Σχεδιο κοσμηματος και μικρογλυπτικης του Κ. Μελκονιαν

Το βράδυ της Τετάρτης στο Λαογραφικό Μουσείο της Ξάνθης έγιναν τα εγκαίνια της έκθεσης μικρογλυπτικής του κατασκευαστή κοσμημάτων Κεβόρκ Μελκονιάν, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της ΦΕΞ «Εικαστικός Περίπατος Μαρτίου 2009». Η έκθεση περιλαμβάνει διάφορα βραβευμένα σχέδια σε Πανελλήνιους και Διεθνείς διαγωνισμούς Σχεδίου Κοσμήματος αλλά και δημιουργίες του Κεβόρκ Μελκονιάν. Για το έργο του μίλησε η ιστορικός τέχνης και μουσειολόγος Κική Χριστοδούλου.

Η Κική Χριστοδούλου χαρακτήρισε τον Κεβόρκ Μελκονιάν ως μια ιδιαίτερη περίπτωση. «Γεννημένος και μεγαλωμένος σε αρμενική οικογένεια της Κομοτηνής, αποτελεί ζωντανό κομμάτι της πολυπολιτισμικότητας της Θράκης. Η αργυροχρυσοχοΐα είναι απλά η φυσική συνέχεια μιας εμπειρικής γνώσης ενός οικογενειακού εργαστηρίου που συμπληρώθηκε με σπουδές Αργυροχρυσοχοΐας – Ωρολογοποιίας και θεάτρου. Σ’ αυτό το συνταίριασμα εμπειριών και σπουδών, οφείλει τη φαντασία και την τεχνική δεξιότητα των δημιουργιών του».
Εξήγησε στη συνέχεια ότι η οργάνωση της συγκεκριμένης έκθεσης διαφέρει από τις συνηθισμένες εκθέσεις κοσμημάτων ή τέχνης, γιατί παρουσιάζει μια «διαφορετική πλευρά της αργυροχρυσοχοΐας με τη διαδικασία δημιουργίας μικρογλυπτικής και επίσης επιτρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι κάποιοι άνθρωποι του τόπου μας διακρίνονται ως πρεσβευτές του, πανελληνίως και διεθνώς, ενώ εμείς αγνοούμε συχνά και την ύπαρξή τους ακόμη».
Η κ. Χριστοδούλου μίλησε για τη διαδικασία δημιουργίας ενός αντικειμένου τέχνης που ξεκινά από την ιδέα στο μυαλό του δημιουργού. «Το αποφασιστικό βήμα είναι να τεθεί η ιδέα αυτή στο χαρτί ως σχέδιο. Σχέδιο που πρέπει να διακρίνεται από προσωπικό ύφος, πρωτότυπη φόρμα, ευφάνταστο συνδυασμό υλικών. Απαραίτητη λεπτομέρεια βέβαια είναι να μπορεί το σχέδιο αυτό να υλοποιηθεί. Αυτό είναι το επόμενο βήμα και συντελείται στο εργαστήριο του κάθε δημιουργού. Εμείς βλέπουμε συνήθως το τελευταίο βήμα, το τελικό έργο. Και εδώ είναι που διαφέρει η έκθεση αυτή. Ζητήθηκε από τον Κεβόρκ να αποδοθούν κατά το δυνατό με εικόνες αυτά τα βήματα, γι’ αυτό και φιλοξενούνται σχέδια, φωτογραφίες και κάποια τελικά αντικείμενα».
Ακολούθως μίλησε για τις ιδιαίτερες δουλειές που έφερε εις πέρας με επιτυχία ο καλλιτέχνης. «Είναι γεγονός ότι η σχεδιαστική του ικανότητα, τον οδήγησε γρήγορα σε δρόμους διαφορετικούς από εκείνους του κοσμηματοποιού. Ειδικά, όταν το 1993 η Εφορία Προκλασικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ανέθεσε την κατασκευή αντιγράφου του αρχαίου νομίσματος της Μαρώνειας για ένα Παγκόσμιο Συνέδριο Αρχαιολόγων. Αυτό λειτούργησε ως ώθηση προς τη μικρογλυπτική και την απελευθέρωση της έκφρασής του.
Η επόμενη ανάθεση έρχεται από τη Μαθηματική Εταιρεία για τη δημιουργία αναμνηστικού δώρου για την κόρη του Καραθεοδωρή. Η ανάθεση απαιτεί το σχεδιασμό ενός πρωτότυπου αντικειμένου με την αποτύπωση του πορτραίτου του γνωστού μαθηματικού: εργασία συνηθέστερα ζωγράφου ή γλύπτη.
Η ενασχόλησή του με τη μικρογλυπτική έχει πια εδραιωθεί όταν συμμετέχει σε έκθεση στη Γερμανία με τη Γραμμική Β’. Ο συνδυασμός των υλικών που ως τότε περιοριζόταν στα κοσμήματα, απλώνεται. Το μάρμαρο ως υπόστρωμα, χρησιμοποιείται όπως ο καμβάς του ζωγράφου, πάνω στον οποίο θα στερεώσει το πολύτιμο μέταλλο. Το μέταλλο με τη σειρά του, αποτελεί το χρώμα με το οποίο αποτυπώνει άλλοτε το αρμενικό αλφάβητο, άλλοτε την πρώτη ελληνική γραφή, άλλοτε ένα τσαμπί σταφύλι. Οι τεχνικές ξεφεύγουν από τα στενά περιθώρια του κοσμήματος. Πολλαπλασιάζοντας τα υλικά, πολλαπλασιάζει και τα χρώματα. Έτσι, στις παπαρούνες το κόκκινο του αρχικού σχεδίου «αποτυπώνεται» με σμάλτο.
Μετά από όλα αυτά έρχονται και οι διακρίσεις. Αρχικά το 2006 στον 17ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σχεδίου Κοσμήματος με θέμα «Βυζαντινοί Ιριδισμοί». Τα έντονα χρώματα και ο πλούτος των υλικών του Βυζαντίου εναρμονίστηκαν σ’ ένα πρωτότυπο σχέδιο.
Την ίδια χρονιά σε παγκόσμιο διαγωνισμό με συμμετοχή 35 χωρών, όπου ζητήθηκε από τους πρώτους επτά, μεταξύ των οποίων και ο Κεβόρκ, να υλοποιήσουν το σχέδιό τους. Το αντικείμενο: ένα βραχιόλι. Ο τίτλος του: «Η πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου». Η πρόκληση: πώς να χωρέσεις σε κάτι τόσο μικρό την πολυπλοκότητα της πορείας και της ζωής του μεγάλου στρατηλάτη. Κάθε υλικό συμβολίζει μια στιγμή μόνο της πορείας και ταυτόχρονα καλύπτει το σύνολο. Το σταφύλι συμβολίζει την αμπελουργία της Θράκης, οι σπείρες τον Γόρδιο Δεσμό, το τυρκουάζ τη Δύση ως ουρανός και θάλασσα της Ελλάδας και το κοράλλι την Ανατολή.
Μόλις πέρυσι διακρίθηκε στον 19ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σχεδίου Κοσμήματος με θέμα «ο Σταυρός στην εποχή μας». Θέμα με έντονους συμβολισμούς που χάνονται στο χρόνο, αλλά οφείλουν να συνδεθούν με το ύφος του 2008. Ο σταυρός διατηρώντας το βάρος του θρησκευτικού συμβόλου, αποκτά κίνηση και γίνεται ανάλαφρος. Ανανεώνεται μέσα από το συγκεκριμένο σχέδιο και αποκτά νέα διάρκεια ζωής.
Και σαν να μην αρκούσε αυτό, συνδυάζει τις θεατρικές του σπουδές με την τέχνη του. Παίζει ο ίδιος αλλά και δημιουργεί τα κοσμήματα για την παράσταση «Ποια Ελένη» των Ρέππα -Παπαθανασίου που ανέβασε η ομάδα θεάτρου της Πολιτιστικής Κίνησης Ν. Ροδόπης».
Η κ. Χριστοδούλου πριν αφήσει τον καλλιτέχνη και το έργο του στο θερμό κοινό που συγκεντρώθηκε στο Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης συνόψισε: «Σφυρηλατημένα ελάσματα, σμάλτο, σύρματα μπρούντζου και ασημιού, βότσαλα και μάρμαρο, πολύτιμοι και ημιπολύτιμοι λίθοι, συνδυάζονται σε μια ξεχωριστή παλέτα.
Σε όλες του τις δημιουργίες, πηγή έμπνευσής του είναι ο ιδιαίτερος τόπος που γεννήθηκε. Όπως η Θράκη καταφέρνει αιώνες τώρα να κάνει να συνυπάρχουν διάφορες κοινότητες, με διαφορετική πολιτισμική υποδομή, έτσι και ο Κεβόρκ καταφέρνει να συνδυάζει τα διαφορετικά στοιχεία της ιστορίας. Προσθέτει ισορροπημένες δόσεις αρχαίας Ελλάδας, λαϊκού πολιτισμού και θρησκευτικών στοιχείων, στη μαρμίτα της σύγχρονης δημιουργίας. Την επιτυχία της συνταγής εγγυώνται μόνον η τεχνική του και η φαντασία του» κατέληξε η κ. Χριστοδούλου.

Κ. Μελκονιάν

Ο Κεβόρκ Μελκονιάν εξήγησε ότι η συγκεκριμένη έκθεση είναι ένα αφιέρωμα στη δουλειά του, σε διακρίσεις που έλαβε, αλλά και στο διάσημο βραχιόλι που σχεδίασε εμπνευσμένος από τον Μέγα Αλέξανδρο. «Ήταν επίσης η πανελλήνια διάκριση για το σταυρό στην εποχή μας και τους Βυζαντινούς Ιριδισμούς και για τα γλυπτά, όπως η Γραμμική Β’, αλλά και το Σταφύλι πάνω στο μάρμαρο. Επίσης, τα θεατρικά κοσμήματα που έγιναν για την παράσταση «Για ποια Ελένη;» των Ρέππα – Παπαθανασίου που ανέβηκε από τη θεατρική ομάδα της Πολιτιστικής Κίνησης.
Υπάρχουν και κάποια κοσμήματα που είχαν εκτεθεί σε μια έκθεση της ΦΕΞ για την αρχαία Θράκη».
Ο Κεβόρκ Μελκονιάν έχει συνεργαστεί στην Ξάνθη τόσο με τη ΦΕΞ όσο και με το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, άρα είναι γνωστός στο κοινό της πόλης.
Το ξανθιώτικο κοινό αποδείχτηκε θερμός υποστηρικτής της τέχνης του Κεβόρκ Μελκονιάν για μια ακόμη φορά.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 2 Απριλίου.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.