Στα χναρια του Νευτωνα μαθητες της Κομοτηνης

Παράθυρο σε ένα ενεργειακά φιλικότερο και οικονομικότερο κόσμο ανοίγει το 1ο ΕΠΑΛ Κομοτηνής. Με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας στον κλιματισμό και την προστασία από αέρια κατασκεύασε ομάδα του σχολείου, αποτελούμενη από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς Ν. Νάκο, μηχανολόγο και Κ. Γκαζίνο, ηλεκτρολόγο και τους μαθητές: Σαλή Μπεσήλ, Καρά Χουσεϊν Ραμαδάν, Θωμά Λωρίδα, Κατερίνα Μπέλμπα, Χασαν Τζεγκιζ, Μιχαήλ Καρακάση, Χρήστο Δερβεντλή, Στυλιανό Ιωαννίδη, Σουλεϊμάν Χουσεϊν Μπεϊχάν και Μεμέρ Μετζήτ, το δικό της σύστημα παραγωγής ενέργειας για τον κλιματισμό μιας μεγάλης αίθουσας πολλών τετραγωνικών μέτρων, χωρίς το παραμικρό κόστος. Στην ουσία, οι δαιμόνιοι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Κομοτηνής, υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους, βαδίζουν στα χνάρια του Νεύτωνα με την κατασκευή που έχει τίτλο: «Εξοικονόμηση ενέργειας στον κλιματισμό – προστασία από αέρια» επιδιώκουν να πετύχουν κάτι που πολλοί, ειδικά τον τελευταίο χρόνο, εύχονται ολόψυχα, την εξοικονόμηση της ενέργειας, το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τον κλιματισμό ενός χώρου. «Με την ενέργεια που παίρνουμε από τον Ήλιο και τη Γη, σε συνδυασμό με τη χρήση και αέριων καυσίμων, τα καυσαέρια των οποίων είναι σχεδόν καθαρά και ακίνδυνα για το περιβάλλον, κλιματίζουμε τον αέρα ενός εξηγούν οι μαθητές που βλέπουν την κατασκευή τους να λειτουργεί περίφημα στα πρώτα test και να εντυπωσιάζει ειδικούς και μη. Για την θέρμανση του αέρα χρησιμοποιούν ηλιακή ενέργεια και υγραέριο ή φυσικό αέριο. Για την ψύξη, καθώς και για τη θέρμανση του αέρα αυτού, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντλία ψυκτικών και θερμικών φορτίων, η οποία αντλεί τα φορτία από τη γη, γεωθερμία, ή από νερό λίμνης ή θάλασσας. Οι αισθητήρες ενεργοποιούν ένα μηχανισμό που βρίσκεται προσαρμοσμένος στην κατασκευή και αποβάλλει αμέσως τον αέρα του χώρου. Η συσκευή συνεργάζεται με το σύστημα εξαερισμού. Παράλληλα αποβάλλεται και ο αέρας που βρίσκεται ακόμη στους αεραγωγούς προτού αυτός προλάβει να διοχετευθεί στο χώρο. Ο αέρας αποβάλλεται χωρίς να επηρεάσει φίλτρα και εναλλάκτες τα οποία μπορούν να καταστραφούν. Η λειτουργία όλου του συστήματος ελέγχεται και ρυθμίζεται από Ηλεκτρονικό Υπολογιστή.

Το ηλεκτρικό ρεύμα που χρησιμοποιούν είναι δυνατόν να παραχθεί από φωτοβολταϊκούς συλλέκτες.

«Πετύχαμε την μέγιστη εκμετάλλευση ήπιων μορφών ενέργειας, όπως είναι η ηλιακή ενέργεια και η γεωθερμία», δηλώνει ο καθηγητής κ. Νίκος Νάκος και εξηγεί ότι η κατασκευή αποτελείται από τρία τμήματα τα οποία συνεργάζονται για να πετύχουν τον κλιματισμό του αέρα, με την χρήση της μικρότερης ποσότητας καυσίμων αερίων και ηλεκτρικού ρεύματος. «Τα φορτία που χάνονται από απώλειες αγωγής και ακτινοβολίας, τα συμπληρώνουμε μέσα σε ένα εναλλάκτη νερού-αέρα.» Στόχος, με την εργασία αυτή, είναι παράλληλα να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσης του ανθρώπου σε κλειστούς χώρους, με το μικρότερο δυνατό κόστος κατανάλωσης ενέργειας, αποφεύγοντας χρήση ρυπογόνων καυσίμων (πετρέλαιο) και πετυχαίνοντας την μεγαλύτερη ασφάλεια του χώρου.

«Παράλληλα επιδιώκουμε να συμβάλλουμε, όσο είναι δυνατόν με τις γνώσεις που απόκτησαν τα παιδιά στη μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος», δηλώνει ο κ. Νάκος και εξηγεί ότι με σεβασμό στο περιβάλλον δίνουν τις δικές τους λύσεις με προτάσεις και τεχνικές που είναι προσιτές, κατανοητές και εύχρηστες από όλους. Ειδικότερα, όσον αφορά στη λειτουργία, η κατασκευή αποτελείται από τρία τμήματα τα οποία συνεργάζονται για να πετύχουν τον κλιματισμό του αέρα, με την χρήση της μικρότερης ποσότητας καυσίμων αερίων και ηλεκτρικού ρεύματος. Το ηλεκτρικό ρεύμα που χρησιμοποιούν είναι δυνατόν να παραχθεί από φωτοβολταϊκούς συλλέκτες. Τα αέρια καύσιμα εκπέμπουν ελάχιστο καυσαέριο με μικρή περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα. «Συγχρόνως επιδιώκουμε και την προστασία του ατμοσφαιρικού αέρα, που μέχρι τώρα ασύστολα καταστρέφουμε μολύνοντάς τον και δυστυχώς, σε όλους μας τα δυσάρεστα αποτελέσματα είναι πλέον ορατά», δηλώνουν οι μαθητές.

«Η σύλληψη, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της εργασίας έγινε επειδή σκεφτήκαμε ότι, προσωπικά, δεν μας ανήκει τίποτα σε αυτό τον πλανήτη και έχουν δικαίωμα και οι επερχόμενες γενιές, μετά από μας, να χρησιμοποιήσουν και να χαρούν αυτά που εμείς αλόγιστα προσπαθούμε να τους στερήσουμε»
δηλώνουν οι μαθητές, παραδίδοντας ένα μάθημα περιβαλλοντικής αγωγής, αποδεικνύοντας ότι εργάστηκαν σκληρά, τόσο κατά τη διάρκεια του σχολικού τους προγράμματος, όσο και εκτός αυτού, στον ελεύθερο χρόνο, επειδή ακριβώς πίστευαν και πιστεύουν σ΄ αυτό που κάνουν.

Την εργασία τους την στήριξε -στο πλαίσιο του προγράμματος ΤΕΧΝΟΜΑΘΕΙΑ V- το Υπουργείο Ανάπτυξης, η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και ο τελικός δικαιούχος που είναι το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας. Οι ίδιοι δεν κρύβουν ότι θα ήθελαν να την δουν να λειτουργεί σε μεγάλες Βιομηχανικές Μονάδες, σε Μουσεία, Σταθμούς Μεταφοράς, πολυκαταστήματα και άλλους μεγάλους χώρους.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.