδο του κοινού. Η «ποιότητα» του τηλεθεατή είναι ένα στοίχημα που προσπαθούν να κερδίσουν σε συνεργασία μεταξύ των ειδησιογραφικών εκπομπών που αποτελούν και την αιχμή του δόρατος στο πρόγραμμά τους.

 

Το WDR βασίζεται σ’ ένα ισχυρό δίκτυο ανταποκριτών σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, αριθμούν πέντε ανταποκριτές στις Βρυξέλλες, τρεις στη Μόσχα, δύο στο Κάιρο, δύο στο Μαρόκο, συνολικά σε 27 χώρες. Η ποιότητα στην ενημέρωση στηρίζεται σε συνολικά 700 ρεπόρτερ – συντάκτες στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση ενώ το WDR συμβάλλει ταυτόχρονα στο παραγόμενο πολιτιστικό προϊόν με τη διοργάνωση εκδηλώσεων πολιτιστικού περιεχομένου, όπως είναι τα κονσέρτα.

 

«Αυτή η δημοκρατία χρειάζεται δημόσια τηλεόραση» σχολίασε ο Arnd Henze τονίζοντας ότι χρειάζεται δημοκρατία και αντικειμενικότητα, ειδικά στην κάλυψη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Ανέφερε ότι κάποια γερμανικά έντυπα προσεγγίζουν με τον γνωστό απαξιωτικό έως και προσβλητικό τρόπο την οικονομική ελληνική κρίση γιατί πολύ απλά στηρίζουν την αναγνωσιμότητά τους στα σκάνδαλα που προκαλούν. Η άποψή του είναι ότι τα media πρέπει να στηρίζουν την ενότητα, διαφοροποιούμενος από τη στάση ορισμένων συναδέλφων του.

RTL

Η επίσκεψη στο RTL αποκάλυψε πώς οι τηλεοπτικοί κολοσσοί όπως το RTL GROUP επιβιώνουν και συνεχίζουν ν’ ανθίζουν παρά την οικονομική κρίση και κερδίζουν τηλεθεατές. Είναι το κανάλι που δημιούργησε και κατέχει τα πνευματικά δικαιώματα εκπομπών όπως το Idols, X Factor, και πολλές άλλες που κάνουν τον γύρο του κόσμου. Η ιστορία τους ξεκινά το 1924, οπότε το Radio Luxembourg βγαίνει στον αέρα. Στον βασικό σχεδιασμό τους η προσαρμογή στις νέες συνθήκες και τις απαιτήσεις του κοινού και στις στρατηγικές τους τα θεματικά κανάλια.
Κατέχουν ισχυρή θέση στην αγορά, εκτός από την Ελλάδα που τώρα χτίζεται και έχουν φτάσει στο 13,9%, την ίδια στιγμή που μετρούν ποσοστά 35% στη Γερμανία, 24,5% στην Κροατία, 38,3% στο Βέλγιο, 19,3% στη Γαλλία.
Στα πλεονεκτήματα που διαθέτουν ένα ισχυρό δυναμικό τηλεπαρουσιαστών έχοντας επιλέξει να κρατούν για χρόνια τα ίδια άτομα, ενώ αυτό που αλλάζουν είναι το … ντεκόρ. Επίσης, στην prime time έχουν σχεδιάσει διαφορετικό πρόγραμμα για κάθε μέρα, μετά από επισταμένη έρευνα στο κοινό τους. «Προσπαθούμε κάθε χρόνο να δημιουργήσουμε νέο πρόγραμμα. Χρειάζεται κάτι νέο για να προσεγγίσεις το κοινό, διαφορετικά το χάνεις» ειπώθηκε χαρακτηριστικά.
Επιλογή τους αποτελεί το να δοκιμάζουν τους θερινούς μήνες τα νέα σόου γιατί η πλειοψηφία του κοινού δεν βλέπει τηλεόραση όπως τον χειμώνα. Στις «εφευρέσεις» τους ανήκουν και τα «Αληθινά σενάρια», γνωστά πλέον και στο ελληνικό κοινό.
Το RTL μετρά επίσης ένα σημαντικό δίκτυο ανταποκριτών ανά τον κόσμο, όπως σε Κωνσταντινούπολη, Μόσχα, Ιερουσαλήμ, Κίνα, Αυστραλία. Στα «εργαλεία» της επικοινωνίας που διαθέτουν έχουν συμπεριληφθεί το διαδίκτυο, το κινητό και το facebook.

NEVEN DU MONT

Ο αρχισυντάκτης Dr. Jan Bruggelmann ανέλαβε την ξενάγηση των Ελλήνων δημοσιογράφων στον ιστορικό οίκο NEVEN DU MONT μια μέρα πανγερμανικής απεργιακής κινητοποίησης, η οποία μεταφράζεται σε σκληρή διαπραγμάτευση μεταξύ εκδοτών και δημοσιογραφικών ενώσεων σε μια εποχή που οι πωλήσεις των εκδοτικών οίκων πέφτουν και οι τζίροι μειώνονται, πλην όμως οι δημοσιογράφοι συνεχίζουν να εργάζονται.
Στο τραπέζι του διαλόγου με τον Dr. Jan Bruggelmann τέθηκαν μια σειρά από ζητήματα που αφορούσαν στο «τι θέλουμε να κάνουμε με τη μοντέρνα δημοσιογραφία», «πώς αντιμετωπίζεται η κρίση στην Ελλάδα», «ποια η πορεία του ευρώ». Είπε χαρακτηριστικά ότι οι Γερμανοί αποκάλεσαν το ευρώ «ακριβό» λέγοντας «το ευρώ με κάνει φτωχό», άποψη πραγματικά πολύ κοντά σ’ αυτήν των Ελλήνων. Αναγνώρισε ότι και για τον πολίτη το όλο οικοδόμημα δεν εμπνέει εμπιστοσύνη όπως εξελίσσονται τα πράγματα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά επίσης στην Ιρλανδία και την Πορτογαλία. Αντιμετώπισε με ρεαλισμό την ελληνική κρίση μιλώντας ταυτόχρονα για το πόσο σημαντική αγορά αποτελεί η Ευρώπη για τη Γερμανία.
Ως προς το «τέλος εποχής» για τις εφημερίδες συμφώνησε ότι ο κόσμος διαβάζει όλο και λιγότερο αλλά με την πεποίθηση ότι δεν θα φτάσουμε στο τέλος των εφημερίδων.

Ως κατακλείδα θα μπορούσε να μείνει ένα ερώτημα για τον κάθε ένα είτε αναγνώστη είτε δημοσιογράφο. «Το κοινό κάνει την είδηση ή η είδηση το κοινό;», μια και οι αγωνίες Ελλήνων και Γερμανών δημοσιογράφων είναι κοινές σε πολλά σημεία.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.