Τεταρτο «κρουσμα» απαξιωσης μεσα σε λιγα χρονια

Την αποτροπή τής επιχειρούμενης, αιφνιδίως, από τον ΟΣΕ υποβάθμισης τού Σιδηροδρομικού Σταθμού Σταυρούπολης , προσπαθούν εν τη γενέσει της να επιτύχουν ο καθένας με τον τρόπο του και όλοι μαζί τοπικοί άρχοντες και κυβερνητικοί Βουλευτές τού Νομού Ξάνθης… Μια υποβάθμιση η οποία περιγράφεται από την αρμόδια Υπηρεσία Κυκλοφορίας του Οργανισμού που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη ως «εξέταση αναστολής λειτουργίας» του συγκεκριμένου Σταθμού και συνοδεύεται από το αιτιολογικό της «μη εξυπηρέτησης κυκλοφοριακών αναγκών» όπερ εις την καθομιλουμένη μεταφράζεται σε «απουσία διασταυρώσεων» συρμών, όπως φειδωλά μάς πληροφόρησε ο αρμόδιος Αρχιμηχανικός Κυκλοφορίας σημειώνοντας μάλιστα ότι στην Ξάνθη καταγράφεται μεγάλη έλλειψη προσωπικού (η οποία αναζητείται τρόπος να καλυφθεί με προτεραιότητα αυτή του Σταθμού Τοξοτών), και επιμένοντας στη θέση ότι ο εν λόγω «σχεδιασμός» που έχει ξεσηκώσει στο πόδι την Ξάνθη, δεν είναι τίποτε περισσότερο από «μια σκέψη»… Την ίδια στιγμή, η πληροφόρηση εξ Αθηνών όπου εδρεύει και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ από τον οποίο και εξαρτάται το αν η «σκέψη» παραμείνει ή όχι στη σφαίρα του υπηρεσιακού …ενυπνίου, αναφέρει ότι εξέλιξη επί του θέματος, δηλαδή έγκριση ή απόρριψή της θα υπάρξει μέσα στο επόμενο δεκαήμερο.

Κρίσιμο διάστημα κατά το οποίο θα κριθούν τα αντανακλαστικά όλων όπως και ο αμφιλεγόμενος μέχρι στιγμής ρόλος του Οργανισμού Σιδηροδρόμων στην οικοτουριστική ανάπτυξη της ημιορεινής και ορεινής περιοχής Σταυρουπόλεως καθώς πρόκειται για το τέταρτο στη σειρά «κρούσμα» απαξίωσης της γραμμής η οποία τυχαίνει να διέρχεται από το απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς τοπίο των Στενών του Νέστου. Προηγήθηκαν η αναστολή λειτουργίας του Σιδηροδρομικού Σταθμού Νεοχωρίου, το σφράγισμα του ανακαινισθέντος και λειτουργούντος ως οικοτουριστικού προορισμού, παραδοσιακού Σταθμού των Λιβερών με την ταυτόχρονη κατάργηση των αντίστοιχων δρομολογίων που εξυπηρετούσε στη συγκεκριμένη διαδρομή το λεγόμενο «τουριστικό τρενάκι» και φυσικά η πολύχρονη, αν και όχι πολύκροτη, υπόθεση τής καταστροφής των πετρόκτιστων γαλαριών – ένα σοβαρότατο πλήγμα στο προστατευμένο από τη Συνθήκη Ραμσάρ περιβάλλον και την αρχιτεκτονική κληρονομιά των σιδηροδρομικών από Ηπειρώτες μαστόρους, κατασκευών – η οποία είχε φθάσει στη Βουλή το 2001 με παρεμβάσεις του τότε Αντιπροέδρου του Σώματος Παναγιώτη Σγουρίδη, ως καταγγελία παραβίασης της κείμενης νομοθεσίας από τον ΟΣΕ.

Δικαίως, επομένως, διερωτάται η κοινή γνώμη της Ξάνθης, τι είδους συμφέροντα εξυπηρετεί ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος και ευλόγως εικάζει την ύπαρξη σκοπιμοτήτων πίσω από τις κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση «επιθετικές» έως «βάρβαρες» ενέργειες του εις βάρος τής πολλά υποσχόμενης οικοτουριστικής διάστασης που έχει η περιοχή.

Στοιχείο που ενισχύει την διάχυτη πλέον καχυποψία απέναντι στους εκάστοτε σχεδιασμούς του ΟΣΕ, αποτελεί και το γεγονός ότι ο τελευταίος από αυτούς, αν και παρουσιάζεται ως «υπό εξέταση σκέψη» υπηρεσιακών παραγόντων, υπέπεσε στην αντίληψη του οικείου Δήμου μόνο όταν οι δύο υπάλληλοι του Σταθμού Σταυρουπόλεως άρχισαν «να τα μαζεύουν» εκτελώντας σχετική εντολή από τα κεντρικά! «Θα περιμέναμε από τον ΟΣΕ μετά τα όσα έχουν προηγηθεί, μεγαλύτερη σοβαρότητα ως προς τη διαχείριση λειτουργίας ευαίσθητων σταθμών όπως ο δικός μας» σχολιάζει δηκτικά ο Δήμαρχος Γιάννης Τσεγγελίδης για να προσθέσει «η Σταυρούπολη όχι μόνον διαθέτει διασταυρώσεις, σε διάψευση της «επιχειρηματολογίας» τους αλλά αποτελεί το κομβικό σημείο για τους επισκέπτες των Στενών και την ανάπτυξη των οικοτουριστικών επιχειρήσεων. Δεν μπορείς να χτυπάς έτσι αβασάνιστα μια περιοχή σαν τη δική μας που αγωνίζεται να κρατήσει τον πληθυσμό της και να έλξει νέο κόσμο με την ιδιότυπη ανάπτυξη που προσπαθούμε να προωθήσουμε! Εμείς έχουμε ήδη προβεί σε διάβημα προς το Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού. Όφειλαν να μας ενημερώσουν για να λάβουν υπόψιν την άποψή μας και όχι να επαναλάβουν την ιστορία των Λιβερών… Από την πλευρά μας, κοινοποιήσαμε επιστολή διαμαρτυρίας και στους τρεις Βουλευτές του Νομού. Οφείλω να πω ότι σήμερα το πρωί (Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου) επικοινώνησαν μαζί μου ο κ.Τσαλίδης και ο κ.Κοντός δηλώνοντάς μου ότι επιλαμβάνονται του θέματος. Ο Υφυπουργός μάλιστα μου είπε καθαρά ότι «θα λυθεί»… Δεν έχουμε παρά να αναμένουμε».

Μαρία Β.Μπόντη

Η παρέμβαση του Νομάρχη Ξάνθης

Με σχετικό δελτίο τύπου ο Νομάρχης Ξάνθης ενημερώνει ότι:

Αναφορικά με το ζήτημα που δημιουργήθηκε για την πρόθεση προσωρινής παύσης λειτουργίας του Σιδηροδρομικού Σταθμού του ΟΣΕ στη Σταυρούπολη, ο Νομάρχης Ξάνθης, κ. Γεώργιος Παυλίδης, απηύθυνε επιστολή στη διοίκηση του ΟΣΕ να μην προβεί στην ενέργεια αυτή για τους γνωστούς λόγους που αφορούν την μη απερήμωση της υπαίθρου, αλλά και την ανάγκη στήριξης της ανάπτυξης που επιχειρούμε στην περιοχή. Ομοίως ενημέρωσε και την πολιτική ηγεσία του αντιστοίχου Υπουργείου Μεταφορών επ’ αυτού, μεταφέροντας και την κάθετη δική του αντίθεση, όπως και της τοπικής κοινωνίας, στη διαφαινόμενη ενέργεια. Πλέον αυτών δήλωσε ότι ο Νομός Ξάνθης και ειδικότερα η περιοχή της Σταυρούπολης, αλλά και όλη η περιφέρεια και η ύπαιθρος, χρειάζονται στήριξη, ενίσχυση και όχι αποδυνάμωση. Κάθε άλλη ενέργεια πρέπει να ανακληθεί άμεσα και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται η περιοχή με λογιστικές και οικονομίστικες αντιλήψεις και πρακτικές.

Το διάβημα του Δημάρχου Σταυρούπολης

Η επιστολή έχει ημερομηνία 25 Αυγούστου 2004, παραλήπτη το Γραφείο του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ και κοινοποιείται στο Γραφείο του Υφυπουργού Αλέκου Κοντού, και των Βουλευτών Φίλιππου Τσαλίδη και Παναγιώτη Σγουρίδη. Αναφέρει, δε, τα εξής:

Πληροφορηθήκαμε ότι από 01 Σεπτεμβρίου 2004 με την έναρξη των νέων εσωτερικών δρομολογίων σας, αποφασίσθηκε η αναστολή λειτουργία του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σταυρούπολης, με αιτιολογικό τη στενότητα προσωπικού που παρουσιάζει η Υπηρεσία σας και το γεγονός ότι κυκλοφοριακές ανάγκες δεν επιβάλλουν αν παραμείνει ανοικτός.

Τις κυκλοφοριακές ανάγκες τις πολυκαταλαβαίνουμε αλλά για τη στενότητα προσωπικού που επικαλείσθε, οι ίδιες πληροφορίες μας λένε ότι ανοίγουν άλλοι Σταθμοί (όπως του Νικηφόρου Δράμας και τρεις ακόμη στο Νομό Έβρου).

Κύριε Σύμβουλε,

Σας πληροφορούμε ότι είναι ο δεύτερος Σιδηροδρομικός Σταθμός που κλείνει για τους ίδιους λόγους εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου μας. Ο Σταθμός Σταυρούπολης βρίσκεται στην είσοδο των περίφημων Στενών του Νέστου, είναι ο πρώτος εν λειτουργία Σταθμός της Θράκης στο σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης και εξυπηρετεί τους ντόπιους κατοίκους όλων των Δημοτικών Διαμερισμάτων του Δήμου αλλά και τους επισκέπτες που επιθυμούν να διέλθουν με τραίνο τα Στενά του Νέστου.

Καταργήσατε το Τουριστικό Τραίνο των Λιβερών και με τις συνεχιζόμενες πρακτικές σας δίνετε τη χαριστική βολή στις εγκαταστάσεις που οι ίδιοι κατασκευάσατε στα Λιβερά.

Παρακαλούμε λοιπόν, να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα που δημιουργείται με την αναστολή λειτουργίας του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σταυρούπολης με την πρέπουσα σοβαρότητα και το επιβαλλόμενο αίσθημα ευθύνης που σας διακρίνει να ενεργήσετε έτσι ώστε ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Σταυρούπολης να παραμείνει ανοικτός για ειδικούς και εθνικούς λόγους».

Το διαρκές έγκλημα του ΟΣΕ

Αρκεί η παράθεση της Επίκαιρης Ερώτησης, που τον Μάϊο και το Νοέμβριο του 2001 κατέθεσε στη Βουλή ο τότε Αντιπρόεδρος της Βουλής Παναγιώτης Σγουρίδης ζητώντας από τον Υπουργό Μεταφορών να λάβει μέτρα για την συντελεσθείσα καταστροφή των πετρόκτιστων γαλαριών συνεπεία έργων αντιστήριξης που κατασκεύασε ο Οργανισμός βάσει εισήγησης την οποία είχε κάνει η αρμόδια Υπηρεσία Μηχανικών Δράμας, για να κατανοήσει κανείς τη συνέργια των διαδοχικών παρεμβάσεών του στη σταδιακή απαξίωση των Στενών του Νέστου:

Η Επίκαιρη Ερώτηση:

«Ο ΟΣΕ παραβιάζοντας τη νομοθεσία για την προστασία τού περιβάλλοντος κατασκεύασε έργα που τραυματίζουν βάναυσα μια περιοχή εκπληκτικής ομορφιάς, τα Στενά τού Νέστου, που προστατεύονται από τη συνθήκη Ραμσάρ.

Οι καταστροφές έχουν προκληθεί από παρεμβάσεις με οπλισμένο σκυρόδεμα που κατασκευάστηκαν για να προστατεύσουν τις πετρόκτιστες γαλαρίες από διάφορες καταπτώσεις. Η ίδια καταστροφή συντελέστηκε και με τις επεκτάσεις από οπλισμένο σκυρόδεμα των αντερεισμάτων, που ήταν επίσης κατασκευασμένα από πέτρα. Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί, σε τι ενέργειες θα προβούν ώστε να σταματήσουν οι καταστροφές αυτές, καθώς και με ποιόν τρόπο σκέφτονται να επανορθώσουν τις ζημιές που προκλήθηκαν στο περιβάλλον».

Η απάντηση, εν μέρει ασαφής, περιείχε μεταξύ άλλων την έκφραση της πεποίθησης του Υφυπουργού Μεταφορών Σπύρου Βούγια ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος θα ενέκρινε την περιβαλλοντική μελέτη η οποία κατατέθηκε από τον ΟΣΕ – ωσάν «εκκρεμότητα» όταν τα έργα βρισκόταν ήδη στο τελείωμά τους… Σημειωτέον ότι η καταγγελία για τις παρεμβάσεις του ΟΣΕ στη σιδηροδρομική γραμμή των Στενών τού Νέστου, είχε την προϊστορία της από το 1999 όταν ένας δάσκαλος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ανακάλυψε και έφερε στο φως τις ασχημονούσες, εις βάρος τού παρθένου τοπίου, εργολαβίες ευαισθητοποιώντας την Εταιρεία Προστασίας Φυσικής Κληρονομιάς αλλά όχι τους αρμόδιους. Όταν το 2001 η υπόθεση επανήλθε στο προσκήνιο, ήταν ήδη αργά. Σήμερα, οι ακαλαίσθητοι όγκοι από σκυρόδεμα δεσπόζουν διάσπαρτοι στα Στενά του Νέστου εναλλασσόμενοι με τις παραδοσιακές εκατονταετείς γαλαρίες τις οποίες είχαν κατασκευάσει Ηπειρώτες μαστόροι υπό την επίβλεψη των Γάλλων κατασκευαστών της γραμμής. Το δίχως άλλο, αποτελούν μοναδική παραφωνία στο τοπίο τού ποταμού, προκαλώντας μελαγχολία στους ντόπιους κατοίκους και περιηγητές, και αλγεινή εντύπωση στους ξένους επισκέπτες…

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.