Επαγγελματικος προσανατολισμος στους μαθητες της Οργανης

Το έργο του επαγγελματικού προσανατολισμού και της συμβουλευτικής υποστήριξης συνεχίζει για τέταρτη χρονιά το Κέντρο Συμβουλευτικής – Προσανατολισμού (ΚεΣυΠ) στην Κομοτηνή, το οποίο επισκέπτονται μαθητές και γονείς για να πληροφορούνται και να ενημερώνονται για τις δυνατότητες επαγγελματικής κατάρτισης και επιλογής. Το Κέντρο παραμένει ανοικτό όλες τις εργάσιμες ημέρες και το απόγευμα της Δευτέρας δίνει τη δυνατότητα για μεμονωμένες επισκέψεις μαθητών ή γονέων.

Το πρωί της Πέμπτης στα πλαίσια της Συμβουλευτικής Εκπαίδευσης Υποστήριξης δεκαπέντε μουσουλμανόπαιδες μαθητές της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου Οργάνης με τις καθηγήτριές τους επισκέφθηκαν και το Κέντρο, για να ακολουθήσουν κατόπιν πρόγραμμα επισκέψεων στη σχολή Νοσηλευτικής του Νοσοκομείου και στο ΤΕΕ. Στόχος των επισκέψεων η διαμόρφωση μιας πρώτης εικόνας για το επάγγελμα της /του νοσοκόμου και η ενημέρωση και εκτίμηση των προσωπικών δυνατοτήτων και υποχρεώσεων στο μελλοντικό σχεδιασμό της ζωής τους.


Η υπεύθυνη σύμβουλος εκπαίδευσης του ΚεΣυΠ κ. Πηνελόπη Κεραμιδά αναφέρθηκε στη σημασία που είχε η επίσκεψη των παιδιών στο να γνωρίσουν την υπηρεσία από κοντά, να τη νοιώσουν προσιτή και φιλική, ώστε να μπορούν να την επισκέπτονται όταν έχουν κάποιες απορίες ή όταν πρέπει να έρθουν σε επαφή με υπηρεσίες, ακόμη και όταν θέλουν να αναζητήσουν πληροφορίες ευκαιριών εκπαίδευσης, κατάρτισης, επαγγελματικού προσανατολισμού μέσω του διαδικτύου και «να αξιοποιήσουν σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης την υποστήριξη που μπορούν να έχουν μέσα από τις υπηρεσίες συμβουλευτικής και πληροφόρησης».

Τα περισσότερα από τα παιδιά, «ιδιαίτερα ενθαρρυντικό» όπως επισήμανε η κ. Κεραμιδά προτίθενται να ακολουθήσουν το Λύκειο, «είναι μία σκέψη που άρχισε να καλλιεργείται και στα παιδιά της μειονότητας». Μικρότερος ήταν ο αριθμός των παιδιών που σκέφτονται την τεχνολογική κατεύθυνση και τις επαγγελματικές σχολές, ενώ υπήρξαν περιπτώσεις αγοριών που προσανατολίζονται στο στρατό και την αστυνομία, όπως και κορίτσια που επέλεξαν την νοσηλευτική και τον εκπαιδευτικό κλάδο.

Τονίστηκε ιδιαίτερα η σημασία της γνώσης της γλώσσας, της γενικής μόρφωσης, της δια βίου εκπαίδευσης στην προοπτική εργασίας, αναλύθηκαν και παρουσιάστηκαν επαγγέλματα που υπάρχουν στην αγορά για άμεση αποκατάσταση, όπως επίσης δόθηκαν πληροφορίες για επαγγέλματα που ακόμη μένουν «ανοικτά» και δίνουν μεσοπρόθεσμες επαγγελματικές ευκαιρίες.

Το ΚεΣυΠ έχει δημιουργήσει επίσης ένα «δίκτυο εργασίας» με τα σχολεία της περιοχής, 2ο ΤΕΕ (ιστοσελίδα), Γυμνάσιο Ξυλαγανής (διερεύνηση επαγγελμάτων σχετικών με την οινοποιία), για σπουδές στο Δημοκρίτειο, για ξενοδοχειακές μονάδες στην περιοχή της Μαρώνειας, συνδέοντας τη συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού με την τοπική αγορά. Παράλληλα με το «Τεστ ενδιαφερόντων και ικανοτήτων» που γίνεται στο σχολείο στο μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού δίνεται η δυνατότητα αυτοαξιολόγησης και ενσυνείδητης διερεύνησης και συσχετισμού των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών προθέσεων και επιλογών του ίδιου του μαθητή, με τις ικανότητες, τις δεξιότητες, την προσωπικότητά του, αλλά και την αγορά εργασίας.

Το «θέλω» των παιδιών

Είναι σημαντικό να καταγραφούν οι δηλώσεις των μαθητών οι οποίες καταδεικνύουν την ανάγκη να ξεφύγουν τα παιδιά από την απομόνωση που τους επιβάλλεται λόγω γεωγραφικής θέσεως, ορεινή Ροδόπη, η οποία έχει άμεσο αντίκτυπο στην εμπέδωση της γλώσσας, κύριο εργαλείο στην επιτυχή έκβαση των σπουδών τους, αλλά και στην επαγγελματική τους επιλογή και κοινωνική τους ανέλιξη. Επίσης να καταγραφεί η θέλησή τους να προχωρήσουν στην εκπαίδευση να φτάσουν στο πανεπιστήμιο. Την ανάγκη τους αυτή δεν μπορεί να παραγνωρίζει η εκπαιδευτική κοινότητα, η τοπική αυτοδιοίκηση, ούτε, πολύ περισσότερο, η ελληνική Πολιτεία, από μέρους της οποίας καταβάλλονται ήδη κάποιες προσπάθειες

Και τα δεκαπέντε παιδιά συμφώνησαν ότι δεν έχουν, εκτός της σχολικής τάξης, δυνατότητα να μιλούν ελληνικά, αφού έξω και στα διαλείμματα κάνουν χρήση της μητρικής τους γλώσσας. «Μόνο στα μαθήματα μιλάμε ελληνικά. Ούτε παρέες έχουμε που να μιλούμε μαζί τους ελληνικά» σημειώνει χαρακτηριστικά ένα από τα παιδιά, για να συμπληρώσει κάποιο άλλο «Εγώ μιλάω καλύτερα ελληνικά, έτσι μου λένε όλοι, γιατί είχα παρέες που μιλούσαμε πολύ, και έτσι έμαθα τα ελληνικά καλύτερα».

Σκέφτονται το μέλλον τους σαν ελληνόπαιδες με δικαίωμα στη μόρφωση και στο όνειρο. Θέλουν να γίνουν αστυνομικοί. Κι όπως σημειώνει ο Ιμπραχήμ «Θέλω να συνεχίσω για το Λύκειο γιατί σκέφτομαι να γίνω αστυνομικός. Νομίζω ότι μου ταιριάζει αυτή η δουλειά και ότι θα μπορούσα να τα καταφέρω και να έχω τον σεβασμό όλων».

Η Φατιτζέ είναι από τη Δρύμη και θέλει να πάει «στο Λύκειο και μετά στο Πανεπιστήμιο. Αν μιλάω περισσότερες φορές ελληνικά νομίζω ότι θα μπορέσω να τα καταφέρω πιο εύκολα. Θέλω να γίνω νοσοκόμα». Η Φαντιλέ, από τον Κάρδαμο λέει «εγώ θέλω να γίνω δασκάλα στο δημοτικό σχολείο του χωριού μας, αλλά νομίζω ότι είναι δύσκολο», ενώ η Ζουλεϊχά από την Εσοχή θέλει να διαβάσει «για να γίνω νοσοκόμα» όπως και η Τζαϊντέ από την Δρανιά που θα γίνει νοσοκόμα, αλλά η γλώσσα τη δυσκολεύει να εκφράσει αυτό που βαθιά αισθάνεται για το πώς οραματίζεται το μέλλον της.

Ο έτερος της παρέας, που μιλούν με θάρρος, ο Εκρέμ, είναι από το Λαμπρό και δηλώνει «θέλω να πάω μετά το Γυμνάσιο στον ΟΑΕΔ, για να γίνω κουρέας στο χωριό μου που δεν έχει κουρέα».

Ο Αλή είναι από την Δρύμη και θέλει να συνεχίσει στο Λύκειο, όπως κι ο Βεισέλ από την Εσοχή. Δεν έχουν αποφασίσει ακόμη τι θέλουν να γίνουν και ανησυχούν κατά πόσο θα τα καταφέρουν σε σπουδές πανεπιστημίου. Όσο για τον Τζαφέρ, που είναι από την Οργάνη, δεν έχει σκεφθεί ακόμη τι θα κάνει κι αν και ξέρει τι θα γίνει δεν το λέει σε κανένα. Ο Ισάκ όμως που είναι κι αυτός από την Εσοχή είναι μάλλον κατασταλαγμένος, θέλει να γίνει ηλεκτρολόγος και θα πάει στα ΤΕΕ. Μετά θα ανοίξει μαγαζί στο χωριό του, αν και σκέφτεται ότι «είναι καλύτερα είναι να ζεις στην πόλη».

Ε.Μ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.