Η κατασταση της εκπαιδευσης της μειονοτητας και η μικτη σχολη

Ηπιο σημαντική ιδιότητα της εκπαίδευσης της μειονότητας είναι η «αυτονομία» της και ότι είναι «ειδική εκπαίδευση». Η αυτονομία της εκπαίδευση της μειονότητας, βασίζεται σε πολλές συμφωνίες και πρωτόκολλα μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας, την Συνθήκη της Λοζάνης και τις νομοθεσίες της ίδιας της Ελλάδας που την καθιέρωσε.

Η εκπαίδευση της μειονότητας, είναι διαφορετική από το τυπικό σύστημα εκπαίδευσης στη χώρα μας. Πρέπει να είναι διαφορετική από την ξεχωριστή ιδιότητά της. Για την διατήρηση του πολιτισμού της, η εκπαίδευση της μειονότητας είναι το πρώτο και πιο σημαντικό στοιχείο, που πρέπει να διαβιώσει σωστά. Μια κοινωνία που το σύστημα εκπαίδευσής της είναι σάπιο, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα θα αρχίσει να χάνει τα χαρακτηριστικά και τα προσόντα της.

Πότε όμως άρχισε να γίνεται πρόβλημα η εκπαίδευση της μειονότητας; Βλέπουμε πως η πηγή αυτού του προβλήματος είναι πολύ παλιά. Αλλά το πρόβλημα αυτό μεγάλωσε, όταν το κράτος άρχισε να αλλάζει την αυτονομία της εκπαίδευσης της μειονότητας. Στις μέρες μας φαίνεται ότι το κράτος συνεχίζει να επιμένει σε αυτό το λάθος. Το πιο σημαντικό δείγμα αυτού του λάθους είναι η ιδέα που προσπαθούν να προβάλουν στη μειονότητα, να κλείσει η ΕΠΑΘ (Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης) και στη θέση της να ανοίξει μια μικτή σχολή.

Δυστυχώς, το Υπουργείο Παιδείας, θέλει να κλείσει την ΕΠΑΘ και στη θέση της θέλει να ανοίξει μια σχολή δασκάλων που δεν θα είναι μόνο για φοιτητές από την μειονότητα, αλλά θα είναι για όλους. Δεν φθάνει που θέλει μια τέτοια σχολή, αλλά προσπαθεί και να επιβάλλει την ιδέα αυτή στην κοινωνία της μειονότητας, να την αποδεχτεί. Είναι πολύ λυπηρό που κάποιοι άνθρωποι από την μειονότητα έγιναν εργαλεία σε αυτήν την προσπάθεια.

Το μεγαλύτερο πλήγμα στην εκπαίδευση της μειονότητας είναι βεβαίως η ίδρυση της ΕΠΑΘ και η λειτουργία της για 42 χρόνια. Η ΕΠΑΘ που ιδρύθηκε το 1968 από τη διοίκηση της Χούντας είναι η πιο κύρια αλλαγή σελίδας στην ιστορία της εκπαίδευσης της μειονότητας. Όπως επίσης θα είναι μια αλλαγή σελίδας ακόμα και το κλείσιμό της. Μετά την ίδρυση της ΕΠΑΘ είχαμε και την κατάργηση των αρμοδιοτήτων της σχολικής εφορείας. Ενώ μέχρι τότε, η σχολική εφορεία είχε την αρμοδιότητα να παίρνει τους δασκάλους τουρκικών στα μειονοτικά σχολεία. Μετά από αυτό, η σχολική εφορεία κατάντησε να γίνει ο λογιστής των μειονοτικών σχολείων. Έτσι το κράτος έβγαλε την νομοθεσία το 1977 που τραυμάτισε τις ρίζες της αυτονομίας της εκπαίδευσης της μειονότητας.

Στη δεκαετία του 80, η εκπαίδευση της μειονότητας πληγώθηκε και άλλο. Οι ώρες των μαθημάτων στα τουρκικά μειώθηκαν, τα προβλήματα με τα βιβλία, με τα εξαρτήματα και εξοπλισμούς στα σχολεία, το επίπεδο εκπαίδευσης των καινούριων δασκάλων έπεφτε και φθάσαμε στις μέρες μας.

Η ΕΠΑΘ ιδρύθηκε χωρίς να λάβουν υπόψη τις απαιτήσεις και τα προβλήματα της μειονότητας, μόνο και μόνο για να κλείσουν το δρόμο των απόφοιτων δασκάλων από τις σχολές δασκάλων της Τουρκίας. Έτσι όταν ο τελευταίος απόφοιτος δάσκαλος από την Τουρκία, αποφοίτησε από αυτό το κράτος, αποφάσισαν να κλείσουν και την ΕΠΑΘ.

Η μειονότητα ήθελε να κλείσει η ΕΠΑΘ αλλά στη θέση της ήθελε να ανοίξει μια σύγχρονη σχολή εκπαίδευσης πανεπιστημιακού επιπέδου τεσσάρων χρονών. Αυτή ήταν η ουσιώδης απαίτηση της μειονότητας, που δεν είναι καινούρια αλλά πολλών χρόνων και συνέχεια γίνεται αναφορά για αυτήν.

Αλλά όπως φαίνεται το κράτος έχει ήδη πάρει την απόφασή του στο θέμα αυτό. Όλα αυτό δείχνουν. Κάποιοι αρμόδιοι υπουργείων και κάποιοι ακαδημαϊκοί ισχυρίστηκαν ότι είναι αντίθετο με το Σύνταγμα, ένα σύστημα που θα περιλαμβάνει μόνο φοιτητές από την μειονότητα, θα τους εκπαιδεύει και θα τους διορίζει στα μειονοτικά σχολεία.

Δηλαδή, σχηματίστηκε η γνώμη και το σχέδιο ότι δεν μπορεί να γίνει μια σχολή που θα πηγαίνουν μόνο παιδιά από την μειονότητα, αλλά πρέπει να είναι μια μικτή σχολή. Πρώτα από όλα, σε αυτούς που ισχυρίζονται ότι είναι αντίθετο με το Σύνταγμα, θέλω να θυμίσω του όρους της Συνθήκης της Λοζάνης που είναι μια διεθνής συμφωνία. Όλοι ξέρουμε πως οι διεθνείς συμφωνίες είναι ανώτερες από την εθνική νομοθεσία της χώρας.

Η μικτή σχολή είναι αντίθετη με την κατάσταση και την αυτονομία της εκπαίδευσης της μειονότητας. Η οποιαδήποτε διοίκηση που έρχεται με αυτή την πρόταση για τη μειονότητα, δεν μπορεί να γλιτώσει από την αντίληψη της μειονότητας ότι παρασέρνει στην ανηφόρα το θέμα αυτό. Το πιο σημαντικό δικαίωμα της μειονότητας, είναι να διατηρήσει τον πολιτισμό, την ταυτότητα και τις αξίες της.

Η μικτή εκπαιδευτική σχολή, είναι μια πρωτοβουλία που θα πλήξει την εκπαίδευση της μειονότητας. Όπως ήταν μεγάλο λάθος που ιδρύθηκε η ΕΠΑΘ, χωρίς να λάβουν υπόψη τις απαιτήσεις της μειονότητας, που αυτό το λάθος το παραδέχονται και οι αρμόδιοι του κράτους πια, τόσο λάθος θα είναι και η ίδρυση μιας μικτής εκπαιδευτικής σχολής που θα εκπαιδεύει παιδιά από παντού, όχι μόνο από την μειονότητα, για να διορίσει δασκάλους για τα τουρκικά μαθήματα, στα μειονοτικά σχολεία.

Θέλω πάλι να επισημάνω τη βασική απαίτηση της μειονότητας: η ΕΠΑΘ πρέπει να κλείσει και στη θέση της να ιδρυθεί μια σύγχρονη σχολή εκπαίδευσης, πανεπιστημιακού επιπέδου τεσσάρων χρονών, που να εκπαιδεύει παιδιά από την μειονότητα και να είναι σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικές σχολές της Τουρκίας;.

Πολύ είναι αυτό που απαιτεί η μειονότητα;

Πηγή: Εφημερίδα Gndem

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.