Η υπαιθρια διαφημιση θελει την αδεια της

Ξενοδοχεία, ζαχαροπλαστεία, καταστήματα ρούχων, εταιρείες, πάσης φύσεως προϊόντα διαφημίζονται όπου οι ιδιοκτήτες ή οι διακινητές τους επιθυμούν χωρίς προηγούμενα να λαμβάνεται υπόψιν ο νόμος, πράγμα που θα σήμαινε ότι η αισθητική των ελληνικών πόλεων θα είχε δεχτεί ένα πλήγμα λιγότερο και ενίοτε η ασφάλεια των οδηγών επαρχιακών δρόμων που συναντούν πινακίδες από το πουθενά θα ήταν η δέουσα.

Στο πλαίσιο των απαγορεύσεων εντάσσονται και οι αφισοκολλήσεις που συνήθως γίνονται τα Σαββατοκύριακα για να υπάρχει το περιθώριο του διημέρου μέχρι να αναλάβουν το ξήλωμα τα συνεργεία του δήμου.

Για τις διαφημίσεις στο εθνικό δίκτυο είναι υπεύθυνη η ΔΕΣΕ ενώ για το επαρχιακό οδικό δίκτυο η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της νομαρχίας.

Προϋποθέσεις

Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την υπαίθρια διαφήμιση «απαιτείται προηγούμενη άδεια, η οποία χορηγείται με απόφαση του Δημάρχου ή του Προέδρου της Κοινότητας, ύστερα από αίτηση… Άδεια απαιτείται και για την τοποθέτηση πλαισίων από τον διαφημιστή ή τον διαφημιζόμενο. Για την έκδοσή της προηγείται έλεγχος των αρμόδιων οργάνων του Δήμου ή της Κοινότητας…»

Πριν την τοποθέτηση πλαισίων διαφημίσεων σε ιδιωτικό κτίριο ή οικόπεδο απαιτείται και η γνώμη του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, «που εξετάζει αν περιορίζεται η θέα και προκαλείται η υποβάθμιση των μνημείων και αρχαιολογικών χώρων..» Η προβολή υπαίθριας διαφήμισης, όπως είναι κατανοητό «απαγορεύεται σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και στις ζώνες προστασίας γύρω από αυτούς». Η Μαρώνεια βέβαια έχει πληγεί από διαφημίσεις ξενοδοχείων, οι οποίες ξεκινούν από την Κομοτηνή. Μπορεί να μην υπάρχουν επαρκείς πινακίδες για τις Καγκέλες για τα ξενοδοχεία όμως η πληροφόρηση είναι επίμονη και ευδιάκριτη από μακριά.

Απαγορεύσεις

Η υπαίθρια διαφήμιση απαγορεύεται μεταξύ άλλων σε: μνημεία και ζώνες προστασίας τους, κοιμητήρια, κτίρια ιερών ναών κάθε θρησκείας και δόγματος, επιφάνειες τεχνικών έργων φορέων του δημόσιου τομέα –γέφυρες, σήραγγες, πεζοδρόμια, στύλους- στοές κτιρίων, πινακίδες οδικής σήμανσης.

Φυλλάδια – ταράτσες

Άδεια απαιτείται ακόμη και την διακίνηση φυλλαδίων διαφημιστικών από σούπερ μάρκετ και άλλα καταστήματα στα γραμματοκιβώτια των πολυκατοικιών. Το 2% της διαφημιστικής δαπάνης πρέπει να καταβάλλεται στο δήμο μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Από τα όσα πληροφορηθήκαμε από το δήμο Κομοτηνής αυτά τα ποσά αποδίδονται κανονικά.

Για να τοποθετηθεί διαφημιστική πινακίδα σε ταράτσα οικοδομής λαμβάνεται απόφαση από τους ενοίκους, η «οικοδομή» λαμβάνει αποζημίωση και επιπλέον καταβάλλεται κάποιο τέλος στο δήμο.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία «η υπαίθρια διαφήμιση γίνεται υποχρεωτικά σε μόνιμα και σταθερά η προσωρινά και κινητά πλαίσια που κατασκευάζονται με βάση τις προδιαγραφές… Σε κάθε υπαίθρια διαφήμιση πρέπει να αναγράφεται σε εμφανές σημείο το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία και η διεύθυνση του διαφημιστή ή του διαφημιζόμενου… διαφορετικά, αφαιρούνται αμέσως με ευθύνη του Δημάρχου ή του Προέδρου της Κοινότητας». Να σημειωθεί ότι οι ΟΤΑ καθορίζουν χώρους στους οποίους και μόνο επιτρέπεται να τοποθετούνται ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια.

Αλόγιστη

αφισοκόλληση

Ο δήμαρχος Κομοτηνής Τάσος Βαβατσικλής σχεδιάζει μια καθαρή πόλη, με λιγότερες κακόγουστες διαφημιστικές παρεμβάσεις. «Στα πλαίσια μιας καθαρής πόλης που ονειρεύεται η δημοτική αρχή είναι πολύ φειδωλή στην έκδοση αδειών αφισοκόλλησης. Μπορεί να δείχνει μια υπαναχώρηση στο θέμα της προβολής των πολιτιστικών προϊόντων που έρχονται στην πόλη, παρόλα αυτά τα πρόστιμα που πέφτουν είναι και πολλά και μεγάλα.

Η αφισοκόλληση γίνεται αλόγιστα. Δεν υπάρχει στύλος, κατάστημα, σπίτι, δημοτικό ή δημόσιο κτίριο που να μη δέχεται τη βάρβαρη επίθεση των αφισοκολλητών.

Στα πλαίσια αυτά, στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο περί καθορισμού τελών τα πρόστιμα αυξήθηκαν και κινούνται από 300 έως 1.500 ευρώ. Ο δήμος επιθυμεί να καθορίσει συγκεκριμένους χώρους αφισοκόλλησης στα οποία θα τοποθετηθούν καλαίσθητα πλαίσια και στα οποία κάποιες συγκεκριμένες αφίσες μπορούν να τοποθετούνται».

Μέχρι να συμβεί αυτό η δημοτική αρχή εμμένει στο να περιοριστεί η αλόγιστη αφισοκόλληση. «Κέντρα διασκέδασης, τσίρκο μπορούν να διαφημιστούν μέσα από τα μέσα ενημέρωσης ή με τον πατροπαράδοτο τρόπο της ντουντούκας».

Μαρία Αμπατζή

Υ.Γ.: Το όνομα του διαφημιζόμενου «προϊόντος» για ευνόητους λόγους έχει σβηστεί. Οι φωτογραφίες δεν παρουσιάζουν τις πιο έντονες περιπτώσεις υπαίθριας διαφήμισης, απλά κάποια δείγματα εντός κι εκτός της Κομοτηνής.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.