Ψηφιστηκε ο προυπολογισμος του 2009 απο τη συμπολιτευση

Σε ματς εξελίχθηκε η προχθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Κομοτηνής με μοναδικό θέμα στην ημερήσια διάταξη την ψήφιση του προϋπολογισμού του ερχόμενου έτους, καθώς σύσσωμη η αντιπολίτευση τον χαρακτήρισε πλασματικό και χωρίς κοινωνικά χαρακτηριστικά παρόλο που η αρμόδια αντιδήμαρχος Ε. Αντωνακάκη προσπάθησε να πείσει για το αντίθετο.

Η έκθεση προϋπολογισμού εσόδων – εξόδων του Δήμου Κομοτηνής του οικονομικού έτους 2009, μέσα από την πρόταση της δημαρχιακής επιτροπής, είναι: προϋπολογιζόμενα έσοδα οικονομικού έτους 2009: 65.907.235 και προϋπολογιζόμενα έξοδα οικονομικού έτους 2009: 65.882.831 με αποθεματικό 24.404 ευρώ. Τον προϋπολογισμό μετά από αίτημα του δημάρχου και προέδρου της δημαρχιακής επιτροπής Δημήτρη Κοτσάκη διάβασε ο κ. Βίβογλου, αν και ο Τ. Βαβατσικλής είχε ζητήσει να τον διαβάσει ο ίδιος ως πρόεδρος της δημαρχιακής επιτροπής.

Ε. Αντωνακάκη

«Αναπτυξιακός προϋπολογισμός με χαρακτηριστικά την εξυγίανση, το νοικοκύρεμα, τη διαφάνεια»

Μετά την ανάγνωση του προϋπολογισμού η αρμόδια αντιδήμαρχος Οικονομικών Έλενα Αντωνακάκη ανέλαβε να δώσει τα χαρακτηριστικά του, τονίζοντας ότι είναι η διαφάνεια, η εξυγίανση, το νοικοκύρεμα. Έκανε λόγο μάλιστα για μια δίκαιη και πρωτοποριακή απόφαση του δημάρχου σε σχέση με τα δημοτικά τέλη. «Είναι ένας προϋπολογισμός που παρακολουθεί τις βασικές αρχές διοίκησης και οικονομίας που οι δυο προηγούμενοι του 2007 και του 2008 είχαν και ακολούθησαν. Δηλαδή, εξυγίανση, νοικοκύρεμα, διαφάνεια. Ένας προϋπολογισμός που χαρακτηρίζεται από την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων που η πολιτική μας επέφερε το 2007 και το 2008 κι έτσι σήμερα μπορούμε να υποστηρίζουμε με έργα απτά και λιτά ότι ο προϋπολογισμός του 2009 χαρακτηρίζεται από τρεις γενικές κατευθύνσεις, ανάπτυξη, δικαιοσύνη, εξυγίανση. Επιδιώκει να συνεχίσει την εξυγίανση των οικονομικών του δήμου και να ενσωματώσει τη διοικητική και πολιτική ανασυγκρότηση που πετύχαμε με τη σύσταση των νέων δημοτικών επιχειρήσεων και νομικών προσώπων. Εξυγίανση και νοικοκύρεμα που στοχεύουν στη μείωση των ελλειμμάτων του δήμου, παράλληλα με περιορισμό των δαπανών, διοικητική ανασυγκρότηση με στόχο να σώσουμε πόρους και να τους στρέψουμε με δημοτικές πολιτικές στην κοινωνία».

Η κ. Αντωνακάκη
προχώρησε σε σχολιασμό των επιλογών της προηγούμενης δημοτικής αρχής, φέρνοντας κάποια παραδείγματα όπως τα έξοδα ύψους 1 εκατ. ευρώ του δήμου ετησίως για καύσιμα κίνησης τη στιγμή «που δεν έχει ένα οργανωμένο λογιστικά στόλο οχημάτων, την ώρα που το πρόγραμμα μαζικού αθλητισμού παρέχει υπηρεσίες πλέον των 800 οικογενειών, με ετήσιο κόστος που δεν ξεπερνά τις 300.000 ευρώ.

Η εξυγίανση των λειτουργικών δαπανών του δήμου δεν είναι διοικητική πρακτική και άσκηση αλλά πολιτική απόφαση που θα βελτιώσει με απτά αποτελέσματα την παραγομένη πολιτική, ενδυναμώνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους Κομοτηναίους.

Η αξιοποίηση της περιουσίας του δήμου μέσω της σύστασης της Τσανακλής ΑΕ, η περιστολή των δαπανών, η είσπραξη ανείσπρακτων οφειλών προς το δήμο, η εξόφληση των οφειλών από αυτά που σώζουμε και το δάνειο που με γενναιότητα συνάπτουμε θα φέρουν αποτελέσματα που αυτός ο προϋπολογισμός προβλέπει.

Σε μια χρονιά που η οικονομική κρίση αγγίζει κάθε νοικοκυριό, ο δήμος δε θα μπορούσε να μείνει αμέτοχος». Η κ. Αντωνακάκη
αναφέρθηκε στην απόφαση του δημάρχου ν’ αυξηθεί το όριο των απαλλαγών και να προχωρήσουν σε μηδενική αύξηση όλων των τελών.

Η αντιδήμαρχος Οικονομικών αναφέρθηκε στη σύσταση των νέων δημοτικών επιχειρήσεων και είπε ότι μέσα από αυτήν αποδεικνύουν ότι είναι προτεραιότητά τους η κοινωνική πολιτική. «Πρωτίστως, αυτός ο προϋπολογισμός παρόλο που θα εφαρμοστεί στο μεταβατικό σημείο κλεισίματος του Γ΄ ΚΠΣ και στο άνοιγμα της Τέταρτης Προγραμματικής Περιόδου είναι αναπτυξιακός.

Το τεχνικό πρόγραμμα που ενσωματώνει ολοκληρώνει τα μεγάλα έργα και τις παρεμβάσεις και πρωτίστως ενοποιεί με οικονομία κλίμακας συντηρήσεις οδοποιίας, πεζοδρομίων, φωτισμού της πόλης και των οικισμών. Προωθεί μικρές και μεγάλες παρεμβάσεις σε κάθε γωνιά της πόλης και των οικισμών».

Η κ. Αντωνακάκη
μίλησε για έναν προϋπολογισμό της τάξης των 65 εκατ. ευρώ ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα δυνητικά έργα επί του τεχνικού προγράμματος του οποίου η εφαρμογή θα κριθεί από το πόσες και ποιες γραμμές χρηματοδότησης του Δ΄ ΚΠΣ θ’ ανοίξουν». Τόνισε ότι όραμά του είναι «μια Κομοτηνή που θα έχει χωρίς να χρωστά, θα επενδύει χωρίς να σπαταλά, θα προχωρά σταθερά χωρίς ακροβασίες χωρίς να ναρκοθετεί το μέλλον, με ευθύνη για μια Κομοτηνή συμμετοχική, αναπτυξιακή κι ευημερούσα».

Τ. Βαβατσικλής

«Αντιρεαλιστικός προϋπολογισμός, καρικατούρα υποτιθέμενης ανάπτυξης»

Στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ, Τάσος Βαβατσικλής, τόνισε αρχικά ότι «η δημοτική αρχή παρουσιάζει το ίδιο περίπου θέατρο» κι εξήγησε. «Καταθέτει έναν επίπλαστο προϋπολογισμό για το επόμενο έτος, με προφανή σκοπό, και με τις απερίγραπτες μεθοδεύσεις που επιστρατεύει, τη δημιουργία μιας πλαστής εικόνας, σύμφωνα με την οποία, νοικοκυρεύει τα οικονομικά, μειώνει τα ελλείμματα και τις καταναλωτικές δαπάνες και αυξάνει τις επενδυτικές δαπάνες. Άλλη μια χρονιά έτσι χωρίς πρόγραμμα. Χωρίς στόχους, χωρίς αναπτυξιακές προτεραιότητες. Και το κυριότερο χωρίς την κατάθεση ουσιαστικού απολογισμού του έργου της.

Περιορίζουμε δυστυχώς την προσοχή μας σχεδόν αποκλειστικά, στην ανάγνωση του προϋπολογισμού και δεν δίνουμε την πρέπουσα σημασία στον απολογισμό που αφενός αποτελεί τη βάση του νέου προϋπολογισμού και αφετέρου αποκαλύπτει τη συνέπεια και την ικανότητα της δημοτικής αρχής στην εκτέλεση των σχεδίων που η ίδια καταθέτει. Έτσι όμως, διαιωνίζεται μια κατάσταση που ουσιαστικά καθιστά μάταιο το διάλογο, εκθέτει τους δημοτικούς συμβούλους και αποβαίνει σε βάρος της τοπικής κοινωνίας.

Σ’ αυτόν τον προϋπολογισμό: Η οικονομία απειλείται πολλαπλώς, οι συστηματικοί περιορισμοί περισσεύουν, τα χρέη και τα δάνεια δεσμεύουν, πόροι δεν υπάρχουν και η κοινωνία αναμένει πληγωμένη και αρκούντως διεκδικητική. Οι πολιτικές δυσκολίες για τη δημοτική αρχή πολλαπλασιάζονται και τα στοιχεία δεν την ευνοούν. Αποκαθηλώνονται τα τελευταία ψήγματα που απολάμβανε η οικονομία του δήμου.

Απουσιάζουν η πολιτική παιδεία και οι διαχειριστικές ικανότητες, ενώ εκτονώνεται η ομολογία της ανικανότητας με τη δημιουργία επικοινωνιακών εντυπώσεων».

Ο Τ. Βαβατσικλής έκανε λόγο για έναν προϋπολογισμό «καρικατούρα υποτιθέμενης ανάπτυξης, χωρίς όραμα, χωρίς προοπτική» και συνέχισε. «Αφήσατε να διαρρεύσουν σχέδια επί σχεδίων με μοναδικό αποτέλεσμα να εγκλωβιστείτε οι ίδιοι σε μια μίζερη συζήτηση περί «αναπτυξιακού σχεδίου». Όλοι όμως γνωρίζουν ότι οι διακηρύξεις είναι κενές περιεχομένου. Η παράταξή σας δεν θέλει, δεν αντέχει. Και οι «τραγουδιστές» επιλέχθηκαν να είναι έντονα φάλτσοι, γιατί τα νέα δεδομένα προστάζουν κακόηχα και βασανιστικά ακούσματα».

Στη συνέχεια, ο επικεφαλής της «ΝΕΑΣ ΠΟΡΕΙΑΣ» προχώρησε σε γενικές παρατηρήσεις επί του προϋπολογισμού. «Οι κοινωνικές δαπάνες και στο νέο προϋπολογισμό είναι μηδαμινές. Η χρηματοδότηση της κοινωνικής προστασίας καρκινοβατεί. Δαπανώνται χρήματα για φιλανθρωπικά «γκαλά».
Μόνο σε κοινωνική αναλγησία μπορεί κανείς να αποδώσει την υπέρογκη αύξηση των τελών ύδρευσης.

Η δημοτική αρχή συμπεριφέρεται ως ντίλερ του δημόσιου χώρου της πόλης σε επιχειρηματικά συμφέροντα (εκθέσεις αυτοκινήτων, τραινάκια στην πλατεία, χριστουγεννιάτικο χωριό κ.ά.). Απουσιάζουν οι διανοίξεις που δημιουργούν τη βασική υποδομή στην οποία μπορεί να στηριχθεί η εφαρμογή των προτάσεων για την επίλυση του κυκλοφοριακού για το οποίο πρόβλημα …σφυρίζετε αδιάφορα.

Το περιβάλλον απαιτεί την αλλαγή στη δομή των δαπανών. Δεν γίνεται νύξη.

Ο νέος προϋπολογισμός δεν προτείνει λύσεις και δεν δίνει προοπτική για τον τόπο, ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης για όλους, στην πόλη και στους οικισμούς. Δεν γνωρίζω γύρω από ποια προβληματική και κυρίως για ποιο λόγο διατυπώνεται η άποψη (από τη δημοτική αρχή) ότι οι πρόεδροι των Τοπικών Συμβουλίων αν καταψηφίσουν τον προϋπολογισμό δεν θέλουν να γίνουν έργα στους οικισμούς. Γνωρίζω όμως τη φθορά που επιφέρει η κατάθεση ενός τέτοιου ανεκδιήγητου προϋπολογισμού στην ήδη απαξιωμένη, από τους κατοίκους των οικισμών, πλειοψηφούσα παράταξη». Επ’ αυτού ανέφερε ότι στους οικισμούς τα χρήματα που δόθηκαν είναι 0+0+0… και συνέχισε. «Η υπόθεση μετεγκατάστασης του οικισμού του Αλάν-Κογιού βρίσκεται ακόμη στα συρτάρια του «δικού τους» υπουργού.

Σταμάτησε η διαδικασία παραχώρησης τίτλων στον Ήφαιστο. Τα νεόκτιστα Περδίκα είναι συνοικισμός της πόλης και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί «γκέτο» ούτε πρέπει να αφήσουμε να μετατραπεί.

Απουσιάζει η πρόβλεψη στο θέμα δημιουργίας νέων παιδικών σταθμών. Η παρέμβαση με έργα που αφορούν τους μειονοτικούς οικισμούς, δεν υπάρχει. Έλλειψη παρεμβάσεων για την επίλυση του κυκλοφοριακού.

Συρρικνώνονται οι δαπάνες για έργα υποδομών και βελτίωσης ανάπτυξης και ανάδειξης των οικισμών. Εγκαταλείπεται πλήρως η πολιτική ενίσχυσης της απασχόλησης».

Ο κ. Βαβατσικλής, συγκρίνοντας τη φιλοσοφία του με την πολιτική της «ΝΕΑΣ ΠΟΡΕΙΑΣ» τα προηγούμενα χρόνια είπε ότι έδιναν έμφαση στην ενίσχυση της αλληλεγγύης και της κοινωνικής πρόνοιας «επιλογές που κατέστησαν όλα τα προηγούμενα χρόνια το δήμο πιο αξιόπιστο και πιο αποτελεσματικό. Καταβάλαμε προσπάθειες για μια αποτελεσματική πολυμερή προσέγγιση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για κράτος δικαίου, καθώς και πολιτικές για την καταπολέμηση της φτώχειας. Προτείναμε και θα αγωνιστούμε ως παράταξη να υλοποιηθεί το μεγάλο κοινωνικό όραμά μας: η δημιουργία τράπεζας για τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες. Έχουμε την πρόταση και προχωρήσαμε στη μελέτη της. Μια τράπεζα για όλους αυτούς οι οποίοι έχουν απορριφθεί εντελώς από τους παραδοσιακούς θεσμούς, που θα τους ξαναδώσει το κουράγιο και την αξιοπρέπεια για να ανασυγκροτήσουν τη ζωή τους. Σε έναν προϋπολογισμό, που επιτείνει την ανισότητα, ηχεί στα αυτιά μας ως απίστευτη και θρασύτατη δικαιολογία τα «χρέη» που ενώ δεν αντέχει να «δώσει ψίχουλα στους φτωχούς», από την άλλη αμείβει πλουσιοπάροχα το «Balkan Bus», τους καλλιτέχνες των χριστουγεννιάτικων γιορτών κ.ά.

Το πρόβλημα εν τέλει δεν είναι ο προϋπολογισμός. Είναι η αισθητική που εκπέμπει η παράταξή σας η «Σύγχρονη Πόλη». Πολύ λίγη για έναν ιδιόμορφο δήμο εν μέσω κρίσης. Κι αυτό δεν είναι πρόβλημα προσώπων, αλλά έλλειψη ιδεών και πολιτικής. Εκεί θα κριθούν όλα. Πολύ φοβάμαι ότι η πολιτική σας, όπως απεικονίζεται και στον παρόντα προϋπολογισμό, μας οδηγεί ολοταχώς πολύ πίσω».

Στη συνέχεια, σε δηλώσεις του είπε ανάμεσα στα άλλα ότι «το αναπτυξιακό πλαίσιο του δήμου, όπως αποκάλυψε και ο ίδιος ο δήμαρχος, το 2007 ενώ κατέβηκε ένα τεχνικό πρόγραμμα των 65 εκατομμυρίων ευρώ, υλοποιήθηκε κατά 4 εκατομμύρια ευρώ μόνο. Για το 2008 είχαμε τονίσει ότι ο ρυθμός υλοποίησης είναι μονοψήφιος και αν αφαιρέσουμε και τα έργα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων (URBAN, ΠΕΠ, Ολοκληρωμένα) πρέπει να μηδενίζεται στην κυριολεξία».

Σ. Μαρούδας «Ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να προκαλεί το διάλογο

των παραγωγικών τάξεων της κοινωνίας»

Ο Σ. Μαρούδας, επικεφαλής της παράταξης «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ» εξήγησε αρχικά ότι θα προσεγγίσει το πνεύμα του προϋπολογισμού. «Ο προϋπολογισμός του δήμου μάς δίνει τη δυνατότητα μέσα από ψυχρούς αριθμούς να βγάλουμε συμπεράσματα για την πολιτική του δήμου, στην πρόνοια, τον πολιτισμό, την ανάπτυξη και γενικά όλες τις δραστηριότητες και λειτουργίες.

Εμφανίζεται το κονδύλι των εισπραχθέντων υπολοίπων. Έχουμε πει ότι αυτό το ποσό αποτελεί πλήγμα του προϋπολογισμού κάθε χρονιάς και θυμάμαι την περσινή σας αναφορά στην εισήγηση περί διεκδίκησης παλαιών και καινούριων οφειλών.

Η σχέση της δαπάνης αμοιβών εξόδων προσωπικού με τα τακτικά έξοδα παραμένει υψηλή και ανεβαίνει εκρηκτικά. Το σύνολο των ανελαστικών δαπανών σχεδόν προσεγγίζει τα συνολικά έσοδα μη λαμβάνοντας υπόψη τα δηλωθέντα έσοδα παρελθόντων ετών. Τα προοριζόμενα για επενδύσεις έσοδα και προβλεπόμενες επενδύσεις είναι σε ανακόλουθη σχέση. Η διαφορά θα καλυφθεί με ίδιους πόρους ή δεν πρόκειται να γίνουν οι αναφερόμενες επενδύσεις.

Στην περσινή σας εισήγηση μιλήσατε για αυξημένες δραστηριότητες, για δαπάνες στην παιδεία, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό και την πρόνοια.

Συγκρίνοντας τα κονδύλια για έργα και επενδύσεις διαπιστώνουμε μεγάλες διαφορές μεταξύ των προϋπολογισθέντων το 2008, των εκτελεσθέντων και των προϋπολογισθέντων του 2009. Όσον αφορά στα έργα στον προϋπολογισμό του 2008 ανεγράφησαν κάποια ποσά. Μέχρι τις 10 Νοεμβρίου βεβαιώθηκε ένα μέρος αυτού του ποσού και αναγράφεται στον προϋπολογισμό του 2009 αυτό το ποσό που αναφέρετε. Μέχρι το τέλος του 2008 δεν πρόκειται να καλυφθεί η διαφορά των προϋπολογισθέντων με τα εκτελεστέα. Άρα, είτε ο περσινός προϋπολογισμός ήταν αναξιόπιστος είτε ο φετινός είναι ανεφάρμοστος».

Ο κ. Μαρούδας
σχολίασε ότι ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να προκαλεί το διάλογο των παραγωγικών τάξεων της κοινωνίας και συνόψισε τις παρατηρήσεις του. «Λείπει η κατάλληλη εισηγητική έκθεση όπου έπρεπε να τονίζονται οι οικονομικοί και πολιτικοί στόχοι.

Απουσιάζει η οποιαδήποτε σύνδεση με τους προηγούμενους προϋπολογισμούς.

Η παρουσίαση απέχει από μια ορθολογιστική διάρθρωση που να βοηθά τον οποιοδήποτε να βγάλει συμπεράσματα. Αμφιβάλω αν το 10% όσων διάβασαν τον προϋπολογισμό έχουν αντιληφθεί περί τίνος πρόκειται.

Οι παραλείψεις δηλώνουν την αδυναμία της ηγετικής ομάδας του δήμου στο χειρισμό κλασσικών διαχειριστικών θεμάτων, όπως αυτό του προϋπολογισμού. Υποστηρίζουν την ύπαρξη δεικτών απόδοσης που μπορεί να διευκολύνει την ανάγνωση και ν’ απαντά στο πρόβλημα της χρηστής διαχείρισης και της αποτελεσματικότητας της εφαρμοστέας οικονομικής πολιτικής αλλά οι δείκτες εξυπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες. Αν θα ζητούσα τους δείκτες θα ήταν όλοι φτιαγμένοι έτσι που να αντέχουν βελτίωση.

Τα έσοδα του δήμου προέρχονται από πάσης φύσεως τέλη, καθαριότητας, φωτισμού… κι αυτό σημαίνει ότι πορευόμαστε σε δρόμους δύσκολους αφού εξαρτώνται από την τοπική οικονομία και τα ατομικά έξοδα και στις τσέπες των δημοτών κυριαρχεί κρανίου τόπος. Η συμμετοχή της αξιοποίησης κάθε μορφής δημοτικής περιουσίας αποφέρει γύρω στο 1% επί του προϋπολογισμού, ποσό ελάχιστο. Πολλά που αναγράφονται στους πίνακες των έργων και είχαν προγραμματιστεί το 2008 δεν υλοποιήθηκαν κι αρκετά από αυτά έχουν μεταφερθεί στο νέο προϋπολογισμό». Ο κ. Μαρούδας σημείωσε ότι αυτό τους κάνει να στέκονται με επιφύλαξη ως παράταξη απέναντι στα έργα που θα εκτελεστούν.

Αναφορικά με τα κονδύλια των επιχορηγήσεων του 2008 είπε ότι υπάρχει ανακολουθία ανάμεσα στις προϋπολογισθείσες και τις βεβαιωθείσες μέχρι τις 10 Νοέμβρη και ρώτησε αν οφείλεται σε καθυστερήσεις από την κεντρική διοίκηση ή σε λάθος εκτίμηση της δημοτικής αρχής.

Είπε ότι «η μεγαλύτερη αναπτυξιακή επένδυση είναι η εφαρμογή του σχεδίου πόλεως και η θαρραλέα ολοκλήρωση του σχεδίου των οικισμών και της γειτονιάς».

Στη συνέχεια ο κ. Μαρούδας προχώρησε σε προτάσεις, αφού μίλησε για απουσία διαβούλευσης. «Να αντικειμενικοποιηθούν τα δημοτικά τέλη και τα τιμολόγια των δημοτικών επιχειρήσεων, ή έστω να μην υπερβαίνουν τον τιμάριθμο. Να δημιουργηθεί ένα σύστημα προληπτικού ελέγχου της διαχείρισης και σταδιακού δημόσιου απολογισμού μέσα από δημόσιες συζητήσεις. Να γίνεται συζήτηση για τον προϋπολογισμό ενδιάμεσα του οικονομικού έτους ώστε να ελέγχεται δημόσια η πορεία υλοποίησης, η ορθότητα και η νομιμότητα της διαχείρισης.

Να μπουν αντικειμενικά κριτήρια διαχείρισης και απόδοσης του δημοτικού φόρου ώστε να χρηματοδοτούνται συγκεκριμένοι αναπτυξιακοί στόχοι ετήσια κι όχι να σπαταλιέται στην αοριστία της σχέσης εσόδων – εξόδων. Να βάλουμε στόχους για την προστασία του περιβάλλοντος και να δημιουργήσουμε και πόρους στη βάση του κανόνα «ο ρυπαίνων πληρώνει» για να προστατεύσουμε συγκεκριμένα πράγματα.

Να καθοριστεί ένα όραμα για τη ζωή στην πόλη που θα προσδιορίζει με συγκεκριμένη ιεράρχηση και στοχοθέτηση. Να στηρίζεται στο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων κάθε χρονιάς.

Να αντικειμενικοποιηθούν οι κρατικές επιχορηγήσεις με βάση κριτήρια. Να διεκδικήσουμε τα οφειλόμενα από το κράτος».


Ο κ. Μαρούδας είπε ότι δεν σκιαγραφείται ούτε η στοιχειώδης κοινωνική δικαιοσύνη στον προϋπολογισμό, ανέφερε ότι τον θεωρεί «πλασματικό, μη αναπτυξιακό, αναποτελεσματικό» και πρόσθεσε ότι «κινείται σε μια αντιλαϊκή κατεύθυνση».

Δ. Δαμιανός «Δε μπορούμε να είμαστε περήφανοι όταν είναι απλήρωτοι οι οδηγοί των λεωφορείων»

Ο Δ. Δαμιανός παρατήρησε ότι το κύριο ζήτημα του προϋπολογισμού είναι το πολιτικό πλαίσιο που κινείται. Ο κ. Δαμιανός έκανε λόγο για πλασματικό προϋπολογισμό με το επιχείρημα ότι στηρίζεται σε μια λογική είσπραξης φόρων. «Σύμφωνα με την δημοτική αρχή της Κομοτηνής ο προϋπολογισμός του 2009 διαθέτει τα χαρακτηριστικά της «εξυγίανσης», του «νοικοκυρέματος», της «διαφάνειας», της «ανάπτυξης», της «δικαιοσύνης», της «μείωσης των ελλειμμάτων», της «περιστολής των δαπανών» και της «διοικητικής ανασυγκρότησης».

Στη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό στο δημοτικό συμβούλιο αντιπαρήλθαμε την ρετουσαρισμένη εικόνα της οικονομικής κατάστασης του Δήμου Κομοτηνής απαντώντας σημείο προς σημείο στα επιχειρήματα της πλειοψηφίας.

Αναλυτικότερα, υποστηρίζουμε ότι ο φετινός προϋπολογισμός των 65 εκατομμυρίων ευρώ είναι πλασματικός γιατί ο λογιστικός ισοσκελισμός του, εδράζεται στην προσδοκία είσπραξης πόρων που δεν επιβεβαιώνεται από την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης και από την γενικότερη συμπεριφορά της έναντι των αιτημάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Απόδειξη του γεγονότος αυτού αποτελεί η σταδιακή περιστολή δαπανών για τα προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας των δήμων και τις αντίστοιχες κοινωνικές δομές τους, που εκφυλίζονται χρόνο με τον χρόνο. Είναι οι καθυστερημένες αποδόσεις θεσμοθετημένων πόρων όπως είναι οι ΚΑΠ, η ΣΑΤΑ, ο «Θησέας» αλλά και η σημαντικότατη καθυστέρηση που παρατηρείται στο άνοιγμα των προγραμμάτων και των χρηματοδοτήσεων του ΕΣΠΑ.

Σε ό,τι αφορά την εξυγίανση, αυτή αποτελεί κεντρικό στόχο του δήμου Κομοτηνής ήδη από το 2007. Μετά από δύο χρόνια η εξυγίανση αυτή για την πόλη μεταφράζεται σε χρέη προς την αγορά, τους εμπόρους και τους επαγγελματίες αλλά και εργαζόμένους διαφόρων προγραμμάτων, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Πόσα χρόνια στ΄ αλήθεια πρέπει να περάσουν και πόσοι αντιδήμαρχοι οικονομικών για να επιτευχθεί αυτή η οικονομική εξυγίανση;

Το νοικοκύρεμα ενός δήμου, από την άλλη, δεν έχει να κάνει μόνο με την περιστολή δαπανών για αναλώσιμα είδη όπως ειπώθηκε σχετικά, αλλά από την οικονομική του επιφάνεια, την πιστοληπτική του ικανότητα, την συναλλακτική του φερεγγυότητα. Όλα αυτά, δυστυχώς, αυτά τα δύο χρόνια ο δήμος Κομοτηνής δεν τα έχει κατακτήσει και κανείς δεν εγγυάται ότι κατά το έτος 2009 που φέρει μαζί του και τα χαρακτηριστικά μιας έντονης διεθνούς κρίσης, θα επιλυθούν οι χρόνιες αυτές υστερήσεις και αδυναμίες.

Η κοινωνική δικαιοσύνη ενός προϋπολογισμού δεν εξασφαλίζεται μόνο με περιστασιακές απαλλαγές από τέλη διαφόρων κατηγοριών φτωχών συνδημοτών, αλλά από την αναπτυξιακή του διάσταση, που εξασφαλίζει θέσεις εργασίας, εξασφαλίζει ποιότητα ζωής και ποιοτικές υπηρεσίες για όλους, όπου κι αν ζουν, από το κέντρο της πόλης μέχρι και την πιο απομακρυσμένη συνοικία της. Εξασφαλίζεται με μια αυτοδιοίκηση διεκδικητική που δεν συμβιβάζεται με την ιδέα ότι η επερχόμενη φτώχια από την αποβιομηχάνιση, την ανεργία και τα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα της παραγωγής που πλήττουν την πόλη και το νομό μας, θα βρίσκουν την λύση τους με συσσίτια και κοινωνικά, επί της ουσίας όμως ψηφοθηρικά, παντοπωλεία».

Ο κ. Δαμιανός μετέφερε τη θέση τους για το θέμα της διαφάνεια, λέγοντας ότι «δεν επιτυγχάνεται με σύστημα αναθέσεων ούτε ευνοούμενων εργολάβων και δοτών εργολαβιών» και συνέχισε. «Σημειώσαμε ότι διαφάνεια στην οικονομική διαχείριση σήμερα σημαίνει ότι κάθε μικρή ή μεγάλη εργολαβία, δημοπρασία ή ανάθεση, αλλά και κάθε μικρή ή μεγαλύτερη δαπάνη αναρτάται στην ιστοσελίδα του δήμου συνοδευόμενη από τους όρους της προκήρυξης και την σχετική απόφαση, ώστε κάθε πολίτης να ξέρει που πηγαίνει και το τελευταίο ευρώ που βγαίνει από το ταμείο του δήμου». Είπε ότι για όλους τους παραπάνω λόγους στέκονται με κριτική διάθεση και καταψηφίζουν τον φετινό προϋπολογισμό – όπως και όλη η αντιπολίτευση – με την επισήμανση. «Χωρίς να μηδενίζουμε το έργο που γίνεται, χωρίς να παραγνωρίζουμε τις δυσκολίες που υπάρχουν αυτή την εποχή. Εμείς όμως επιζητούμε έναν προϋπολογισμό που θα τυγχάνει της ευρύτερης δυνατής λαϊκής νομιμοποίησης και αυτό επιτυγχάνεται μόνο όταν αυτός γίνεται αντικείμενο ευρείας κοινωνικής διαβούλευσης και συμμετοχής των πολιτών στα κέντρα λήψης των αποφάσεων, προτάσσοντας και ιεραρχώντας οι ίδιοι τις ανάγκες της γειτονιάς ή του οικισμού τους. Και για να γίνει αυτό χρειάζεται δημοτική αρχή που να βρίσκεται σε διαφορετική ιδεολογική και πολιτική κατεύθυνση από την σημερινή


Ο πρώην αντιδήμαρχος Οικονομικών Χρήστος Μέτιος απευθυνόμενος στον Τ. Βαβατσικλή μίλησε για παραπλάνηση του σώματος με το αιτιολογικό ότι «αναφέρθηκε σε σύνολο κι όχι στο πώς προκύπτουν». Πρόσθεσε ότι τα στοιχεία που διάβασε αφορούν την περίοδο μέχρι 4 Νοέμβρη κι όχι τα ποσά που απορροφήθηκαν από κάποια έργα κι έδωσε τις σχετικές εξηγήσεις.

Η διευθύντρια της Τεχνικής Υπηρεσίας Ζωή Κοσμίδου περί των μηδενικών που μίλησε ο κ. Βαβατσικλής διευκρίνισε ότι «τα έργα του ΠΕΠ εγγράφονται στον προϋπολογισμό αλλά δεν εκταμιεύονται γιατί εκταμιεύονται από το Περιφερειακό Ταμείο».

Ο Αλή Μέρτογλου έκανε την επισήμανση ότι ο προϋπολογισμός είναι ζήτημα ιδεολογικής αντιπαράθεσης ενώ ο απολογισμός είναι αυτός που έχει μεγαλύτερη αξία.

Επί του συνόλου των παρατηρήσεων και σχολείων ανέλαβε ν’ απαντήσει η Έλενα Αντωνακάκη, αρχής γενομένης από το κοινωνικό έργο του δήμου. Είπε συγκεκριμένα για τους παιδικούς σταθμούς ότι με ένα από τα δύο δάνεια θα αγοράσουν οικόπεδο για να γίνει παιδικός σταθμός.

Δ. Κοτσάκης «Από τη στιγμή που άλλαξε η δημοτική αρχή δεν έχει χαθεί ούτε ένα ευρώ»

Κλείνοντας, στην τοποθέτησή του ο κ. Κοτσάκης παρέπεμψε αρχικά σε κριτική που τους είχε ασκηθεί στις 28 Φεβρουαρίου 2007 η οποία έκανε λόγο για εικονικό και κοινωνικά άδικο προϋπολογισμό. Διάβασε από το 2005 την τοποθέτηση της «ΝΕΑΣ ΠΟΡΕΙΑΣ» για το σχεδιασμό με τις επισημάνσεις για τροποποιήσεις ανάλογα με τα σχέδια και τις χρηματοδοτήσεις που θα έχουν.

Εστιάζοντας στην ανακολουθία λόγων – έργων της προηγούμενης δημοτικής αρχής και με την επισήμανση ότι «από τη στιγμή που άλλαξε η δημοτική αρχή δεν έχει χαθεί ούτε ένα ευρώ», όπως και ότι δεν μηδένισαν το έργο τους, ο κ. Κοτσάκης πρόσθεσε επίσης ότι κατάφεραν να πολλαπλασιάσουν το URBAN για να έχουν καλύτερα αποτελέσματα. «Μην λέτε ότι πρέπει να εγγράφουμε τα πάντα και να έχουμε έναν αναπτυξιακό προϋπολογισμό όταν δεν το κάνατε 40 χρόνια».

Είπε, ο κ. Κοτσάκης, ότι οι προτάσεις του Σ. Μαρούδα είναι πολύ σοβαρές και περιμένει να τις συγκεκριμενοποιήσει «αρκεί να βρούμε τον τρόπο της αντικειμενικοποίησης των τελών».

Ο δήμαρχος εξήγησε ότι έχει είναι σε εξέλιξη η διαδικασία καθορισμού τιμής μονάδος για την απαλλοτρίωση της μετεγκατάστασης του οικισμού τέρμα Αδριανουπόλεως. Για το πάρκινγκ είπε ότι έχει κατατεθεί πρόταση και περιμένουν έγκριση και περιμένει προτάσεις από ιδιωτικές εταιρίες.

Για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, ο κ. Κοτσάκης είπε ότι προχωρά και μόλις χθές πέρασε από το Συμβούλιο Μνημείων η οριστική έγκριση της μελέτης εφαρμογής της Τσανακλείου.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.