«Μηδεια» του Ευριπιδη απο το Εθνικο Θεατρο

Μήδεια. Η πιο διάσημη μητέρα σ’ όλο τον κόσμο, αιώνες τώρα. Το όνομά της έγινε ο πιο σύντομος και περιεκτικός προσδιορισμός της πιο απεχθούς πράξης: της παιδοκτονίας…

Αύριο το βράδυ στις 9μ.μ. η τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη, αυτή η παράξενη βάρβαρη, ξετυλίγει στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων μανιασμένα ερωτικά πάθη, γυναικεία μανιφέστα και φιλόστοργα μητρικά καθήκοντα…

Είναι η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, με την οποία συνεχίζεται το ποιοτικά αναβαθμισμένο Φεστιβάλ Φιλίππων που φέτος είναι στα καλύτερά του, μια και οι άνθρωποι του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας καταβάλλουν αξιέπαινες προσπάθειες για την άρτια διοργάνωσή του.

Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Στρατή Πασχάλη, σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθηνού και ερμηνεία της Ταμίλα Κουλίεβα.

Είναι η όγδοη φορά που το Εθνικό ανεβάζει το έργο. Η πρώτη ήταν το 1956 με την Κατίνα Παξινού.

Το μητρώο της ήταν ήδη επιβαρημένο πριν περάσει στην παιδοκτονία. Κόρη του βασιλιά της Κολχίδας και εγγονή του Ήλιου. Ιέρεια και μάγισσα. Ο έρωτας της για τον Ιάσονα θα την σπρώξει στις πρώτες ακραίες πράξεις:θα προδώσει τον πατέρα της, θα βοηθήσει τον Έλληνα να κλέψει το χρυσόμαλλο δέρας, φεύγοντας μαζί του θα σκοτώσει τον αδελφό της σε μικρά κομμάτια που θα πετάει λίγα-λίγα στη θάλασσα, αναγκάζοντας τον πατέρα της να μαζεύει τα απομεινάρια στα κύματα… Στην Ιωλκό πείθει τις κόρες του Πελία να τον κομματιάσουν, να τον βράσουν και εκείνη μετά θα τον ζωντανέψει…


Τη συναντάμε ξανά στην Κόρινθο να θρηνεί και να καταριέται πάνω στα ερείπια του γάμου της με τον Ιάσονα. Ο βασιλιάς Κρέοντας, θέλοντας να παντρέψει τον Ιάσονα με την κόρη του, αποφασίζει να διώξει τη Μήδεια από τη χώρα για να ευοδωθούν τα σχέδιά του. Μαθαίνοντας τα νέα, η Μήδεια εκφράζει στον Χορό την οργή της για τον εξευτελισμό της και την προδοσία του Ιάσονα στους όρκους του γάμου. Ο Κρέων την επισκέπτεται και της ζητά να φύγει αμέσως, ωστόσο μετά από παράκλησή της, της δίνει παράταση μιας μέρας. Με τον ίδιο εχθρικό τρόπο την αντιμετωπίζει και ο Ιάσων. Εκείνος είναι έτοιμος να την εγκαταλείψει και να παντρευτεί την κόρη του Κρέοντα. Εκείνη και τα παιδιά της θα εκδιωχθούν από την πόλη. Η Μήδεια συναντιέται με τον βασιλιά της Αθήνας Αιγέα, ο οποίος είναι περαστικός από την Κόρινθο και του ζητάει βοήθεια. Ο Αιγέας την βεβαιώνει ότι θα της προσφέρει καταφύγιο στην πόλη του. Έχοντας εξασφαλίσει στέγη, η Μήδεια καταστρώνει ένα σχέδιο εκδίκησης. Πρόσφυγας, ξένη σε ξένο τόπο, εγκαταλειμμένη, χλευασμένη, θα εκδικηθεί τον «τυχοδιώκτη», «προικοθήρα» Ιάσονα, με το σκληρότερο τρόπο:θα σκοτώσει τα παιδιά τους. Μια επίσης ξένη στη χώρα μας ηθοποιός, η Ταμίλα Κουλίεβα, ερμηνεύει το παράξενο πλάσμα, την οργισμένη αλλά ψύχραιμη στα εφιαλτικά της σχέδια Μήδεια.

Το κέντρο του αρχαίου θεάτρου καταλαμβάνει μία δεξαμενή από χοντρό μουσαμά, τετράγωνη, διαστάσεων 8Χ8 μέτρων, που δίνει την αίσθηση του τσιμέντου. Είναι ο χώρος όπου θα εκτυλιχτεί το δράμα της Μήδειας σε μία παράσταση που ξεφεύγει από την καθιερωμένη αντίληψη για τη Μήδεια ως ηρωίδα του αιματοβαμμένου πάθους. Αντίθετα, μία τραγική μορφή, «νερένια», παίρνει τη θέση της. Μία Μήδεια υγρή, έτσι όπως ορίζει η φύση, αλλά και οι μεταφυσικές συνήθειες της ηρωίδας, στην πισίνα που έστησε η σκηνογράφος Ελένη Μανωλοπούλου.

Ολοι οι ρόλοι βγαίνουν μέσα από το χορό- δεκαεξαμελής ο γυναικείος και εννιαμελής ο ανδρικός- ένας χορός που έρχεται από έναν δύσκολο χειμώνα εναλλασσόμενου ρεπερτορίου στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Στη διανομή παίρνουν μέρος οι: Μαρία Σαββίδου (Τροφός), Γιώργος Δάμπασης (Παιδαγωγός), Δημήτρης Ήμελλος (Κρέοντας), Γιάννης Μαυριτσάκης (Ιάσονας), Βασίλης Ανδρέου (Αιγέας), Άρης Τρουπάκης (Άγγελος), Νικόλαος Λιναριτάκης- Λιοδάκης, Γιάννης Μπιλιάνης, Κλέαρχος Παπαγεωργίου (παιδιά της Μήδειας).

Τη μουσική έχει γράψει ο Θοδωρής Αμπαζής, τη χορογραφία έκανε η Μαριέλα Νέστορα και τους φωτισμούς ο Αλέκος Αναστασίου. Αρωγοί στην παράσταση και οι Ρώσοι συνεργάτες του Λιβαθηνού: Ιρίνα Πρόμπτοβα και Αντρέι Στσούκιν.

Μπάμπης Καλπάνης

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.