Κοντρα κυβερνησης – ΚΕΔΚΕ
Κόντρα έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης και της ΚΕΔΚΕ με σημείο τριβής το μέτρο μείωσης του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5% το οποίο μεταξύ άλλων ανακοίνωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός ως μέτρο στήριξης του τουρισμού.
Σκληρή ήταν η απάντηση της ΚΕΔΚΕ στην οποία τονίζεται κατηγορηματικά η αντίθεσή της στο μέτρο αυτό ενώ τονίζεται χαρακτηριστικά ότι κανένας δεν μπορεί να κάνει τον «κουβαρντά» με χρήματα άλλων. Τέλος η ΚΕΔΚΕ ζητά από τον υπουργό Εσωτερικών κ. Παυλόπουλο να μην υπογράψει το μέτρο.
Η ανακοίνωση της ΚΕΔΚΕ
Σε σχετικό δελτίο της ΚΕΔΚΕ αναφέρεται ότι «η ΚΕΔΚΕ πρώτη συμπαραστάθηκε μ’ όλες τις δυνάμεις της στον πληγέντα από τα τελευταία γεγονότα εμπορικό, οικονομικό και τουριστικό κόσμο της χώρας.
Ο πρόεδρός της Νικήτας Κακλαμάνης ζήτησε πιεστικά από την κυβέρνηση να λάβει μέτρα ανακούφισης και τόνωσης της οικονομικής ζωής της Αθήνας αλλά και σ’ ολόκληρη την Ελλάδα. Ουδείς όμως μπορεί να κάνει τον «κουβαρντά» με χρήματα άλλων.
Δηλώνουμε την κατηγορηματική μας άρνηση στη μείωση του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5%, με το αιτιολογικό της παραχώρησης των τελών κυκλοφορίας, τα οποία δόθηκαν προκειμένου επί τέλους κάποια κυβέρνηση να σεβαστεί το άρθρο 102 του Συντάγματος, για τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες στους δήμους χωρίς μάλιστα να τις ζητήσουμε.
Οι κ.κ. Αλογοσκούφης και Σπηλιωτόπουλος οφείλουν άμεσα να πάρουν πίσω την απαράδεκτη εξαγγελία τους και ο αρμόδιος υπουργός κ. Παυλόπουλος ελπίζουμε ότι θα αρνηθεί να υπογράψει τη σχετική διάταξη νόμου. Με την ρύθμιση αυτή πλήττονται όλοι σχεδόν οι δήμοι και κυρίως οι τουριστικοί. Ουδείς μπορεί να αποφασίζει ερήμην της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για θέματα που την αφορούν».
Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων
Το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων καθώς και το τέλος επί των καταστημάτων εστίασης και ψυχαγωγίας, όπως εξηγεί ο δήμαρχος Αιγείρου, κ. Λίτσος «είναι ένας φόρος υπέρ της τοπικής αυτοδιοίκησης 2% επί του συνολικού τζίρου των καταστημάτων, είτε ξενοδοχείων είτε εστιατορίων. Αυτός ο φόρος βέβαια δεν επιβαρύνει τον τιμοκατάλογο των παρεχόμενων υπηρεσιών του καταστηματάρχη ή του ξενοδόχου, αλλά μπαίνει επί πλέον, θα μπορούσαμε να πούμε σαν ένα άλλο είδος ΦΠΑ, επί της τιμής. Και αυτό αναφέρεται μέσα στον κατάλογο. Αυτός ο φόρος αποδίδεται κάθε φορά με την απόδοση του ΦΠΑ στους δήμους με την ευθύνη των ίδιων των καταστηματαρχών. Παραδεχόμαστε ότι το 2% επί του τζίρου είναι ένα σημαντικό ποσό, βέβαια δίνεται κυρίως γιατί οι δήμοι, – αυτό αφορά κυρίως τουριστικούς δήμους που έχουν τέτοιου είδους καταστήματα και ξενοδοχεία, – παρέχουν υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την αναβάθμιση των ακτών, το κέρδος αυτών δε των υπηρεσιών το προσλαμβάνουν κάποιοι συγκεκριμένοι επαγγελματίες και αυτοί επιστρέφουν ένα μέρος στο δήμο».
Προσέγγιση του θέματος από την ΚΕΔΚΕ
Το θέμα έχει συζητηθεί πολλές φορές στην ΚΕΔΚΕ. «Σε πολλές περιοχές οι επαγγελματίες το θεωρούν δυσβάσταχτο. Η αυτοδιοίκηση δεν στάθηκε ποτέ αρνητική στην μετατροπή αυτού του φόρου σε κάτι άλλο. Είχε για παράδειγμα αντιπροταθεί κάποια στιγμή η αντικατάσταση του 2% από το 0,5% αλλά επί όλων πλέον των επιτηδευματιών. Δεν θα έπρεπε δηλαδή μόνο να πληρώνουν οι ταβέρνες, τα ξενοδοχεία, τα κέντρα διασκέδασης και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια αλλά και τα βενζινάδικα και οι φούρνοι, όλοι οι επιτηδευματίες που ασχολούνται εφόσον όλοι καρπώνονται το όφελος από μια τουριστική κίνηση. Αυτή είναι η προσέγγιση που είχε κάνει η αυτοδιοίκηση χωρίς όμως να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο», αναφέρει ο δήμαρχος Αιγείρου.
Εξαγγελία μέτρων για τη στήριξη του τουρισμού
Την Πέμπτη ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε μέτρα για την στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων. «Μεταξύ αυτών υπάρχει και κάτι που αφορά στην τοπική αυτοδιοίκηση. Μειώνει το 2% στο 0,5%. Αυτό σημαίνει ότι θα εισρεύσουν στα ταμεία των δήμων 75% λιγότερα έσοδα. Πρώτον υπάρχει ένα θέμα συνταγματικότητας που ήδη το δελτίο τύπου που εξέδωσε η ΚΕΔΚΕ το αναφέρει. Το άρθρο 102 του Συντάγματος επιτάσσει οι αλλαγές στα οικονομικά της αυτοδιοίκησης να έχουν και την έγκριση και τη σύμφωνη γνώμη των θεσμικών της οργάνων, και άρα θα πρέπει να έχει την έγκριση της ΚΕΔΚΕ. Το δεύτερο αφορά σε τακτικό ζήτημα. Οι προϋπολογισμοί των δήμων έχουν ψηφισθεί. Οι δήμοι αυτά τα έχουν προϋπολογίσει και ως έσοδο και ως έξοδο. Δεν μπορεί με ψηφισμένο προϋπολογισμό να γίνεται μια τέτοια εξαγγελία, εκτός κι αν υπάρξει μεταβατική διάταξη, που να λέει ότι αυτό θα αφορά στους προϋπολογισμούς του 2010, ότι θα εφαρμοστεί δηλαδή από τότε. Μέχρι σήμερα οι δήμοι όλοι έχουν προϋπολογίσει τα έσοδα αυτά και τα έχουν κατανείμει σε κωδικούς δαπανών. Έτσι τινάζεται κυριολεκτικά ο προϋπολογισμός τους στον αέρα. Βέβαια όσο περισσότερο τουριστικός είναι ο δήμος τόσο μεγαλύτερο το πρόβλημα. Φανταστείτε ότι στην Κέρκυρα αναφέρουν ότι το έσοδο αυτό αγγίζει τα 2 εκατομμύρια ευρώ»
Η μείωση του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5%, εξαγγέλθηκε με το αιτιολογικό της παραχώρησης των τελών κυκλοφορίας στους δήμους. «Μας λένε ότι τα τέλη κυκλοφορίας θα καλύψουν το χαμένο αυτό έσοδο. Μα τα τέλη κυκλοφορίας ήδη έχουν δοθεί για τις αρμοδιότητες που οι δήμοι έχουν αναλάβει και που μέχρι τώρα δεν πλήρωνε το κράτος. Πήγαν να καλύψουν με το ποσοστό που αύξησαν στα τέλη κυκλοφορίας τις ήδη παραχωρηθείσες αρμοδιότητες που δεν συνοδεύτηκαν από τα αντίστοιχα χρήματα. Τώρα από τα ίδια αυτά χρήματα που θα καλύπτουν τις επί πλέον αρμοδιότητες θα καλυφθεί και το 75% των εσόδων που χάνουμε από το τέλος του 2%; Με τα ίδια χρήματα δηλαδή πάμε να καλύψουμε δύο ανάγκες αυτή τη στιγμή. Δεν είναι κατά την άποψή μου σοβαρή η προσέγγιση που γίνεται και υπάρχει μέγιστο ζήτημα. Πιστεύω ότι η αυτοδιοίκηση θα αντιδράσει. Ήδη η οργισμένη στάση που κρατά ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ, που είναι και από το χώρο της Ν.Δ, δείχνει ότι η αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να το δεχθεί έτσι και σίγουρα αυτός ο φόρος πρέπει να αντικατασταθεί με κάτι πραγματικό και υπαρκτό, γιατί αυτό που αντικαθίσταται έχει δοθεί για να πληρωθούν άλλες δαπάνες των δήμων. Ήταν σπασμωδική η ενέργεια και πιστεύω ότι δύσκολα θα μπορέσει να εφαρμοστεί».
Εν αναμονή της στάσης Παυλόπουλου
Κατά την άποψη του κ. Λίτσου «τα πράγματα είναι σοβαρά. Το ύφος του δελτίου τύπου του κ. Κακλαμάνη είναι αρκετά οργίλο και δείχνει ότι μάλλον θα υπάρξει σοβαρή αντίδραση». Σύμφωνα με την ανακοίνωση η ΚΕΔΚΕ καλεί τον κ. Παυλόπουλο να μη το υπογράψει. «Επειδή ο φόρος έχει έμμεση σχέση και με το Υπουργείο Εσωτερικών, λόγω δήμων, και με το υπουργείο Οικονομικών και με το Υπουργείο Ανάπτυξης και με το Υπουργείο Τουρισμού θα χρειασθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση τεσσάρων υπουργών. Εάν το υπογράψει ο κ. Παυλόπουλος σημαίνει ότι αφήνει ξεκρέμαστο τον κόσμο της αυτοδιοίκησης τον οποίο καλείται να υπηρετήσει. Είμαστε εν αναμονή της στάσης που θα τηρηθεί».
Α.Π.
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
