Καπνος χωρις φωτια;;;

Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2004. Ώρα τρεις το μεσημέρι. Ο ΠτΘ φθάνει στον Εχίνο της Ξάνθης, 30 χιλιόμετρα μέσα στο βουνό. Έξω από το Αστυνομικό Τμήμα βρίσκεται συγκεντρωμένος αρκετός κόσμος. Οι άντρες στο δρόμο ανακατωμένοι με παιδιά. Οι γυναίκες σε ταράτσα παρακείμενου κτηρίου. Το επεισόδιο που προκάλεσε τη συνάθροιση – πότε μαινόμενη και πότε χαλαρή – των κατοίκων του μειονοτικού χωριού, είναι ήδη γνωστό ανά το πανελλήνιο από τα μεσημεριανά δελτία ειδήσεων των αθηναϊκών τηλεοπτικών καναλιών. Οκτώ άτομα – ηθοποιοί, σκηνοθέτης, εικονολήπτες του «Αρχιπελάγους» – βρίσκονται στο Αστυνομικό Τμήμα. Δεν κρατούνται. Δεν είναι υπόλογοι ακόμα για τίποτα. Κλεισμένοι ερμητικά σε ένα από τα γραφεία, φυλάσσονται από όργανα της Ασφάλειας και Συνοριοφυλακής με την εντολή να μην τους προσεγγίσει ουδείς χωρίς την άδεια του Διοικητή ή των ιδίων. Η είσοδός μας στο «δωμάτιο» αυτό γίνεται λάθρα και αποβαίνει άκαρπη. Οι γυναίκες ηθοποιοί φαίνονται ακόμα τρομοκρατημένες, η μία κλαίει, ο σκηνοθέτης και ο εικονολήπτης είναι βουβοί, ριγμένοι στις καρέκλες τους με τα κεφάλια σκυφτά… Κατάσταση σοκ. Δύσκολα να πιάσουμε κουβέντα μαζί τους. Ένα νεύμα του εικονολήπτη που επιβεβαιώνεται από μια φράση του σκηνοθέτη, όλα κι όλα τα δημοσιογραφικά μας «λάφυρα»: «…άστα… Εδώ φάγαμε και ξύλο…» Από κει και μετά τα ηνία παίρνει ο πρωταγωνιστής της σειράς. Είναι αυτός που έχει αναλάβει ρόλο «αρχηγού» της ομάδας: «δεν έχουμε να πούμε τίποτα, περιμένουμε το δικηγόρο μας, σε παρακαλώ πολύ ούτε ερωτήσεις ούτε απαντήσεις βγες έξω» και με τη συνδρομή των αστυνομικών κάνουν σαφές πως τυχόν φωτογράφησή τους σ’ εκείνο το χώρο θα συνιστούσε …έγκλημα! Άρνηση επικοινωνίας, που συνεχίστηκε μέχρι την αποχώρησή τους τεσσεράμισι ώρες αργότερα, για την Αστυνομική Διεύθυνση της Ξάνθης. Η δική τους αυθόρμητη εκδοχή των γεγονότων παραμένει άγνωστη καθώς η προανάκριση ολοκληρώθηκε στην Ξάνθη παρουσία Εισαγγελέα αργά το βράδυ και το συνεργείο βρισκόταν σε διαρκή επαφή με το νομικό συμβούλιο του τηλεοπτικού σταθμού παραγωγής και προβολής του σήριαλ, από το οποίο και ελάμβανε οδηγίες για το χειρισμό του θέματος. Κατά συνέπεια, μέχρι τέλους του επεισοδίου και έως σήμερα, μοναδική πηγή πληροφόρησης ήταν η πλευρά των καταγγελόντων και τα σκόρπια στοιχεία που θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε να συλλέξει από τις συζητήσεις μεταξύ των παραγόντων στο γραφείο του Διοικητή.

Άνευ αντικειμενικότητας και μέσα σε ένα σύννεφο σύγχυσης πληροφοριών, άλλων αντικρουόμενων και άλλων συμπληρωματικών, η περιγραφή θα μπορούσε εν ολίγοις να έχει ως εξής:

α) Το επεισόδιο εκτυλίχθηκε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι έξω από το άδειο Τέμενος του Εχίνου μετά από τα πρωϊνά γυρίσματα στο χωριό. Η περιβολή της μιας εκ των τριών ηθοποιών (εσώρουχα ή νεγκλιζέ) που ήταν ευδιάκριτη μέσα από το ξεκούμπωτο παλτό της, προκάλεσε τα «πονηρά» πειράγματα κάποιων νεαρών, αυτά δεν έμειναν αναπάντητα και η «εκδίκηση» δεν άργησε να’ρθεί όταν ο ένας απ’ αυτούς «ειδοποίησε» τους πιστούς που ήταν συγκεντρωμένοι στο άλλο τζαμί του χωριού, περί της «άσεμνης» γυναικείας παρουσίας στο θρησκευτικό τους χώρο

β) Το επεισόδιο συνέβη έτσι όπως ακριβώς ισχυρίζονταν ο κόσμος: κάποιος νεαρός είδε την ημίγυμνη ηθοποιό μαζί με τις δύο συναδέλφους της μέσα στο τζαμί και τις κάμερες στημένες για λήψη τηλεοπτικής σκηνής χωρίς να έχουν πάρει τη σχετική άδεια από τον Ιμάμη. Τους έκανε σύσταση να φύγουν από εκεί. Για το τι μεσολάβησε από τη «σύσταση» μέχρι την ειδοποίηση των συγχωριανών του στο έτερο τζαμί, δεν υπάρχει πληροφόρηση. Ακολούθησε η επίθεση του κόσμου στο τηλεοπτικό αυτοκίνητο και καταδίωξη.

γ) Το επεισόδιο συνέβη όταν μετά από τα πρωινά γυρίσματα μέσα στο χωριό, την ώρα που έβρεχε καταρρακτωδώς, οι τρεις ηθοποιοί, με τις ενδυματολογικές ακόμη απαιτήσεις των γυρισμάτων, βρήκαν καταφύγιο στο σκέπαστρο έξω από την είσοδο του τζαμιού αλλά πάντως μέσα στον περίβολό του. Αυτό έγινε αντιληπτό από διερχόμενο νεαρό, ειδοποιήθηκε ο κόσμος και η συνέχεια γράφτηκε στις οθόνες μας με πολεμικές ανταποκρίσεις…

Σύμφωνα με το Βουλευτή Ροδόπης ο οποίος επικαλέστηκε το Διοικητή του Αστυνομικού Τμήματος Εχίνου για την πληροφορία, δεν υπήρξαν σωματικές βλάβες παρά μόνον υλικές στο αυτοκίνητο του τηλεοπτικού συνεργείου όταν ο όχλος επιτέθηκε επάνω του απαιτώντας να του παραδοθούν οι κασέτες εγγραφής. Το αντίθετο υποστηρίζουν τα μέλη της παραγωγής. Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα ποιο από τα δύο συνεργεία ετοιμαζόταν να κάνει λήψη εκείνη την ώρα; Της παραγωγής του σήριαλ ή της συνεργαζόμενης ΕΤ3 που τραβούσε πλάνα για ντοκυμαντέρ; Οι κασέτες που παραδόθηκαν και ελέγχθηκαν από τον Ιμάμη και τους λοιπούς τοπικούς παράγοντες είχαν ή δεν είχαν πλάνα γυρισμάτων με άσεμνη περιβολή εντός του ιερού χώρου. Η μια πλευρά ισχυρίζεται πως δεν υπάρχουν τέτοιες σκηνές. Η άλλη πως υπάρχουν! Απάντηση στο ερώτημα αν υπάρχουν ή δεν υπάρχουν τέτοια πλάνα αναμένεται να λάβει ο Εισαγγελέας στην κατάθεση του αστυνομικού τον οποίο επιφόρτισε με το καθήκον να ελέγξει το περιεχόμενο και να το περιγράψει αναλυτικά στη δικογραφία η οποία, σημειωτέον, μέχρι χθες το μεσημέρι δεν είχε φθάσει στην Εισαγγελία Ξάνθης, παρά τις περί του αντιθέτου πληροφορίες που «βγήκαν στον αέρα» από αθηναϊκά τηλεοπτικά κανάλια.

Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε από τον Εισαγγελέα ο οποίος χειρίζεται προσωπικά την υπόθεση, μετά τις καταθέσεις που έδωσαν το βράδυ της Τρίτης στην Αστυνομική Διεύθυνση παρουσία του, αφέθηκαν ελεύθεροι (σ.σ.: και αναχώρησαν το πρωί της επομένης για την Αθήνα) χωρίς να τους απαγγελθούν κατηγορίες.

Η σύγχυση των μαρτυριών σχετικά με το συμβάν αυτό καθεαυτό, το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία απολύτως σύλληψη και η κάθετη άρνηση του Ιμάμη να καταθέσει εναντίον του τηλεοπτικού συνεργείου («…δε μπορώ να πω βεβαιωμένα αυτά που δεν έχω δει!») έχουν εκτρέψει την υπόθεση από το αυτόφωρο οδηγώντας την σε τακτική δικάσιμο. «Σκόπελο» τον οποίο, πληροφορίες αναφέρουν ότι, ανεπιβεβαίωτος αριθμός μειονοτικών δικηγόρων επεχείρησε να παρακάμψει με υποβολή εγκλήσεων εν ονόματι των πιστών του Εχίνου δίχως όμως να έχουν εξασφαλίσει γραπτή καταγγελία από τον Ιμάμη του χωριού, με αποτέλεσμα να πέσουν στο κενό. Σήμερα το πρωί αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία άσκησης ποινικής δίωξης μετά τη μελέτη της δικογραφίας από τον Εισαγγελέα, εφόσον προκύψει παράβαση του άρθρου 199 του Ποινικού Κώδικα περί προσβολής του λαϊκού θρησκευτικού αισθήματος. Στο μεταξύ θα «καταφθάσουν» και οι μηνύσεις από την πλευρά του «Αρχιπελάγους» για σωματικές βλάβες και υλικές φθορές – προφανώς κατ’ αγνώστων… Μέχρι το μεσημέρι, το συγκεκριμένο σκέλος της υπόθεσης θα έχει πάρει το δρόμο για το ακροατήριο, το οποίο κατά πάσα βεβαιότητα θα είναι οποιοδήποτε άλλο εκτός από αυτό του Δικαστικού Μεγάρου Ξάνθης, σύμφωνα με την ευχέρεια που παρέχει ο Νόμος στον Εισαγγελέα για περιπτώσεις που ενέχουν το στοιχείο της λαϊκής εμπλοκής και τον κίνδυνο πρόκλησης επεισοδίων.

Προς συζήτηση και ανάλυση, ωστόσο, παραμένουν οι άλλες πλευρές της ιστορίας που άπτονται της προχειρότητας χειρισμού του συμβάντος από αθηναϊκά ΜΜΕ, της αδυναμίας έγκαιρης και σωστής διαχείρισής του ως «αστυνομικού» από το Τμήμα Εχίνου με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Ξάνθης, τα αίτια της αναγωγής του σε πολιτικό θέμα, οι λόγοι που έλαβε τις συγκεκριμένες διαστάσεις και ο ρόλος πολιτικών παραγόντων της μειονότητας, των «on» αλλά και των «off camera» εμφανιζόμενων, για τη μετεξέλιξη της λαϊκής διαμαρτυρίας σε «χουλιγκανικού» τύπου επεισόδιο.

Μαρία Β.Μπόντη

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.