ΒΟΛΤΑ ΣΤ’ ΑΣΤΕΡΙΑ

Άρωμα Αβάνας έρχεται από την δεύτερη αίθουσα των ΑΣΤΕΡΙΩΝ στις 7.30 και στις 9.45 μέσα από το «Πριν πέσει η νύχτα», μια ταινία στηριγμένη στην αυτοβιογραφία του Κουβανού συγγραφέα Reinaldo Arenas, η οποία τιμήθηκε με το μέγα βραβείο του Φεστιβάλ Βενετίας.
Ευχάριστη, απολαυστική και ρομαντική η ταινία «Το ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς», όπου πρωταγωνιστεί η Ρενέ Ζελβέγκερ στο ρόλο μιας σύγχρονης Σταχτοπούτας που μεταμορφώνεται εσωτερικά κι εξωτερικά με επιτυχία. «Το ημερολόγιο» προβάλλεται στις 7.00 και στις 9.30 στην 1η αίθουσα, η οποία θα φιλοξενήσει το βράδυ της Πέμπτης και της Παρασκευής, μετά τα μεσάνυχτα, το εξαιρετικό φιλμ «Η πριγκίπισσα και ο πολεμιστής» του Tom Tykwer, γνωστού από το «Τρέξε Λόλα, τρέξε».

«Το ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς»

Η 32χρονη Μπρίτζετ, μια παχουλή, αδέξια γυναίκα που λατρεύει το ποτό, το φαγητό, τα τσιγάρα – και δεν διστάζει να καταναλώνει απίστευτες ποσότητες και από τα τρία είδη – αποφασίζει να βάλει μία τάξη στη ζωή της για να «ξεφύγει» από τους νυχτερινούς εφιάλτες της που τη δείχνουν να πεθαίνει χοντρή, αλκοολική και μόνη. Αν και την ημέρα δουλεύει για τον εκδότη Ντάνιελ, έναν γοητευτικό ανεύθυνο άντρα, που τη «φλερτάρει» μεν, μέσω καυτών ηλεκτρονικών μηνυμάτων, αλλά σχολιάζει το πάχος της και τα ρούχα της, τα Σαββατοκύριακά της τα περνά με τους γονείς της, τον απαθή πατέρα της και την υπερπροστατευτική μητέρα της που είναι αποφασισμένη να της βρει άντρα. Μέσω εκείνης γνωρίζεται και με τον γοητευτικό Μαρκ, ο οποίος όμως φαίνεται να την αντιμετωπίζει ως ασυγκράτητη «γεροντοκόρη», γεγονός που μειώνει τη λιγοστή της αυτοπεποίθηση και την οδηγεί σε απόγνωση αλλά και σε αλλεπάλληλες γκάφες. Η δίαιτα που επιχειρεί, δεν φαίνεται να αποδίδει και οι μόνοι άνθρωποι που βρίσκονται κοντά της είναι οι τρεις μοναχικοί φίλοι της: η Σάζα, η Τζουντ και ο Τομ, που την αποδέχονται όπως είναι.
Το μπεστ σέλερ της δημοσιογράφου Χέλεν Φίλντινγκς ένα «μεταφεμινιστικό ημερολόγιο», μετατρέπεται σε διασκεδαστική ταινία χάρις στην πολύ καλή ερμηνεία της Τεξανής Ζελβέγκερ, του Χιου Γκραντ, σε ένα πολύ διαφορετικό ρόλο, τον οποίο αποδίδει με επιτυχία – «ο παλιάνθρωπος Ντάνιελ» – και τον υπέροχο Κόλιν Φερθ.
Η συνταγή μπορεί να φαίνεται ρετρό, αλλά εμπλουτίζεται με μοντέρνο χιούμορ και ειρωνεία. Η Μπρίτζετ δεν χάνει στιγμή την ευκαιρία να αυτοσατιρίζεται.
Η ταινία περιέχει αρκετές απολαυστικές σκηνές (η σκηνή στο πάρτι, όπου ο δικηγόρος καταφέρνει τελικά να σώσει την Μπρίτζετ, μια σκηνή φαγητού με τους γονείς της Μπρίτζετ), ταυτόχρονα με την οξυδερκή καταγραφή ενός συγκεκριμένου μεσοαστικού κοινωνικού περιβάλλοντος.
Για τους γνωρίζοντες πρόσωπα και πράγματα, «ψυχή» της ταινίας και ιδιαίτερα του σεναρίου θεωρείται ο Ρίτσαρντ Κέρτις, που εδώ φαίνεται να βρίσκεται σε μεγάλα κέφια. Κανένας βέβαια δεν αμφισβητεί ότι η νεοφερμένη σκηνοθέτιδα δείχνει ότι έχει την ικανότητα να πλάθει άμεσους χαρακτήρες, να διαχειρίζεται με άνεση τα «μαγικά συστατικά» που βρίσκονται εδώ, αποσπώντας το γέλιο μας, την αμηχανία μας, ακόμη και τη θλίψη μας, μια και απεικονίζει με εντιμότητα τη μοναξιά των ανθρώπων. Η ταινία που θεωρείται από τους Άγγλους ειδήμονες σαφώς καλύτερη από τους «Τέσσερις γάμους και μία κηδεία» και το «Νότινγκ Χιλ», δεν διαθέτει μόνο έξυπνους διάλογους με πηγαίο χιούμορ, αλλά και ενδιαφέρουσα εναλλαγή γλυκόπικρων και μεθυστικά αστείων σκηνών.

«Πριν πέσει η νύχτα»
 

Η ταινία βασίζεται στην αυτοβιογραφία του Κουβανού συγγραφέα Reinaldo Arenas. Γεννημένος το 1943, μεγάλωσε μέσα σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας, περιστοιχισμένος από γυναίκες – τη μητέρα και τις θείες του.
Στην εφηβεία του ενώθηκε με τους μαχητές του Κάστρο, λίγο πριν ανατρέψουν τη δικτατορία του Μπατίστα. Στα είκοσί του χρόνια έχει ήδη κερδίσει ένα κρατικό βραβείο, ενώ το 1967 εκδίδεται το πρώτο του μυθιστόρημα. Ο Σελεστίνο πριν την αυγή, το μοναδικό από τα έργα του που κυκλοφόρησε στην Κούβα. Η προσωπικότητά του ήταν καθορισμένη από την αγάπη του για τη λογοτεχνική δημιουργία, τη θάλασσα και από την ομοφυλοφιλική σεξουαλικότητά του. Θα μπορούσε να ήταν μια ξένοιαστη εκδρομή με το σύντροφό του στην παραλία, αν δεν ήταν εκεί μια παρέα νεαρών που του έκλεψαν τα ρούχα. Και όταν κατήγγειλε την κλοπή, αυτοί τον κατηγόρησαν ψέματα ότι τους παρενόχλησε σεξουαλικά.
Από εκεί και πέρα, ξεκινάει μια περίοδος διώξεων και απαγορεύσεων έκδοσης των βιβλίων του από το καθεστώς, λόγω της φήμης του ως αντεπαναστάτη συγγραφέα αλλά και λόγω της ομοφυλοφιλίας του. Στη φυλακή, επιβίωσε δανείζοντας την πένα του σε συγκρατούμενούς του και φυγάδευσε τα έργα του στο εξωτερικό. Το Μάη του 1980, ο Κάστρο επιτρέπει στους ποινικούς κρατούμενους να εγκαταλείψουν τη χώρα και ο Arenas θα φύγει από το λιμάνι του Μαριέλ μαζί με άλλους 250.000 πρόσφυγες. Εξόριστος στις ΗΠΑ, θα γευτεί την αναγνώριση του έργου του, αλλά όχι και την επανάσταση που τόσο πόθησε. Στις 7 Δεκεμβρίου του 1990, ασθενής στο τελικό στάδιο του AIDS, αυτοκτονεί στη Νέα Υόρκη, ενώ 2 χρόνια αργότερα κυκλοφορεί η αυτοβιογραφία του, με τίτλο «Πριν πέσει η νύχτα».
Ο Αρένας υπήρξε καλλιτέχνης, ρομαντικός, λάτρης του ωραίου, ένιωθε να πνίγεται από τις «επαναστατικές» συμβάσεις του καστρικού καθεστώτος.
«Η κάμερα παρακολουθεί τη ζωή του από την εφηβεία του, όταν ο δάσκαλος του τον οδηγεί στο να καλλιεργήσει το ταλέντο του στην ποίηση και το οικογενειακό του περιβάλλον αντιδρά με βίαιο και ωμό τρόπο. Είναι η εποχή που ανακαλύπτει τις μοναδικές γεύσεις της ζωής, που θα τιμήσει από τα χρόνια της Αβάνας – ηλιόλουστη, καυτή και «γαργαλιστική» – μέχρι εκείνα της Νέας Υόρκης – εφιαλτικά παγωμένη και απίστευτα άχρωμη. Ο Schnabel φιλοτεχνεί το πορτραίτο ενός γνήσια καταραμένου ποιητή, ενός ποιητή που άδραξε και έχασε τη ζωή του.

«Η Πριγκίπισσα και πολεμιστής»

-image3,right-Η «Πριγκίπισσα και ο πολεμιστής» είναι ένα σύγχρονο ρομαντικό παραμύθι με πολλές ανατροπές κι εσωτερική πλοκή.
Κεντρική ηρωίδα είναι η Σίσι, μια νεαρή κοπέλα, που εργάζεται ως νοσοκόμα σε μια ψυχιατρική κλινική. Το παρελθόν της έρχεται στην επιφάνεια μέσα από μία αργή διαδικασία που εξελίσσεται παράλληλα με την κυρίως πλοκή και είναι άρρηκτα δεμένο με το ψυχιατρείο. Η Σίσι είναι πολύ αγαπητή στους ασθενείς, κάποιοι από τους οποίους δείχνουν να είναι ερωτευμένοι μαζί της.
Παράλληλα, ο θεατής γνωρίζει τον Μπόντο, έναν απελπισμένο και ευσυγκίνητο πρώην στρατιώτη, που ζει μαζί με τον αδελφό του στην άκρη της πόλης. Μια ημέρα, ο Μπόντο, κυνηγημένος έπειτα από μία μικροκλοπή που διέπραξε, θα προκαλέσει άθελά του ένα ατύχημα, με θύμα τη Σίσι.
Όμως θα καταφέρει να της σώσει τη ζωή, πριν εξαφανιστεί και πάλι. Ύστερα από δύο μήνες, η Σίσι θα βγει από το νοσοκομείο και θα τον αναζητήσει. Εκείνος την αποφεύγει, καθώς τον κατατρέχει μια φρικτή εμπειρία του παρελθόντος, ενώ παράλληλα προετοιμάζει, μαζί με τον αδελφό του, μια μεγάλη ληστεία. Όμως, ένα πολύπλοκο σχέδιο συγκυριών, που υφαίνεται στο σκοτάδι, ερήμην των ηρώων, θα φέρει τον έναν δίπλα στον άλλον.
Ξεπερνώντας το μοντέλο των σύγχρονων σκηνοθετών ο Τικβέρ πετυχαίνει την αισθητική συνοχή, με ευρηματικά κινηματογράφηση που διευκολύνεται από την παρουσία της μουσικής και γενικότερα του ήχου. Ο Τικβέρ συνθέτει και τη μουσική των ταινιών του και συνεργάστηκε και στο «Η Πριγκίπισσα και ο Πολεμιστής» με την Φράνκα Ποτέντε, γνωστή από την ταινία του «Τρέξε Λόλα, τρέξε».
Η πριγκίπισσα από την Γερμανία παίρνει τον πολεμιστή από το χέρι και τον οδηγεί στο δρόμο της λύτρωσης, της φυγής, της νέας ζωή. Στα πλεονεκτήματα του Τίκβερ εγγράφεται η υπέροχη φωτογραφία, η έντεχνη ανατροπή που γίνεται χάρις στη ρομαντική πρωταγωνίστρια, η ικανότητά του να αναδεικνύει τη γυναίκα, όχι σε ρόλο «προϊόντος» αλλά δράστη, ικανού να δημιουργήσει το όμορφο, το ιδεατό.

Μ.Α.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.