«Οι κανονες της εκκλησιας στη σημερινη εννομη ταξη»

«Οι κανόνες της Εκκλησίας στην σημερινή έννομη τάξη» ήταν το θέμα της τρίτης εκδήλωσης της σειράς «Μορφωτικές Συναντήσεις 2008-2009», που διοργάνωσε το Διοικητικό Συμβούλιο του Μορφωτικού Ομίλου Κομοτηνής. Το θέμα ανέπτυξε ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Κωνσταντίνος Πιτσάκης.

Ο κ. Πιτσάκης υποστήριξε ότι υπάρχουν αντιθέσεις μεταξύ των κανόνων της εκκλησίας που «είναι φτιαγμένοι για τα μέλη της και για τους λειτουργούς της» και των νόμων της πολιτείας που «προορίζονται για το σύνολο των πολιτών». Ωστόσο, ισχυρίστηκε ότι είναι δυνατή η συνύπαρξη των κανόνων εκκλησίας-πολιτείας, καθώς αυτό προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία, η οποία «παραχωρεί κάποια θέση στα εσωτερικά δίκαια και της Ορθοδόξου Εκκλησίας και των άλλων θρησκευμάτων που υπάρχουν στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο της μακράς συνεργασίας του με τον Μορφωτικό Όμιλο Κομοτηνής, που είχε αναπτυχθεί μέσα από την συμμετοχή στα συνέδρια που είχε οργανώσει ο Όμιλος, ο καθηγητής Ιστορίας Δικαίου στη Νομική Σχολή του Δ.Π.Θ. Κωνσταντίνος Πιτσάκης για άλλη μια φορά κλήθηκε να αναπτύξει ένα γενικού ενδιαφέροντος θέμα που αφορούσε τους κανόνες της εκκλησίας στη σημερινή έννομη τάξη.

Τον ομιλητή προλόγισε ο πρόεδρος του Μορφωτικού Ομίλου Κομοτηνής, πατήρ Δημήτριος Βασιλειάδης, ο οποίος αναφέρθηκε στο βιογραφικό του κ. Πιτσάκη καθώς και στη μέχρι σήμερα άψογη συνεργασία του με τον Όμιλο.

Οι κανόνες αποτελούν νομοθεσία που έχει φτιάξει η εκκλησία για την εκκλησία, όπως εξήγησε ο κ. Πιτσάκης, λέγοντας ότι αυτοί λειτουργούν στη σημερινή νομική πραγματικότητα παράλληλα με το δίκαιο που έχει θέσει η πολιτεία και τους νόμους της πολιτείας. «Υπάρχουν οι νόμοι της πολιτείας για την εκκλησία και υπάρχουν οι νόμοι της εκκλησίας για την εκκλησία. Γι’ αυτό, θα θέλαμε να δούμε πώς συνυπάρχουν και συμπορεύονται αυτές οι δύο πραγματικότητες, αν βρίσκονται σε σύγκρουση ή αν βρίσκονται σε συνύπαρξη».

Σύμφωνα με τον κ. Πιτσάκη, αντιθέσεις εκ των πραγμάτων υπάρχουν δεδομένου ότι οι κανόνες της εκκλησίας είναι φτιαγμένοι για τα μέλη της και για τους λειτουργούς της, ενώ οι νόμοι της πολιτείας προορίζονται για το σύνολο των πολιτών, «είτε είναι χριστιανοί, είτε δεν είναι, είτε είναι πιστοί, είτε δεν είναι, είτε είναι αδιάφοροι ή όχι. Βέβαια, έχουν κι έναν αναγκαστικό χαρακτήρα, με αποτέλεσμα η εκκλησία να τους επιβάλει στα μέλη της μόνο με πνευματικά μέσα».

Ωστόσο, είναι δυνατή η συνύπαρξη των κανόνων εκκλησίας-πολιτείας, καθώς προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία, η οποία «παραχωρεί κάποια θέση στα εσωτερικά δίκαια και της Ορθοδόξου Εκκλησίας και των άλλων θρησκευμάτων που υπάρχουν στην Ελλάδα. Δεν θα μπορούσε να πει η πολιτεία νομοθετώντας ότι επιβάλλει στην εκκλησία να χειροτονεί και γυναίκες ώστε να επιβάλλει την ισότητα των φύλων. Δεν θα μπορούσε η πολιτεία να πει ότι επιβάλει στους εκκλησιαστικούς φορείς να τελέσουν δέκα λειτουργίες την ημέρα για να βγάλουν το μεροκάματο, απ’ τη στιγμή που οι κανόνες της εκκλησίας επιτρέπουν σε κάθε ιερέα μια θεία λειτουργία».

Μαρία Παπαδοπούλου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.