«Μην φοβαστε να αποτυχετε, αν πραγματικα θελετε να πετυχετε»

Μετά από μια τυχαία πρόσκληση ενός φίλου παραβρέθηκα την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2008 σε έναν πολυχώρο εκδηλώσεων στον Κεραμεικό για να παρακολουθήσω μια συζήτηση για την τεχνολογία και τις επιχειρήσεις. Η εκδήλωση ήταν στα πλαίσια του 4ου Girl Geek Dinner που είναι μια πρωτότυπη ιδέα με βασικό στόχο να παροτρύνουν τις γυναίκες να εξελίξουν τη σχέση τους με τις νέες τεχνολογίες, τις καινοτομίες, το Internet και τη διάδοση νέων, φρέσκων ιδεών και οραμάτων.

Εκεί είχα τη χαρά να ακούσω μια πολύ ενδιαφέρουσα και άμεση ομιλία από τον κ. Αϊβαλή Απόστολο (σύμβουλος εταιρειών για θέματα digital business, ιδρυτής του social network adface, με μεγάλη εμπειρία στον χώρο του communication και marketing), όπου εγώ ως «κουτός» φιλόλογος και χωρίς μεγάλη εμπειρία με την τεχνολογία και τις επιχειρήσεις εντυπωσιάστηκα. Αυτό με έκανε να τον προσεγγίσω και να του ζητήσω να μας πει κάποια πράγματα για αυτά με τα οποία ασχολείται και γενικά να μας μιλήσει, και γιατί όχι να μας συμβουλεύσει για το internet, για την τεχνολογία και τις επιχειρήσεις μέσω διαδικτύου που είναι κλάδοι ανερχόμενοι και σιγά-σιγά εισρέουν στις ζωές όλων μας.

Ν.Μ.: Θα ήθελα να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας από κάτι που μου έκανε εντύπωση καθώς περιηγούμουν στον διαδικτυακό σας τόπο. Μια διευκρίνιση για μένα και για τον κόσμο που το αντικείμενο της δουλειάς σας δεν μας είναι τόσο ευκατανόητο. Τι σημαίνει «σύμβουλος σε θέματα εμπορικής ανάπτυξης, marketing και e-business»;

Α.Α.:
Σύμβουλος είναι ένας άνθρωπος ο οποίος βοηθάει επιχειρήσεις να τοποθετηθούν, να αναπτυχθούν και να πουλήσουν τις υπηρεσίες τους τοπικά ή παγκοσμίως. Απλούστατα το κάνει ως εξωτερικός συνεργάτης κι όχι ως υπάλληλος.

Ν.Μ.: Έχετε δουλέψει για λογαριασμό επιχειρήσεων που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του επιχειρηματικού κλάδου, αλλά και για εταιρείες που βρίσκονται ακόμη και στη δεύτερη γραμμή. Αυτό σας δίνει τη δύναμη να παρέχετε συμβουλές σε θέματα επιχειρήσεων;

Α.Α.:
Σαφώς, αυτό μου δίνει τη δύναμη να παρέχω συμβουλές σε θέματα επιχειρήσεων, όχι μόνο επειδή έχω δουλέψει για πρωτοκλασάτες ή δεύτερης κατηγορίας επιχειρήσεις, για μένα βέβαια δεν υπάρχουν κατηγορίες, η δεύτερη γραμμή μπορεί να γίνει πρώτη όπως και το αντίστροφο, αυτό όμως που μου δίνει κυρίως τη δύναμη είναι το γεγονός ότι εγώ ο ίδιος έχω ασχοληθεί με πολλές επιχειρήσεις. Έχω αποτύχει, έχω πετύχει κι έχω την εμπειρία και την ικανότητα να μεταφέρω τη γνώση μου σε άλλους οι οποίοι δεν την έχουν, δεν μπορούν ή δεν θέλουν να ασχοληθούν με αυτά που κάνω εγώ.

Ν.Μ.: Πέστε μας με τι είδους επιχειρήσεις έχετε ασχοληθεί και ποια πιστεύετε ότι είναι τα σημεία που ωθούν τις νέες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται μέσω διαδικτύου να επιτυγχάνουν ή να αποτύχουν;

Α.Α.:
Έχω ασχοληθεί με επιχειρήσεις που βρίσκονται στο χώρο της τεχνολογίας, της διαφήμισης και της ψυχαγωγίας, που έχουν εμπλακεί στην βιομηχανία της μουσικής και των τηλεπικοινωνιών. Επίσης, για μια περίοδο της ζωής μου ασχολήθηκα και με τη βιομηχανία των media. Σε πολλές από τις παραπάνω επιχειρήσεις έχω δουλέψει αντίστοιχα κι ως εμπορικός διευθυντής και ως διευθυντής marketing.

Αυτό όμως που πραγματικά θα έκανε μια επιχείρηση να πετύχει ή αντίστοιχα να αποτύχει είναι ο παράγοντας που ονομάζουμε φόβο. Εάν καταφέρεις να ξεπεράσεις τους φόβους σου και να τολμήσεις να κάνεις κάτι το οποίο σε απασχολεί ή ονειρεύεσαι και αν βεβαίως ζωστείς, όπως λέμε, με πάθος, τότε σίγουρα θα πετύχεις. Από την άλλη, το να αποτύχεις στη διαδρομή της προσπάθειάς σου δεν είναι κακό. Εγώ έχω αποτύχει πολλές φορές. Άλλωστε αυτό ήταν και το αντικείμενο της ομιλίας μου στο 4o Girl Geek Dinner. Θεωρώ ότι οι επιχειρήσεις οι οποίες πετυχαίνουν, είναι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν περάσει πρώτα από την αποτυχία.

Τώρα γιατί οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ειδικά στο internet (διαδίκτυο) αποτυχαίνουν σε αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση. Μια απάντηση είναι ότι αποτυχαίνουν όλες οι επιχειρήσεις, απλούστατα οι επιχειρήσεις που είναι στο internet είναι πιο εκτεθειμένες, είναι πιο πολλές κι εμείς βλέπουμε πιο εύκολα την αποτυχία τους.

Ν.Μ.: “Unsuccess stories of startups – The big WHY” ήταν το θέμα της ομιλίας σας. Θυμάμαι ότι είχατε αναφερθεί μεταξύ των άλλων και σε τέσσερις λέξεις που αρχικό τους γράμμα είναι το “p” («πι»), στα αγγλικά βέβαια, τέσσερις παράγοντες, τέσσερα σημεία τα οποία εσείς πιστεύετε –κι απ’ ότι έχετε δει και στην πράξη από δικές σας επιτυχίες ή αποτυχίες, όπως εσείς υποστηρίξατε– ότι πρέπει να συλλειτουργήσουν για να υπάρξει μια «καλή» επιχείρηση, μια επιχείρηση που θα μείνει στο χρόνο και θα αναγνωρισθεί από τον κόσμο.

Α.Α.:
Αυτά τα τέσσερα “p” είναι οι βασικές αρχές του Marketing, οι οποίες είναι μια ωραία θεωρία που την χρησιμοποίησα για να μπορέσω να περάσω το μήνυμά μου. Μιλάμε ουσιαστικά για το product, δηλαδή για το ποιο είναι το προϊόν σου ή η υπηρεσία σου, το promotion, δηλαδή το πώς μπορείς να προωθήσεις το προϊόν σου ή την υπηρεσία σου, το price, δηλαδή το πώς τιμολογείς και πώς πουλάς τον προϊόν ή την υπηρεσία σου, και το placement, δηλαδή πώς τοποθετείς και διανέμεις το προϊόν ή την υπηρεσία σου.

Αυτά είναι τα βασικά κατ’ εμέ που πρέπει να εξετάσει κάποιος πριν ξεκινήσει να βάλει στο χαρτί την ιδέα ή το όνειρό του. Συστήνω σε όλους να κάνουν αυτό το πράγμα όταν έχουν ένα ωραίο όνειρο πριν το ξεκινήσουν. Να βάλουν αυτά τα σημεία κάτω και να δουν αν τα πληρούν κι αν έχουν την δυνατότητα να κάνουν το όνειρό τους πράξη. Τώρα σε σχέση με το αν μπορεί μια επιχείρηση να πετύχει επειδή θα το κάνει αυτό, η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι. Υπάρχουν δεκάδες άλλοι παράγοντες, όπως ο ανταγωνισμός, όπως το timing, όπως η χώρα στην οποία ξεκινάς ή στην οποία απευθύνεσαι και βεβαίως οι άνθρωποι οι οποίοι θα επιλέξεις, οι συνεργάτες, κι εσύ ο ίδιος ακόμα, που θα σε οδηγήσουν στο να πετύχεις ή να μην πετύχεις.

Ν. Μ.: Φυσικά τα τέσσερα αυτά σημεία είναι για εσάς μια θεωρία γνωστή, αλλά δεν παύει να είναι για κάποιον ένα εφαλτήριο για να καταλάβει κάποιες βασικές αρχές πριν ξεκινήσει μια νέα ιδέα.

Στο τέλος της εισήγησής σας για τα επίδοξα επιχειρηματικά σχέδια –business plan, όπως μεταφράζεται στα αγγλικά– αναφέρατε μια φράση που δεν σας κρύβω μου κέντρισε το ενδιαφέρον και αποτέλεσε την αφορμή να σας γνωρίσω και να κάνουμε την σημερινή μας συζήτηση. Είπατε: «Μην φοβάστε να αποτύχετε, αν πραγματικά θέλετε να πετύχετε». Είναι στάση ζωή για σας, είναι μια συμβουλή σας;

Α.Α.:
Είναι μια στάση τη δικής μου ζωής γιατί έχω πολλές αποτυχίες προσωπικές σε διαφορετικούς τομείς, όχι μόνο στο internet. Ξεκίνησα από πιτσιρικάς ακόμα να προσπαθώ να κάνω επιχειρήσεις και εξακολουθώ να φέρομαι σαν πιτσιρικάς στο πάθος και στην τόλμη και στο φόβο και πώς να τον αντιμετωπίζω όταν κάνω τώρα ένα νέο βήμα. Δεν είναι ποτέ μα ποτέ κακό να αποτυχαίνει κάποιος, αντίθετα εγώ το θεωρώ ως κάτι θετικό. Από τη φράση αυτή εγώ θα κρατούσα το «να μην φοβάστε». Είναι πολύ σημαντικό οι άνθρωποι να ξεπερνούν τους φόβους τους και να τολμούν να δοκιμάζουν νέα πράγματα. Μέσα από τις αποτυχίες κάθε είδους, ο άνθρωπος μαθαίνει, γιατί η αποτυχία σε φορτώνει με εμπειρία, με γνώση και η γνώση δεν μπορεί παρά να αποδώσει κάποια στιγμή καρπούς.

Ν.Μ.: Αν και όλες μου οι ερωτήσεις είναι στον πληθυντικό ενώ μου ζήτησες εξ’ αρχής να σου απευθύνομαι στον ενικό θα σου κάνω μια ερώτηση προσωπική, πράγμα που με αναγκάζει να χρησιμοποιήσω τον «οικείο» ενικό.

Ποια ήταν η πρώτη σου επιχείρηση, Απόστολε;

Α.Α.:
Η πρώτη μου επιχείρηση, την οποία την θυμάμαι και χαμογελάω με πολύ ευχαρίστηση, γιατί ήταν σαφώς μια μικρή αποτυχία, ήταν όταν ήμουν παιδί γύρω στα 10 με 15. Είχα φτιάξει ένα ξύλινο αυτοσχέδιο περίπτερο σε μια πλατεία και πουλούσα Μίκυ Μάους και κόμιξ σε άλλα παιδάκια είτε ανταλλάσσοντας τα διπλά δικά μου είτε πουλώντας τα δικά μου μεταχειρισμένα. Ήταν μια επιχείρηση, που ούτε θυμάμαι να σας πω γιατί την ξεκίνησα. Σκοπός μου δεν ήταν το χρήμα, παρόλο που είχα βγάλει 2800 δραχμές τότε, που ήταν πολλά λεφτά. Ήταν μια επιχείρηση η οποία με βοήθησε, πρώτα απ’ όλα να ξεπεράσω το φόβο μου να εκτεθώ, με βοήθησε να ξεπεράσω το φόβο να βγω και να πουλήσω αυτό το οποίο ονειρευόμουνα. Ακόμη με βοήθησε να καταλάβω τούτο: ότι δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα στο να κάνεις επιχειρήσεις.

Ν.Μ.: Φανταστείτε, λοιπόν, ένας άνθρωπος ο οποίος ξεκινάει από τα 10 του να κάνει επιχειρήσεις πόσες αποτυχίες μπορεί να έχει απολαύσει και πόσο πετυχημένος μπορεί να είναι σήμερα.

Από δω και πέρα συνεχίζω στον ενικό.

Θα παρότρυνες τους νέους να ασχοληθούν με διαδικτυακές επιχειρήσεις; Ποια θα ήταν η συμβουλή σου; Παρατηρείς ότι χρησιμοποιώ συνέχεια τη λέξη συμβουλή στις ερωτήσεις μου, αφού είσαι σύμβουλος, γι’ αυτό και ζητάμε σήμερα από εσένα συμβουλές.

Α.Α.:
Εγώ θα χρησιμοποιούσα, αντί τη λέξη συμβουλή, τη λέξη συμβολή. Θέλω να συμβάλλω στο να βοηθήσω κάποιον, να τον σπρώξω και να τον εμπνεύσω να κάνει κάτι καινούργιο επιχειρηματικά. Θα ‘θελα κάποια στιγμή να ‘ρθει κάποιος και να συμβουλεύσει εμένα, ίσως έτσι να συμμορφωθώ και να μεγαλώσω, αν και αυτό θα μου στερούσε τη δημιουργία. Σε κάθε περίπτωση θα παρότρυνα όλους να ασχοληθούν με διαδικτυακές επιχειρήσεις, όχι μόνο τους νέους. Το internet είναι ένα μέσο που διευκολύνει οποιονδήποτε θέλει να βγάλει στον αέρα και σε παγκόσμιο κοινό οποιαδήποτε ιδέα. Σπάει τα σύνορα, σπάει τους περιορισμούς, σπάει το μεγάλο και συνεχώς αυξανόμενο κόστος έναρξης μια επιχείρησης γιατί έχει την δυνατότητα ο οποιοσδήποτε να ξεκινήσει έχοντας μόνο έναν υπολογιστή στο σπίτι του ή ακόμα κι από ένα Internet Cafι την πρώτη του επιχείρηση. Είτε αυτή λέγεται γράφω ένα blog είτε αυτή λέγεται παρέχω υπηρεσίες, είτε αυτή λέγεται πουλάω προϊόντα.

Έτσι, λοιπόν, θα απαντούσα ναι. Με πολύ μεγάλο πάθος θα παρότρυνα τους πάντες να ασχοληθούν με το διαδίκτυο, ιδιαίτερα τους νέους που μένουνε σε παραμεθόριες περιοχές, γιατί αυτοί έχουν μεγαλύτερη ανάγκη να κάνουν το πάθος τους πράξη. Όλοι οι άλλοι που ζούνε μέσα σε μια μεγάλη καταναλωτική κοινωνία που όλα τους προσφέρονται απλόχερα, δεν ασχολούνται συνήθως με το να δημιουργούν νέες υπηρεσίες, αλλά ασχολούνται μόνο με το να καταναλώνουν ό,τι υπάρχει. Κι επειδή μια άλλη στάση ζωής μου είναι το «Να ηγείσαι κι όχι να ακολουθείς», θα έλεγα οπωσδήποτε ό,τι έχετε στο μυαλό σας, κάντε το πράξη. Κι αν δεν μπορείτε να φανταστείτε πώς, στείλτε μου ένα e-mail να σας βοηθήσω.

Ν.Μ.: Στην Κομοτηνή συμβαίνει το εξής όμορφο και ξεχωριστό. Είναι μία πόλη με έντονο πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, ζούνε συνάμα μουσουλμάνοι και χριστιανοί. Θεωρείς ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει δυσκολία για μια συνεργασία κάτω από μια επιχείρηση. Ποια θα ήταν η συμβουλή σου;

Α.Α.:
Μου περιγράφεις ένα παζλ από κουλτούρες, θρησκείες και λαούς. Εγώ είμαι υπέρμαχος αυτών των δημιουργικών παζλ διαφορετικών ανθρώπων, με διαφορετικές κουλτούρες και με διαφορετικά πιστεύω. Είμαι υπέρ της μειονότητας και είμαι υπέρ κάθε niche market όπως λέμε στη γλώσσα του Marketing, δηλαδή κάθε κάθετης αγοράς η οποία ασχολείται με ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Τι θα πει αυτό. Εάν αποφασίσει κάποιος σήμερα να βγάλει για παράδειγμα μια εφημερίδα που να ασχολείται με την Οικονομία –αυτό λέγετε mainstream– υπάρχουν ήδη άλλες 50 εφημερίδες που ασχολούνται με την Οικονομία. Αυτό είναι κάτι γενικό και ενδιαφέρει τους πάντες κι έχει φυσικά τεράστιο ανταγωνισμό. Εάν όμως βγάλει κάποιος μια εφημερίδα η οποία να ασχολείται μόνο με το πώς οι μουσουλμάνοι και συγκεκριμένα οι γυναίκες των μουσουλμάνων αντιμετωπίζουν την καθημερινή τους ζωή απέναντι σε μια κοινωνία ίσως ρατσιστική και πως μπορούν να ξεφύγουν από αυτή ή να βρουν διέξοδο, αυτό αφορά περιορισμένο κόσμο, είναι ειδικό, είναι niche market, αφορά δηλαδή ένα συγκεκριμένο κομμάτι της κοινωνίας, το οποίο όμως έχει πολύ μεγάλες ανάγκες. Είναι πολύ πιθανόν ότι αυτή η ενέργεια να έχει πολύ μεγαλύτερη επιτυχία από το να βγάλεις μια ακόμη οικονομική εφημερίδα. Εγώ είμαι υπέρ των κάθετων μεμονωμένων κοινοτήτων. Πιστεύω ότι αν κάποιος «εκμεταλλευτεί» αυτές τις μεμονωμένες κοινότητες που στο σύνολό τους έχουν πολύ μεγαλύτερη δύναμη από το mainstream –δηλαδή από τη μάζα– σίγουρα θα έχει πολύ μεγαλύτερη προοπτική απόδοσης, επομένως και κέρδους.

Ν.Μ.: Συσχετίζοντας την ερώτησή μου με το 4ο Girl Geek Dinner, θεωρείς ότι η τεχνολογία και οι διαδικτυακές επιχειρήσεις έχουν φύλο; Θα παρότρυνες εξίσου έναν άντρα όσο και μια γυναίκα;

Α.Α.:
Θα παρότρυνα τον οποιονδήποτε. Δεν έχει φύλο η τεχνολογία όπως δεν έχει φύλο το πάθος. Θα παρότρυνα τον οποιονδήποτε να ασχοληθεί με αυτό. Γυναίκες, άνδρες, μουσουλμάνους, χριστιανούς, μαύρους, λευκούς, δεν έχει καμία σημασία. Δεν έχουν καμία ρατσιστική επέκταση η τεχνολογία, η έμπνευση και η δημιουργία. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι όλοι αυτοί να προσπαθήσουν να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα, να προσπαθήσουν να κάνουν όλες τους τις ιδέες πράξη. Δεν είναι δυνατό να πετύχουν όλες οι ιδέες, κάποια από αυτές θα πετύχει. Από τις 10 προσπάθειές μου επιτυχαίνει η μία συνήθως κι αυτό είναι ένα πολύ θετικό αποτέλεσμα. Θα έλεγα στις γυναίκες ειδικά, που ζούνε σε ακριτικές περιοχές κι θεωρούν αυτονόητο ότι η θέση τους στην κοινωνία είναι να παρακολουθούν μονάχα τους άντρες να κάνουν νέα βήματα, ότι τα πράγματα άλλαξαν σημαντικά τώρα με τη χρήση internet. Έχουν ένα εργαλείο το οποίο μπορεί να τους δώσει τη δυνατότητα να εισακουστούν, να γνωριστούν, να εκφραστούν. Σκεφτείτε ότι μια γυναίκα από την Κομοτηνή μπορεί να ανοίξει ένα blog το οποίο να το διαβάζουν Αθηναίοι ή ακόμα καλύτερα αν είναι στα αγγλικά να το διαβάζουν Αυστραλοί, Κινέζοι και Ινδοί.

Αυτό για μένα είναι ένα απίστευτο όραμα και μια τρομερή δυνατότητα που πριν λίγα χρόνια ούτε που το φανταζόμασταν. Κι εγώ μεγάλωσα σε επαρχία κι όταν ήμουνα παιδάκι και πουλούσα περιοδικά σε εκείνη την πλατεία ενός μικρού χωριού δεν μπορούσα να φανταστώ ότι κάποτε θα είχα τη δυνατότητα με το διαδίκτυο να πουλάω υπηρεσίες σε ένα παγκόσμιο χωριό.

Ν.Μ.: Εγώ θα αντικαθιστούσα τη λέξη δυνατότητα με τη λέξη δύναμη. Είναι δύναμη να μιλάμε και να επικοινωνούμε μέσω διαδικτύου παγκόσμια…

Α.Α.:
Εγώ το λέω η ελευθερία και η δημοκρατία της παραγωγής. Ξαφνικά το διαδίκτυο δίνει σε όλους τη δυνατότητα, τη δημοκρατία και την ελευθερία να απευθυνθούν παντού για οτιδήποτε θέλουν.

Ν.Μ.: Η Ελλάδα είναι έτοιμη όμως να δεχθεί μια υπερπληθώρα πληροφοριών, υπηρεσιών και επιχειρήσεων μέσω διαδικτύου;

Α.Α.:
Πιστεύω πως ναι. Απλά η Ελλάδα ακολουθεί. Δυστυχώς είμαστε πιο πίσω στην τεχνολογία, παρόλα αυτά έχουμε απίστευτο ταλέντο και μυαλό. Έχουμε απίστευτη ικανότητα δημιουργίας και πιστεύω ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να παράγει και να δώσει. Δεν έχει σημασία να δέχεσαι αλλά να δίνεις. Να ηγείσαι και να προσπαθείς να δίνεις κάτι στον υπόλοιπο κόσμο, να έχεις έναν παγκόσμιο αποδέκτη. Αυτό είναι μεγάλη πρόκληση αλλά απίστευτα ωραίο πράγμα.

Ν.Μ.: Ποια είναι η άποψή σου για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο των εκδόσεων και για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα για το χώρο της εφημερίδας, της έντυπης ενημέρωσης –τοπικής ή πανελλαδικής εμβέλειας. Θα τις συμβούλευες να δημιουργήσουν μια διαδικτυακή ζώνη ενημέρωσης και να ισχυροποιηθούν μέσα από αυτήν;

Α.Α.:
Απόλυτα. Η συμβουλή μου είναι να δημιουργήσουν μια παρουσία στο internet και επιβάλλεται να δραστηριοποιηθούν μέσα από αυτήν. Δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός, δεν σημαίνει ότι αφού έφτιαξα το internet όλα τα άλλα τέλειωσαν. Το internet έχει διαφορετική χρήση. Η εφημερίδα όπως και τα περιοδικά δεν θα πεθάνουν ποτέ. Θέλουμε να διαβάζουμε στις καφετέριες, στο σπίτι. Θέλουμε να ξεφυλλίζουμε.

Το internet προσθέτει μια άλλη διάσταση. Ο κόσμος παύει να είναι γεωγραφικά κατανεμημένος και περιορισμένος. Συγκεκριμένα η εφημερίδα, ο «Παρατηρητής της Θράκης», έχει έναν γεωγραφικό περιορισμό, το αντίστοιχο site της εφημερίδας δεν έχει κανένα τέτοιο περιορισμό.

Ν.Μ.: Νιώθω πολύ τυχερός που συζητάω και μαθαίνω ακόμα πράγματα για το διαδίκτυο. Που θα μπορούσε κάποιος να σε βρει για να απολαύσει την συμβολή σου και τις συμβουλές σου;

Α.Α.:
Πού αλλού στο internet. Διατηρώ προσωπικό site όπως και προσωπικό blog. Όποιος έχει μια ωραία ιδέα, ένα πάθος ή ένα όνειρο και θέλει να μάθει το πώς μπορεί να γίνει πράξη αυτό, σε εντελώς φιλικό επίπεδο να μου στείλει απλά ένα e-mail. Ειλικρινά θα χαρώ πολύ να του φανώ χρήσιμος.

Ν.Μ.: Δεν είναι κακό να αναφέρουμε, Αποστόλη, την ιστοσελίδα σου www.aival.com. Εύκολα πλέον μπορείτε να συμβουλευτείτε τον άνθρωπο που θα μπορούσε να σας βοηθήσει για την υλοποίηση ενός επιχειρηματικού πλάνου. Θα ήθελες κάτι να προσθέσεις κλείνοντας;

Α.Α.:
Ξεκινήστε σήμερα και κάντε το όνειρό σας πράξη. Ένας καλός φίλος και συνεργάτης, πολύ νεότερός μου, που τόλμησε να κάνει το όνειρό του πράξη δημιουργώντας μια online επιχείρηση, είχε πει κάτι πολύ σοφό: «Αν περιμένεις το όνειρό σου και η ιδέα σου να φτάσει σε επίπεδο τελειότητας πριν τη βγάλεις στον αέρα είναι ήδη αργά». Μη φοβάστε, λοιπόν, να δοκιμάσετε να βγάλετε στον αέρα το οτιδήποτε, ακόμα κι αν είναι μέτριο. Εάν περιμένετε να ’ναι τέλειο, θα ’ναι αργά. Αν το Yahoo και το Google περίμεναν να φτιάξουν την τέλεια υπηρεσία πριν την ανεβάσουν στον αέρα τώρα δεν θα υπήρχαν. Θα το ‘χε κάνει κάποιος άλλος ή δεν θα το ‘χε κάνει κανείς.

Ν.Μ.: Μας το επιβάλλει πιστεύω και η ίδια η φύση αυτό. Αφού και τους καρπούς τους κόβουμε από το δέντρο λίγο πριν φτάσουν στο απόλυτο σημείο ωριμότητας για να τους γευτούμε. Αν τους αφήσουμε να παρά ωριμάσουν πάνω στο δέντρο το μόνο σίγουρο είναι ότι θα πέσουν κάτω σαπισμένοι.

Σε ευχαριστούμε πολύ.

Α.Α.:
Εγώ σας ευχαριστώ.

Για τη Θράκη

Νίκος Μαθιουδάκης

Εν Αθήναις πλέον διαμένων

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.