Περιβαλλοντικη εκπαιδευση μετ’ εμποδιων… αλλα φερνει αποτελεσματα

Οι καλές πρακτικές που εφαρμόζονται στην περιβαλλοντική εκπαίδευση σχολείων της Ροδόπης - Παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση των διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Ροδόπης

Τις καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση την σχολική χρονιά που μας πέρασε γνώρισαν όσοι βρέθηκαν το απόγευμα της Πέμπτης 14 Απριλίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής για να παρακολουθήσουν το σεμινάριο περιβαλλοντικής αγωγής με τίτλο «Περιβαλλοντική Αγωγή και Εκπαιδευτική Πρακτική» που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, δια του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης. 

Κατερίνα Σχοινά «Εντυπωσιακή η συμμετοχή των μαθητών και των συναδέρφων»

Φέτος συμπληρώνονται 25 χρόνια από την εφαρμογή της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα σχολεία, σημείωσε η κ. Κατερίνα Σχοινά, υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δ.Ε., επισημαίνοντας πως δεν εντάσσεται στον επίσημο πρόγραμμα αλλά υλοποιείται μέσω σχολικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων.
«Είναι εντυπωσιακή η συμμετοχή των μαθητών και των συναδέρφων» τόνισε, αναφέροντας παρόλα αυτά πως σε μια πρόσφατη έρευνα φάνηκε πως το 97% των εκπαιδευτικών αντιμετώπισαν πάρα πολλές δυσκολίες κυρίως λόγω της ανελαστικότητας των ορολογιών προγραμμάτων και της ύλης που πρέπει να διδαχθεί, ένα πρόβλημα που εντείνεται στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα στο Λύκειο.
 
Παρά τις δυσκολίες όμως υλοποιούνται πολλά προγράμματα, και σύμφωνα με την κ. Σχοινά φαίνεται πως τα παιδιά έχουν αναπτύξει σε μεγαλύτερο βαθμό περιβαλλοντική συνείδηση σε σχέση με τους γονείς τους, κάνοντας μάλιστα σε αυτούς και περιβαλλοντικές υποδείξεις.
 
Στη δευτεροβάθμια, τα περισσότερα από αυτά τα προγράμματα σχετίζονται με την επιτόπια έρευνα, μελετώντας τη χλωρίδα και την πανίδα του τόπου διαμονής. Παράλληλα υπάρχουν προγράμματα ανακύκλωσης και αξιοποίησης άχρηστων υλικών, τα οποία το τελευταίο διάστημα γίνονται ακόμα πιο δημοφιλή και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης. 

Σωτήρης Βερανούδης «Κάποτε πρέπει να αξιολογηθεί και το έργο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης»


Για την «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, κοινωνικά διλήμματα και ΝΙΜΒΥ» μίλησε ο κ. Σωτήρης Βερανούδης, Φυσικός στο Ιεροσπουδαστήριο Κομοτηνής, ο οποίος αναφέρθηκε στα κοινωνικά διλλήματα, τις κοινωνικές αντιρρήσεις και τις διαδηλώσεις που υπάρχουν σε σχέση με περιβαλλοντικά θέματα και πώς η περιβαλλοντική εκπαίδευση μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στο να βρεθούν λύσεις.
Μέχρι σήμερα στον τομέα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, σημείωσε, υπάρχουν καλές προθέσεις και όχι καλή πραγματικότητα. «Είναι πολλά τα προβλήματα που πρέπει να λύσει η ίδια η εκπαίδευση» παρατήρησε ο ίδιος, προσθέτοντας «νομίζω ότι κάποτε πρέπει να αξιολογηθεί και το έργο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στη μέχρι τώρα πορεία της, έχουν δαπανηθεί κάποια χρήματα και πρέπει να δούμε τι στόχοι υπήρχαν και αν πραγματοποιήθηκαν».
 
Ο ίδιος πιστεύει πως οι καθηγητές που ασχολούνται με την Περιβαλλοντική εκπαίδευση πρέπει να είναι ενημερωμένοι για πολλά θέματα, να είναι ευαισθητοποιημένοι και καλοί δέκτες και να έχουν φαντασία, στο να ευαισθητοποιούν τους μαθητές. Ο κ. Βερανούδης έκανε αναφορά στην παρουσίασή του και στο θέμα των αντιδράσεων στην εξόρυξη χρυσού και άλλα ζητήματα, για τα οποία θεωρεί πως θα πρέπει τα πράγματα να επανατοποθετηθούν στη σωστή τους διάσταση και κυρίως να αποφανθούν για αυτό οι επιστήμονες.  

Ζήσης Τζηκαλιός «Τα παιδιά μαθαίνουν από τη δράση και την αλληλεπίδραση μεταξύ τους και με τους εκπαιδευτικούς»


Στο παράδειγμα του λαχανόκηπου στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κομοτηνής για τον τρόπο με τον οποίο η περιβαλλοντική εκπαίδευση μπορεί να γίνει πολύτιμο εργαλείο στην Ειδική Αγωγή μίλησε ο κ. Ζήσης Τζηκαλιός, εκπαιδευτικός στο σχολείο, που αφορά την κοινή προσπάθεια μαθητών και εκπαιδευτικών για τη δημιουργία ενός σχολικού συνεταιρισμού στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης των μαθητών που έχουν τελειώσει τα χρόνια φοίτησης.
 
«Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα πολύ καλό εργασιακό περιβάλλον για τα παιδιά, ένα περιβάλλον δραστηριοτήτων ώστε να έχουν συνεχώς δουλειά, να μαθαίνουν από τη δράση και την αλληλεπίδραση μεταξύ τους και με τους εκπαιδευτικούς».
 
Συγκεκριμένα, όπως εξήγησε ο κ. Τζηκαλιός οι μαθητές του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κομοτηνής διατηρούν ένα θερμοκήπιο και δύο υπαίθριους κήπους, στους οποίους έχουν προετοιμάσει και καλλιεργήσει φυτά, με τη βοήθεια των γεωπόνων και τους γεωτεχνικών του σχολείου. Στη συνέχεια τα φυτά πωλούνται είτε στους καθηγητές είτε στους κατοίκους του οικισμού. Μάλιστα την επόμενη εβδομάδα το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. ετοιμάζει ένα bazaar προϊόντων του συνεταιρισμού, είτε τυποποιημένων είτε κατευθείαν από τον κήπο, καθώς και φυτά για φύτευση σε κήπους. 

Έφη Δούπα «Έπρεπε να δείξουμε τι είναι η ενέργεια, πως παράγεται και μετά να πάμε στις ανανεώσιμες»


Τις «Καλές Πρακτικές Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης» ανέλυσαν τα μέλη της Π.Ο. του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μαρωνείας, με την υπεύθυνη του Κέντρου κ. Έφη Δούπα να παρουσιάζει στα πλαίσια των καλών πρακτικών ένα εργαστήριο εκπαιδευτικής ρομποτικής με αφορμή ένα πρόγραμμα για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
 
Στο ΚΠΕ έχουν ένα πλήρως εξοπλισμένο εργαστήριο με Lego και ρομπότ EV3, με τα οποία προσομοιάζουν την ηλεκτρική ενέργεια και τα παιδιά φτιάχνουν τα δικά τους εργοστάσια, ηλιακά πάνελ, ηλιακά οχήματα, ανεμογεννήτριες, και αφού τα κατασκευάσουν και γίνει εισαγωγή στη μηχανική στη συνέχεια μιλούν και για την ηλεκτρονική, τον πυρήνα της ηλεκτρικής ενέργειας, και από εκεί και πέρα γίνεται η θεωρητική πλαισίωση της ωφελιμότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.
 
Αφορμή για να εξοπλίσουν αυτό το εργαστήριο, όπως εξήγησε η κ. Δούπα, ήταν να φέρουν τα παιδιά που εκπαιδεύονταν πιο κοντά στην πρακτική, γιατί παλιότερα δυσκολεύονταν να αντιληφθούν τη πλήρη διαδικασία με την οποία παράγονταν το ρεύμα.
 
«Ήξεραν τους τύπους, σχηματικά όμως δεν μπορούσαν να το αναπαραστήσουν, ως εκ τούτου αυτό έπρεπε να το λύσουμε, να δείξουμε τι είναι η ενέργεια, πως παράγεται και μετά να πάμε στις ανανεώσιμες» σημείωσε χαρακτηριστικά η ίδια.
 
Με αυτό το εργαστήριο τα παιδιά φτιάχνουν τη γεννήτρια, τη συνθέτουν σε μηχανικά μέρη και εκ των έσω παράγουν το δικό τους ρεύμα. Έτσι όταν βλέπουν ένα πυλώνα στα αιολικά πάρκα γνωρίζουν το πώς και το γιατί. 

Ελένη Αδαμοπούλου «Δουλεύοντας με ανακυκλώσιμα υλικά τα παιδιά μπορούσαν να δώσουν μια άλλη μορφή στην τέχνη»

Την ανάδειξη των περιβαλλοντικών θεμάτων μέσα από την τέχνη επεδίωξε το πρόγραμμα «Περιβαλλοντικά ζητήματα μέσω έργων τέχνης» που παρουσίασε η κ. Ελένη Αδαμοπούλου δασκάλα στο 3ο Νηπιαγωγείο Κομοτηνής.
 
Όπως ανέφερε, η ιδέα προέκυψε από την συνειδητοποίηση πως ο περιβαλλοντικός τρόπος σκέψης και δράσης μπορεί να διδαχτεί με διάφορες μορφές στα σημερινά σχολεία και μία από αυτές θα μπορούσε να ήταν μέσω της δημιουργίας καλλιτεχνικών έργων για το περιβάλλον και με δραστηριότητες που οδηγούν μέσα από την πράξη στη σύνδεση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με την τέχνη.
 
«Ασχοληθήκαμε με το δάσος, το νερό και τα ανακυκλώσιμα. Ειδικά για τα ανακυκλώσιμα με την trash art, όπου τα παιδιά ενθουσιάστηκαν γιατί δουλεύοντας με ανακυκλώσιμα υλικά είδαν ότι μπορούσαν να δώσουν μια άλλη μορφή στην τέχνη» σημείωσε, επισημαίνοντας παράλληλα πως παίρνοντας οτιδήποτε είναι άχρηστο μπορεί να γίνει ένα ωραίο έκθεμα και να επαναχρησιμοποιηθεί, ένα θέμα για το οποίο τα παιδιά επέδειξαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.