Οι νεοι συζητουν για το ρατσισμο και την ξενοφοβια

40 νέοι και νέες από βαλκανικές χώρες, φιλοξένησε για μια εβδομάδα στη Θράκη, το Δίκτυο Δήμων Ελλάδας, Τουρκίας, Βουλγαρίας «Πόλις» στο πλαίσιο υλοποίησης του ευρωπαϊκού προγράμματος «Νεολαία» για την καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.

Το σχέδιο υλοποιήθηκε με επιτυχία από το Δίκτυο, με χρηματοδότηση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, μέσω του προγράμματος «Νεολαία» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής- Δράση 1 «Νεολαία για την Ευρώπη».


Εντοπίζοντας τα θετικά του προγράμματος ο Διευθύνων Σύμβουλος του Δικτύου «Πόλις» και υπεύθυνος του προγράμματος «Νεολαία» Ντίνος Χαριτόπουλος ανέφερε την οργανωμένη προσέγγιση για πρώτη φορά των νεολαίων κατά τη διάρκεια της οποίας είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν και να ανταλλάξουν απόψεις σε ένα πεδίο σημαντικότατο. «Ο ρατσισμός και η ξενοφοβία είναι πρόβλημα της εποχής μας και ευτυχώς οι νέοι, με βάση τα συμπεράσματα της επίσκεψης, το αντιμετωπίζουν από τη σωστή πλευρά και αντιτίθενται σε αυτά τα φαινόμενα. Το θετικότερο αφορούσε στην αναζήτηση κοινών τρόπων επικοινωνίας και συνεργασίας. Όλα αυτά μπορούν να αποτελέσουν ξεκίνημα για τη συνέχιση μέσα από το δίκτυό μας της επαφής των νέων ανθρώπων, ώστε στο μέλλον αυτοί οι νέοι, αλλά και όσοι ασχοληθούν με αυτά τα ζητήματα να αποτελέσουν τα στελέχη των δικτύων, τα στελέχη των τοπικών κοινωνιών».

Ο κ. Χαριτόπουλος χαρακτηρίζει σημαντικό το γεγονός της γνωριμίας των παιδιών με την περιοχή της Θράκης καθώς και την ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ τους, καλύπτοντας έτσι τους στόχους του προγράμματος. «Εκείνο το οποίο αξίζει να σημειωθεί είναι η διαπίστωση ότι όλα τα παιδιά από όλες τις χώρες, εργαζόμενοι και φοιτητές έχουν κοινούς προβληματισμούς και ζώντας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων έχουν ταυτότητα σχεδόν αντιλήψεων και νοοτροπιών. Ήταν παιδιά με κοινές ανησυχίες, με καλό επίπεδο γνώσεων, με καλλιέργεια και ποιότητα, στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο ευρύτερος χώρος τον οποίο ζούμε έχει κοινά χαρακτηριστικά που μπορούν να μας εγγυηθούν κοινό, ειρηνικό και αποδοτικό μέλλον. Ένα χαρακτηριστικό που πρέπει να τονίσω είναι ότι τα παιδιά απέδειξαν ότι μπορούν να ξεπεράσουν τους μεγάλους σε αντιλήψεις. Δεν υπήρχαν στερεότυπα, πρωτόκολλα, διακρίσεις του τύπου «εγώ ξέρω περισσότερα ή ανήκω σε μία χώρα που είναι μέλος της ΕΕ. Μεταξύ τους υπήρξε ισοτιμία, αγάπη, αλληλοσεβασμός και κατανόηση. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι ανανέωσαν το ραντεβού για το μέλλον και δεσμεύτηκαν ότι θα αγωνιστούν και θα προσπαθήσουν στο να εξασφαλιστούν και άλλα παρόμοια προγράμματα και να συντελέσουν στην υλοποίηση τους ώστενα υπάρχει συνέχεια».

Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί τον Αύγουστο στην Τουρκία και τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου στην Βουλγαρία

Ο κ. Χαριτόπουλος αναφερόμενος στη σημαντικότητα τέτοιων πρωτοβουλιών ανέφερε ότι «είναι ουσιαστικές για πολλούς λόγους. Καταρχήν γνωρίζονται οι άνθρωποι μεταξύ τους. Και μόνο αυτό φτάνει. Αλλά η σημαντικότητά τους δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό. Όταν έχεις μια κοινή θεματική και μόνο που βρίσκονται και μόνο που προβληματίζονται και μόνο που συσκέπτονται και μόνο που συνδημιουργούν και μόνο συναποφασίζουν για το τι κοινό θα ανακοινώσουν είναι πάρα πολύ σημαντικό στις μέρες και στην εποχή μας».

Κατά την παραμονή τους στην περιοχή, οι νεολαίοι από τη βαλκανική χερσόνησο, επισκέφθηκαν Δήμους – μέλη του Δικτύου «Πόλις» στους νομούς Ροδόπης, Έβρου και Ξάνθης. Ενημερώθηκαν μέσα από σχετικές εισηγήσεις και συζήτησαν στη διάρκεια στρογγυλών τραπεζιών διαλόγου, για τα φαινόμενα του ρατσισμού και της ξενοφοβίας επίσης για τη φιλία των γειτονικών λαών και την ίδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιπλέον είχαν τη δυνατότητα να πληροφορηθούν για τα γενικά και ειδικά χαρακτηριστικά των Δήμων της Θράκης, την ιστορία, τον πολιτισμό και το αναπτυξιακό τους προφίλ. Να ξεναγηθούν σε αρχαιολογικούς χώρους και αξιοθέατα.

Ακολουθεί το κείμενο συμπερασμάτων, τα οποία προέκυψαν, ύστερα από ανταλλαγή απόψεων από τους συμμετέχοντες, στη συνάντηση, νέους. Αποσπάσματα των εισηγήσεων δημοσιεύει σήμερα ο ΠτΘ.

Δάμων Δαμιανός, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Κομοτηνής

«Ο ρόλος και η προοπτική των Δημοτικών Συμβουλίων Νεολαίας»

…Το ΔΗΣΥΝ είναι ένας συμμετοχικός θεσμός σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης που έχει σαν σκοπό τη δραστηριοποίηση των νέων και την ενεργή συμμετοχή τους στα κοινά των τοπικών κοινωνιών στις οποίες λειτουργούν και δραστηριοποιούνται. Αποτελούν λοιπόν συλλογικά όργανα έκφρασης των νέων, δημοκρατικούς θεσμούς κοινωνικής συμμετοχής και παράλληλα μια εναλλακτική λύση στην ενασχόληση των νέων με τα κοινά και στο επίπεδο της επίλυσης ειδικότερων και γενικότερων προβλημάτων.

Ενισχύουν τη δημιουργική έκφραση και καλλιεργούν τη ζωντανή συμμετοχή στην κοινωνική πραγματικότητα. Ταυτόχρονα όμως καθιστούν τους νέους και συνδιαμορφωτές των εξελίξεων στην πορεία του τόπου.

Εστιάζοντας στο πλαίσιο λειτουργίας και δράσης του θεσμού θα λέγαμε ότι: Καταγράφουν και αφουγκράζονται τις ανάγκες της νεολαίας. Γνωμοδοτούν και καταθέτουν προτάσεις και αιτήματα, εισηγούνται λύσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο ώστε να έχουν μία διαρκή βάση συνεργασίας με το Δήμο και τους φορείς του. Δημιουργούν δεσμούς συνεργασίας με εθελοντικούς φορείς, με στόχο να συμβάλλουν στη σφαιρική αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων τα οποία, άμεσα ή έμμεσα απασχολούν τη νεολαία. Έρχονται να αντιμετωπίσουν προβλήματα που απασχολούν τους νέους και να δώσουν τις δικές τους προτάσεις, ξεκινώντας από τα θέματα που τους αγγίζουν περισσότερο, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο όπως ο πολιτισμός, η εργασία, ο αθλητισμός, η παιδεία, η οικολογία, η καταπολέμηση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού η ειρήνη, η ισότητα.

Για την ιστορία να αναφέρω ότι τα Συμβούλια νεολαίας, ιδρύθηκαν το 1997 ως δομές ενεργητικής συμμετοχής των νέων. Ειδικότερα τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα αυτός ο θεσμός αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Καθώς μέχρι σήμερα έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν περί τα 200 ΔΗΣΥΝ σε ισάριθμους Δήμους της χώρας.

Ένα από τα πρώτα δημοτικά συμβούλια νεολαίας που λειτούργησαν ήταν αυτό των Σαπών με αξιόλογη δράση στον πολιτιστικό αθλητικό και σε άλλους τομείς…

Όλγα Ρενταρή, Νομαρχιακή Σύμβουλος

«Η Γέφυρα των Κήπων- Γέφυρα διασυνοριακής συνεργασίας

και συμφιλίωσης

…Η θέση της γέφυρας των Κήπων –Υψάλων στη Θράκη της Βαλκανικής Χερσονήσου της προσδίδει τη δυναμική να διαδραματίσει ένα πολυδιάστατο ρόλο για την ευημερία, συνεργασία και την ειρηνική συνύπαρξη με την γειτονική Τουρκία και να εξασφαλίσει την πολυπόθητη σταθερότητα στο βαλκανικό χώρο.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητες για να εξαλείψει όλα τα εμπόδια που οι προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, ο φανατισμός, οι συγκρούσεις συμφερόντων, οι πολιτικές εντάσεις δημιουργούν και να συνενώσει όλες τις δυνάμεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης για ένα καλύτερο μέλλον με ευρείς ορίζοντες ανάπτυξης για τους λαούς που την κατοικούν. Σήμερα οι κανόνες της παγκοσμιοποιημένης αγοράς την καθιστούν πρωταρχική αναγκαιότητα όχι μόνο για την εξασφάλιση καλύτερων συνθηκών διαβίωσης αλλά και για τη διαφύλαξη του πολιτισμικού πλούτου και των ιδιαίτερων πολιτισμικών χαρακτηριστικών των λαών των Βαλκανίων…

…Η ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, ο πόλεμος στο Κοσσυφοπέδιο, ο κίνδυνος που παραμονεύει να μετατρέψει τα Βαλκάνια σε πυριτιδαποθήκη της Ευρώπης, αλλά και οι υποψηφιότητες για την ένταξη της Βουλγαρίας, της Τουρκίας, Ρουμανίας και άλλων λαών της ΝΑ Ευρώπης στη μεγάλη Ευρωπαϊκή οικογένεια δημιουργεί σταδιακά στη συνείδηση ότι όλοι θα πρέπει να παραμερίσουν τις παραδοσιακές συγκρούσεις και διαφωνίες και να συνεργαστούν για μια Ευρώπη Ενωμένη που θα δικαιώσει τις προσδοκίες όλων για ένα καλύτερο επίπεδο ζωής.

Ό.τι δεν μπόρεσαν να πετύχουν οι πολιτικοί το κατάφερε η διπλωματία των πολιτών, η διπλωματία του σεισμού, οι ΜΚΟ που δημιουργήθηκαν στην μετασεισμική εποχή. Οι πολίτες των δύο λαών έδειξαν την προτίμησή τους για ειρήνη και φιλία, και οι πολιτικοί αρχηγοί ενσωμάτωσαν στις διπλωματικές πρωτοβουλίες της «επιθυμία των πολιτών» που πρωταγωνίστησε στη βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα σε Τουρκία και Ελλάδα. Η επαναπροσέγγιση των δύο χωρών δεν σημαίνει ότι διασφάλισε ένα σίγουρο μέλλον και μια μόνιμη σταθερή εξέλιξη προς το καλύτερο. Στο εσωτερικό των κρατών υπάρχουν ισχυρές δυνάμεις προσκολλημένες σε παραδοσιακές απόψεις και πολιτικές, οι οποίες πιστεύουν ότι η «εθνική τους ταυτότητα» απειλείται, μάχονται σθεναρά αυτή τη νέα θετική στροφή στις σχέσεις των δύο κρατών.

Για να εξασφαλίσουμε μια μόνιμη συνεργασία μέσα σε ένα φιλειρηνικό περιβάλλον πρέπει, όλοι μας, και ιδιαίτερα εσείς που είστε οι διαχειριστές του μέλλοντος, να περάσουμε μέσα από μια μακρά διαδικασία επανεξέτασης και απομυθοποίησης του όρου «Ιστορικός εχθρός» και να προτείνουμε λύσεις αποδεκτές και από τις δύο πλευρές. Η διαδικασία αυτή, αν και είναι δύσκολη, είναι απαραίτητη για την ομαλή επίλυση των προβλημάτων που μας διχάζουν εδώ και πολλά χρόνια και την εδραιοποίηση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

Για να πετύχουμε ένα στέρεο βάθρο αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοκατανόησης θα πρέπει να υιοθετήσουμε και πραγματοποιήσουμε κοινά σχέδια δράσεων και να απαιτήσουμε να γίνουν αλλαγές σε θεσμούς που αναπαράγουν οπισθοδρομικές για την εποχή μας αντιλήψεις…

Ηλίας Πετρόπουλος, Λέκτορας ΔΠΘ

Κοινές πολιτικές διαδρομές των λαών της Βαλκανικής

Τα Βαλκάνια είναι ένας πολύ σημαντικός γεωγραφικός χώρος της Ευρώπης, στον οποίον διάφοροι λαοί ανά τους αιώνες έχουν έλθει είτε για να κατοικήσουν, είτε ως διερχόμενοι. Ξεκινώντας από την πρώιμη αρχαιότητα, όταν οι αρχαίοι Έλληνες έκτισαν τις πρώτες μόνιμες εγκαταστάσεις τους στην περιοχή του βορείου Αιγαίου, της Δυτικής ακτής του Ευξείνου Πόντου και στην παράλια ζώνη της Δυτικής Ηπείρου, περνώντας κατόπιν στην βυζαντινή εποχή και φθάνοντας μέχρι την σύγχρονη, η ιστορία έχει καταγράψει πολλές τέτοιες προσπάθειες λαών και εθνοτήτων. Κατά την πολυαίωνη γειτνίαση και επαφή διαφόρων λαών και των πολιτισμών τους, είναι λογικό και προφανές να συμπεράνει κάποιος ότι από τις πολυποίκιλες ζυμώσεις που έλαβαν χώρα αναπτύχθηκε μία «κοινή» γλώσσα στον πολιτισμό των λαών της Βαλκανικής. Αυτό καταδεικνύεται περίτρανα από τις λαογραφικές μελέτες, από την αρχαιολογία αλλά και άλλες επιστήμες, όπως π.χ. η γλωσσολογία.

Έτσι, για παράδειγμα η λέξη «φουντούκι» που χρησιμοποιείται σήμερα στην δημοτική μας γλώσσα, φαίνεται ότι παρήχθη από την λέξη «ποντικόν». Όταν οι αρχαίοι Έλληνες προσέγγισαν και κατοίκησαν τα νότια παράλια του Ευξείνου Πόντου, ονόμασαν ως ποντικόν, το δένδρο που κυριαρχούσε στον φυσικό χώρο της ευρύτερης περιοχής. Η λέξη αυτή στην τουρκική γλώσσα αργότερα παρεφθαρμένη επροφέρετο ως «φουντουκ». Από την τελευταία λέξη και ως αντιδάνειο προέκυψε η λέξη «φουντούκι». Θα μπορούσε να απαριθμήσει κάποιος πολλά παρόμοια παραδείγματα.

Στον τομέα της αρχαιολογίας έχουν επίσης γίνει πολύ σημαντικά βήματα στην προσέγγιση και καταγραφή του ιστορικού παρελθόντος βάσει ευρημάτων από ολόκληρη την παρευξείνια παραλία. Το πρόσφατα δημοσιευμένο δίτομο έργο «Αρχαίες ελληνικές αποικίες στην Μαύρη Θάλασσα» (Θεσσαλονίκη, 2003) ίσως αποτελεί μία πρώτη μεγάλη προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση. Το έργο είναι ξενόγλωσσο και περιλαμβάνει 26 άρθρα στην αγγλική και 2 στην γαλλική γλώσσα. Πρόκειται για ένα πρωτογενές υλικό, καταγεγραμμένο από τους ίδιους τους ανασκαφείς αρχαιολόγους 32 αρχαίων ελληνικών οικισμών του Ευξείνου Πόντου (ορισμένα στοιχεία του βιβλίου μπορεί κάποιος να τα βρει στην ακόλουθη ιστοσελίδα: www.epetropoulos.gr). Το βιβλίο «Ancient Greek Colonies in the Black Sea», για όσους ενδιαφέρονται να το αποκτήσουν και να το μελετήσουν, διατίθεται στην ακόλουθη διεύθυνση: Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (Τ.Α.Π.), Διεύθυνση Εκδόσεων, οδός Πανεπιστημίου 57, Αθήνα, 10564, τηλ. 210-3722500. Το βιβλίο διατίθεται επίσης και στα μεγάλα Αρχαιολογικά Μουσεία, καθώς και στις επιμέρους Εφορείες Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων της Ελλάδος. Η τιμή του ανέρχεται στα 200 Ευρώ (για τους φοιτητές ισχύει η έκπτωση των 100 Ευρώ).

Το επόμενο έτος ευελπιστούμε να κυκλοφορήσει και το νέο τρίτομο έργο υπό τον ίδιο τίτλο, με το οποίό και θα ολοκληρωθεί η παρουσίαση των κλασσικών αρχαιοτήτων του Παρευξεινίου χώρου.

Μαρία Νικολάου, δημοσιογράφος

«Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ»

Η ιστορία δεν διδάσκει , γιατί αν δίδασκε θα είχαμε πάρει το μάθημα μας όλοι. Εξακολουθούμε να δείχνουμε ανοχή και πολλές φορές να συμμετέχουμε οι ίδιοι σε φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας. Γιατί; γιατί, «αυτό που φοβόμαστε είμαστε εμείς». Η ιστορία είναι καθρέφτης. Σαν να ζωγραφίζεις τον φόβο γι αυτό που δεν θα ήθελες ποτέ να είσαι.» Δεν μας αρέσει αυτό που βλέπουμε.

Αναρωτιέμαι, πώς θα μπορούσες να γελάσεις σήμερα με όλα όσα έγιναν τον 20 αιώνα, με αστεϊσμούς του τύπου: «Ο μόνος καλός Ινδιάνος είναι ο νεκρός Ινδιάνος». Στην θέση της λέξης Ινδιάνος μπορείτε να τοποθετήσετε όποιον άλλο προσδιορισμό επιθυμείτε. Σίγουρα κάτι θα έχετε ακούσει. Θα μοιραστώ μαζί σας τρία παραδείγματα από την τοπική κοινωνία της Ροδόπης

Τα παιδιά της Καλκάντζας: Να πάμε πρώτα σε μια γειτονιά της Κομοτηνής , στην Καλκάντζα , στον Ήφαιστο , έναν οικισμό- γκέτο στα βορειοδυτικά της Κομοτηνής , 2000 μουσουλμάνοι. Φτωχοί και αμόρφωτοι, αποκλεισμένοι σχεδόν απ όλα. Η μια μέρα ίδια με την άλλη γι αυτούς και τα χρόνια περνούν με τον ίδιο σχεδόν τρόπο. Μαζί περνούν και χάνονται άνθρωποι άγνωστοι σε μας και αδιάφοροι. Το αύριο θα είναι διαφορετικό; Το αύριο θα περνά μέσα από τα παιδιά αυτών των ανθρώπων. Ποιες είναι οι ανάγκες των παιδιών αυτών; Πόσο η παρεχόμενη εκπαίδευση μπορεί να τις καλύψει;

Η έρευνα του Γιώργου Μαυρομάτη στην περιοχή έδειξε: Τα παιδιά των φτωχών και αμόρφωτων κατοίκων της Καλκάτζας διαρρέουν από το δημοτικό σχολείο σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από τον εθνικό μέσο όρο. Η διαρροή είναι της τάξης του 51,5%. Οι λόγοι σχετίζονται με το χαμηλό μορφωτικό και οικονομικό επίπεδο της οικογένειας. Η πολιτεία πάντως προσφέρει ό,τι και σε όλα τα άλλα παιδιά. Κάνει όμως ένα λάθος, δεν «διαβάζει» τις διαφορές.

Το δεύτερο παράδειγμα το επιλέγω από τις Σάπες του Νομού Ροδόπης με αφορμή μια έρευνα των καθηγητών Γ. Ζαϊμάκη και Θ. Καλλινικάκη. Οι υψηλοί δείκτες ανεργίας είναι ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα της τοπικής κοινωνίας των Σαπών. Το ποσοστό της ανεργίας φθάνει στο 23,42% και πλήττει κυρίως τις γυναίκες. Σε επίπεδο ομάδας το πρόβλημα εμφανίζεται οξύτερο στους παλιννοστούντες και τους μουσουλμάνους. Και η ανεργία κάνει διακρίσεις; Η πλειοψηφία των ανέργων με εξαίρεση τους μουσουλμάνους έχουν απευθυνθεί σε κάποια δημόσια ή δημοτική υπηρεσία για εύρεση εργασίας. Οι μειονοτικοί προτιμούν να αναζητούν απασχόληση μέσω φίλων ή συγγενών. Φαίνεται δε να εμπιστεύονται πολύ λίγο τις δημόσιες και τις δημοτικές υπηρεσίες, απέναντι στις οποίες ορισμένοι δεν διστάζουν να εκφράσουν τη δυσαρέσκεια τους για κοινωνικές διακρίσεις εις βάρος τους. Να τι απάντησε ένας μουσουλμάνος όταν ρωτήθηκε γιατί ο γιος του δεν πήγε σε κάποια δημόσια υπηρεσία στην προσπάθεια του να βρει δουλειά; « Τις 90 από τις 100 θέσεις θα τις δώσει η υπηρεσία σε δικούς σας, τις 9 σε παλιννοστούντες και άντε το πολύ μια θέση για τα δικά μας παιδιά» «Κάποτε στη Γερμανία ζητήσαμε εργατικά χέρια… Το κακό είναι πως μας ήρθαν άνθρωποι» είπε κάποιος. Το διάβασα και σκέφτηκα ότι αυτό ισχύει και σήμερα. Θέλουμε αυτό που προσφέρουν οι μετανάστες όχι όμως και τους μετανάστες.

Ένας κόσμος που αλλάζει : Το τρίτο παράδειγμα αναφέρεται σε έναν κόσμο που αλλάζει, στο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Σαπών. Πιστεύω ότι μόνο κερδισμένοι μπορούμε να είμαστε από την συνύπαρξη πολλών διαφορετικών ανθρώπων. Απόδειξη αποτελεί το Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Σαπών. Σε ένα τόπο που αποτελεί ένα ιδιαίτερο παράδειγμα πολυπολιτισμικού χώρου , μαθητές ντόπιοι , αλλά και παιδιά μεταναστών από δέκα διαφορετικές χώρες μπορούν όχι μόνο να συνυπάρχουν, αλλά και να δημιουργούν από κοινού. Τελευταίο παράδειγμα, η καταγραφή επαγγελμάτων και τεχνιτών που χάθηκαν ή χάνονται στις Σάπες. Ήρθαν σε επαφή μαζί με επαγγελματίες , συζήτησαν μαζί τους , έλυσαν απορίες , ταξίδεψαν με τη νοσταλγία τους στις εποχές εκείνες και με τα δικά τους μάτια είδαν τη ζωή τους, τα εργαστήρια τους , τα εργαλεία τους. Συνεργάστηκαν αρμονικά και ξετύλιξαν και έσωσαν έναν ολόκληρο κόσμο! Και μας το χάρισαν!

Ο Αριστοτέλης, αιώνες πριν υποστήριζε ότι η πόλη δεν δικαιούται να άρει τη διαφορετικότητα των πολιτών και ότι δεν μπορεί να νοείται ως σύνολο ομοίων. Η σύγχρονη δημοκρατία μάλλον θα πρέπει να αναζητήσει στην παραπάνω πρόταση την πρώτη και οριστική της διατύπωση. Ή αλλιώς θα πρέπει να πούμε όλοι: «Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ».

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.