Την γλωσσα μου ΄δωσαν…

Στις 30 Αυγούστου έκλεισε με επιτυχία ο κύκλος των θερινών μαθημάτων γλώσσας για τους μαθητές της μειονότητας, τα οποία οργανώθηκαν από το «Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων 2002-2004» στα Κέντρα Στήριξης του Προγράμματος (ΚΕΣΠΕΜ) στην Ξάνθη και στην Κομοτηνή, καθώς και στο Γυμνάσιο Οργάνης.

Τα μαθήματα απευθύνονταν σε μαθητές και μαθήτριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού των Μειονοτικών Σχολείων και σε μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου. Οι εκπαιδευτικοί που δίδαξαν είχαν παρακολουθήσει τα επιμορφωτικά σεμινάρια του Προγράμματος και, ανταποκρινόμενοι πλήρως στον εκπαιδευτικό τους ρόλο, κατάφεραν να «ξεκλειδώσουν» το φόβο της εκφοράς του λόγου μέσα από παιγνιώδεις τρόπους εκμάθησης της ελληνικής, ώστε οι μαθητές να μπορέσουν με μεγαλύτερη ευχέρεια να παρακολουθήσουν τα μαθήματα του σχολείου τους.

Για την παρουσίαση των εργασιών και των χειροτεχνιών των παιδιών που πρόθυμα και με «αυταπάρνηση» δούλεψαν όλο το καλοκαίρι διοργανώθηκε το απόγευμα της Δευτέρα μια σεμνή τελετή απονομής αναμνηστικών στον υπαίθριο χώρο του ξενοδοχείου Ξενία. Σήμερα μια ανάλογη εκδήλωση διοργανώνεται στην Ξάνθη και αύριο στο Γυμνάσιο Οργάνης.


Ο αύλειος χώρος διακοσμήθηκε πολύχρωμα από χειροτεχνίες των μαθητών σε μια πανδαισία χρωμάτων αλλά και γνώσεις που καταγράφηκε σε απλά κείμενα εκθέσεων, εντυπώσεων, περιγραφών και θεματικών ενοτήτων που επεξεργάστηκαν οι μαθητές. Τα βαγόνια ενός τραίνου που ταξίδευε στο ουράνιο τόξο, περιγράφονται ταξίδια που η φαντασία δημιουργεί όταν το θέμα της Έκθεσης το καλεί. Ένα καράβι ξεκίνησε ταξίδι μακρινό και τα παιδιά περιγράφουν τις δικές τους διαδρομές. Το αεροπλάνο παίρνει τα όνειρά τους για τον κόσμο της φαντασίας, που τόσο εύκολα ξέρει να προσαρμόζει τις απαιτήσεις της ζωής και να κάνει τα δύσκολα, εύκολα και κατανοητά.

Οι «στρογγυλές τράπεζες» γνώσεις έχουν να επιδείξουν κατακτήσεις και μόχθους, έρευνες και συσχετισμούς, που στρογγύλεψαν τις αιχμηρές προσβάσεις στην κατάκτηση των εννοιών μιας γλώσσας, που το μητρικό γάλα δεν μπόρεσε να μεταδώσει, ανήμπορο κι εκείνο να συγχρονίσει το χθες με τις απαιτήσεις του αύριο.

Η χαρά μεγάλη, μεγάλο και το καμάρι, όταν οι μαθητές λάμβαναν τα αναμνηστικά και εισέπρατταν επαίνους για την εργατικότητά τους από τους δασκάλους τους.

Δικαίωση των προσπαθειών και της θυσίας ενός καλοκαιριού μακριά από το παιχνίδι και τη ραθυμία.

Τονίζοντας ιδιαίτερα αυτήν την πλευρά της προσπάθειας των παιδιών, η υπεύθυνη του Προγράμματος κ. Άννα Φραγκουδάκη υπογραμμίζει: «Το θερινό πρόγραμμα πέτυχε για δύο λόγους. Πρώτον υπήρχαν παιδιά και γονείς με υψηλό κίνητρο συμμετοχής. Δεύτερον είχαμε δασκάλους επιμορφωμένους πολλά χρόνια, που είχαν την αναγκαία γνώση στην χρήση του παιδαγωγικού υλικού.

Η διδασκαλία είχε σαν αρχή της την έρευνα στη λύση κάθε απορίας, που αποτελεί και την απόλυτη μέθοδο εμπέδωσης της γνώσεις. Το πιο σπουδαίο από όλα είναι ότι τα παιδιά «τρίφτηκαν» με τη χρήση της γλώσσας, και όπως όλα τα παιδιά του κόσμου έχουν μια ξεχωριστή ευκολία στην εκμάθηση γλωσσών, έτσι, η διαφορά μέσα στις επτά εβδομάδες που διήρκησαν τα μαθήματα, έγινε εμφανής.

Οι γονείς των παιδιών, βλέποντάς τα να γυρίζουν στο σπίτι τους χαρούμενα και με ζωγραφιές, φάνηκαν δύσπιστοι απέναντι στην αποτελεσματικότητα του προγράμματος. Θα ήθελα, λοιπόν, να καλέσω τους γονείς να εμπιστευθούν την παιδαγωγική του 21ου αιώνα. Έχει, άλλωστε, επιστημονικά αποδειχθεί πολλές φορές ότι τα παιδιά μαθαίνουν «γράμματα», όταν διαπιστώσουν ότι η γνώση είναι κάτι ευχάριστο και κατακτούν ευκολότερα τη γνώση παίζοντας, παρά όταν είναι καθισμένα ήσυχα σε ένα θρανίο επειδή πρέπει».

Ο νομικός κ. Λευτέρης Παπαγιαννάκης, υπεύθυνος των ΚΕΣΠΕΜ αναφέρει ότι οι εκδηλώσεις είναι αφιερωμένες στα παιδιά και τους δασκάλους τους για να παρουσιασθούν οι εργασίες κύρια των παιδιών του Δημοτικού, που προήλθαν από την επεξεργασία διδακτικών ενοτήτων. «Στόχος των εργασιών ήταν η βελτίωση της ελληνομάθειας μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες. Τα αποτελέσματα θα φανούν στο βάθος του χρόνου. Απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας, όμως, είναι και η εξάσκηση της γλώσσας. Μια καλή ευκαιρία δίνεται με την έναρξη της σχολικής περιόδου. Παράλληλα, εμείς θα συνεχίσουμε να τους παρέχουμε υποστήριξη σ΄ όλη τη διάρκεια του έτους με επιπλέον προγράμματα».

Στο προσεχές διάστημα θα ανακοινωθούν προγράμματα του ΚΕΣΠΕΜ, που θα περιλαμβάνουν μαθήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών, χρήση των λογισμικών του Προγράμματος, δημιουργικές ασχολίες, με στόχο πάντα την εκμάθηση της γλώσσας.

Ενα παραμύθι από την υπεύθυνη του Δημιουργικού Εργαστηρίου, κ. Άννυ Βασιλείου, για το παραπονεμένο φροντιστήριο που ζούσε μόνο του, χωρίς τη συντροφιά των παιδιών, παρέπεμψε στο τραπέζι των εκθεμάτων, όπου το λόγο είχε ο πηλός, το ψαλίδι, το χαρτόνι και οι μπογιές, παρουσιάζοντας πρωτότυπες δημιουργικές ιδέες των παιδιών.

Με περηφάνια τα παιδιά κράτησαν τις εργασίες τους και τις παρουσίασαν σε γονείς και φίλους. Ο Ισμαήλ Ενίς διαβάζει για ένα αυτοκίνητο: «Πήραμε ένα καινούριο αυτοκίνητο. Πήγαμε για να κάνουμε βόλτα. Το αυτοκίνητο πάει όπου μεριά θέλει. Εμείς φοβηθήκαμε. Εκείνος που πουλάει αυτοκίνητα δεν μας είπε ότι το αυτοκίνητο είναι αυτόματο και πάει ό,τι δρόμο ξέρει. Το αυτοκίνητο σταμάτησε. Πολύ φοβηθήκαμε. Εγώ αυτό το αυτοκίνητο έδωσα ένα όνομα. Τώρα λένε τρελό αυτοκίνητο».

Ο Ουμίτ Αρίφ διαβάζει για ένα καλοκαιρινό ταξίδι: «Εγώ πήγα στην Ισάρκιοΐ και στην Καλαξέ. Το καλοκαίρι πέρασε ωραία. Κάναμε βόλτα με το παϊτόνι. Φάγαμε σε ένα καράβι σαν ταβέρνα. Πήγαμε στο Λούνα Πάρκ. Από κει έγινα ένας τερματοφύλακας και σε ένα πέναλτι εγώ έβαλα ένα γκολ. Έτσι περάσαμε δύο μέρες πολύ ωραία». Λέει ότι δεν κουράστηκε στα μαθήματα και ότι του αρέσουν τα μαθηματικά. «Είναι εύκολα και πιο εύκολα τώρα μπορώ να μιλώ ελληνικά», γελάει και ως καλός δημοσιοσχεσίτης δηλώνει: «Δεν θα μιλούσαμε μαζί αν δεν πήγαινα στο σχολείο γιατί θα ντρεπόμουν».

Η Αϊσέ Σεμερτζή, συνοδευόμενη από τον πατέρα της, διαβάζει την σε είκοσι αράδες έκθεσή της για «Ένα φανταστικό ταξίδι με το τραίνο». Ξεκινάει τη διαδρομή της από την Κομοτηνή: «…Το τραίνο πέρασε μέσα από τα βουνά και σε μια ώρα φτάσαμε στη Δράμα. Δεν έχω ξαναπάει σ΄ αυτή την πόλη. Κάποιος μας είπε για την Καράντερε, το δάσος με σπάνια έλατα. Μετά πήραμε πορτοκαλάδα από ένα μαγαζί και καθίσαμε στα παγκάκια του τραίνου… Μετά την επίσκεψη στη Δράμα πήγαμε στις Σέρρες. Μια μεγάλη πόλη που είναι χτισμένη στην εύφορη κοιλάδα του ποταμού Στρυμόνα. Εκεί πήγαμε σε μια ψησταριά και φάγαμε ψητά ψάρια. Βγήκαμε φωτογραφίες με τις φιλενάδες μου και ανεβήκαμε πάλι στο τραίνο. Μετά, μέσα στο τραίνο, διαβάσαμε βιβλία και περιοδικά …». Το ταξίδι συνεχίζεται με το Κιλκίς και τη Θεσσαλονίκη: «Είναι η δεύτερη μεγάλη πόλη της Ελλάδας. Πήγαμε στο λιμάνι και από κει σε διάφορα μέρη…» για να καταλήξει στην Κατερίνη. «Κάναμε κι ένα φανταστικό ταξίδι με το καράβι μέχρι την Αθήνα».

Οι γονείς της Γκιουλτζά είναι από το Μεγάλο Δουκάτο και φαίνονται ενθουσιασμένοι με την προσπάθεια της κόρης τους, που είναι ντροπαλή και λιγομίλητη. «Θέλαμε να πάει το παιδί στο ΚΕΣΠΕΜ το καλοκαίρι. Πρέπει να μάθει γράμματα και άλλος τρόπος δεν υπάρχει. Είναι πολύ καλό αυτό που γίνεται».

Την άποψή τους συμμερίζονται όλοι οι γονείς των παιδιών που το καλοκαίρι παρακολούθησαν τα θερινά μαθήματα, και καθώς η θετική τους άποψη το αποδεικνύει, θα είναι από τους θιασώτες και των χειμερινών προγραμμάτων, στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν τα παιδιά τους να κατακτήσουν το μέλλον που απόλυτα τους ανήκει.

Έφη Μωραΐτου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.