«Καλυτερες συνθηκες εργασιας, αξιοπρεπης μισθος και αυξηση των δαπανων για την παιδεια ειναι στην πρωτη γραμμη των διεκδικησεων μας»

Ο πρωθυπουργός δεν κουράζεται να υπενθυμίζει ότι η παιδεία είναι το θεμέλιο της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Όπως χθες στον «ΠτΘ», με την συνέντευξη του κ. Γούλα, έτσι και σήμερα επισημαίνουμε – αναδεικνύοντας προβλήματα και σκέψεις εκπαιδευτικών – ότι αυτό το θεμέλιο πρέπει να ενισχυθεί. H Παναγιώτα Βενετοπούλου είναι δασκάλα του 2/θεσιου Μ/κου Δ.Σχ. Αρσακείου Ν. Ροδόπης και Γ. Γραμματέας του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Ροδόπης. Σήμερα μιλά στον «Κόσμο» για την δουλειά του δασκάλου, για το έργο εντός της τάξης, για τα ζητήματα που ταλαιπωρούν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

«Η μέχρι πρότινος κακή οικονομική διαχείριση της χώρας και η όχι σωστή κατανομή έχουν ως αποτέλεσμα να κατέχουμε την τελευταία θέση από τις χώρες της Ε.Ε. στις δαπάνες για την παιδεία και τους εκπαιδευτικούς με τις χαμηλότερες αποδοχές από αυτές των συναδέλφων της Ευρώπης.», δηλώνει η κ. Βενετοπούλου και σημειώνει: «Η περιοχή της Θράκης όπου και εργάζομαι, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τελείως διαφορετικό τρόπο απ΄ ό,τι στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σίγουρα ο χώρος της Παιδείας χρειάζεται περισσότερα».

Οι εκπαιδευτικοί μεταδίδουν γνώσεις και τι άλλο;

Οι εκπαιδευτικοί, εκτός από το να μεταδίδουν γνώσεις στους μαθητές, διαμορφώνουν και χαρακτήρες.

Θεωρείτε δηλαδή ότι ο ρόλος σας στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου είναι σημαντικός;

Ένας δάσκαλος παίζει το ρόλο του γονέα, του κοινωνικού λειτουργού, του επιτηρητή, του οργανωτή των διαδικασιών μάθησης, του δημοσίου υπαλλήλου, του ατόμου με ιδιωτική ζωή και του ατόμου που αλλάζει την κοινωνία. Οι μαθητές μας μορφώνονται πνευματικά, κοινωνικά και ηθικά από εμάς για να γίνουν αύριο ολοκληρωμένοι – συνειδητοποιημένοι πολίτες.

Πώς το εννοείτε αυτό το «συνειδητοποιημένοι»;

Πολίτες που θα σέβονται τον εαυτό τους και τις ιδιαιτερότητές τους, αυτοί που θα σέβονται τους άλλους, το περιβάλλον, την ιστορία και τον πολιτισμό όχι μόνο της χώρας τους, αλλά και του κόσμου γενικότερα.

Διδάσκονται όλα αυτά στο ελληνικό σχολείο σήμερα;

Ναι, τουλάχιστον οι δάσκαλοι προσπαθούν. Μην ξεχνάτε ότι αυτά τα παιδιά θα είναι οι αυριανοί επαγγελματίες, γονείς, πολιτικοί, αυτοί που θα αποτελούν την Ελλάδα του αύριο, που οπωσδήποτε τη θέλουμε καλύτερη από σήμερα.

Και οι εκπαιδευτικοί έχουν τα εφόδια που απαιτούνται για να ανταποκριθούν σ΄ αυτό το ρόλο; Το ρωτώ γιατί οι εκπαιδευτικοί με ποιότητα, για ποιοτική εκπαίδευση είναι ζητούμενο στο ελληνικό σχολείο…

Για να καταφέρει ο εκπαιδευτικός να τα μεταφέρει όλα αυτά στους μαθητές πρέπει να έχει τις απαιτούμενες γνώσεις οι οποίες πρέπει συνεχώς να ενισχύονται και να ανανεώνονται. Και βέβαια μιλάμε για επιμόρφωση, η οποία εκτός από θεωρητική πρέπει να είναι και πρακτική. Είναι κάτι που εδώ και χρόνια διεκδικούμε από την εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Και οι άλλες διεκδικήσεις πού στοχεύουν;

Ασφαλώς ως κλάδος δε ζητούμε μόνο αυτό. Οι καλύτερες συνθήκες εργασίας, ένας αξιοπρεπής μισθός και η αύξηση των δαπανών για την παιδεία είναι στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεών μας.

Η χώρα μας, πάντως, κατέκτησε τη θλιβερή θέση του τελευταίου ανάμεσα όχι μόνο στις 27 χώρες της Ε.Ε. Ένωσης, αλλά και στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, οι οποίες διαθέτουν κατά μέσο όρο το 5,9% των δημοσίων δαπανών επί του ΑΕΠ για την εκπαίδευση, έναντι του 3,48% που διαθέτει η χώρα μας…

Η μέχρι πρότινος κακή οικονομική διαχείριση της χώρας και η όχι σωστή κατανομή έχουν ως αποτέλεσμα να κατέχουμε την τελευταία θέση από τις χώρες της Ε.Ε. στις δαπάνες για την παιδεία και τους εκπαιδευτικούς με τις χαμηλότερες αποδοχές από αυτές των συναδέλφων της Ευρώπης. Η περιοχή της Θράκης, όπου και εργάζομαι, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τελείως διαφορετικό τρόπο απ΄ ό,τι στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σίγουρα ο χώρος της παιδείας χρειάζεται περισσότερα.

Θρακιώτης ο νέος υπουργός Παιδείας. Νιώθετε πώς ανοίγει ένας δίαυλος επικοινωνίας, που ήταν μέχρι τώρα κλειστός;

Ευτυχώς για εμάς, ο νέος υπουργός Παιδείας κ. Στυλιανίδης είναι Θρακιώτης και γνωρίζει πολύ καλά τις ιδιαιτερότητες αυτές τις οποίες είχε χειριστεί με την απαιτούμενη λεπτότητα και σεβασμό, από άλλη θέση και με επιτυχία. Με την ίδια λεπτότητα και σεβασμό προς το έργο των εκπαιδευτικών, ελπίζουμε και περιμένουμε και από τον υπουργό Οικονομίας να δώσει λύση στο οικονομικό αίτημα του κλάδου.

Τι συμπεραίνετε τελικά, καλείται να υπερπηδήσει πολλά εμπόδια ο εκπαιδευτικός τα οποία αγνοούν όλοι οι υπόλοιποι που συνηθίζουν να χαρακτηρίζουν τη δουλειά του δασκάλου εύκολη και ανέφελη;

Ο εκπαιδευτικός είναι ο μόνος δημόσιος υπάλληλος που πρέπει κάθε φορά να προσαρμόζεται και να διεκπεραιώνει με επιτυχία το λειτούργημα που έχει αναλάβει σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο εκπαιδευτικό σύστημα γι’ αυτό και χρειάζεται στήριξη, πίστη και εμπιστοσύνη από όλους.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.