Για γλωσσικη και κινητικη αναπτυξη και αποκλισεις

Στην κατάμεστη αίθουσα τελετών της νομαρχίας πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή το σεμινάριο-συζήτηση για την γλωσσική και κινητική ανάπτυξη και τις αποκλίσεις, με πρωτοβουλία του Παιδικού Σταθμού «Λιλιπούπολη» σε συνεργασία με την Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Ψυχοκινητικής. Το θέμα αυτό ανέπτυξαν οι προσκεκλημένοι καθηγητές του Δ.Π.Θ., κκ. Ζωή Γαβριηλίδου και Αντώνης Καμπάς.

Ενημέρωση για την φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και για τις πιθανές αποκλίσεις ήταν ο διπλός στόχος της ομιλίας της επίκουρου καθηγήτριας στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία στο Δ.Π.Θ. κ. Ζωής Γαβριηλίδου. Σημαντικός ρόλος δόθηκε στην ενημέρωση των γονιών και των εκπαιδευτικών «προκειμένου να είναι αρωγοί με την επίσημη εκπαίδευση είτε είναι αυτό παιδικός σταθμός, προσχολική αγωγή, νηπιαγωγείο, ούτως ώστε οι γονείς να μπορέσουν να βοηθήσουν παιδιά, που τυχόν εμφανίζουν κάποιες αποκλίσεις από τη φυσιολογική ομιλία. Αυτό είναι το βασικό στίγμα, δηλαδή πως το παιδί αναπτύσσεται γλωσσικά, τι προβλήματα μπορεί να υπάρξουν και τι μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε να μιλήσουν καλύτερα».

Σε προβλήματα κυρίως αναπτυξιακής φύσης, δηλαδή προβλήματα-λάθη στην προφορά, τα οποία μπορούν να διορθωθούν με τις παρεμβάσεις των γονιών, αναφέρθηκε κατά την ομιλία της η κ. Ζ. Γαβριηλίδου. «Για παράδειγμα, υπάρχουν παιδιά που λένε «φέλω» αντί για «θέλω», «βέντρο» αντί για «δέντρο». Τέτοια λάθη είναι πολύ απλά και μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν στη διόρθωσή τους είτε με διάφορες ασκήσεις με τη χρήση υλικών, εργαλείων, καθρέφτη, προφορικών ασκήσεων. Αν δεν βοηθήσουν από νωρίς οι γονείς, όσο πιο πολύ μένει η κακιά συνήθεια τόσο δυσκολότερα μπορεί να διορθωθεί αργότερα», ανέφερε η κ. Γαβριηλίδου, μιλώντας για έγκαιρη παρέμβαση, πρόληψη, ουσιαστικά.

Μια μικρή αναφορά στην κινητική ανάπτυξη και τη σημασία της, έκανε στη συνέχεια ο λέκτορας στα ΤΕΦΑΑ του Δ.Π.Θ. κ. Αντώνης Καμπάς, ο οποίος ανέπτυξε λίγο περισσότερο την ψυχοκινητική ανάπτυξη που είναι μέρος της κινητικής ανάπτυξης, ενώ εστίασε κυρίως τις διαταραχές που σχετίζονται με την ψυχοκινητική ανάπτυξη.

«Λόγω του ότι τα σημερινά παιδιά δεν απολαμβάνουν το περιβάλλον τους που απολάμβαναν πριν κάποιες δεκαετίες με την έννοια του ότι δεν υπάρχει ελεύθερος χώρος για κίνηση και άθληση, όπως παλιότερα, έχει καταργηθεί η αλάνα, έχουν αντικατασταθεί πολλές πρωτογενείς εμπειρίες με δευτερογενείς εμπειρίες. Υπολογιστές και γκέιμ-μπόι, όλα αυτά τα παιχνίδια υποχρεώνουν τα παιδιά να κάθονται πολλές ώρες αντί του να αθλούνται, να κινούνται, έχουμε φτάσει παιχνίδια όπως είναι το μπάσκετ να τα παίζουμε από τον υπολογιστή. Αυτό έχει δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα. Τα παιδιά δεν βιώνουν τον κόσμο από πρώτο χέρι, αλλά από δεύτερο», είπε ο κ. Α. Καμπάς, τονίζοντας ότι κάποιες εμπειρίες που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους εμφανίζουν υστέρηση όμως με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να παρατηρούνται και να καταγράφονται πάρα πολλές διαταραχές.

Ως πιο χαρακτηριστικές όπως ονομάζονται διαταραχές των καιρών, του πολιτισμού και του καινούριου τρόπου ζωής ανέφερε την κινητική αδεξιότητα και την ελλειμματική προσοχή-υπερκινητικότητα, οι οποίες έχουν επιπτώσεις στις σχολικές επιδόσεις.

«Η κινητική αδεξιότητα στο ελληνικό σχολικό περιβάλλον έχει αγγίξει ένα ποσοστό του 7-8%. Η ελλειμματική προσοχή-υπερκινητικότητα που είναι ένα σύνδρομο έχει αγγίξει επίσης ένα μεγάλο ποσοστό, το οποίο σημειωτέον δεν είναι εύκολο να το καθορίζουμε. Επειδή δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες από το σχολείο, δεν μπορούμε να υπολογίσουμε και ακριβώς τον αριθμό.

Η αδεξιότητα δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα στη φοίτηση, για παράδειγμα, στη γραφή, όχι μόνο στην εκμάθηση αλλά και στην συμπεριφορά. Ένα παιδί με ελλειμματική προσοχή-υπερκινητικότητα επίσης έχει πολλά σοβαρά προβλήματα φοίτησης διότι η αδυναμία του να συγκεντρωθεί τον καθιστά επίσης παράδειγμα προς αποφυγή μέσα στο σχολείο με την έννοια του ότι αν δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, δεν μπορεί να διαβάσει, δεν μπορεί να παρακολουθήσει το σχολείο».

Η διευθύντρια του Παιδικού Σταθμού «Λιλιπούπολη» κ. Σοφία Ανέστη στη δήλωσή της αναφέρθηκε στις προσπάθειες του Σταθμού που έχουν να συμβάλουν στην δημιουργική ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδιών. «Ο Παιδικός Σταθμός «Λιλιπούπολη» δουλεύει από το 1988. Όλα αυτά τα χρόνια προσπαθούμε να συμβάλουμε κι εμείς σαν σχολείο στην δημιουργική ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδιών, στην ισόρροπη ανάπτυξή τους. Πιστεύουμε ότι για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει εκτός από την καλή θέληση να είμαστε και ενημερωμένοι σύμφωνα με τα αποτελέσματα των τελευταίων ερευνών των επιστημόνων, που έχουν σχέση με τον κλάδο μας, όπως είναι η ψυχολογία, η ψυχοκινητική, η γλωσσολογία και διάφοροι άλλοι τομείς. Γι’ αυτό σκεφθήκαμε να διοργανώσουμε ένα σεμινάριο. Όμως αφού πήραμε την απόφαση να ενημερώσουμε το προσωπικό, είπαμε να γίνει καλύτερα ανοιχτή ενημέρωση ώστε να επιμορφωθούν οι γονείς.

Νομίζω ότι τα αποτελέσματα θα είναι πολύ καλύτερα για τα παιδιά».

Τέλος, να σημειωθεί ότι ο Παιδικός Σταθμός «Λιλιπούπολη» έχει διοργανώσει πολλές εκδηλώσεις, αλλά η εν λόγω εκδήλωση ήταν το πρώτο σεμινάριο που διοργάνωσε.

Μαρία Παπαδοπούλου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.