Υφεση στην Χριστουγεννιατικη αγορα

Η αγορά σε πανελλαδικό επίπεδο έδειξε φέτος ν’ ακολουθεί το θερμόμετρο καθώς τα τέλη του φθινοπώρου και οι αρχές του χειμώνα που αναμενόταν να κινηθεί έδειξε θερμοκρασίες κοντά στο 0 με αρκετά καταστήματα ειδικά σε μεγάλες πόλεις να κινδυνεύουν να κλείσουν. Η οικονομική κρίση που διαδέχτηκε την ύφεση και στη χώρα μας είναι ένας βασικός λόγος αλλά κατά τους καταστηματάρχες ο βασικότερος είναι ο φόβος μιας μεγαλύτερης κρίσης που οδηγεί μεγάλο μέρος των καταναλωτών σε περισυλλογή και συγκράτηση. Η ευκολία με την οποία στο παρελθόν αγοράζαμε ρούχα, παπούτσια, διακοσμητικά και διάφορα άλλα γιορτινά είδη αντικαταστάθηκε από υπολογισμούς για τα σημαντικά και τα πρωτεύοντα και η χαλαρή για καιρό χρήση της κάρτας από υπολογισμό του ρευστού για να μην φουσκώσουν άλλο οι εναπομείνασες πιστωτικές. Μια βόλτα στην αγορά της Κομοτηνής και μια συζήτηση με τέσσερις επαγγελματίες που την γνωρίζουν για χρόνια – κάποιοι και ως παιδιά εμπόρων – πείθει ότι ο κόσμος είναι συγκρατημένος στις αγορές του και η αιτία είναι … η τηλεόραση που σπέρνει για μια ακόμη φορά τον πανικό.

Γιάννης Χατζηαντωνίου,

Stefanel και οπτικά Χατζηαντωνίου

«Είναι βασικό να έχει καλύτερη ψυχολογία το κοινό»

Ο Γιάννης Χατζηαντωνίου, ιδιοκτήτης του ομώνυμου καταστήματος οπτικών και του καταστήματος ρούχων Stefanel εδώ και λίγο καιρό, εξηγεί πως τον Νοέμβρη η κίνηση ήταν πολύ περιορισμένη, ανέβηκε κάπως τις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη και τονώθηκε την τελευταία εβδομάδα. «Επιλέξαμε να κάνουμε ένα 10ημερο προσφορών στο κατάστημα οπτικών κι αυτό ήταν σημαντικό για να ζεσταθεί η κίνηση δείχνοντας πως οι καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές και τις ευκαιρίες».

Από την μέχρι τώρα εμπειρία του από το ρούχο, είπε πως «η κίνηση ήταν σχετικά καλή με γνώμονα την εποχή που διανύουμε αν και δε μπορώ να το συγκρίνω με άλλες χρονιές γιατί δεν βίωσα την προηγούμενη κατάσταση. Αντιλαμβάνομαι πως η κίνηση ήταν κανονική».

Ως προς τον τρόπο πληρωμής, ο κ. Χατζηαντωνίου ανέφερε πως οι μισοί πληρώνουν μετρητοίς και κάποιοι επιλέγουν την κάρτα ή τις δόσεις. «Υπάρχει μια σχετική δυσκολία ρευστότητας. Φροντίζει κάποιος να πάρει αυτό που τον ενδιαφέρει και κατά το δυνατόν να μη χρεωθεί άμεσα. Κάποιοι ζητούν έκπτωση κι όταν βέβαια πρόκειται για καλό πελάτη κάνουμε κάτι καλύτερο από τη στιγμή που μας προτιμάει».

Μέσα και από συζητήσεις με συναδέλφους του εμπόρους διαπιστώνει πως η κίνηση είναι 20% κάτω συγκριτικά με πέρυσι. Αξιολογεί πως η βασική αιτία της πτώσης της κίνησης είναι η ψυχολογία του κοινού. «Ανοίγουμε την τηλεόραση και μας βομβαρδίζουν με το αρνητικό κλίμα που επικρατεί κι αυτό που θ’ ακολουθήσει, με αποτέλεσμα αυτός που έχει αγοραστική δύναμη να είναι συγκρατημένος».

Συμφωνεί ότι η επαρχία αντέχει κάπως καθώς η κατάσταση στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη είναι πολύ άσχημη. Στις μικρές πόλεις υπάρχει ένας κύκλος εμπόρου – καταναλωτή που διέπεται από διαπροσωπικές σχέσεις και γνωρίζουν όλοι πως αν κινηθεί το χρήμα θα έρθει στα χέρια τους είτε είναι έμποροι που θέλουν να πουλήσουν είτε καταναλωτές που αγοράζουν αλλά την επόμενη μέρα οι ίδιοι ή μέλη της οικογένειάς τους ενδέχεται να ζητήσουν δουλειά, άρα γνωρίζουν πως δεν πρέπει να μειωθούν οι θέσεις εργασίας. «Αν το δει κάποιος μακροπρόθεσμα έχει όφελος όταν αφήνει τα χρήματά του στην πόλη του, γιατί όταν χρειαστεί το παιδί του μια θέση εργασίας θα το πετύχει ευκολότερα, αντίθετα αν κλείσουν μια σειρά από καταστήματα η ζήτηση εργασίας θα μειωθεί».

Ο κ. Χατζηαντωνίου εξήγησε πως αναμένουν να κινηθεί η αγορά μετά την προχθεσινή καταβολή των επιδομάτων στους αγρότες. «Εκτιμώ ότι μέχρι να βγει ο μήνας η αγορά θα ζεσταθεί από τους αγρότες. Θα πρέπει να μεταφέρουμε στο κοινό ότι είναι βασικό να έχει καλύτερη ψυχολογία. Ο καθένας από την πλευρά του θα πρέπει να προσπαθήσει για το καλύτερο» είπε.

Μάνος Μπέσιας,

Iris Gallery

«Η αγορά ελπίζει σε ανάκαμψη»

Ο Μάνος Μπέσιας, ιδιοκτήτης του καταστήματος Iris Gallery αξιολογεί ως αυξημένη την κίνηση τις τελευταίες μέρες αλλά πεσμένη συγκριτικά με άλλες εορταστικές περιόδους. «Δεν μπορούμε να μιλήσουμε με ασφαλή ποσοστά καθώς η εορταστική περίοδος συνεχίζεται αλλά σε μια πρώτη εκτίμηση είναι 30% κάτω από πέρυσι, πτώση πολύ σημαντική. Όλο το χειμώνα η κίνηση ήταν πεσμένη».

Ανάμεσα στους πελάτες του είναι αρκετοί εκείνοι που πληρώνουν με πιστωτική κάρτα. «Την θεωρούν ως λύση γιατί μπορούν ανεξαρτήτως ποσού να πληρώσουν σε 12 άτοκες δόσεις» εξηγεί.

Γνωρίζοντας τις επιλογές των για χρόνια πελατών του διαπιστώνει πως κάποιοι που ψώνιζαν δώρα αυτήν την περίοδο όχι μόνο για συγγενείς αλλά και για γνωστούς και φίλους κάνουν αγορές μόνο για κουμπάρους, γονείς και παιδιά. «Κάνουν οικονομικές αγορές και μόνο για τα κοντινά συγγενικά πρόσωπα».

Αξιολογώντας τις αιτίες της πτώσης της κίνησης ο κ. Μπέσιας σημειώνει πως «οι καταναλωτές φοβούνται, με αποτέλεσμα να είναι συγκρατημένοι γιατί δεν θεωρώ πως έχει αλλάξει κάτι σε τραγικό βαθμό».

Ο ιδιοκτήτης του Iris Gallery διακρίνει πως οι περισσότερες αγορές πελατών από το κατάστημά του, που περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα προϊόντων γύρω από το σπίτι, αφορούν σε είδη εποχής, όπως είναι τα γιορτινά δώρα και διακοσμητικά. «Υπάρχουν αυτοί που επιλέγουν αντικείμενα που θα μείνουν για όλο το χρόνο και βέβαια αυτοί που αγοράζουν τα εποχιακά».

Το ποσοστό αυτών που θέλουν ν’ αλλάξουν επίπλωση στο σπίτι τους ή μια ταπετσαρία ή μια γωνιά διακόσμησης είναι μειωμένο και συνδέεται, σύμφωνα με τον κ. Μπέσια και με την πτώση της ανοικοδόμησης. «Τα είδη σπιτιού θα τα επιλέξει κύρια αυτός που μπαίνει στην αρχή σ’ ένα σπίτι ή κάποιος που κάνει ανακαίνιση, αν και δεν είναι πολλοί αυτοί που προχωρούν σε ριζική ανακαίνιση».

Επίσης, διακρίνει πως υπάρχει μια σχετική κινητικότητα στην αγορά από κατοίκους της Αλεξανδρούπολης.

Το μήνυμα που θέλει να περάσει είναι πως ελπίζουν σε ανάκαμψη.

Δέσποινα Ιωαννίδου,

Swarovski

«Τα νέα παιδιά με πολύ μεράκι παίρνουν ένα δώρο στην κοπέλα τους»

Η υπεύθυνη του καταστήματος Swarovski στην Κομοτηνή Δέσποινα Ιωαννίδου παρατηρεί μια συγκράτηση του αγοραστικού κοινού, όπως και ότι το κοινό αποφασίζει να κάνει τα γιορτινά του ψώνια και βγαίνει στην αγορά αλλά συγκρατημένα. «Δεν είναι όπως τις άλλες περιόδους γιορτών. Ο κόσμος βγαίνει στην αγορά αλλά επιλέγει κάτι φθηνότερο. Είναι λίγοι αυτοί που θα διαθέσουν το ποσό που διέθεταν τα προηγούμενα χρόνια για να αγοράσουν τα δώρα τους».

Εξήγησε ότι το κόσμημα συνεχίζει να κινείται. «Ευτυχώς οι γυναίκες χαίρονται όταν παίρνουν ένα δώρο και οι άντρες προσπαθούν να μας ικανοποιήσουν. Λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων έχουμε πολλές ονομαστικές γιορτές και γιόρταζαν η Κατερίνα, η Στέλλα και άλλα ονόματα, οπότε κινήθηκαν τα δώρα.

Η αλήθεια είναι βέβαια πως τα προηγούμενα Χριστούγεννα ήταν καλύτερα τα δεδομένα».

Η κ. Ιωαννίδου σημειώνει ότι υπάρχει η δυνατότητα να πληρώσουν κάποιοι με πιστωτική κάρτα αλλά η πλειοψηφία των καταναλωτών προτιμούν το ρευστό. «Τα ποσά δεν είναι μεγάλα για να χρησιμοποιήσει κάποιος κάρτα» εξηγεί. Προσθέτει ότι είναι πολλοί οι άντρες που ψωνίζουν για τις γυναίκες τους. «Ειδικά τα νέα παιδιά έρχονται με πολύ μεράκι για να πάρουν ένα δώρο στην κοπέλα ή την σύζυγό τους».

Το κατάστημα παρέχει την επιλογή και της εικόνας για όσους θέλουν ένα κλασσικό δώρο αλλά η πλειοψηφία των πελατών επιλέγει τα Swarovski, ειδικά το κόσμημα. «Επιλέξαμε να φέρουμε μια νέα σειρά, την Misaki, που είναι ασήμι με αληθινό μαργαριτάρι, η οποία έτυχε καλής αποδοχής, όπως και μια άλλη με ασήμι και πέτρες Swarovski. Υπάρχουν βέβαια και προτάσεις πιο οικονομικές, όπως είναι το απλό ασήμι που δίνει την δυνατότητα για πιο οικονομικά δώρα που κυμαίνονται από 15 έως 20 ευρώ. Υπάρχουν επίσης γούρια από διάφορες εταιρίες κι όχι μόνο τα γνωστά Swarovski».

Για τους συλλέκτες και τους λάτρεις της Swarovski φιλοξενείται μια μεγάλη γκάμα από τα γνωστά διακοσμητικά που δίνουν μια μεγάλη ποικιλία για κάθε περίπτωση. Η κ. Ιωαννίδου θύμισε πως κάθε χρόνο βγαίνει το συλλεκτικό κομμάτι της Swarovski που απευθύνεται μόνο σε συλλέκτες. «Φέτος είναι ένας υπέροχος τίγρης. Κάθε τρία χρόνια η Swarovski δημιουργεί μια τριλογία. Την τρέχουσα τριετία το αφιέρωμα είναι στα απειλούμενα άγρια ζώα. Το 2008 ήταν το πάντα, το 2009 ήταν ο γορίλας και το 2010 βγαίνει ο τίγρης με τα τιγράκια, ενώ υπάρχει και το αντίστοιχο βραχιόλι με τίγρη» είπε.

Στέλλα Μάντσιου,

Eponymo Kid

«Το αρνητικό κλίμα προκλήθηκε από λόγους καθαρά ψυχολογικούς»

Η Στέλλα Μάντσιου, ιδιοκτήτρια του καταστήματος παιδικών ρούχων Eponymo Kid είναι χρόνια στην αγορά και αξιολογεί με τη σειρά της αρνητικά την φετινή εορταστική κίνηση. «Δεν είχε η αγορά την αναμενόμενη κίνηση για τις γιορτινές μέρες. Είναι σημαντικά μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20%» είπε. Στην ερώτηση για το αν προτιμούν κάρτα ή μετρητοίς οι πελάτες της ανέφερε πως «φέτος ήταν η πρώτη χρονιά που δουλέψαμε τις κάρτες λιγότερο από κάθε άλλη φορά, είτε γιατί φοβούνται είτε γιατί είναι γεμάτες». Οι καταναλωτές επιλέγουν το ρευστό και ανάλογα με το εισόδημά τους προγραμματίζουν και τις αγορές τους.

Η κ. Μάντσιου σημείωσε πως υπάρχουν και κάποια άτομα που ψωνίζουν με δόσεις. «Κάποιοι πελάτες μας ζητούν διευκολύνσεις στην πληρωμή. Υπάρχουν και άτομα που ζητούν εκπτώσεις πριν τις γιορτές ενώ δεν έχουμε εκπτώσεις, όπως ζητούν και προσφορές».

Τα Χριστούγεννα δεν είναι η εποχή του παιδικού ρούχου, παρατηρεί η κ. Μάντσιου για να εξηγήσει πως η κίνηση τα Χριστούγεννα είναι μικρότερη από ό,τι το Πάσχα στα ρούχα.

Όσο για τους λόγους της πτώσης της κατανάλωσης είναι βέβαιη πως έχουν να κάνουν με την εικόνα που διαμορφώθηκε από τα ΜΜΕ. «Το αρνητικό κλίμα που δημιουργήθηκε θεωρώ πως προκλήθηκε από λόγους καθαρά ψυχολογικούς για τους οποίους αποκλειστική ευθύνη έχει η τηλεόραση. Έχει δημιουργηθεί μια τρομοκρατία για την οικονομική κρίση, η οποία σίγουρα υπάρχει αλλά παρουσιάζεται σαφώς διογκωμένη περιγράφοντας ένα κλίμα τραγικό».

Η ιδιοκτήτρια του Eponymo Kid παρατηρεί πως η πτώση στην αγορά ξεκίνησε από πέρυσι τον χειμώνα και στην πορεία γίνεται εντονότερη. «Το ακριβό ρούχο δεν έχει σταματήσει να δουλεύει, έχει πάντα τους πελάτες του» διευκρίνισε, επισημαίνοντας όμως ότι «δεν υπάρχει πλέον πελάτης που δεν θα ρωτήσει την τιμή, ενώ κάποτε υπήρχαν. Ζητούσαν στο παρελθόν ένα δώρο χωρίς να καθορίσουν τιμή ενώ τώρα μπαίνοντας δηλώνουν την τιμή κι επιλέγουν σύμφωνα με τις δυνατότητές τους».

Ανάλογα με τη ζήτηση του αγοραστικού κοινού γίνονται και οι προμήθειες στα καταστήματα, αναφέρει η κ. Μάντσιου θέλοντας να τονίσει πως «το επώνυμο ρούχο δεν χάνει ποτέ έδαφος, έχει πάντα πελάτες. Υπάρχουν άτομα που επιλέγουν ένα επώνυμο και φθηνό αλλά όχι ένα ρούχο no name».

Η σημερινή μέρα όπως και η Παραμονή της Πρωτοχρονιάς είναι καθοριστικές για την αγορά καθώς υπάρχει και η νοοτροπία ν’ αφήσουμε κάποια δώρα την τελευταία στιγμή. Και όσοι δεν καταφέρουν να πάρουν κάτι για τον εαυτό τους, έστω και συμβολικά, δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι υπάρχει … ο Αϊ Βασίλης.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.