Στην ΕΛΛΑΔΑ σημερα,4798

Η ώρα της κρίσης για το Ασφαλιστικό

Τα συνδικάτα εξαπολύουν δριμύ «κατηγορώ» για τις προωθούμενες αλλαγές και για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες παραλύει σήμερα η χώρα από τις κινητοποιήσεις.

Το τελικό σχέδιο είναι ήδη έτοιμο και οι βασικοί άξονες θα παρουσιαστούν την Παρασκευή από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή στη Βουλή. Σύμφωνα με πληροφορίες το νομοσχέδιο θα φτάνει τις 170 σελίδες και στόχος είναι να ψηφιστεί το συντομότερο δυνατό (πιθανότατα στις αρχές Μαρτίου).

Στο επίκεντρο των αλλαγών θα βρεθούν κυρίως τρεις ομάδες ασφαλισμένων: οι γυναίκες (ακόμη και όσες έχουν ανήλικα παιδιά), όσοι βγαίνουν πρόωρα στη σύνταξη αλλά και όσοι καλύπτονται από τα λεγόμενα «ευγενή Ταμεία».

Οι μόνοι που εξαιρούνται από τις αλλαγές είναι όσοι προλάβουν να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Ουσιαστικά οι αλλαγές αγγίζουν τόσο τους νέους ασφαλισμένους (που μπήκαν στην αγορά εργασίας μετά το 1993) όσο και τους παλιούς που ξεκίνησαν να δουλεύουν το διάστημα 1983-1992. Μεγάλοι χαμένοι είναι όσοι δεν προλάβουν το επόμενο διάστημα να συμπληρώσουν 20 έτη ασφάλισης και να κλείσουν το 50ό έτος οι γυναίκες και το 55ο έτος οι άντρες.

Η μεταρρύθμιση θα υλοποιηθεί σε τρεις… δόσεις, με τις ενοποιήσεις των ασφαλιστικών φορέων να αποτελούν το πρώτο μέρος του κυβερνητικού σχεδίου.

Οι επώδυνες αλλαγές στα όρια ηλικίας και στις συντάξεις θα αρχίσουν να τρέχουν το 2013, ωστόσο επιμέρους ρυθμίσεις πρόκειται να ξεκινήσουν το 2010 (θα αφορούν ακραίες περιπτώσεις σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Απασχόλησης).

Οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό θα είναι σταδιακές και στόχος είναι να ολοκληρωθούν έως και το 2018. Ετσι η αύξηση των ορίων ηλικίας αναμένεται να είναι έξι μήνες τον χρόνο (κατά τα πρότυπα του νόμου Σιούφα), αν και δεν αποκλείεται σε επιμέρους ομάδες οι ρυθμίσεις να «τρέξουν» γρηγορότερα.

Πάντως, μέχρι και την τελευταία στιγμή αναζητούνται στο υπουργείο Απασχόλησης «δώρα» για τους ασφαλισμένους, ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις. Με βάση τις τελευταίες πληροφορίες εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια για τους άντρες (π.χ. μείωση του ορίου στον ΟΓΑ), ωστόσο τελικά όλα θα κριθούν από το κατά πόσο θα βρεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια.

«Όχι» στη σύσταση Εξεταστικής για τη Siemens

Με 151 «όχι» απορρίφθηκε το αίτημα του ΠΑΣΟΚ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση της Siemens. Προηγήθηκε έντονη αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, που σύσσωμη τάχθηκε υπέρ της πρότασης του ΠΑΣΟΚ. Με την πλευρά της ΝΔ ψήφισε ο Κ.Κουκοδήμος, «αναπληρώνοντας» την απουσία -λόγω ασθένειας- του Μ.Έβερτ.

Σε σύνολο 296 παρόντων βουλευτών, 151 ψήφισαν κατά της πρότασης και 145 υπέρ. Η ΝΔ είχε θέσει θέμα κομματικής πειθαρχίας, λόγω της ισχνής πλειοψηφίας της, ενώ υπέρ του αιτήματος του ΠΑΣΟΚ τάχθηκαν τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, εκφράζοντας τη διαφωνία τους με την κυβερνητική επιχειρηματολογία ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η δικαστική έρευνα της υπόθεσης.

Για επιχείρηση κουκουλώματος αλληλοκατηγορήθηκαν κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ, ενώ οι εισηγητές των ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ και ΛΑΟΣ ανέφεραν πως δεν θα εμπόδιζε μια παράλληλη διεξαγωγή Εξεταστικής με την δικαστική έρευνα, αντιθέτως θα ερευνούσε τις πολιτικές, πέραν ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών εμπλεκόμενων προσώπων.

Για θέατρο του παραλόγου και για επιχείρηση κουκουλώματος της υπόθεσης Siemens, από πλευράς του ΠΑΣΟΚ, έκανε λόγο ο υπουργός Εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος, ο οποίος σημείωσε ότι «και εξεταστική θα υπάρξει και προανακριτική θα υπάρξει όταν η δικαιοσύνη ταυτοποιήσει πρόσωπα πολιτικά ή άλλα», ενώ υποστήριξε πως η σύσταση εξεταστικής επιτροπής πριν, «θα ήταν εγκληματικό, θα ήταν κουκούλωμα».

Ο υπουργός Εσωτερικών ανέφερε πως η αλήθεια θα λάμψει γρήγορα και εξέφρασε την εκτίμηση ότι οι γερμανικές αρχές θα έχουν κλείσει την υπόθεση από πλευράς έρευνας και θα έχουν αποκαλύψει τα πάντα μέχρι τον Απρίλιο.

«Πλυντήριο αμαρτιών» χαρακτήρισε τη Δικαιοσύνη ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου πίσω από την οποία προσπαθεί να κρυφτεί η ΝΔ. Ο Γ.Παπανδρέου κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι χειραγωγεί τη Δικαιοσύνη, ενώ σημείωσε ειδικότερα για την υπόθεση Siemens ότι η Νέα Δημοκρατία «παρακολουθεί τη Δικαιοσύνη να κινείται με αργούς ρυθμούς».

Υπεραμυνόμενος της πρότασής του για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, ο κ. Παπανδρέου ανέφερε πως «η γερμανική μητρική εταιρεία, έχει ήδη παραδεχθεί στο ανώτερο επίπεδο, ότι διέπραξε εγκληματικές πράξεις εναντίον του ελληνικού κράτους, συνεργαζόμενη με επίορκους Έλληνες κρατικούς λειτουργούς.

Τέλος, ο Γ.Παπανδρέου σημείωσε πως η πρόταση του ΠΑΣΟΚ «δεν έχει καμία μικροκομματική στόχευση αλλά εντάσσεται σε σειρά πρωτοβουλιών με στόχο την πάταξη της διαφθοράς».

Απαντώντας, ο υπουργός Δικαιοσύνης Σωτήρης Χατζηγάκης απέρριψε την κατηγορία του Γ.Παπανδρέου ότι η δικαιοσύνη δεν φθάνει σε αποτέλεσμα, λέγοντας: «Μόλις χθες δημοσιεύτηκε η απόφαση για την υπόθεση ΕΤΒΑ FINANCE, με ιδιαίτερα μάλιστα αυστηρές ποινές για τους αποδεδειγμένα εμπλεκομένους στο σκάνδαλο αυτό, που έγινε την περίοδο της δικής σας διακυβέρνησης. Το ίδιο και στο μέγα σκάνδαλο του Παντείου Πανεπιστημίου, η Δικαιοσύνη με θάρρος και παρρησία, καταδίκασε όσους προστατεύατε τόσα χρόνια».

Στον «αέρα» ο εφοδιασμός με πετρέλαιο θέρμανσης σε 12 νομούς

Η κόντρα των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων με το υπουργείο Ανάπτυξης για τον τρόπο εφαρμογής της εξίσωσης του φόρου στα καύσιμα, απειλεί να αφήσει χιλιάδες νοικοκυριά σε 12 νομούς της χώρας χωρίς πετρέλαιο θέρμανσης μετά τις 15 Φεβρουαρίου.

Οι παράγοντες της αγοράς καυσίμων τονίζουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά στην προπληρωμή του εικού φόρου κατανάλωσης που προβλέπεται στο νέο σύστημα διακίνησης του πετρελαίου και 12 ενώσεις βενζινοπωλών σε όλη την Ελλάδα έχουν ανακοινώσει ότι δεν θα εφαρμόσουν το μέτρο από τις 15 Φεβρουαρίου.

Αυτό πρακτικά σημαίνει, εφόσον οι πρατηριούχοι επιμείνουν στις θέσεις τους, ότι 12 νομοί της χώρας δεν θα έχουν πετρέλαιο θέρμανσης μετά την Παρασκευή.

Βενζινοπώλες και εταιρείες εμπορίας ζητούν την αναβολή της εφαρμογής του νέου συστήματος.

Ωστόσο, η κυβέρνηση επιμένει στην εφαρμογή του νέου μέτρου, λέγοντας ότι πολλές από τις αντιδράσεις προέρχονται από τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου.

Θωρακίζεται ο Έβρος

Μια σειρά από απαιτήσεις θέτει η Επιτροπή για τον «Αγωγό Πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη», λόγω των νέων συνθηκών που διαμορφώνονται στο Νομό Έβρου, με την κατασκευή του αγωγού, σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης και της συνεχούς επαγρύπνησης, η οποία απαιτείται για την αντιμετώπιση των αυξημένων περιβαλλοντικών κινδύνων. Τα κεντρικά ζητήματα της έρευνας είναι: -Η λήψη μέτρων για να μην συμβεί ατύχημα. -Η πρόβλεψη, έγκυρη διάγνωση, άμεση επέμβαση, καταπολέμηση δράση, μέτρα ανάταξης των όποιων επιπτώσεων. -Το μέγεθος των επιπτώσεων στο κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. -Η ενσωμάτωση και ένταξη των λειτουργιών του Αγωγού στην καθημερινότητα του παραγωγικού συστήματος και των τοπικών κοινωνιών. -Η στήριξη και η υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης του Έβρου, τόσο από τα τέλη, αλλά και από το σύνολο του προσανατολισμένων δικτύων υποδομών υποστήριξης του Αγωγού. -Στρατηγικός, πολιτικός, προγραμματικός σχεδιασμός διαχείρισης των επιπτώσεων. -Σχέδιο οργάνωσης, υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό, θεσμικοί και οικονομικοί πόροι για τη συντήρηση μηχανισμών επαγρύπνησης και παρακολούθησης της λειτουργίας του Αγωγού και των ενδεχομένων αναδυομένων κινδύνων.

•Σύστημα επαγρύπνησης και παρακολούθησης

Αναλυτικότερα, η έρευνα στοχεύει στην κατάρτιση ενός προγράμματος και σχεδίου ενεργοποίησης όλων των απαιτούμενων πόρων, τεχνολογικών, οργανωτικών, ανθρώπινων, διοικητικών και οικονομικών, ώστε από τις εκτιμώμενες απειλές να μην αναδυθούν κίνδυνοι και εάν, παρά τα μέτρα πρόληψης και επαγρύπνησης, δεν αποτραπεί η εμφάνισης ενός συστημικού κινδύνου, να αντιμετωπιστεί στη γένεσή του και να μην εξελιχθεί σε αλυσίδα ατυχημάτων και χειρισμών, που μπορεί να εξελιχθεί σε καταστροφή. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και οι τοπικές κοινωνίες φιλοδοξούν ότι έτσι θα αποκτήσουν ένα σύνθετο, πολυμερές και πολυεπίπεδο σύστημα επαγρύπνησης και παρακολούθησης, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιείται παράλληλα για διαφορετικών κατηγοριών αναδυόμενους κινδύνους, από σεισμό, από πλημμύρες, από μεταναστευτικές νόσους των πτηνών κ.ά. «Αυτό», όπως εξηγεί ο κ. Ζαμπουνίδης, «σημαίνει θωράκιση του Έβρου και των τοπικών κοινωνιών του και δημιουργία ενός τόπου εγκατάστασης που παρέχει ασφάλεια ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων κλίμακας χωρίς περιορισμούς σε κλάδους ή τομείς οικονομικών δραστηριοτήτων».

Όσον αφορά στις εγκαταστάσεις σωληνώσεων του Αγωγού, σύμφωνα με μελέτη που εκπονήθηκε ζητείται να είναι άτρωτες, ελεγμένες για οποιαδήποτε ενδεχόμενη αστοχία υλικών, συνδέσεων, εφαρμογής και να υπάρχουν καλώς εγκιβωτισμένες σωληνώσεις έναντι κινδύνων εδαφοτεχνικών ανωμαλιών. Επίσης οι εγκαταστάσεις να είναι ασφαλείας έναντι σεισμικής δραστηριότητας για εντάσεις που αναμένονται στην ευρύτερη περιοχή του Έργου, να υπάρχουν γενικές και ειδικές συνθήκες εγκατάστασης που να αποκλείουν τη διαρροή πετρελαίου και με εγκατεστημένους αυτοματισμούς να αντιμετωπίζουν στη γένεσή τους πυρκαγιές ή διαρροές αποκλείοντας την εξέλιξη τους σε απειλές κινδύνων που οδηγούν σε καταστροφές. Πρέπει, επίσης, να πληρούνται όλες οι απαιτήσεις, οι οποίες αφορούν στις σωληνώσεις και πρόσθετα κατάλληλη διάταξη δεξαμενών, ώστε να δημιουργούνται συνθήκες ασφαλούς δεξαμενισμού και να αποκλείεται σε οποιαδήποτε περίπτωση επέκταση ενδεχομένων επικίνδυνων για τις εγκαταστάσεις και το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, διαρροές πετρελαίου ή πυρκαγιά. Επιπρόσθετα, ζητείται η υιοθέτηση συστήματος απολύτως ασφαλούς πρόσδεσης των υπό φόρτωση δεξαμενόπλοιων, επιλογή του καταλληλότερου συστήματος σύνδεσης σωληνώσεων του Αγωγού και σωληνώσεων δεξαμενόπλοιου ώστε να αποκλείονται λειτουργικές διαρροές πετρελαίου.

Παράλληλα, τα μέλη της Επιτροπής για τον «Αγωγό Πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη» ζητούν την εγκατάσταση συστήματος αξιόπιστης παρακολούθησης, έγκαιρης προειδοποίησης για κάθε λειτουργική ανωμαλία, για κάθε ζήτημα περιβάλλοντος και για κάθε αναφυόμενο ζήτημα των μηχανικών μερών τους Αγωγού που εγκυμονούν κινδύνους, όπως και την εγκατάσταση συστήματος ενεργοποίησης μηχανισμών διακοπής λειτουργίας μεταφοράς πετρελαίου, άμεση αντίδραση εγκαταστημένων μηχανισμών κατάσβεσης πυρκαγιάς. Συγκέντρωση διαρρέοντος πετρελαίου σε κατάλληλο χώρο απαγωγής του.

Σύμφωνα με τον Νομάρχη Έβρου, κ. Ν. Ζαμπουνίδη, «οι συνθήκες των ατυχημάτων που περιγράφονται σε όλες τις αναφορές είναι συνθήκες που θα μπορούσαν να είχαν αποτραπεί. Και έτσι να αποκλειστεί η οποιαδήποτε επίπτωση στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον». Αποτελεί βεβαιότητα της προκαταρτικής έρευνας, ότι σήμερα, τόσο οι θεσμικές, όσο και οι τεχνολογικές προϋποθέσεις μπορούν να υποστηρίξουν ένα σχεδιασμό ο οποίος θα αποκλείει στον υποσχεδιασμό αγωγό την εξέλιξη ενδεχομένων κινδύνων σε καταστροφή. «Υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση σε νομαρχιακό και τοπικό επίπεδο να παρέμβει συγκροτημένα και με επιστημονική τεκμηρίωση, τόσο στα επίπεδα standards σχεδιασμού του Αγωγού, όσο και κυρίως στη σχεδίαση και εγκατάσταση συστημάτων πρόληψης, έγκαιρης προειδοποίησης, άμεσης επέμβασης και αντιμετώπισης κάθε αναδυόμενου κινδύνου.» δηλώνει ο κ. Ζαμπουνίδης. Η ομάδα εργασίας που έχει συγκροτηθεί με επικεφαλής τον αντινομάρχη Μιχάλη Κογιομτζή θα ενεργεί συμβουλευτικά προς την πολιτική ηγεσία σε θέματα σχετικά με τον αγωγό, θα παρακολουθεί, θα αξιολογεί και θα επισημαίνει τις απαραίτητες ενέργειες και πρωτοβουλίες οι οποίες θα πρέπει να αναλαμβάνονται για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους.

Ιδιαίτερη βαρύτητα, όπως εξηγεί ο κ. Κογιομτζής, θα δοθεί στην ανάπτυξη μιας παιδείας σε θέματα ασφαλείας. Έτσι επιδιώκει οι πληροφορίες όχι μόνο να είναι προσιτές στις τοπικές αρχές και το ευρύ κοινό, αλλά και να είναι χρησιμοποιήσιμες και πραγματικά να αξιοποιούνται από αυτούς. Κρίνεται ότι τα ΜΜΕ, τα σχολεία, τα νοσοκομεία μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικούς ρόλους. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί και στην ενίσχυση των διεθνών συστημάτων επιτήρησης και ελέγχου, στη δημιουργία πλαισίων συνεργασίας, στην καλύτερη χρήση της τεχνολογικής δυνατότητας και ενίσχυση των ερευνητικών προσπαθειών, στη βελτίωση της υποστήριξης για τις υποσχόμενες νέες τεχνολογίες και στην εξερεύνηση και ανάπτυξη εκείνων των εργαλείων που μειώνουν τη ευπάθεια και αυξάνουν την ανθεκτικότητα των συστημάτων. Μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη των τεχνολογικών εργαλείων για να ανιχνευθούν και να μειωθούν δομικές αδυναμίες στη βασική υποδομή εγκαταστάσεων (φράγματα, γέφυρες, σιδηρόδρομοι, κ.λπ.), ειδικότερα τεχνολογίες τηλεπισκόπησης.

Ν.Χ. – Μ.Ν.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.