Η υστερηση σε καταλυματα τροχοπεδη για την αξιοποιηση του τουριστικου ρευματος

Μιχάλης Αμοιρίδης «Με 1.200 δωμάτια στη Ροδόπη - πολύ λίγα στην παραλιακή ζώνη- δεν είναι εύκολο το τουριστικό ρεύμα να «φανεί» έντονα στην τοπική κοινωνία»

Συνέντευξη για τα τρέχοντα ζητήματα, που αφορούν στην τουριστική ανάπτυξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, παραχώρησε την Τρίτη στο «Ράδιο Παρατηρητής» και στην εκπομπή της Νατάσσας Βαφειάδου «Με το Ν και με το Β» ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης τουρισμού, κ. Μιχάλης Αμοιρίδης. Στα ενδιαφέροντα σημεία της συζήτησης ήταν η αναφορά του κ. Αμοιρίδη στην υστέρηση, που εμφανίζει η Περιφέρειά μας και ειδικότερα η Ροδόπη ως προς το αριθμό των τουριστικών καταλυμάτων, στοιχεία που λειτουργεί ως τροχοπέδη στην προσπάθεια αξιοποίησης από την τοπική κοινωνία του μεγάλου τουριστικού ρεύματος, που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια. Με την ευκαιρία ο αντιπεριφερειάρχης ενθάρρυνε τους ιδιώτες να επενδύσουν στον τουριστικό τομέα, παίρνοντας τις τύχες τις δικές τους και του τόπου τους στα χέρια τους.
 
ΠτΘ: κ. Αμοιρίδη, να ξεκινήσουμε από την πρόσφατη συνάντηση των αντιπεριφερειαρχών τουρισμού όλων των περιφερειών της χώρας, που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην περιφερειακή ενότητα της Καστοριάς. Τι ακριβώς συζητήθηκε σε αυτήν την συνάντηση;
Μ.Α.:
Ήταν η δεύτερη συνάντηση περιφερειών για θέματα τουρισμού, η οποία ασχολήθηκε κυρίως με θέματα που έχουν να κάνουν με το νομικό πλαίσιο της τουριστικής προβολής, το οποίο είναι πολύ δυσκίνητο, μη λειτουργικό και δεν επιτρέπει να υπάρχουν γρήγορες κινήσεις την ώρα που πρέπει. Επίσης ασχολήθηκε με την επίπτωση, που έχει το προσφυγικό στο σύνολο του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας αλλά και με ειδικότερα θέματα συνεργασιών μεταξύ των περιφερειών. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι φαίνεται πως είμαστε μια πολύ ενωμένη ομάδα, όλες οι περιφέρειες, με μια καλή χημεία. Αυτό το κατάλαβε και το Υπουργείο, ότι δηλαδή μέσα από τη συνεργασία με τις περιφέρειες μπορεί να αναπτύξει συνολικά το προϊόν της Ελλάδας στον τουριστικό τομέα και να έχει μια ουσιαστική απήχηση σε όλες τις περιφέρειες κι όχι μόνο στις ήδη τουριστικά ανεπτυγμένες. 

«Από την καθυστέρηση των εγκρίσεων ουσιαστικά περνάει το 1/4 της χρονιάς χωρίς να μπορείς να υλοποιήσεις το πρόγραμμά σου»

ΠτΘ: Θα θέλαμε να μείνουμε λίγο στο νομικό πλαίσιο της τουριστικής προβολής. Το γεγονός ότι είναι δυσκίνητο επηρεάζει όλες τις περιφέρειες, επηρεάζει όμως και την περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Εσείς ως εκπρόσωπος της Περιφέρειάς μας τι ζητήσατε; Διότι μεταξύ άλλων ήταν παρών και ο κ. Τζιάλλας. Ποια ήταν τα προβλήματα και οι προτάσεις, τις οποίες καταθέσατε και συζητήθηκαν;
Μ.Α.:
Όσον αφορά το νομικό πλαίσιο, απαιτούνται διπλές εγκρίσεις κι αυτό είναι ένα πρόβλημα. Καταρχάς παίρνουμε μία έγκριση από τον ΕΟΤ, από το Υπουργείο Τουρισμού, που έχει να κάνει με την προβολή. Εκεί δίνουμε όλες τις δράσεις που προγραμματίζουμε να κάνουμε όλο το έτος και μας τις εγκρίνουν. Παράλληλα, από φέτος ζητήθηκε να εγκρίνεται ξανά το σύνολο του προγράμματος προβολής και από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Πληροφοριών. Επειδή απαιτεί απόφαση υπουργού αυτή η έγκριση, δημιουργεί χρονικές καθυστερήσεις οι οποίες έχουν να κάνουν ακόμα και με τη φιλοξενία κάποιων δημοσιογράφων και γενικά με την καθημερινότητα της λειτουργίας των περιφερειών, όχι μόνο με μια διαφημιστική καταχώρηση. Όπως είναι φυσικό, αν περνάνε δύο και τρεις μήνες- γιατί αυτές οι εγκρίσεις γίνονται στο τέλος του χρόνου- ουσιαστικά περνάει το 1/4 της χρονιάς χωρίς να μπορείς να υλοποιήσεις το πρόγραμμά σου. Θα εισηγηθούμε λοιπόν προς την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος μια συνολική παρέμβαση προς την κυβέρνηση, ούτως ώστε να λυθεί αυτό το πρόβλημα. Το οποίο είναι πρόβλημα ουσίας. 

«Η στόχευση του Γιώργου Παυλίδη για την ανάδειξη της διαδρομής της Αρχαίας Εγνατίας οδού είναι η πρώτη ολοκληρωμένη χωρική επένδυση που δημιουργείται στην Ελλάδα»

ΠτΘ: Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό και το θέμα, που συζητήθηκε, σχετικά με τη συμμετοχή σε εκθέσεις εναλλακτικού τουρισμού. Είδαμε πρόσφατα τα συγχαρητήρια που δόθηκαν στην περιφέρειά μας για το σύνολο των κινήσεων που κάνετε για την προώθηση του τουρισμού και ειδικότερα για το φεστιβάλ Via Egnatia…
Μ.Α.:
Είναι γεγονός. Αυτό που μας είπαν και τα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Τουρισμού, που είναι στελέχη με μακροχρόνια εμπειρία στην προβολή και στη διαφήμιση, είναι ότι για πρώτη φοράν βλέπουν την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη να πηγαίνει μπροστά με ένα συγκεκριμένο πλάνο και ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Η στόχευση του Γιώργου Παυλίδη να αναπτύξει την Αρχαία Εγνατία και την Οργανωμένη Χωρική Επένδυση μέσω του ΕΣΠΑ, που αφορά στην ανάδειξη της διαδρομής της Αρχαίας Εγνατίας οδού και τουριστικών πόρων κατά μήκος αυτής, είναι η πρώτη ολοκληρωμένη χωρική επένδυση που δημιουργείται στην Ελλάδα. Είναι πολύ σημαντικό ότι είμαστε πρωτοπόροι. Τόσο ο Γιώργος Παυλίδης, όσο και οι συνεργάτες μας στη διαχειριστική αρχή, έχουν δουλέψει πάρα πολύ. Και γι’ αυτό πήρα, εκπροσωπώντας την Περιφέρεια, τα συγχαρητήρια των στελεχών του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, αλλά και των συναδέλφων αντιπεριφερειαρχών από τις υπόλοιπες περιφέρειες. Επίσης πήραμε τα συγχαρητήρια- και μάλιστα εξέφρασαν και την έντονη στήριξή τους στον περιφερειάρχη, για τις προσπάθειες που κάνει για να βελτιώσει τις υποδομές στις οδικές προσβάσεις τόσο της Νυμφαίας, όσο και των Κήπων. Για τη Νυμφαία ξέρετε τον αγώνα που κάνει ο περιφερειάρχης, για να έρθουν τα λεωφορεία, απέναντι σε μια περίεργη-για να μην πω τίποτα άλλο-γραφειοκρατική αγκύλωση που δεν επιτρέπει τη διέλευσή τους σε έναν δρόμο, οποίος κυκλοφορείται άνετα από λεωφορεία. Αλλά και στο τελωνείο των Κήπων η Περιφέρεια, χωρίς να έχει υποχρέωση, χωρίς να είναι δικό της το κτίριο, υλοποίησε ένα έργο περίπου 500.000 ευρώ, ώστε να ανοιχτεί δεύτερη λωρίδα εισόδου προς την Ελλάδα, ούτως ώστε να μειωθεί η χρονοκαθυστέρηση που παρατηρείται σε περιόδους αιχμής κατά τη διέλευση τουριστών από την Τουρκία προς την Ελλάδα. Οι τούρκοι επισκέπτες είναι καλοί επισκέπτες της περιοχής, αλλά διανέμονται και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Γι’ αυτό μάλιστα και ο συνάδελφος από τα Ιόνια Νησιά, ο κ. Γαλιατσάτος, επικοινώνησε με τον περιφερειάρχη και του εξέφρασε την υποστήριξή του, αλλά και την οργή του για αυτό που συμβαίνει, το οποίο έχει να κάνει πάλι με αγκυλώσεις του ελληνικού κράτους. 

«Παλεύουμε για την άρση των αγκυλώσεων στη Νυμφαία και θα μπορέσουμε να “ξετυλίξουμε το κουβάρι” σιγά σιγά»

ΠτΘ: Σε ό,τι αφορά στον μεθοριακό σταθμό της Νυμφαίας οι συζητήσεις επί του θέματος έχουν ξεκινήσει εκ νέου το τελευταίο διάστημα. Είχαμε και κάποιες ερωτήσεις από πλευράς των βουλευτών του νομού Ροδόπης και την απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο, ότι ουσιαστικά οι αγκυλώσεις αυτές δεν αφορούν την κεντρική διοίκηση. Επομένως νομίζω ότι ιδιαίτερα σημαντικές και οι πιέσεις, που ασκούνται από την πλευρά της Περιφέρειας. Ωστόσο, διαφαίνεται κάποια θετική εξέλιξη;
Μ.Α.:
Για εμάς εδώ, σε αυτήν την περιοχή, είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να αποκτήσουμε μια ισχυρή παρουσία στα Βαλκάνια, ούτως ώστε να μπορέσουμε να πατήσουμε γερά στα πόδια μας, αλλά και να διευρύνουμε τον αριθμό των επισκεπτών από Βουλγαρία, Ρουμανία και Τουρκία. Γιατί είναι επισκέπτες που μπορούν να έρθουν εδώ καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι για τον ήλιο και τη θάλασσα. Αυτό το είδαμε φέτος και στο καρναβάλι της Ξάνθης, που είχε πάρα πολλά λεωφορεία, αλλά και μεμονωμένους επισκέπτες, από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Συνεπώς, παλεύουμε για τις διόδους, υπάρχει αγκύλωση-γιατί η απάντηση που δόθηκε στη βουλή είναι περίπου σαν χρησμός, δε λέει κάτι συγκεκριμένο- όμως θα μπορέσουμε να «ξετυλίξουμε το κουβάρι» σιγά-σιγά, θα βρούμε την άκρη. Οι Βούλγαροι έχουν υποσχεθεί ότι θα κάνουν τις απαραίτητες κινήσεις και ενέργειες, που προβλέπονται για να ανοίξει ο δρόμος. Το είχαν πει άλλωστε και στην επίσκεψη, που έκαναν με τον περιφερειάρχη, και νομίζω ότι θα λυθεί αυτό το θέμα. Δύσκολα μεν, όμως δεν το ξεχνάμε, δεν το αφήνουμε. Όπως δεν αφήνουμε και τη βίζα των 72 ωρών, η οποία βέβαια, λόγω των επίκαιρων γεγονότων με το προσφυγικό, σίγουρα δεν μπορεί να είναι πολύ ψηλά αυτή τη στιγμή στην ατζέντα. Πάντως, παραμένει στην ατζέντα των διεκδικήσεων.

«Κοιτάμε να διευρύνουμε τη ζήτηση, τόσο χωρικά, όσο και στο φάσμα των εθνικοτήτων των επισκεπτών»

ΠτΘ: Αναφέρατε ότι η στόχευση της Περιφέρειας σε ό,τι αφορά στην τουριστική της προβολή κινήθηκε πέραν των γειτονικών χωρών, που αποτελούν βασική ομάδα στόχευσης. Τι κινήσεις έγιναν προς αυτήν την κατεύθυνση και σε τι επίπεδο βρισκόμαστε;
Μ.Α.:
Θέλουμε να βγάλουμε ένα συνολικό πρόσωπο της Περιφέρειας, συγκροτημένα πλέον, και γι’ αυτό έγινε ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την τουριστική ανάπτυξη. Αυτός ο σχεδιασμός έδειξε ότι μαζί με το «ήλιος-θάλασσα», που αποτελεί ένα κυρίαρχο προϊόν για την Ελλάδα, πρέπει να «πατήσουμε», να δουλέψουμε πάνω στην παρθένα φύση, στην ξεχωριστή πολιτιστική μας ταυτότητα και τον πολιτισμό που έχουμε σε αυτήν την περιοχή και στο ιδιαίτερο αστικό περιβάλλον, που προσφέρουν οι 5 πρωτεύουσες των περιφερειακών ενοτήτων, που είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικές όλες τους. Έτσι λοιπόν έχουμε ξεκινήσει μία στοχευμένη καμπάνια, πρώτα για τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, και με καταχωρήσεις σε έντυπα, αλλά και με διαδικτυακά μηνύματα και διαφημίσεις, όπως επίσης με τη φιλοξενία τουριστικών πρακτόρων και δημοσιογράφων, με συνεχή ενημερωτικά μηνύματα προς όλους τους τουριστικούς πράκτορες και τους δημοσιογράφους των χωρών αυτών.
 
Παράλληλα, κοιτάμε να διευρύνουμε τη ζήτηση, τόσο χωρικά-δηλαδή να μην πηγαίνουν μόνο στη Θάσο, αλλά και στην υπόλοιπη Περιφέρεια- όσο και στο φάσμα των εθνικοτήτων των επισκεπτών, με έμφαση στη Μ.Βρετανία, τη Γερμανία, αλλά και Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία κ.τ.λ. Έχουμε προσεγγίσει αεροπορικές εταιρίες, έχουμε προσεγγίσει τουριστικούς πράκτορες των χωρών αυτών, ενώ θέλουμε να ανοίξουμε τους ορίζοντες και σε Ιταλούς, σε Γάλλους και σε Κυπρίους, οι οποίοι είναι εν δυνάμει καλοί πελάτες. Έρχονται στην Ελλάδα, αλλά δεν έρχονται σε μεγάλα νούμερα στη δικιά μας περιφέρεια. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε, δηλαδή και να διατηρήσουμε και να διευρύνουμε αυτή τη βάση με τους βαλκάνιους επισκέπτες, αλλά και να διευρύνουμε και τον αριθμό των χωρών των επισκεπτών, που έρχονται στη δική μας περιφέρεια, ούτως ώστε σε περιόδους κρίσης, που μπορούν να συμβούν ανά πάσα στιγμή, να μην έχουμε ένα μονοσήμαντο πελάτη σε αυτήν την περιοχή. Οι Ιταλοί ξεκίνησαν πέρυσι δειλά-δειλά να έρχονται και φέτος θα έρθουν σε λίγο μεγαλύτερα νούμερα. Αν όλα πάνε καλά στις συνεργασίες, που έχουμε με τους ιδιώτες, μπορεί σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα ενός-δύο ετών να κατεβαίνουν και αεροπλάνα στα δύο αεροδρόμια, που έχουμε. Αλλά αυτό απαιτεί να βρεθούν δωμάτια σε συνεργασία με ιδιώτες της περιοχής, ούτως ώστε αυτός που θέλει να έρθει εδώ να μπορεί να κοιμηθεί και εδώ. 

«Υστερούμε σε αριθμό καταλυμάτων, που δεν καλύπτουν τη ζήτηση κατά τους μήνες αιχμής, ενώ δημιουργούν και πρόβλημα στην επισκεψιμότητα τους υπόλοιπους μήνες»

ΠτΘ: Επαρκούν οι υπάρχουσες υποδομές, τόσο σε ό,τι αφορά το οδικό δίκτυο άλλα κυρίως στο επίπεδο των ιδιωτικών υποδομών, όπως για παράδειγμα οι ξενοδοχειακές μονάδες; Και το ρωτάω αυτό, γιατί στη Ροδόπη ένα από τα «παράπονα» που ακούμε κι από πλευράς των επισκεπτών τα τελευταία χρόνια είναι ότι δυστυχώς οι υφιστάμενες υποδομές δεν επαρκούν για να καλύψουν το τουριστικό κύμα, το οποίο δεχόμαστε. Αυτό καταρχάς είναι ένα φαινόμενο που υφίσταται μόνο στη Ροδόπη ή βλέπετε ότι υπάρχει και σε άλλες περιοχές της Περιφέρειας;
Μ.Α.:
Να σημειώσω ότι συνολικά στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αν εξαιρέσουμε το νησί της Θάσου, υστερούμε σε αριθμό καταλυμάτων, τα οποία δεν καλύπτουν τη ζήτηση κυρίως κατά τους μήνες αιχμής. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα και στο να έρθουν και τους υπόλοιπους μήνες κάποιοι επισκέπτες. Διότι- και το παράδειγμα είναι πραγματικό- Ιταλοί και Γάλλοι, μετά από παρουσιάσεις που κάναμε και προσεγγίσεις που είχαμε, ήθελαν να έρθουν στην περιοχή και δεν έβρισκαν δωμάτια τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, επειδή ήταν όλα «κλεισμένα». Μου λένε, εμείς μπορούμε να ‘ρθούμε και από τον Μάρτιο στην περιοχή, γιατί έχουμε τέτοιου είδους κόσμο, που δε θέλει μόνο το «ήλιος-θάλασσα» αλλά μπορεί να φτάσει μέχρι και τη Σαμοθράκη, όμως πρέπει για να συνεργαστούμε μαζί σας να μας δώσετε και κάποια δωμάτια, για να δουλεύουμε κι εμείς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι η έλλειψη δωματίων δημιουργεί προβλήματα και στην προσέγγιση καινούργιων αγορών, αλλά και στη μεγαλύτερη εκμετάλλευση.
 
Όταν η περιφερειακή ενότητα της Πιερίας έχει περίπου 46.000 κλίνες και η Ροδόπη έχει 1.200, καταλαβαίνετε ότι ο αντίστοιχος όγκος τουριστών που εξυπηρετείται και που φαίνεται τελικά στην κοινωνία είναι πολύ λιγότερος στη Ροδόπη από ό,τι είναι στην Πιερία. Η Πιερία μόνη της έχει σχεδόν όλα τα δωμάτια που έχει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης μαζί με τη Θάσο. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι με 1.200 δωμάτια, με τα περισσότερα μέσα στην πόλη της Κομοτηνής και με πολύ λίγα στην παραλιακή ζώνη, δεν είναι εύκολο όλο αυτό το τουριστικό ρεύμα που διέρχεται από αυτήν την περιοχή να φανεί έντονα στην τοπική κοινωνία. Χρειάζεται συνεπώς να γίνουν κάποιες ιδιωτικές επενδύσεις σε επίπεδο διαμονής, κυρίως μικρομεσαία ξενοδοχειακά καταλύματα, τα οποία μπορούν ακόμα και σε αυτήν την εποχή να αποτελέσουν μία καλή επένδυση. 

«Ως Περιφέρεια είμαστε η «ομπρέλα» των προορισμών, όμως κάθε προορισμός και ιδιώτης να φροντίσει να τραβήξει τα φώτα της δημοσιότητας προς το μέρος τους»

ΠτΘ: Θα θέλαμε ένα σχόλιό σας για το κατά πόσον εν μέσω αυτής της δύσκολης οικονομικής κατάστασης και της απαισιοδοξίας, που μας διακατέχει όλους, υπάρχει η διάθεση από πλευράς των ιδιωτών να κάνουν κινήσεις και να επενδύσουν για την ανάπτυξη της περιοχής και κατ’ επέκταση για το δικό τους επιχειρηματικό όφελος;
Μ.Α.:
Στην Ελλάδα συνήθως έχουμε μάθει να ζητάμε χωρίς να κάνουμε πράγματα. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό σε όλη την περιφέρεια. Πρέπει όμως να ξεφύγουμε από αυτήν την μιζέρια, πρέπει να κάνουμε πρώτα εμείς κάτι για τον εαυτό μας και μετά να αναζητήσουμε τι κάνει ο άλλος. Πρέπει οι άνθρωποι στις παραλίες μας, αλλά και στα χωριά που είναι δίπλα σε τουριστικούς πόρους, να καταλάβουν ότι ο σύγχρονος επισκέπτης έχει πλέον απαιτήσεις. Η παροχή υπηρεσίας ξεκινάει από τον ίδιο τον ιδιώτη. Δεν έχει να κάνει με κανέναν δήμο, ούτε καμία περιφέρεια. Κάνοντας λοιπόν αυτό ο ιδιώτης βοηθάει τον τόπο του να αναπτυχθεί. Οι τοπικοί φορείς, οι δήμοι και οι περιφέρειες, θα πρέπει από εκεί και πέρα να κάνουν την προβολή, αλλά και τη δικτύωση που απαιτείται, ούτως ώστε αυτό να έχει ένα συνολικό αποτέλεσμα. Εμείς ως Περιφέρεια είμαστε η «ομπρέλα» των προορισμών. Πρέπει ο κάθε επιμέρους προορισμός να φροντίσει να τραβήξει τα φώτα της δημοσιότητας προς το μέρος τους, έτσι ώστε να πάρει το κομμάτι που του αναλογεί. Και αντίστοιχα ο ιδιώτης της κάθε περιοχής πρέπει να φροντίσει το δικό του μαγαζί, να έχει την ποιότητα αλλά και τις τιμές που πρέπει, ούτως ώστε να γίνει ελκυστικό για τον επισκέπτη. Η σύγχρονη επικοινωνία με το διαδίκτυο δεν είναι μόνο θέμα διαφήμισης, να γράφουμε ότι είμαστε καλοί. Τα σχετικά site είναι οι μεγαλύτεροι «προδότες» όταν δεν είσαι καλός. Γιατί μπαίνει ο επισκέπτης μέσα και λέει ακριβώς ό,τι εντυπώσεις έχει από τον προορισμό σου. Συνεπώς, πρέπει να είμαστε πολύ σοβαροί και προσεκτικοί όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό, όχι μόνο για τους επισκέπτες, αλλά και για τους συμπολίτες μας.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.