Παρουσα στο «Μαρτυριο του Σισυφου» η Κομοτηνη

«Εκλεκτοί» καλεσμένοι στην παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Ανδρέα Βλαντή

 «Το μαρτύριο του Σίσυφου», η πρώτη δηλαδή ποιητική συλλογή του Ανδρέα Βλαντή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Anima” παρουσιάστηκε το Σάββατο στην Κομοτηνή και συγκεκριμένα στο καφέ – μπαρ «Οχτώ», παρουσία «εκλεκτού» ακροατηρίου, που συνέβαλε τα μέγιστα στην επιτυχία της παρουσίασης.
 
Ο Ανδρέας Βλαντής, απόφοιτος της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ επέστρεψε στη πόλη των φοιτητικών του χρόνων, για μυήσει γνωστούς, φίλους αλλά και άγνωστους μέχρι την παρουσίαση αναγνώστες του στο συγγραφικό του έργο, αφήνοντας την κριτική ανάγνωση της ποιητικής του συλλογής στον συμπολίτη μας δικηγόρο Μαρίνο Βαβατσικλή.
 
Την εκδήλωση συνέδραμαν επίσης η δημοσιογράφος του «ΠτΘ» κ. Νατάσσα Βαφειάδου, η οποία καλωσόρισε το κοινό, προλογίζοντας τον ποιητή, αλλά και ο κ. Γιώργος Κουκαλιώτης, από το «Οχτώ» που ανέγνωσε μερικά από τα ποιήματα της ποιητικής αυτής συλλογής.
 
Μία συλλογή, μέσω της οποίας ο κ. Βλαντής όπως δήλωσε και κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης καυτηριάζει την υφιστάμενη πραγματικότητα, όντας μέρος αυτής, κάνοντας παράλληλα και τη δική του αυτοκριτική, πιστεύοντας ακράδαντα στη λογική της αυτοβελτίωσης, της αυτογνωσίας και της εξέλιξης του ανθρώπου. Ποιήματα με πλούσια θεματολογία, που αφορούν στον έρωτα, ζητήματα κοινωνικοπολιτικά, όπως το προσφυγικό, ακόμα και ποιήματα με αυτοβιογραφικό χαρακτήρα και οικογενειακές αναφορές.
 
Ειλικρινής όπως και στην τέχνη του, ο Ανδρέας Βλαντής κέρδισε το κοινό που τον τίμησε με την παρουσία του και έδωσε συνέχεια στην παρουσίαση με μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση, στη βάση της δικής του ποιητικής σκέψης.
 
Ακολουθεί αυτούσια η κριτική του κ. Μαρίνου Βαβατσικλή για το «Μαρτύριο του Σίσυφου». 

Μαρίνος Βαβατσικλής «Ο Βλαντής επέστρεψε στην Κομοτηνή με περισσή σοφία, επιδαψιλεύουσα ωριμότητα και με το χέρι στη γραφίδα όσο γίνεται πιο ανυπότακτο»

Θα ήθελα καταρχάς να ευχαριστήσω και από το βήμα αυτό την κ. Νατάσα Βαφειάδου που είχε την ευγενή καλοσύνη να μου προτείνει την παρουσίαση της δεύτερης (εμπλουτισμένης) έκδοσης της πρώτης ποιητικής συλλογής ενός μέλους της δικηγορικής αδελφότητας, του Ανδρέα Βλαντή με τίτλο «Το μαρτύριο του Σισύφου» από τις εκδόσεις «Anima Εκδοτική», περιποιώντας με αυτόν τον τρόπο ιδιαίτερη τιμή στο πρόσωπό μου. Δύο είναι οι επιπρόσθετοι λόγοι που με οδήγησαν στο να αποδεχθώ ασμένως αυτή την πρόσκληση-πρόκληση: Ο πρώτος απαντά στο διαρκές προσωπικό ερώτημα εάν η ποίηση αφορά αποκλειστικά ένα στενό μυημένο κύκλο ανθρώπων φιλολόγων ή φιλολογούντων, ή εάν η τελευταία μπορεί και πρέπει να είναι κτήμα καθενός –τουλάχιστον αυτών που επιθυμούν να ενσκήψουν με ενάργεια και μεράκι σε αυτήν. Ο δεύτερος είναι, έστω και ετεροχρονισμένα, το ξεπλήρωμα μιας χάρης σε έναν παλαιό συμφοιτητή (όχι στο ίδιο έτος), που παρόλο δεν γνωριζόμασταν τότε, κινηθήκαμε στους ίδιους χώρους, μοιραστήκαμε κοινούς προβληματισμούς και τέλος, στοχαστήκαμε λίγο-πολύ επάνω σε παρόμοιας υφής ζητήματα. Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν…
 
Εμείς οι ασκούντες το λειτούργημα του συνηγόρου διακατεχόμαστε σχεδόν από την πρώτη στιγμή από επαγγελματικές εμμονές και διαστροφές που επιβεβαιώνουν και υποστασιοποιούν συνάμα τη ρήση: ο δολοφόνος αργά ή γρήγορα επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος. Έτσι και ο Βλαντής• όχι, ωστόσο αυτήν τη φορά για να πρωταγωνιστήσει σε οργιαστικά επεισόδια που έλαβαν χώρα στο γνωστό και μη εξαιρετέο τρίγωνο των Βερμούδων (βλ. Lobby, Ηχοδρόμιο και Αλάβαστρο) – τότε δεν υπήρχε το «Οχτώ» -, αλλά με περισσή σοφία, επιδαψιλεύουσα ωριμότητα και με το χέρι στη γραφίδα όσο γίνεται πιο ανυπότακτο, για να μας ψυχαγωγήσει (με την αρχαιοελληνική έννοια και σημασία του όρου) και να μας ταξιδέψει νοερά μέσα από τον καλοσμιλεμένο του λόγο σε διαφορετικούς κόσμους. 

«Η ποίηση του Βλαντή καλύπτει μία ευρεία γκάμα ζητημάτων, δοσμένη με μία σύγχρονη κριτική ματιά και ψυχαναλυτική αυτοκριτική»


Και πραγματικά η θεματολογία του Βλαντή ποικίλλει, είναι σχεδόν ανεξάντλητη και αστείρευτη, αφού στα πενήντα και πλέον ποιήματα της συλλογής (που μερικά από αυτά είναι ομοιοκατάληκτα), καλύπτει μιαν ευρεία γκάμα ζητημάτων όπως μεταφυσικές αγωνίες και υπαρξιακές ανησυχίες με το ποίημα «Άραγε πού», τον έρωτα σε όλη του την ένταση με το ποίημα «Λίγα λόγια σε εκείνη» αλλά και την τρέχουσα επικαιρότητα με το ποίημα «Στον καιρό της κρίσης» με μια σύγχρονη κριτική ματιά σε γεγονότα της πρόσφατης μας ιστορίας και ψυχαναλυτική αυτοκριτική. 

«Ο Βλαντής πρωταρχικά δεν ξεχνά επ’ ουδενί από πού ξεκίνησε και πού ανδρώθηκε»

Ο Βλαντής πρωταρχικά δεν ξεχνά επ’ ουδενί από πού ξεκίνησε και που ανδρώθηκε. Σε ποια περιοχή δηλαδή του έγιναν οι πρώτες εγγραφές στο διανοητικό του απόθεμα και ίσως τον σημάδεψαν μια για πάντα• ενδεχομένως σαν μια ολοκληρωμένη ring composition να καταλήξει και εκεί. Δεικνύοντας μια αγαπητική, σχεδόν ερωτική σχέση με τον τόπο καταγωγής του, τον εγκωμιάζει και τον εξυμνεί με τις πρέπουσες τιμές.
 
Ο ποιητής, ωστόσο, δεν λησμονεί παράλληλα να κομίσει τη δική του φρέσκια, διεισδυτική και συνάμα κριτική ματιά στα σχετικά πρόσφατα γεγονότα της ιστορίας μας. Χωρίς να αποποιείται σε καμιά περίπτωση την αριστερή του τοποθέτηση και το πολιτικό στίγμα που συνεπάγεται αυτή, φωτίζει ποιητικά και εστιάζει σε ένα γεγονός που έκανε την Ελλάδα κυριολεκτικά και μεταφορικά να ματώσει.
 
Μέσα από τους μαιάνδρους της γλώσσας του Βλαντή η επόμενη στάση μας σε αυτό το συναρπαστικό ταξίδι που μας προσφέρεται, θα πραγματοποιηθεί στις μεταφυσικές και μεταθανάτιές του αγωνίες. το προαιώνιο, πανανθρώπινο ερώτημα για το επέκεινα προσπαθεί ο ποιητής να το επιλύσει διαλεκτικά με το ποίημα «Άραγε πού».
 
Την ελπιδοφόρα σκυτάλη την παίρνει ένα θέμα που δεν θα μπορούσε να λείπει με τίποτα από τη θεματική φαρέτρα του παρουσιαζόμενου λογοτέχνη: Ο αυθεντικός έρωτας με όλη την αψηφισιά που τον διακρίνει. Ο Βλαντής αποτυπώνει παραστατικά και εύγλωττα τη δική του Μούσα η οποία, χωρίς καμιά αμφιβολία, αποτελεί ένα διαρκές κάλεσμα των αισθήσεων με ποίημα «Λίγα λόγια σε εκείνη». 

«Ο ποιητής περιγράφει μία επικαιροποιημένη εκδοχή του σισύφειου μαρτυρίου που δυστυχώς ταλανίζει τον σύγχρονο άνθρωπο με όλες του τις αντιφάσεις»

Στο γνωστικό φορτίο του ποιητή δεν μπορούσε να μην είναι παρούσα η ελληνική μυθολογία σε ένα από τα καλύτερα, αλλά και πιο διδακτικά, στιγμιότυπά της. Το μεγαλύτερο σε όγκο και έκταση ποίημα της εν λόγω συλλογής δικαιωματικά την ονοματοδοτεί. Περιγράφεται γλαφυρά όσο και εύστοχα από τον Βλαντή μια επικαιροποιημένη εκδοχή του σισύφειου μαρτυρίου που δυστυχώς ταλανίζει τον σύγχρονο άνθρωπο με όλες του τις αντιφάσεις.
 
Θα μπορούσαμε δυνητικά να σταθούμε σε κάθε ένα ποίημα ξεχωριστά, αφού σχεδόν όλα είναι μεστά εκφραστικότητας, ωστόσο, με τις ποιητικές συλλογές ισχύει εν πολλοίς ό,τι ισχύει και για τις γυναίκες• οι ημίγυμνες γυναίκες έλκουν περισσότερο επειδή, ενώ δείχνουν μερικά από τα κάλλη τους, σε προκαλούν αενάως να αποκαλύψεις τις υπόλοιπες ομορφιές τους.
 
Εκμεταλλευόμενος ο Ανδρέας τις πολύμηνες αποχές μας συνέγραψε τη δεύτερη ποιητική του συλλογή η οποία βρίσκεται πια επί του πιεστηρίου και έχει αναφορά και στην Κομοτηνή, στην πόλη όπου ο Βλαντής έδρασε ως φοιτητής. Με την προσδοκία να γίνει παρουσίαση και της δεύτερης ποιητικής συλλογής στην πόλη της Κομοτηνής, κλείνω ευχόμενος, καλή ανάγνωση!
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.