Θεαματικη καταναλωτικη στροφη προς το ηλεκτρονικο εμποριο

Όλο και περισσότερο φαίνεται να στρέφονται προς το ηλεκτρονικό εμπόριο οι καταναλωτές, με την εμπιστοσύνη τους προς τις συναλλαγές μέσω διαδικτύου αλλά και την αγοραστική κίνηση να αυξάνουν θεαματικά.

Αδιάψευστο μάρτυρας τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας και συγκεκριμένα οι καθηγητές Γ. Δουκίδης, Κ. Πραματάρη, Α. Θεοτόκης και Κ. Φραϊδάκη. Σύμφωνα με αυτά, οι αγορές μέσω διαδικτύου σημειώνουν -συγκριτικά με πέρυσι- αύξηση της τάξης του 75%, φτάνοντας για το 2010 το 1,4 δις ευρώ. Το δε 51% των καταναλωτών αγόρασε προϊόντα μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου πάνω από πέντε φορές το πρώτο εξάμηνο του 2010!

Στην κορυφή της λίστας των προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές μέσω internet βρίσκονται τα λογισμικά και διάφορα εξαρτήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών (ποσοστό 63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), κρατήσεις ξενοδοχείων (32%) και βιβλία (32%). Όπως προκύπτει, ο ετήσιος μέσος όρος αξίας που αναλογεί ανά on line καταναλωτή ανέρχεται στα 1.500 ευρώ. Ενδεικτικό είναι ότι στους γενικούς λόγους χρήσης του διαδικτύου, στην πρώτη θέση βρίσκονται τα e-mails, ακολουθεί η αναζήτηση ειδήσεων και στην τρίτη θέση έρχονται πλέον οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Στην προσπάθεια να σκιαγραφηθεί το προφίλ των διαδικτυακών καταναλωτών, τα συμπεράσματα δείχνουν στοιχεία ωριμότητας, αφού το 50% διαχειρίζεται on line τους λογαριασμούς του, το 42% προσπαθεί να βρει συχνά πληροφορίες για ημερήσιες προσφορές, ενώ ένα ποσοστό που δεν είναι μικρό για τα δεδομένα της Ελλάδας (16%) εμπλέκεται με on line δημοπρασίες και ένα αντίστοιχο ποσοστό δραστηριοποιείται σε θέματα ακινήτων. Επίσης, το 37% χρησιμοποιεί το διαδίκτυο πάνω από τριάντα ώρες την εβδομάδα.

Αναφορικά με τους σημαντικότερους παράγοντες που ωθούν τους καταναλωτές να αγοράσουν από ηλεκτρονικό κατάστημα, σε ποσοστό 76% κατατάσσουν στην πρώτη θέση την ευχρηστία, στη δεύτερη (69%) μιλούν για τους πολλούς και ασφαλείς τρόπους πληρωμής και ακολουθεί η μεγάλη γκάμα προϊόντων (65%). Οι διαδικτυακοί καταναλωτές συνεκτιμούν και κάποιους άλλους παράγοντες, όπως αν υπάρχει και αντίστοιχο συμβατικό κατάστημα και αν έχουν διαβάσει καλές κριτικές γι’ αυτό σε blogs και σε forums. Ωστόσο, αξίζει να επισημανθεί πως σχεδόν τέσσερις στους δέκα δηλώνουν ότι θα αγόραζαν από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ακόμη και αν δεν κάλυπτε κάποιους από τους παραπάνω σημαντικούς παράγοντες, με την προϋπόθεση να υπήρχαν καλές τιμές ή προσφορές. Τέλος, αναφορικά με την εμπιστοσύνη των καταναλωτών για αγορές μέσω διαδικτύου, το 53% των ερωτηθέντων τονίζει πως δεν ενέχουν σημαντικό ρίσκο.

Ε. Μίλκογλου, «Δεν πιστεύω ότι θα μειωθεί η κίνηση στην αγορά»

Καλό και χρήσιμο χαρακτηρίζει το διαδίκτυο και τις αγορές μέσω αυτού, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης Ευθύμης Μίλκογλου: «Το μέλλον θα είναι εκεί» λέει, αφού πλέον πολλοί είναι εκείνοι που “κινούνται” μέσω διαδικτύου. Σου δίνεται η δυνατότητα να βλέπεις πολλά πράγματα χωρίς ιδιαίτερο κόπο, να επιλέγεις και να αγοράζεις».

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης σημειώνει ότι «η επίδραση των αγορών μέσω internet αντανακλά και στα μαγαζιά, αφού είναι κάτι νέο και είναι φυσικό όλοι να μπαίνουν για να ρίξουν μια ματιά», χωρίς ωστόσο να θεωρεί ότι αυτό μπορεί να αλλάξει θεαματικά την κίνηση που έχουν τα καταστήματα: «Δεν πιστεύω ότι θα μειωθεί η κίνηση ανθρώπων στην αγορά, αφού δεν θα πάψει η άμεση επαφή με τα προϊόντα που έχει κι αυτή τα πλεονεκτήματά της. Για παράδειγμα, πού θα πας να βρεις λύση σε τυχόν πρόβλημα αν έχεις αγοράσει κάτι από το διαδίκτυο; Πού θα πας αν χρειαστείς service σε κάτι που έχεις αγοράσει από την Αθήνα; Είναι άλλου είδους η επαφή με τον έμπορο και άλλου αυτή μέσω διαδικτύου» λέει και καταλήγει εκτιμώντας: «Βέβαια, σε κάποια προϊόντα είναι πιο εύκολο να κινηθείς μέσω internet, αλλά και πάλι δεν είναι το τέλειο. Ωστόσο, κάποια απλά πράγματα θα τα ψωνίζει πλέον ο κόσμος μέσω διαδικτύου».

Σ. Τσιακίρογλου «Είναι ιδιαίτερα η νεολαία που κάνει αγορές μέσω του διαδικτύου»

Καθόλου δύσπιστος απέναντι στις αγορές μέσω διαδικτύου εμφανίζεται ο πρόεδρος της Ομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων (Ο.Ε.Β.Ε.) Ξάνθης Σωτήρης Τσιακίρογλου: «Ήταν κάτι αναμενόμενο» λέει και σχολιάζει: «Οι διαδικτυακές πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά πολύ και είναι ιδιαίτερα η νεολαία που κάνει αγορές σε μεγάλο βαθμό μέσω internet. Από την ηλικία των σαράντα ετών και κάτω, είναι όλοι ενεργοί καταναλωτές μέσω του διαδικτύου».

Ο κ. Τσιακίρογλου αιτιολογεί τη νέα κατάσταση λέγοντας ότι «ψάχνοντας στο internet βρίσκει κανείς μεγάλες προσφορές, έχει τη δυνατότητα να δει και να συγκρίνει μεταξύ πολλών πραγμάτων αλλά και να τα βρει σε καλύτερες τιμές. Είναι κάτι φυσικό, αφού αυτός που πουλάει μέσω διαδικτύου δεν έχει έξοδα καταστήματος». Προβλέπει μάλιστα ότι «σύντομα θα βρεθούν τρόποι να πωλούνται ακόμη και τρόφιμα μέσω διαδικτύου» και αναφέρει παραδείγματα κάποιων επιχειρήσεων τροφίμων (ακόμη και παγωτών!) που άρχισαν δειλά να έχουν άμεσες πωλήσεις μέσω διαδικτύου και πολλών άλλων που προσανατολίζονται σ’ αυτή την κατεύθυνση. Ανοικτός στη νέα εποχή και ανιχνεύοντας νέες ιδέες στους δύσκολους καιρούς μας, κουνάει συγκαταβατικά το κεφάλι και χαμογελώντας –σαν να έχει κάτι στο νου του- λέει: «Υπάρχει μεγάλη στροφή προς τα εκεί, η οποία θα επεκταθεί παντού»…

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.