«Η πολιτεια οφειλει να στηριζει τετοιους θεσμους που βοηθουν στην πραγματωση της εξωστρεφειας»

Την 15η Εμπορική Έκθεση «Θράκη 2006» επισκέφθηκε την περασμένη Παρασκευή ο υφυπουργός Εξωτερικών και βουλευτής Ροδόπης Ευριπίδης Στυλιανίδης, συνοδευόμενος από τον Βούλγαρο Υφυπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων κ. Μιχαλέφσκι, ο οποίος εκλέγεται στην περιοχή του Κίρτζαλι και είναι υπεύθυνος για το θέμα του κάθετου άξονα από βουλγαρικής πλευράς, τον πρόεδρο της Εγνατίας Οδού Α.Ε., καθηγητή Απόστολο Γούλα, την πρέσβη της Ελλάδος στη Σόφια Δ. Κουμανάκου και τον διευθυντή του Διπλωματικού του γραφείου Δ. Πλατή.

Τον υφυπουργό στους χώρους της έκθεσης ξενάγησαν ο πρόεδρος της ΔΕΘ Δ. Μπακατσέλος, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ν. Αγγελίδης και η πρόεδρος του Εκθεσιακού Κέντρου ΑΜ-Θ Υβόννη Πέππα.

Στο τέλος της επίσκεψης ακολούθησε συνέντευξη τύπου.

Για εδραίωση του θεσμού της Έκθεσης όχι μόνο ως τοπικό αλλά περιφερειακό και διεθνές γεγονός έκανε λόγο ο υφυπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας και βουλευτής Ροδόπης Ευριπίδης Στυλιανίδης, τονίζοντας ότι «αυτό τεκμαίρεται από τη μεγάλη συμμετοχή επιχειρήσεων, περίπου 117, αλλά και από τον διεθνή χαρακτήρα των παρουσιών που έχουμε μέσα στον εκθεσιακό χώρο με επιχειρήσεις όχι μόνο από την περιοχή μας, αλλά κι άλλες περιοχές της Ελλάδας και βεβαίως από τα γειτονικά κράτη». Με την ευκαιρία συνεχάρη όλους τους συντελεστές, κεντρικούς και τοπικούς, για τη μεγάλη τους συμβολή σ’ αυτή την προσπάθεια, ενώ επεσήμανε ότι «ο συνεδριακός τουρισμός δίνει πραγματικά μια νέα διάσταση, περισσότερο εμπορευματική, και ο εκθεσιακός τουρισμός δίνει μεγαλύτερη κινητική και δυναμική στην προσπάθεια της περιοχής μας για πραγματική και ουσιαστική ανάπτυξη. Είναι σημαντικό το ότι έχουμε και επιχειρηματικές αποστολές από την Τουρκία, πολιτική παρουσία και επιχειρηματικές παρουσίες από τη γειτονική Βουλγαρία και περίπτερα από πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Η πολιτεία οφείλει, και το κάνει σταδιακά, όλο και πιο αποτελεσματικά, να ενισχύσει τέτοιου είδους περιφερειακούς θεσμούς που δίνουν τη δυνατότητα και στις τοπικές οικονομίες να αναδείξουν τα προϊόντα τους και να μπουν τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά. Εμείς από τον Τομέα της Οικονομικής Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών αγωνιζόμαστε με κάθε τρόπο για να στηρίξουμε τέτοιες προσπάθειες και να βοηθήσουμε στην πραγμάτωση της εξωστρέφειας, προωθώντας τα ελληνικά προϊόντα, αναδεικνύοντας την ποιότητά τους και συμβάλλοντας ώστε να αναπτύσσονται σχέσεις μεταξύ των επιχειρήσεων».

Εντός του 2006 η δημοπράτηση του Κάθετου άξονα Κομοτηνής– Νυμφαία – Μακάζα – Κίρτζαλι

Το συνολικό κόστος του έργου Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα – Κίρτζαλι για το ελληνικό κομμάτι προϋπολογίζεται μαζί με τα δυο catering covers που προβλέπονται στους δυο δρόμους για περιβαλλοντολογικούς λόγους και για λόγους προστασίας της φύσης, να φτάσει γύρω στα 45 εκατ. ευρώ, τόνισε ο υφυπουργός Εξωτερικών κ. Στυλιανίδης. Η πρόβλεψη για τον δρόμο Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα είναι ότι θα χρηματοδοτηθεί αμέσως μετά την δημοπράτησή της εντός του τρέχοντος έτους και το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στο πλαίσιο του Δ΄ ΚΠΣ. Η χρηματοδότηση του άξονα Ξάνθη – Εχίνος – Σμόλιαν, το οποίο βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια θα διασφαλιστεί πλήρως από το Δ΄ ΚΠΣ, διότι η ολοκλήρωση της μελέτης αργεί περισσότερο συγκριτικά με το άλλο κομμάτι.

Ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ με εκπρόσωπο την Εγνατία Α.Ε. αναλαμβάνει να δρομολογήσει άμεσα σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα τον σημαντικό άξονα Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα – Κίρτζαλι που θα αναβαθμίσει την Κομοτηνή αλλά και την Θράκη, ενώ από την βουλγαρική πλευρά την ευθύνη παρακολούθησης του αντίστοιχου κομματιού έχει ο κ. Μιχαλέφσκι. «Αυτός ο άξονας είναι ένα αναπόσπαστο τμήμα του πανευρωπαϊκού άξονα 9, θα βγάλει από την απομόνωση την περιοχή μας, θα δημιουργήσει τουριστική κινητικότητα, διασυνοριακό εμπόριο και θα πραγματώσει ένα διαχρονικό όνειρο των κατοίκων της περιοχής δημιουργώντας ένα από τα πρώτα ευρωπαϊκά σύνορα της χώρας μας, το σύνορο με τη φίλη και γείτονα Βουλγαρία. Ο άξονας αυτός έχει σημείο αφετηρίας το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και δυο διακλαδώσεις: την κλασική δίοδο από το Ορμένιο και μια δεύτερη εναλλακτική δίοδο μέσα από την Κομοτηνή, τη Μακάζα και το Κίρτζαλι για να συναντηθεί με την άλλη δίοδο στο Χάσκοβο της Βουλγαρίας», ανέφερε ο κ. Στυλιανίδης ενώ συμπλήρωσε ότι οι εργασίες ξεκινούν άμεσα και η δημοπράτηση γίνεται εντός του τρέχοντος έτους. Δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους κ. Μιχαλέφσκι για την εποικοδομητική συνεργασία, τον αρμόδιο υπουργό της ελληνικής κυβέρνησης κ. Σουφλιά για το ενδιαφέρον και την ευαισθησία που έδειξε για την περιοχή μας. «Πραγματώνουμε τις δεσμεύσεις που δημόσια ανέλαβε στην περσινή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, όταν εξήγγειλε ουσιαστικά την δρομολόγηση υλοποίησης όλων αυτών των αξόνων».

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτών των έργων θα είναι το εξής:

Όσον αφορά το έργο Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα, εντός του 2006 θα γίνει η δημοπράτησή του- που θα συμπεριλαμβάνει και τον συνοριακό σταθμό -διότι ολοκληρώθηκε η πρώτη μελέτη και σε λίγους μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί και η δεύτερη μελέτη.

Όσον αφορά το έργο Ξάνθη – Σμόλιαν, τελειώνει η μελέτη ως το τέλος του έτους και προβλέπεται δημοπράτησή του το πρώτο εξάμηνο του 2007. «Είναι θέμα χρόνου να αρχίσει η υλοποίηση. Υπολογίζεται ότι αν τρέξει η υλοποίηση με τους αναμενόμενους ρυθμούς, χρειάζονται περίπου 2 χρόνια. Ο στόχος μας είναι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2009 να ολοκληρωθεί ο δρόμος Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα – Κίρτζαλι. Τα έργα από τη βουλγαρική πλευρά παρακολουθεί ο κ. Μιχαλέφσκι και έχουμε συνεννοηθεί σύντομα να συναντηθούμε στο βουλγάρικο έδαφος για να ενημερωθώ κι εγώ για την εξέλιξη των έργων, ώστε να δούμε ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις μας για να επισπεύσουμε περαιτέρω την κοινή προσπάθεια».

Στα θετικά σημαντικά σημεία του έργου στάθηκε ο κ. Στυλιανίδης. «Πρώτον, η υλοποίηση του έργου πραγματώνει την ευρωπαϊκή λογική, δηλαδή δημιουργεί ανοιχτά σύνορα συνεργασίας και φιλίας μεταξύ δυο γειτονιών ευρωπαϊκών κρατών. Δεύτερον, δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού και του διασυνοριακού εμπορίου. Τρίτον, αυτή η εξέλιξη βοηθά στο να μπορούμε να προβάλλουμε, να αναδεικνύουμε την περιοχή των Βαλκανίων ως μια ενιαία αγορά που ο κάθε επενδυτής που την επιλέγει θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε χώρας. Έχουμε στην περιοχή μας σημαντικές βιομηχανίες που απασχολούν μερικές χιλιάδες εργαζομένων, δεκάδες εκατοντάδες εργαζομένων, οι οποίες εισάγουν πρώτη ύλη από τη Βουλγαρία, την μεταποιούν και τμήμα της μεταποιητικής παραγωγής τους το επανεξάγουν στη Βουλγαρία, ενώ άλλο κομμάτι το διακινούν ή στην Ελλάδα ή σε άλλες διεθνείς αγορές. Αυτές όλες οι επιχειρήσεις για να μεταφέρουν την πρώτη ύλη από τη Βουλγαρία, χρειάζονται σήμερα πάνω από 3-3,5 ώρες. Αυτό σημαίνει υψηλό κόστος κι αν σ’ αυτό προστεθούν και τα υψηλά ασφάλιστρα, το κόστος πολλαπλασιάζεται πολλές φορές και απαγορευτικά. Θεωρούμε ότι αυτή η εξέλιξη των υποδομών και ειδικότερα ο άξονας Κομοτηνή – Κίρτζαλι, θα μειώσει καθοριστικά την απόσταση μέχρι και 20-30 λεπτά και θα επιτρέψει αυτές οι επιχειρήσεις της περιοχής μας να είναι και βιώσιμες και ανταγωνιστικές και αυτό θα αποβεί προς όφελος της τοπικής ανάπτυξης, αλλά και προς όφελος των εργαζομένων που απασχολούνται σ’ αυτές τις επιχειρήσεις. Αναφέρω μερικά από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που σκοτώνουν τις προκαταλήψεις του παρελθόντος, που εισάγουν νέες λογικές και νέες νοοτροπίες, τις οποίες και οι δυο μας ως εκφραστές στα κοινοβούλιά μας μιας σύγχρονης πολιτικής υπηρετούμε με συνέπεια».

Κλείνοντας, ευχαρίστησε για τη συμβολή τους όλους όσους διοργάνωσαν αυτή την Έκθεση, το ΥΠΕΧΩΔΕ και την Εγνατία Α.Ε. για τη σημαντική πρωτοβουλία που αναλαμβάνουν καθώς και τον εκλεκτό προσκεκλημένο κ. Μιχαλέφσκι, ο οποίος «από την πρώτη μέρα που συναντηθήκαμε μέχρι σήμερα έχει συμβάλλει τα μέγιστα μαζί με τη βοήθεια του πρωθυπουργού της Βουλγαρίας κ. Στανίσεφ ώστε να πραγματώσουμε την κοινή δέσμευση των πρωθυπουργών μας, του κ. Καραμανλή και του κ. Στανίσεφ, για υλοποίηση των καθέτων αξόνων και των καθέτων διόδων».

Η βουλγαρική πλευρά

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο βούλγαρος υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων κ. Μιχαλέφσκι εντός του 2006 θα γίνει η δημοπράτησή του εντός του 2006 θα γίνει η δημοπράτησή του, ο οποίος είπε: «Σήμερα εμείς πρέπει να καταβάλλουμε πολλές προσπάθειες για να δημιουργήσουμε τις καλύτερες συνθήκες για τους ανθρώπους που κατοικούν εδώ, για τους επιχειρηματίες που χτίζουν τα πλούτη των εθνών μας και αυτό είναι το δικό μας έργο. Είμαι πολύ ευχαριστημένος για το ότι ο Θεός μας έδωσε αυτή την ευκαιρία οι αντιπρόσωποι των δυο φιλικών κυβερνήσεων να είμαστε από την ίδια περιοχή και να λύνουμε ένα τέτοιο σημαντικό ζήτημα. Θα το λύσουμε μόνο έτσι και όταν έχουμε την υποστήριξη των αδελφών μας της περιοχής. Είμαι σίγουρος ότι αυτό το οποίο πραγματοποιούμε μαζί θα έχει επιτυχία». Διαβεβαίωσε δε ότι από την βουλγαρική πλευρά καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για την πραγμάτωση αυτού του σημαντικού έργου, απόδειξη του οποίου ήταν τα εγκαίνια της διόδου Δράμα – Γκολτσεντάλτσεφ στις 9 Δεκεμβρίου 2005. «Επίσης, καταβάλλουμε πολλές προσπάθειες ώστε να τελειώσουμε σύντομα το πρώτο τμήμα του άξονα Πουτκόβο – Μακάζα. Το πρόγραμμά μας είναι μέχρι το τέλος Οκτωβρίου να τελειώσουμε τα 18 χλμ. Παράλληλα χτίζουμε το δρόμο στο τμήμα Ρούντοζεμ – Εχίνος. Εκεί θα είμαστε έτοιμοι στο τέλος του επόμενου έτους. Βλέπουμε την περιοχή της Θράκης και της Ροδόπης ως μια κοινή περιοχή που αναπτύσσεται προς κοινό όφελός μας. Για αυτό η βουλγάρικη κυβέρνηση έχει σχεδιάσει για το 2007-2008-2009 να καταβάλλει πολλές προσπάθειες για τη χρηματοδότηση για ανάπτυξη των δρόμων αυτών που συνδέουν το Πλόβντιβ με το Σμόλιαν, το Πουτκόβο με το Κίρτζαλι, καθώς επίσης κι ένα πολύ σημαντικό δρόμος της Ροδόπης που θα έχει μεγάλη επιρροή πάνω στον τουρισμό. Εμείς έχουμε ένα κοινό πακέτο για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα και τον τουρισμό στο βουνό στη Βουλγαρία. Θα είναι ένας περιφερειακός δρόμος για τη Ροδόπη, θα ξεκινάει από την Εξοχή-Λίντεν και θα φτάνει μέχρι το σημείο που πριν από ένα μήνα οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας και της Βουλγαρίας υπέγραψαν συμφωνία για τα εγκαίνια, συγκεκριμένα Ιβαΐλοφγκραντ – Κυπρίνου. Θα επενδύσουμε τεράστια κονδύλια προκειμένου να αναπτύξουμε αυτό τον δρόμο».

Πρέπει να μαθαίνουμε από την κοινή μας ιστορία και να μην ξεχνάμε το πιο σημαντικό: για πολλούς αιώνες ζήσαμε εδώ και είμαστε αρκετά σοφοί πια για να λύσουμε τα κοινά μας προβλήματα χέρι-χέρι», κατέληξε ο κ. Μιχαλέφσκι στέλνοντας το μήνυμα της βουλγαρικής πλευράς προς την ελληνική.

Μαρία Παπαδοπούλου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.