«Οι επιχειρηματιες εχουν αναγκη ρευστοτητας»

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής Πέτρος Λιανουρίδης έκανε τον απολογισμό των φετινών εκπτώσεων που ήταν κι ένας δείκτης μέτρησης της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού μιας και ήταν οι πρώτες εκπτώσεις μετά τη διεθνή οικονομική κρίση. Η αγορά κινήθηκε λόγω του υψηλού ποσοστού έκπτωσης που επέλεξαν εξ αρχής οι καταστηματάρχες αν και πολλοί ήταν αυτοί που περίμεναν το 1/3 της τιμής, ακόμη και για τα λεγόμενα αναγκαία. Οι επαγγελματίες έχουν το δικαίωμα στην παρούσα φάση να επιλέξουν τις προσφορές, μόνο που όπως γνωρίζουν πρέπει να έχουν τη σχετική άδεια.

Ο κ. Λιανουρίδης απέδωσε στην οικονομική κρίση τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων από την έναρξη ακόμη της εκπτωτικής περιόδου. «Στο πρώτο δεκαήμερο των χειμερινών εκπτώσεων βλέπαμε ένα 20 με 30% και δύσκολα φτάναμε στο 40%, ενώ φέτος είδαμε απευθείας 20, 30 και 40% με αποτέλεσμα να βγουν κερδισμένοι οι περισσότεροι αγοραστές που περίμεναν να καλύψουν τις ανάγκες στους στην περίοδο των εκπτώσεων.

Στη συνέχεια, είδαμε μια ύφεση λόγω του ότι ο κόσμος περίμενε το κάτι παραπάνω στις εκπτώσεις και στο τελείωμα ενώ πέρυσι λίγα καταστήματα έκαναν εκπτώσεις στο 1/3 της τιμής φέτος είδαμε το 90% της αγοράς να κινείται στο 1/3 της τιμής.

Όλα αυτά δείχνουν ότι δεν έγιναν οι απαιτούμενοι τζίροι στις επιχειρήσεις, υπήρχε ανάγκη ρευστότητας για τους επιχειρηματίες, δεν έφυγαν τα εμπορεύματα όπως έπρεπε, γι’ αυτό κι επέλεξαν τα μεγάλα ποσοστά έκπτωσης με στόχο να προσελκύσουν μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό».

Για τον κ. Λιανουρίδη, υπήρξε ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού, πλην όμως δεν ανταποκρίθηκαν σε ποσότητες. «Είχαμε, σε σχέση με τα περσινά δεδομένα, ένα 20 με 25% πτώση του τζίρου, λόγω του ότι δεν φτάνουν τα χρήματα στο νοικοκυριό».

Γυναίκα: το «θαύμα» της κατανάλωσης

Βέβαια, στον κόσμο της κατανάλωσης οι γυναίκες θριάμβευσαν για μια ακόμη φορά, με αποτέλεσμα να «σκουπίσουν» σχεδόν κυριολεκτικά πολλά καταστήματα που σχετίζονται με την ένδυση και την υπόδηση. «Οι γυναίκες είναι το μεγάλο αγοραστικό κοινό κι όχι μόνο σε σχέση με τα ρούχα. Η πρώτη που καταναλώνει είναι η γυναίκα κι αν μείνουν χρήματα καταναλώνει και ο άντρας. Η γυναίκα, όμως, αγοράζει και για τα παιδιά κι όχι μόνο για τον εαυτό της. Ας μην ξεχνάμε ότι από τότε που η γυναίκα άρχισε να εργάζεται απαιτεί πολλά για την καλαισθησία της και ξοδεύει πολλά περισσότερα, αν και τώρα πλέον δεν μπορεί».

Ο κ. Λιανουρίδης ανέφερε ότι οι επιχειρηματίες προμηθεύονται πλέον τα άκρως απαραίτητα για την επιχείρησή τους γιατί κάνουν τους ανάλογους υπολογισμούς.

Η οικονομική κρίση δημιούργησε ένα σκεπτικισμό στους καταναλωτές σε σχέση με τη χρήση της πιστωτικής κάρτας. «Πριν ένα εξάμηνο χρησιμοποιούσαν την κάρτα. Πλέον, έχουν αλλάξει αποφάσεις και δε χρησιμοποιούν τόσο την κάρτα για τα ρούχα όσο για άλλες ανάγκες. Άρα, αν υπάρχουν λεφτά στην τσέπη μας αγοράζουμε κι αν δεν υπάρχουν δεν αγοράζουμε. Η χρήση της κάρτας ελαττώθηκε λόγω του φόβου του κατόχου της ότι ίσως δεν μπορέσει να πληρώσει τους τόκους».

Οι δόσεις, όμως, μέσα από μια προφορική συμφωνία αγοραστή – επιχειρηματία είναι μια διέξοδος που ορισμένοι επιλέγουν, σύμφωνα με τον Π. Λιανουρίδη.

«Κάποιοι ρωτούν αν μπορούν να πάρουν κάτι και να περάσουν αργότερα να το πληρώσουν. Θα πρέπει βέβαια να εμπιστεύεται ο επαγγελματίας το πρόσωπο στο οποίο δίνει το εμπόρευμά του».

Προσφορές

Με το πέρας των εκπτώσεων, οι επαγγελματίες έχουν το δικαίωμα να προχωρήσουν σε 10ημερο προσφορών. «Με μια αίτηση από τον οικείο Εμπορικό Σύλλογο απευθύνονται προς τον επόπτη εμπορείου, ζητούν τα είδη που θα προσφέρουν στην επιχείρησή τους γιατί αφορά στο 50% γι’ αυτά που είναι αγορασμένα πριν έξι μήνες. Μπορούν να κάνουν προσφορές στο 50% των ειδών, γιατί υποτίθεται ότι έχουν έρθει και τα ανοιξιάτικα».

Τα είδη που θέλει να εκποιήσει ο επαγγελματίας γράφονται στην αίτηση, η οποία παίρνει αριθμό πρωτοκόλλου και στη συνέχεια ξεκινάει το 10ημερο προσφορών.

Για το αν υπάρχουν κάποιοι επαγγελματίες που ανακοινώνουν προσφορές παράτυπα χωρίς να έχουν περάσει από τη σχετική διαδικασία, ο κ. Λιανουρίδης εξήγησε ότι «δεν μπορεί ο επαγγελματίας να βάλει τη λέξη «προσφορά» εάν δεν πάρει τη σχετική άδεια από τη νομαρχία, η οποία είναι υπεύθυνη σαν ελεγκτικό όργανο.

Εμείς, εξηγούμε ότι αν θέλει κάποιος να κάνει προσφορές ακολουθεί τη διαδικασία με τον αριθμό πρωτοκόλλου. Διαφορετικά, αν δεν θέλει να κάνει προσφορά, κόβει τη λέξη «προσφορά» κι «εκπτώσεις», αφήνει την τιμή στην οποία θέλει να πουλήσει το εμπόρευμά του και συνεχίζει να πουλάει. Αρκεί να σβηστεί η αρχική τιμή. Κάποιοι επιλέγουν αυτό το δρόμο και γράφουν στη βιτρίνα τους, για παράδειγμα παντελόνι 5 ευρώ, μπλουζάκι 10, παπούτσι 10 ευρώ. Αυτό όμως δεν είναι προσφορά, η προσφορά θέλει έγκριση από τον επόπτη» διευκρίνισε.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.