Το πρωτο ηλεκτροκινητο αυτοκινητο στον κοσμο εχει τις ριζες του στην Ελλαδα

«Electric Car Enfield 8000»

Στον απόηχο των εξαγγελιών του πρωθυπουργού , ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε τα σχέδια της κυβέρνησης για τη μετάβαση στην «πράσινη» αυτοκίνηση, ενώ στεκόταν δίπλα στο ιστορικό ελληνικής παραγωγής ηλεκτρικό αυτοκίνητο, Enfield 8000.

Ναι, το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο στον κόσμο, μαζικής παραγωγής, κατασκευάστηκε εξ’ ολοκλήρου στην Ελλάδα και μάλιστα στην αρχόντισσα των Κυκλάδων, τη Σύρο.

Είχα την ευκαιρία να δω από κοντά το Enfield 8000 επισκεπτόμενος το Βιομηχανικό Μουσείο της Ερμούπολης και εν συνεχεία να αναζητήσω περισσότερες πληροφορίες για την ιστορία του, τις οποίες και με χαρά μοιράζομαι μαζί σας.

Μια λαμπρή πρωτοπόρα επιχειρηματική ιδέα, που δυστυχώς έσβησε γρήγορα, άδικα και άδοξα.

Ας μου επιτρέψει ο αναγνώστης να τον συμπαρασύρω στην παρακάτω ιστορία και ας φανταστούμε από κοινού πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος της ηλεκτροκίνησης σήμερα, αν το παραγωγικό εγχείρημα του 1970 και η κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είχε επιβιώσει και εξελιχθεί τόσο ώστε να συναντούσε τη σύγχρονη εποχή της Tesla και του Elon Musk.

O δημοσιογράφος Μιχάλης Σταυρόπουλος, Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού 4ΤΡΟΧΟΙ δημιούργησε μια ταινία αναφοράς για το πρώτο ελληνικό ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, με φόντο την Ελλάδα του 1970.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας Ανάμεσα σε δύο νησιά.

Το φιλμ διερευνά τη γέννηση και το θάνατο ενός πρωτοποριακού ηλεκτρικού αυτοκινήτου, του Enfield 8000, το οποίο παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970, 40 χρόνια προτού ανακαλύψει η αυτοκινητοβιομηχανία τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης και το οποίο κατασκευαζόταν στα ναυπηγεία Νεώριον στην Ερμούπολη της Σύρου.

Το σκηνικό περιλαμβάνει ένα εργοστάσιο στη Σύρο, πρωταγωνιστές ανήσυχους επιχειρηματίες, δύο κορυφαίους σχεδιαστές, δεκάδες επιστήμονες, εργάτες και τεχνίτες καραβιών από τον Πειραιά και τα νησιά και τέλος στο επίκεντρο βρίσκεται ένα μικρο αλλά χαριτωμένο πορτοκαλί αμάξι, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής παγκοσμίως.

Σε μία περίοδο που η πετρελαϊκή κρίση έχει ξεσπάσει, οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτιναχθεί με αποτέλεσμα πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να προβαίνουν στην κατασκευή μικρότερων κινητήρων και μοντέλων με μεγαλύτερη οικονομία και αυτονομία.

Η Enfield Automotive, που είχε έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας, κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, απέναντι στις προτάσεις των Ford και Leyland.

Ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο δαιμόνιος Ανδριώτης εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ κεντρικός σχεδιαστής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield 8000 ο απόφοιτος του ΜΙΤ, Κωνσταντίνος Αδρακτάς.

Ο επιχειρηματίας λόγω εξελίξεων στην Αγγλία, αποφασίζει να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στα Ναυπηγεία Νεωρίου στη Σύρο και τα κεντρικά στον Πειραιά με μια νέα εταιρεία λεγόμενη «Ένφιλντ-Νεώριον Ε.Π.Ε.».

Ο πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield, διατήρησε τις επιφυλάξεις του για τη μεταφορά της γραμμής παραγωγής στη Σύρο και τασσόταν υπέρ της προώθησης της παραγωγής σε χώρες που είχαν επιδείξει ήδη ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως οι ΗΠΑ με αποτέλεσμα να παραιτηθεί.

Ο Κ. Αδρακτάς ευελπιστούσε δε, στην ευόδωση συνεργασιών με επιχειρηματίες, όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ιδιοκτήτης της Ολυμπιακής, ο οποίος επρόκειτο να υπογράψει συμβόλαιο με την εταιρεία για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για χρήση στα αεροδρόμια και για ενοικίαση.

Το Enfield 8000 διέθετε ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος 12 volt και απέδιδε 8,16 ίππους. Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 64 χλμ./ώρα και η αυτονομία του έφτανε τα 60 χιλιόμετρα. Διέθετε πλαίσιο αλουμινίου, μοναδική αεροδυναμική και πολυτελή εσωτερική σχεδίαση (δερμάτινα καθίσματα κ.λπ.). Είχε μήκος μόλις 2,7 μέτρα και βάρος 965 κιλά (μόνο οι μπαταρίες ζύγιζαν 300 κιλά).

Είχαν προλάβει να κατασκευαστούν συνολικά 120 αυτοκίνητα, τα περισσότερα από τα οποία πωλήθηκαν στην Αγγλία και το Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας, και ορισμένα σε μεμονωμένους πελάτες του εξωτερικού καθώς το αυτοκίνητο δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει στη χώρα μας λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων.

Δυστυχώς, παρόλο τις φιλότιμες προσπάθειες των στελεχών της εταιρείας να προωθηθεί σε κυκλοφορία στην Ελλάδα και τη χρήση του από εταιρείες του Δημοσίου αλλά και την Ολυμπιακή Αεροπορία, δεν υπήρχε αποτέλεσμα λόγω μη απάντησης του Υπουργείου Οικονομικών στα αιτήματα της εταιρείας για τη φορολόγηση του.

To 1976 η μονάδα παραγωγής και το εργοστάσιο έκλεισε. Στις αρχές του 1980 βγήκαν σε πλειστηριασμό τα Ε8000 από το British Energy Council, τα οποία έγιναν ανάρπαστα από συλλέκτες.

Οι αιτίες που οδήγησαν στην εμπορική αποτυχία του Enfield 8000 ήταν το υψηλό κόστος κτήσης του, η μειωμένη αυτονομία του αλλά και η χρονική περίοδος που αυτό αναπτύχθηκε στην Ελλάδα (μεταβατική εποχή από τη Χούντα στη Μεταπολίτευση).

Η περίοδος εν μέσω πετρελαϊκής κρίσης μπορούσε να θεωρηθεί ιδανική για τη προώθηση ενός σύγχρονου μικρού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης, αλλά εκτιμάται πως τον δικό της ρόλο διαδραμάτισε και το πετρελαϊκό λόμπυ, που πιθανόν να αντιτάχθηκε με στην πρωτοποριακή κίνηση ανάπτυξης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Οι πιέσεις που ασκήθηκαν ήταν σε πολιτικό, οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο, οδηγώντας ένα ακόμη κεφάλαιο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα σε πρόωρο θάνατο.

Ο δημιουργός της ταινίας «Ανάμεσα σε δύο νησιά» Μιχάλης Σταυρόπουλος αναφέρει: «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ παλιά υπόθεση, ωστόσο το Enfield ήταν πολύ σημαντικό για την εποχή του. Ήταν το πρώτο, έστω περιορισμένης παραγωγής, σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν πρόσθεσαν απλώς μπαταρίες, αλλά έφτιαξαν ένα αυτοκίνητο που εξυπηρετούσε πραγματικές ανάγκες για την κίνηση στην πόλη».


Πηγή: medium.gr

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.