Με τη θηλια στο λαιμο οι δανειοληπτες

Η Ένωση Καταναλωτών Ροδόπης διοργάνωσε εκδήλωση, την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου στο Ξενοδοχείο ΞΕΝΙΑ. Ομιλητές ήταν ο πρόεδρος του ΚΕ.Π.ΚΑ. και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Σ.Κ.Α. Νικόλαος Τσεμπερλίδης, ο οποίος μίλησε με θέμα «Ο Ρόλος του Καταναλωτή στην Ελεύθερη Αγορά» και η γενική γραμματέας του ΚΕ.Π.ΚΑ. Ευαγγελία Κεκελέκη που είχε το επίσης επίκαιρο θέμα «Καταναλωτές και Τράπεζες». Συνδιοργανωτές ήταν ο Σύλλογος Γυναικών Ρέμβης και ο Σύλλογος Γυναικών Στρατώνων.

Ε. Κεκελέκη, γ. γραμματέας ΚΕΠΚΑ

«Η ακρίβεια στην Ελλάδα αποτέλεσμα ασυδοσίας της αγοράς»

Η κ. Κεκελέκη θέλησε αρχικά να τονίσει ότι δεν έχει φτάσει στην Ελλάδα η παγκόσμια οικονομική κρίση. «Η ακρίβεια που βιώνουμε είναι αποτέλεσμα μιας ασυδοσίας της αγοράς και μιας έλλειψης μηχανισμών ελέγχου, ίσως και έλλειψης πολιτικής βούλησης για να τιθασεύσει την ακρίβεια».

Έκανε λόγο για απαράδεκτη στάση της κυβέρνησης στο θέμα της έκκλησης που απευθύνει ο υπουργός προς τις τράπεζες για να χαμηλώσουν τα επιτόκια. «Αυτό συμβαίνει την ίδια στιγμή που τα ευρωπαϊκά επιτόκια πέφτουν και πρέπει να δείξουν κάποια κοινωνική ευαισθησία και οι ελληνικές. Οι τρεις τράπεζες είναι ελεγχόμενες από το ίδιο το κράτος και οι διοικητές τους διορίζονται από την κυβέρνηση. Δε θέλουμε αυτές οι τράπεζες να γίνουν προβληματικές και ζημιογόνες και να έρθει το δημόσιο να καλύψει τις ζημιές. Θέλουμε αυτές οι τράπεζες να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία για να δημιουργηθεί ο υγιής ανταγωνισμός. Εάν η κυβέρνηση ξεκαθάριζε στους τρεις διοικητές από την αρχή ότι θέλει να λειτουργούν με κοινωνική ευθύνη, δε θέλει να επιβάλουν παράνομους και καταχρηστικούς όρους, θέλει να έχουν λογικά κέρδη κι όχι να αισχροκερδούν σε βάρος των καταναλωτών, θα είχε δημιουργηθεί ένας υγιής ανταγωνισμός, όλοι οι καταναλωτές θα είχαν πάει σ’ αυτές τις τράπεζες και οι υπόλοιποι θ’ αναγκαζόντουσαν να συμορφωθούν.

Αυτή τη στιγμή δεν χρησιμοποιούνται τα εργαλεία που έχει η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να γίνονται θύματα και να εκβιάζονται από τις τράπεζες». Η κ. Κεκελέκη
έδωσε έμφαση στον εκβιασμό και μίλησε για την Εθνική Τράπεζα. «Δεν είναι δυνατόν η μεγαλύτερη τράπεζα της χώρας να στέλνει επιστολές στους καταναλωτές και να λέει πως είτε θ’ αποδεχτούν αύξηση έξι μονάδων στη συνολική ετήσια επιβάρυνση είτε θα επιστρέψουν όλα τα χρήματα που χρωστούν μέσα σε 30 μέρες. Δεν είναι δυνατόν μια τράπεζα που έχει στηθεί στις πλάτες του ελληνικού λαού να δηλώνει πως σταματά τα δάνεια του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, γιατί έχουν επιτόκιο Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, με άνοιγμα 1,4 μονάδες, ενώ η Τράπεζα θέλει να δίνει στεγαστικά με euribor που είναι ένα εντελώς αδιαφανές επιτόκιο για τους καταναλωτές, με άνοιγμα 2 μονάδες. Δεν είναι δυνατόν τράπεζα να στέλνει εισπρακτικές εταιρίες σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού που έχουν πάρει δάνεια ΟΕΚ κι αυτή η τράπεζα να εκβιάζει μικρομεσαίες επιχειρήσεις και καταναλωτές.

Όταν βρέθηκαν δια μαγείας τα 28 δις για τις τράπεζες ζητήσαμε να υπάρχουν αντίστοιχες εγγυήσεις για τους καταναλωτές, για τα στεγαστικά δάνεια των δανειοληπτών που χάνουν την εργασία τους και ταυτόχρονα κοντεύουν να χάσουν τα σπίτια τους λόγω δανείων. Ζητήσαμε να υπάρχουν εγγυήσεις για τα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Δεν είναι δυνατόν οι τράπεζες να τους καλούν και να δηλώνουν στις ΜΜΕ ότι είτε πληρώνουν είτε αποδέχονται τις αυξήσεις. Αυτό σημαίνει ότι η μικρομεσαία εξαντλείται, θα φύγει από την αγορά και θα γίνουμε θύματα μερικών μεγάλων μεγαθηρίων κι εκεί δε θα πρέπει να ψάχνουμε ανταγωνισμό.


Ζητήσαμε να υπάρχουν εγγυήσεις για τις συντάξεις και τις παροχές των ασφαλιστικών ταμείων, γιατί η τελευταία έρευνά μας για τον 13ο μισθό έφερε στη δημοσιότητα κάποια πρωτάκουστα πράγματα. Υπάρχουν καταναλωτές που θα πληρώσουν με τον 13ο μισθό τα τεφτέρια στα φαρμακεία, για τα φάρμακα που δεν πληρώνουν τα ταμεία τους. Ακολουθούν τα τρόφιμα όπου επικρατεί μια ζούγκλα σε ό,τι αφορά στις αυξήσεις. Σύμφωνα με την έρευνα του ΚΕΠΚΑ είμαστε 12% ακριβότεροι από τις Βρυξέλλες, 33% ακριβότεροι από το Βερολίνο, χωρίς να συνυπολογίζουμε τις διαφορές των μισθών, των εισοδημάτων και των συντάξεων. Επομένως, δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα γι’ αυτό και η κυβέρνηση πρέπει ν’ αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στις τράπεζες, να τους υποχρεώσει να εφαρμόσουν τις τελεσίδικες αποφάσεις των δικαστηρίων κι όχι να προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσπαθώντας να ακυρώσουν τα δικαιώματα των καταναλωτών. Ο καταναλωτής δε μπορεί από τη στιγμή που χρωστάει να κάνει το παραμικρό σε μια περίοδο κρίσης, επομένως η κυβέρνηση θα πρέπει να σκύψει πάνω στο πρόβλημα και να σταματήσει την αυθαιρεσία των τραπεζών».

Εταιρίες εκβιασμού

Αναφορικά με τις εταιρίες που τηλεφωνούν κι εκβιάζουν δανειολήπτες που χρωστούν με χείριστο τρόπο η κ. Κεκελέκη έφερε το παράδειγμα εταιρίας, υπάλληλος της οποίας τηλεφώνησε στο σπίτι της μητέρας δανειολήπτη στη Δράμα, σήκωσε το τηλέφωνο μια κυρία που την φρόντιζε, της είπαν αναλυτικά τα πάντα και ο δανειολήπτης είχε εκτεθεί σε μια μικρή πόλη, «τα προσωπικά του δεδομένα έγιναν φέιγ βολάν».

Επίσης, εξήγησε ότι δεν δίνουν στοιχεία για το πού μπορεί να μάθει ο καταναλωτής τις οφειλές του. «Του λένε ότι απλά χρωστάει στην τράπεζα και τον απειλούν ότι θα του κάνουν κατάσχεση». Το ερώτημα είναι τι μπορούν να κατασχέσουν. Η κ. Κεκελέκη εξηγεί ότι εξαρτάται από τα περιουσιακά του στοιχεία, πλην όμως ακόμη κι αν δεν έχει μπλέξει στα γρανάζια των τραπεζών που είναι απίστευτα. «Όταν μπαίνουν σε δικαστικές διαδικασίες, το δάνειο πολλαπλασιάζεται με ταχύτητα φωτός. Τα δικαστικά έξοδα είναι τρομακτικά. Τα εξώδικα χρεώνονται στο λογαριασμό και ενσωματώνονται στο κεφάλαιο». Το επόμενο ερώτημα είναι κατά πόσο γνωρίζει ο καταναλωτής τι του επιφυλάσσουν οι τράπεζες όταν συνάπτει σύμβαση δανείου. «Όταν ένα δάνειο περάσει στην καθυστέρηση είναι πολύ δύσκολο για τον καταναλωτή να βρει τι χρεώνεται και με ποιες προϋποθέσεις. Ακόμη κι αυτό που είπαν ότι μέχρι τα 20.000 ευρώ δεν κατάσχεται η πρώτη κατοικία είναι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ο καταναλωτής πρέπει ν’ ασκήσει ανακοπή 15 μέρες πριν τον πλειστηριασμό. Τα έξοδα μιας ανακοπής στην καλύτερη περίπτωση είναι πάνω από 1.000 ευρώ. Για να δεχτεί ένα δικαστήριο την ανακοπή ο καταναλωτής οφείλει να έχει το 1/4 του ποσού που οφείλει, άρα για 20.000 ευρώ χρειάζονται 5.000 ευρώ συν 1.000 ευρώ για τους δικηγόρους, επομένως σ’ αυτή την περίπτωση αν έχει 6.000 ευρώ πηγαίνει στην τράπεζα και τα κάνει μόνος του».

Η κ. Κεκελέκη επανέλαβε ότι χρειάζεται πολιτική βούληση για να προχωρήσει η κυβέρνηση σε ρήξη με τα μεγάλα συμφέροντα. «Το μόνο που κάνει η κυβέρνηση είναι να μειώνει τους φορολογικούς συντελεστές των τραπεζών. Η πρώτη της κίνηση ήταν να μειώσει τη φορολογία. Διαπιστώνουμε ότι τα κέρδη των τραπεζών προ φόρων το 2007 σε σχέση με το 2006 ήταν γύρω στο 23% – με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας – και μετά τους φόρους είναι στο 46%.


Άρα, γίνεται κατανοητό πόσα κερδίζουν οι τράπεζες είτε από τους καταχρηστικούς όρους είτε από τα υπερβολικά επιτόκια, καθώς έχουμε τα υψηλότερα επιτόκια στην καταναλωτική πίστη. Τα επιτόκια πέφτουν διεθνώς και οι ελληνικές τράπεζες βγαίνουν μόνο στην τηλεόραση και δηλώνουν ότι θα ρίξουν τα επιτόκια.

Έχω λάβει εκβιαστική επιστολή από την τράπεζα όπου έχω πιστωτική κάρτα και μού λέει 6 μονάδες στο ΣΕΠΕ. Την ανάκληση αυτού του εκβιασμού δεν την έχω λάβει, άρα δε μπορώ να βασιστώ σε κάποιες δηλώσεις τηλεοπτικές που ενδέχεται να γίνονται και για επικοινωνιακούς λόγους» σχολίασε η κ. Κεκελέκη.

Ν. Τσεμπερλίδης, πρόεδρος ΚΕ.Π.ΚΑ

«Στόχος να λειτουργεί αποτελεσματικά η αγορά»

Ο Ν. Τσεμπερλίδης εξήγησε ότι μέσα από την ημερίδα επιδιώκουν ν’ αναδείξουν το ρόλο του καταναλωτή ως έναν από τους τρεις πόλους. «Το ΚΕΠΚΑ αγωνίζεται εδώ και χρόνια σε διεθνές επίπεδο να πείσει τις πολιτικές ηγεσίες ότι η αγορά δε μπορεί να λειτουργεί κάτω από δυο πόλους, προμηθευτές και καταναλωτές, αλλά με βάση ένα τρίπολο που αποτελείται από ένα ισοσκελές τρίγωνο όπου από τη μία οι καταναλωτές με την αυτοοργάνωσή τους παλεύουν για τα δικαιώματά τους, μέσα από τη διαβούλευση. Από την άλλη, οι προμηθευτές είναι οργανωμένοι με τις Ενώσεις τους παρότι έχουν σημαντικά προβλήματα εσωτερικά καθώς υπάρχουν οι μεγάλες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Θα πρέπει επομένως να βρεθεί ένας τρόπος για να μη χαθούν από την αγορά οι μικρές επιχειρήσεις.

Ο τρίτος πόλος αφορά στο ρόλο της πολιτείας είτε με το Κοινοβούλιο που θεσμοθετεί είτε με το Ευρωκοινοβούλιο και τις Επιτροπές, όπως επίσης με τους μηχανισμούς ελέγχου της αγοράς και τις ανεξάρτητες αρχές. Αυτό το τρίγωνο επίσης θα πρέπει να παίζει το ρόλο του και για να γίνει αυτό πρέπει να λειτουργεί κάτω από διαβούλευση και να μη ρίχνει το βάρος από τη μια ή την άλλη πλευρά ή τουλάχιστον να ενισχύει την αδύνατη πλευρά, με στόχο να λειτουργεί αποτελεσματικά η αγορά».


Ο κ. Ν. Τσεμπερλίδης διαβεβαίωσε ότι από την πλευρά τους θα υπερασπιστούν τα δικαιώματα του καταναλωτή μια και όλοι είμαστε καταναλωτές με την επισήμανση «όταν οι συλλογικές εκφράσεις γίνουν πολύ ισχυρές θα υποστηρίζουν καλύτερα τα δικαιώματα του καταναλωτή».

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.