Θαλασσινα για το τραπεζι της Σαρακοστης

Το καλεί το έθιμο της Σαρακοστής αλλά και η ανάγκη του οργανισμού για μικρή αποτοξίνωση από το κρέας που υπερκαταναλώσαμε την περίοδο των Χριστουγέννων. Εξάλλου, φέτος οι Αποκριές απέχουν ελάχιστα από τα Χριστούγεννα και πριν το καταλάβουμε θ’ αρχίσουν να ζωντανεύουν τα όνειρα για αρνάκι στη σούβλα.

Οι ιχθύες – καμία σχέση με το ζώδιο – και τα μαλάκια πρωταγωνιστούν τις επόμενες μέρες, ειδικά σε όσα σπίτια είθισται η νηστεία. Βέβαια, η Καθαρά Δευτέρα, επιβάλλει τον ταραμά, τον χαλβά (ευτυχώς η Κομοτηνή φημίζεται και δεν είναι ανάγκη να καταφύγουμε στους συσκευασμένους των μάρκετ) και φυσικά τη λαγάνα. Κάποια πρατήρια άρτου μάλιστα στο κέντρο της Κομοτηνής μας μετέφεραν ότι μαζί με τη λαγάνα θα προσφέρουν δώρο χαλβά, ένα έθιμο που διατηρούν εδώ και χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος ήταν η μόνη φορά που ήταν δύσκολο να βρούμε κάποιον ψαρά ή έμπορο ψαριών να μιλήσει γιατί από ό,τι φαίνεται κάποιοι είναι επιφυλακτικοί μετά από καταγγελίες που ακούστηκαν σε εθνικής εμβέλειας κανάλι. Βέβαια, σε μικρές πόλεις όπου οι σχέσεις καταναλωτή – εμπόρου βασίζονται στην εμπιστοσύνη οι αγοραστές εμπιστεύονται περισσότερο τους ανθρώπους που γνωρίζουν και από όπου κάνουν τις προμήθειές τους παρά τις «αποκαλύψεις» κάποιων δημοσιογράφων.

Εκτός δημοτικής αγοράς – μια και στη δημοτική αγορά δεν θέλησαν να μας μιλήσουν – ο Αναστάσιος Βασταρδέλης, ο οποίος διατηρεί ιχθυοπωλείο και βιοτεχνία ιχθύων, μετέφερε το κλίμα της αγοράς. «Αυτές τις μέρες κυριαρχούν τα σαρακοστιανά, σουπιά, χταπόδι, καλαμάρι και τα όστρακα, τα μύδια, τα κυδώνια. Οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν να είναι ντόπια τα χταπόδια, να τα προτιμούν από τα κατεψυγμένα. Ως επιχείρηση τα επεξεργαζόμαστε μόνοι μας με την άδεια της ΕΟΚ και σύμφωνα με τον κανόνα υγιεινής του ΕΦΕΤ. Υπάρχουν πινακίδες στα τελάρα επάνω» εξήγησε. Τα μύδια πωλούνται είτε με κέλυφος, είτε σε ψίχα στο σακουλάκι. Ο κ. Βασταρδέλης είπε ότι προέρχονται από μια βιοτεχνία, από το Φανάρι. «Στο σακουλάκι με τα μύδια αναγράφεται η ημερομηνία παραγωγής και η ημερομηνία λήξης και διαρκούν περίπου έξι μέρες, ενώ τα μύδια με κέλυφος το πολύ σε δυο μέρες πρέπει να καταναλωθούν».

Σχολιάζοντας την καταναλωτική κίνηση, παρατήρησε ότι είναι μειωμένη συγκριτικά με πέρυσι και προπέρυσι, αν και ο απολογισμός θα γίνει τη Δευτέρα. «Περιμένουμε να δουλέψουμε το Σάββατο στην Κομοτηνή και στο Φανάρι θα είμαστε ανοιχτά, το Σάββατο, την Κυριακή και τη Δευτέρα». Το κατάστημα του κ. Βασταρδέλη στην Κομοτηνή θα είναι ανοιχτό και το πρωί της Δευτέρας για κάποιες ώρες.

Τιμές σαν τις περσινές

Η ντόπια καθαρισμένη σουπιά είναι στα 11 ευρώ, το καλαμαράκι κινείται από 16 έως 18 ευρώ, το χταπόδι πηγαίνει ανάλογα με το μέγεθος, είπε ο κ. Βασταρδέλης. «Τα μικρά είναι στα 8 ευρώ, τα μεγάλα στα 11 με 12 ευρώ, το σακουλάκι με τα μύδια 6 ευρώ και τα μύδια με κέλυφος κοστίζουν 2,5 ευρώ». Οι τιμές είναι ίδιες συγκριτικά με πέρυσι, σημειώνει, προσθέτοντας ότι ανεβαίνουν στη ντόπια γαρίδα που προφανώς είναι για τους «φανατικούς» μια και φτάνει τα 45 ευρώ το κιλό. Υπάρχει βέβαια και η γάμπαρι στα 7 με 8 ευρώ το κιλό, που είναι πολύ καλή για σαγανάκι.

Συναγρίδες μεγάλες, φαγκριά, ψάρια 8 και 10 κιλών έρχονται καθημερινά στο ιχθυοπωλείο του κ. Βασταρδέλη αν και τα μεγάλα κινούνται εμπορικά. «Περισσότερο κινούνται η τσιπούρα, η κουτσουμούρα, οι μπακαλιάροι» σημείωσε, ενώ πρόσθεσε ότι οι φετινές καιρικές συνθήκες ευνοούν το ψάρι. «Υπάρχει πολύ ψάρι, αλλά λίγοι καταναλωτές. Τα ψάρια έχουν γίνει είδος πολυτελείας. Από την 1η Μαρτίου που θ’ αρχίσουν οι σαρδέλες και ο γαύρος όλοι οι καταναλωτές θα στραφούν εκεί».

Ο κ. Βασταρδέλης θέλησε να τονίσει ότι εδώ στην περιοχή οι καταναλωτές μπορούν ξέρουν τι τρώνε γιατί και οι έλεγχοι είναι συχνοί. Στο κατάστημά του είχε γίνει έλεγχος χθες το πρωί. «Δεν έχουμε την αφθονία που υπάρχει στην Αθήνα όπου προσπαθούν να τα διατηρήσουν για 10 με 20 μέρες. Εμείς αγοράζουμε κάθε μέρα φρέσκα ψάρια και τα ψάρια που παίρνω κατά 80% είναι παράκτια, δηλαδή από την αλιεία του Φαναρίου».

Σε κάθε τελάρο με ψάρια ο κ. Βασταρδέλης έδειξε ότι υπήρχε ταμπέλα «εγκεκριμένη από τον ΕΦΕΤ που πιστοποιεί όλα τα προϊόντα» όπως τόνισε, για να διασκεδάσει τους φόβους των καταναλωτών.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.