Κατα πλειοψηφια εγκριθηκε ο οικονομικος προυπολογισμος του Δημου Κομοτηνης

Κατά πλειοψηφία με 15 ψήφους υπέρ και 10 κατά, εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός του Δήμου Κομοτηνής του 2010, ο τελευταίος της τετραετίας, ο οποίος ανέρχεται σε 80 εκ ευρώ περίπου.

Η δημοτική αρχή υποστήριξε ότι πρόκειται για έναν προϋπολογισμό αναπτυξιακό, που ολοκληρώνει τις δράσεις, ενώ από την πλευρά τους, η μείζονα και ελάσσονα αντιπολίτευση του Δημοτικού Συμβουλίου, χαρακτήρισαν τον προϋπολογισμό ανέφικτο, και πλασματικό, αντιαναπτυξιακό.

Δημήτρης Κοτσάκης,

δήμαρχος Κομοτηνής:

«Αναπτυξιακή πολιτική χωρίς λεφτά δεν γίνεται»

Η δημοτική αρχή υποστήριξε ότι ο προϋπολογισμός είναι αναπτυξιακός, ότι είναι ρεαλιστικός και ανταποκρίνεται στις ανάγκες της πόλης, ισορροπημένος μεταξύ των οικισμών και της πόλης. Όπως είπε ο κ. Κοτσάκης «αναπτυξιακή πολιτική χωρίς λεφτά δεν γίνεται , ότι λεφτά υπάρχουν στο ταμείο, με και αυτά προχωρά», υποστηρίζοντας ότι η κεντρική πολιτεία είναι εκείνη, η οποία δεν θεσμοθετεί πόρους για την τοπική αυτοδιοίκηση, παρακρατά ως μη οφείλει αυτούς που έχει θεσμοθετήσει, όπως οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι και στέλνει με μεγάλη καθυστέρηση χρήματα στους δήμους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ασκήσουν την πολιτική τους. Το ίδιος συμβαίνει και με τον δήμο Κομοτηνής.

Όπως είπε ο κ. Κοτσάκης, από τα 80 εκατομμύρια ευρώ τα οποία εγγράφονται στο φετινό προϋπολογισμό του Δήμου Κομοτηνής υπαρκτά λεφτά μέσα στα ταμεία του με τα οποία μπορεί να τρέξει θέματα του δήμου είναι 9 εκατομμύρια ευρώ, όλα τα υπόλοιπα είναι διεκδικούμενα χρήματα, χρήματα τα οποία θα πάρουν από το ΕΣΠΑ, το οποίο δεν έχει ανοίξει ακόμα και για το οποίο, σύμφωνα με τον δήμαρχο, υπάρχουν ώριμες μελέτες από την πλευρά του δήμου Κομοτηνής και βέβαια θα υλοποιηθούν προγράμματα, τα οποία ο δήμος θα τα εκμεταλλευτεί εφόσον βρει χρηματοδοτήσεις. Είπε ότι το κεντρικό κράτος δεν θα πρέπει να χρησιμοποιεί την αυτοδιοίκηση ως τον τελευταίο τροχό της αμάξης και ότι η αυτοδιοίκηση θα πρέπει να αναλάβει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο, ο οποίος όμως δεν γίνεται χωρίς να υπάρχουν πόροι.

Επίσης ο κ. Κοτσάκης χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό ως «προϋπολογισμό εξυγίανσης που βασίζεται στην αποπληρωμή παλαιών χρεών» και ότι θεωρεί εαυτόν δικαιωμένο και περήφανο διότι πλέον δεν υπάρχουν προμηθευτές οι οποίοι έχουν να παίρνουν από το δήμο και πληρώνονται αυτομάτως όσοι καταθέτουν τιμολόγια και αυτή ήταν πάντα η προσδοκία του να μην υπάρχουν προμηθευτές που θα πληρώνονταν με τεράστια καθυστέρηση ώστε αυτό να το εισπράττει ως αρνητικό η τοπική αγορά.

Ο δήμαρχος τόνισε ότι ένα μεγάλο μέρος των τοκοχρεολυσίων της ΔΕΥΑΚ πληρώνεται από τον δήμο γιατί η ίδια δεν μπορεί να αποπληρώσει, έχει μπει ο ίδιος ο δήμος εγγυητής και τα καταβάλλει και αυτό αποτελεί μια μεγάλη επιβάρυνση για τους ίδιους εφόσον παρέλαβαν μια ΔΕΥΑΚ καταχρεωμένη και με εξαιρετικά κακή διαχείριση από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου.

Έλενα Αντωνακάκη,

αντιδήμαρχος Οικονομικών:

«Η δημαρχεία δεν είναι μηχανισμός που εκβιάζει τους πολίτες»

Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Αντωνακάκη κατά την εισήγηση του προϋπολογισμού. Ανέφερε ότι από την πλευρά της δημοτικής αρχής έχουν γίνει προσπάθειες στον τομέα των έργων, των παιδικών σταθμών, των κοινωνικών δομών και της φροντίδας, έτσι ώστε να υπάρχει ένα πρόσωπο του δήμου που να είναι και ανεκτό από την κοινωνία αλλά ταυτόχρονα να ασκεί και αναπτυξιακή πολιτική. Είπε ακόμη ότι υπάρχει μια κοινωνική πολιτική απέναντι στους δημότες που είναι άνεργοι και ειδικότερα προέρχονται από τον Όμιλο Λαναρά και την Ένωση Συνεταιρισμών Νομού Ροδόπης και δεν πληρώνουν τα δημοτικά τέλη, τόνισε ότι υπάρχουν μειώσεις στα ΑμεΑ, μηδενικά τροφεία για τους πολίτες που έχουν φορολογικές δηλώσεις μέχρι 20000 ευρώ, απαλλαγές και διευκολύνσεις για όλους τους πολίτες που προσέρχονται στη δημαρχεία και δηλώνουν αδυναμία καταβολής των υποχρεώσεών τους.

Όσον αφορά τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης για ανείσπραχτα χρέη που μπορεί να φθάνουν και 30 εκατομμύρια ευρώ η κ. Αντωνακάκη είπε πως δεν είναι η δημαρχεία μηχανισμός που εκβιάζει τους πολίτες που θα εκπλειστηριάσει τα σπίτια τους ή θα τους βάλει στη φυλακή προκειμένου να πάρει τα χρέη. Τόνισε ότι ιεραρχεί τις οικονομικές δυνατότητες που χρωστά ο καθένας και από εκείνον που θεωρεί ότι μπορεί να πάρει παίρνει και από εκείνον που θεωρεί ότι δεν μπορεί δεν παίρνει.

Τάσος Βαβατσικλής,

επικεφαλής «Νέας Πορείας:

«Ο προϋπολογισμός

πρέπει να είναι διεκδικητικός»

Στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής της «Νέας Πορείας» Τάσος Βαβατσικλής τόνισε ότι «ο προτεινόμενος προϋπολογισμός οριοθετείται πράγματι από τους όρους που θέτει το γενικό πολιτικοοικονομικό πλαίσιο των υφιστάμενων συνθηκών της χώρας αλλά δεν επιχειρεί μια σύνθεση μεταξύ των περιοριστικών όρων και των αναγκών που έχει ο Δήμος και ο λαός του Δήμου.

Η κατάρτιση του, πρέπει να ειπωθεί, συνάντησε ιδιαίτερες δυσκολίες.

Δυσκολίες που προκύπτουν από μια άκρως περιοριστική και μη φιλική πολιτική απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση από την κυβέρνηση, τουλάχιστον μέχρι τώρα, και από την αύξουσα τάση των αναγκών που είναι φυσικό να είναι περισσότερες επειδή ακριβώς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση επιβάλλεται τέτοια πολιτική περιορισμών και λιτότητας.

Εισαγωγικά μόνο πρέπει να σημειωθεί ότι ο προτεινόμενος προϋπολογισμός είναι πολύ μακριά από τις ανάγκες της πόλης και των οικισμών γατί ο Δήμος λόγω της πολιτικής που εφάρμοσε δεν έχει σήμερα σημαντικές δικές του δυνατότητες, όχι μόνο οικονομικές, αλλά διοικητικές και διαχειριστικές, χάρη στις οποίες δεν μπορεί να αξιοποιεί δημιουργικά τα όποια περιθώρια, με αποτέλεσμα να μην έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί ο ίδιος τις προϋποθέσεις μια επίμονης, αλλά και δημιουργικής παρέμβασης για την ανάπτυξη.Η αναβάθμιση της προσφοράς στους τομείς καθαριότητας, πρασίνου, φωτισμού, η ανάπτυξη ρωμαλέας πολιτιστικής κίνησης, η ανάπτυξη δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων, η σύνταξη οικονομοτεχνικών μελετών, η αναβάθμιση και λειτουργία των τοπικών συμβουλίων, η συντήρηση και λειτουργία των ΚΑΠΗ και των βρεφονηπιακών σταθμών, η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, οι απαλλοτριώσεις και η εφαρμογή του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου και της κυκλοφοριακής μελέτης, η ανάπτυξη αθλητικής κίνησης και όλα τα υπόλοιπα που συνθέτουν τη σωστή λειτουργία του Δήμου έχουν μια βασική προϋπόθεση. Την οικονομική αυτοτέλεια που έρχεται μέσα από μια γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Γι’ αυτό λοιπόν ο προϋπολογισμός δεν είναι απλά μια λογιστική πράξη. Γι’ αυτό πρέπει να τον δούμε και σε σχέση με την ενεργή συμμετοχή του λαού, γιατί η σύνταξη ενός προϋπολογισμού, ιδιαίτερα όταν αυτός είναι εικονικός, δεν λύνει το πρόβλημα. Πρέπει να είναι διεκδικητικός, να μην μεταβάλλει την πραγματικότητα, ούτε να συσσωρεύει προβλήματα στο μέλλον.

Ο προϋπολογισμός (μαζί με το Τεχνικό Πρόγραμμα) είναι το εργαλείο εκείνο που μπορεί να δημιουργήσει ένα ενωτικό δημοτικό κίνημα, γύρω από το οποίο θα συσπειρωθούν οι μαζικοί φορείς, οι επιστημονικοί σύλλογοι, οι δημότες γενικότερα, με βασικούς στόχους, τόσο την επίλυση των ιδιαίτερων τοπικών προβλημάτων και την κατασκευή των αναγκαστικών έργων όσο και τη διεκδίκηση και την προώθηση των γενικότερων αιτημάτων της Αυτοδιοίκησης.

Γι’ αυτό έχει αποφασιστική σημασία, ποια είναι ουσιαστική συμμετοχή των φορέων αυτών (καμιά στον υπό συζήτηση προϋπολογισμό) και του λαού στη σύνταξη του, πριν από την ψήφιση του από το Δημοτικό Συμβούλιο, όπως επίσης και οι ενέργειες και ο προγραμματισμός δράσης όλων των φορέων μετά την ψήφιση του.

Αντί λοιπόν ο δήμαρχος (όπως οφείλει από τον Δημοτικό και Κοινοτικό Κώδικα) ή τουλάχιστον μέλος της Δημαρχιακής Επιτροπής (άλλωστε αυτή καταρτίζει τον προϋπολογισμό) να αναπτύξει ή να διατυπώσει απλώς τη φιλοσοφία, όποια κι αν είναι αυτή, που οδήγησε στη σύνταξη του παρόντος προϋπολογισμού, έχουμε την αρμόδια αντιδήμαρχο να κάνει μια γενική και αόριστη αναφορά επί του σχεδίου και τους υπηρεσιακούς παράγοντες να διαβάζουν αριθμούς και στοιχεία χωρίς καμιά εξειδίκευση σ’ αυτά.

Καμιά αναφορά επίσης στα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως αυτά κατοχυρώνονται από το Ν.1828/89 και φαλκιδεύονται στην κυριολεξία, στερώντας από το Δήμο, εδώ και δύο δεκαετίες, δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Παρόλα αυτά πρέπει να τονίσουμε:

•Ο προϋπολογισμός δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, σαφείς στόχους και παρουσιάζει μεγάλες αποκλίσεις από τα βεβαιωθέντα έσοδα και έξοδα.

•Είναι υπερβολικό το ύψος του (80 εκ. ευρώ).

•Λείπει ο κοινωνικός του χαρακτήρας .

•Οι δημότες δεν εισπράττουν με την μορφή υπηρεσιών παροχές που να αντιστοιχούν στις ανάγκες του.

•Αντιμετωπίζει αδυναμία είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών προς τον Δήμο.

•Εμφανίζεται απλόχερη στις δημόσιες σχέσεις.

•Συρρικνώνονται οι παρεμβάσεις στην επίλυση του κυκλοφοριακού.

•Δεν είναι ρεαλιστικός, ούτε καν ένα απτό σχέδιο δράσης.

•Δίνει ιδιαίτερη έμφαση μόνο στους αριθμούς.

Τρία χρόνια μετά, ο κάθε δημότης, διαπιστώνει ότι η δημοτική αρχή και στη σύνταξη του προϋπολογισμού, εξακολουθεί να αδυνατεί να σπάσει τον κύκλο της μίζερης πολιτικής αντίληψης που έχει για τα τεκταινόμενα στην περιοχή και να καλλιεργεί τον κενό πολιτικό λόγο.

Η συζήτηση επί της ουσίας του προϋπολογισμού, είναι άχαρη και χωρίς ειδήσεις, αν δεν ανατρέξεις στα επί μέρους κεφάλαια και δεν εκφράσεις τις παρατηρήσεις σου. Οι παρατηρήσεις (ή η σιωπή) της συμπολίτευσης αποδεικνύουν τη σύγχυση, την αμηχανία και τον εκνευρισμό που δεν τους επιτρέπουν να έχουν καν άποψη».

Σταμάτης Μαρούδας,

επικεφαλής της παράταξης « Αναγέννηση Κομοτηνής»:

«Τυπικός, αναποτελεσματικός, αντιαναπτυξιακός, αντιλαϊκός, ανεφάρμοστος ο προϋπολογισμός»

Τυπικό, αναποτελεσματικό, αντιαναπτυξιακό, αντιλαϊκό, ανεφάρμοστο και ανέφικτο χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό για το 2010 ο Σταμάτης Μαρούδας, σύμφωνα με τον οποίο η συζήτηση και η έγκριση του προϋπολογισμού από το δημοτικό συμβούλιο είναι μια βασική ενέργεια στην οποία προδιαγράφονται οι επιλογές, οι προτεραιότητες, οι κατευθύνσεις και οι αναπτυξιακοί στόχοι του δήμου, θέμα για το οποίο ο καθένας έχει τη δική του ερμηνεία αλλά ο ίδιος πιστεύει ότι «η ανάπτυξη δεν είναι μια διαδικασία που γίνεται με επιλογές δήθεν κοινωνικά ουδέτερες, αλλά με τέτοιες που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των δημοτών μας. Το ζητούμενο λοιπόν είναι ένας προϋπολογισμός που σε έργα θα βοηθά τον κοινωνικό εξοπλισμό της περιοχής μας, το περιβάλλον, θα καλύπτει τις ανάγκες και τις προτεραιότητες των δημοτών. Προσωπικά δεν θέλω να μπω σε μια απλή στείρα λογιστική λογική με έργα και διαχείριση που είναι ενάντια στις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής μας. Τέτοιες λογικές με βρίσκουν αντίθετο και συνολικά καταψηφίζω τον προϋπολογισμό».

Ο κ. Μαρούδας τόνισε ότι ο προϋπολογισμός έχει δύο σκέλη, την τεχνική και την πολιτική πλευρά και για αυτό η παρουσίασή του απείχε από μια ορθολογιστική διάρθρωση που να βοηθά στην έκδοση συμπερασμάτων, ενώ απουσίαζε οποιαδήποτε σύνδεση με τους προηγούμενους προϋπολογισμούς. Δεν υπήρξε είπε μια εισηγητική έκθεση στην οποία θα τονίζονταν οι βασικοί πολιτικοί, κοινωνικοί και οικονομικοί στόχοι και ένας προϋπολογισμός που θα προκαλούσε τον διάλογο μεταξύ των παραγωγικών τάξεων και της κοινωνίας και των φορέων της.

Στη συνέχεια ο κ. Μαρούδας αναφέρθηκε στην λογιστική τεχνική πλευρά του προϋπολογισμού στεκόμενος ιδιαίτερα σε κάποια σημεία, ενώ κατέθεσε και κάποιες προτάσεις που αφορούν στην αντικειμενικοποίηση των δημοτικών τελών και των τιμολογίων των δημοτικών επιχειρήσεων μετά από μελέτες, ώστε να μην αντιμετωπίζονται με ευκαιριακά κριτήρια όπως μέχρι σήμερα, στη δημιουργία συστήματος προληπτικού ελέγχου στη διαχείριση και δημόσιου απολογισμού μέσα από δημόσιες συζητήσεις και να γίνεται μια συζήτηση επί του προϋπολογισμού ενδιάμεσα στο οικονομικό έτος ώστε να ελέγχεται δημόσια η πορεία υλοποίησής του και η νομιμότητα της διαχείρισής του. «Πρέπει να καθορίσουμε ένα όραμα συνολικό στην πόλη το οποίο και θα καθορίζεται με μια συγκεκριμένη ιεράρχηση και η υλοποίησή του θα προσδιορίζεται στον προϋπολογισμό και στο πρόγραμμα». Επίσης ένα θέμα που αντίκειται στην λογική του και το οποίο έθεσε ο κ. Μαρούδας αφορούσε σε στόχους της προστασίας του περιβάλλοντος «δημιουργώντας ίσως και νέους πόρους στη βάση του κανόνα ο ρυπαίνων πληρώνει για να προστατεύσουμε κάποια συγκεκριμένα θέματα. Όλα αυτά βέβαια απαιτούν μια συνολική στροφή σε επίπεδο αναπτυξιακών στόχων αλλά και πολιτικής βούλησης»

Δάμων Δαμιανός,

επικεφαλής της παράταξης «Κομοτηνή- Νέα Εποχή»:

«Ανάπτυξη με δανεικά δεν γίνεται»

Ο κ. Δαμιανός εστίασε την προσοχή του στο γεγονός ότι υπάρχουν μεγάλα τοκοχρεολύσια, τα οποία υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο ευρώ για την αποπληρωμή των δανείων που λήφθηκαν πέρσι από τη Millennium Bank και μεγάλα τοκοχρεολύσια τα οποία πληρώνουμε για το λογαριασμό της ΔΕΥΑΚ και τα οποία πληρώνονται από την παρακράτηση των ΚΑΠ στην πηγή από την τράπεζα και από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Ο κ. Δαμιανός υπολογίζει ότι αυτή η παρακράτηση φθάνει το ύψος περίπου του 10% των ΚΑΠ τα οποία παίρνει κατ’ έτος από την κεντρική κυβέρνηση ο Δήμος Κομοτηνής. Υποστήριξε ότι από τη στιγμή που υπάρχει 10% των ΚΑΠ, -οι οποίοι έτσι και αλλιώς έρχονται μειωμένοι και πάντα οι κυβερνήσεις τους περικόπτουν και δεν αποδίδουν τα ορισμένα του κάθε δήμου, – από τις Τράπεζες για την καταβολή των δανειακών αναγκών του δήμου τότε εκ των πραγμάτων αναστέλλεται η σημαία της αναπτυξιακής πολιτικής που ισχυρίζεται ο δήμαρχος κ. Κοτσάκης ότι έχει ο προϋπολογισμός.

«Ανάπτυξη με δανεικά δεν γίνεται» ανέφερε ο κ. Δαμιανός, ενώ από την πλευρά του ο κ. Κοτσάκης αντέτεινε λέγοντας ότι δεν υπάρχει επιχειρηματίας υγιής που να μη δανείζεται για την ανάπτυξη της επιχείρησής του. Ο κ. Δαμιανός απαντώντας τόνισε ότι αντιλαμβάνεται το επιχείρημά του σε ό,τι αφορά στον επιχειρηματία αλλά ο δήμος δεν μπορεί να διοικείται έχοντας στο μυαλό μη επιχείρηση, «γιατί δεν είναι προσωπική σου δουλειά στην οποία ρισκάρεις και λες ότι θα πέσω έξω κι ας πάρω ένα δάνειο και αν δεν πέσω έξω θα αναπτυχθώ. Δεν μπορείς να παίζεις ζάρια στις πλάτες των πολιτών».

Ν.Κ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.