Ενημερωτικη καμπανια για ασφαλες διαδικτυο

Ένα απαγορευτικό σήμα πάνω από τη λέξη VIRUS κι ένας τίτλος «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου» μας πληροφορεί ότι η χθεσινή μέρα ήταν αφιερωμένη στο ασφαλές διαδίκτυο. Η αφίσα σχεδιάστηκε από τις μαθήτριες του 2ου ΕΠΑΛ Γεσήμ Μεμέτογλου και Αϊσούν Αρήφ Τσάρκα και αποτελεί μια έξυπνη ιδέα που επελέγη ανάμεσα σε άλλες για να περάσει το μήνυμα της ορθής χρήσης του διαδικτύου. Με την υπεύθυνη Αγωγής Υγείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ν. Ροδόπης Δώρα Λαδοπούλου και τον υπεύθυνο στο ΚΕΠΛΗΝΕΤ (Κέντρο Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών) Κώστα Νταντουρή συζητήσαμε για τη συνεργασία της Β/θμιας με το Europe Direct και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Κομοτηνής, η οποία ξεκίνησε με την προβολή της αφίσας, αλλά δεν σταματάει εκεί.

ΠτΘ: Τι έχετε ετοιμάσει για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου;

Δ.Λ.:
Δεν αφορά μόνο στη συγκεκριμένη μέρα αυτή η συνεργασία. Το Γραφείο Αγωγής Υγείας ξεκίνησε αυτή τη συνεργασία με το Europe Direct από την αρχή της σχολικής χρονιάς, με στόχο να πραγματοποιηθεί μια γενική εκδήλωση την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 14 Μαρτίου. Στην πορεία διαπιστώσαμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Είναι μια δράση στην οποία συμμετέχουν γυμνάσια, λύκεια και ΤΕΕ του νομού Ροδόπης. Σ’ αυτή την πρώτη φάση, τα παιδιά του 2ου ΕΠΑΛ ΤΕΕ ετοίμασαν αφίσες, εκ των οποίων επιλέξαμε τη μία, για να τη στείλουμε σε όλα τα σχολεία προκειμένου για την ενημέρωση των παιδιών μέσα από τα μηνύματα που στέλνει αυτή η αφίσα για τους κινδύνους που ενέχονται στη χρήση του διαδικτύου. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά ν’ αξιοποιούν τους υπολογιστές και το διαδίκτυο, γιατί οι πληροφορίες που μπορούν να λάβουν είναι πολλές κι αξιόλογες, αλλά παρ’ όλα αυτά είναι εξίσου πολλοί και οι κίνδυνοι.

Το θέμα αφορά τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν πληροφορική στα σχολεία, γι’ αυτό και ζητήσαμε τη συμβολή του υπευθύνου του ΚΕΠΛΗΝΕΤ κ. Νταντουρή για να εμπλέξουμε και τους εκπαιδευτικούς.

Αναφορικά με την αφίσα, πρέπει να πούμε ότι ένα μέρος της υλοποίησης του προγράμματος γίνεται μέσα από το μάθημα. Η συγκεκριμένη ομάδα μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ έχει μάθημα πληροφορικής. Ασχολούνται με το photoshop, το corel και μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα σχεδίασαν την αφίσα σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα.

ΠτΘ: Έχετε συζητήσει με μαθητές της Β/θμιας για το θέμα του διαδικτύου και τι επιλέγουν συνήθως ν’ αναζητήσουν;

Δ.Λ.:
Η δική μου επικοινωνία γίνεται με τους συναδέλφους κι αυτοί με τη σειρά τους επικοινωνούν με τα παιδιά. Βέβαια, πριν την τελική εκδήλωση θα γίνει συνάντηση των παιδιών και των εκπαιδευτικών.

ΠτΘ: Ασχολείστε με τους κινδύνους του διαδικτύου στους μαθητές;

Κ.Ν.:
Στα πλαίσια της δουλειάς μου στο ΚΕΠΛΗΝΕΤ η αρμοδιότητά μου είναι να υποστηρίζω το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, έναν φορέα που παρέχει πρόσβαση στο διαδίκτυο για όλες τις μονάδες εκπαίδευσης, από το δημοτικό μέχρι τις διοικητικές υπηρεσίες της εκπαίδευσης. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο είναι ένας μεγάλος φορέας με εμπλεκόμενα πανεπιστήμια και στις αρμοδιότητές τους περιλαμβάνεται και η ασφάλεια στο διαδίκτυο. Προσπαθεί να κόβει την πρόσβαση σε sύtes που κρίνονται πως δεν είναι κατάλληλα για να τα επισκεφθεί ένας μαθητής.

Οι κίνδυνοι, όμως, δεν σταματούν εκεί, γι’ αυτό και πρέπει να είμαστε κοντά τους, να ενημερώνουμε τους συναδέλφους και την εκπαιδευτική κοινότητα για τους κινδύνους που διατρέχουν επισκεπτόμενοι sites που μπορούν να φέρουν στον υπολογιστή κακόβουλο λογισμικό, τους περιβόητους ιούς. Αυτά δε μπορούν να κοπούν από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, αλλά πρέπει ο χρήστης να είναι υποψιασμένος για να μην «τσιμπάει» στις κλήσεις των διαφόρων που προσπαθούν να πουλήσουν κάτι ή να τον κάνουν να επισκεφθεί τα sites τους.

Θα πρέπει να είναι καχύποπτοι απέναντι σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τα οποία ενδέχεται να έχουν συνημμένα αρχεία που να είναι κακόβουλα. Δεν θα πρέπει με μεγάλη ευκολία να επισκεπτόμαστε σελίδες τις οποίες δεν γνωρίζουμε ή δεν έχουμε κάποια εγγύηση για το τι θα βρούμε όταν τις επισκεφτούμε.

Στα πλαίσια της δουλειάς μου, προσπαθώ να ευαισθητοποιήσω τους συναδέλφους και ακολούθως στα παιδιά που είναι και οι μεγαλύτεροι χρήστες διαδικτύου στις μέρες μας.

ΠτΘ: Τα παιδιά είναι σε μια ηλικία αναζήτησης από την εφηβεία κι έπειτα κι αρέσκονται να περνούν πολλές ώρες σε ίντερνετ καφέ τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο.

Κ.Ν.:
Η αλήθεια είναι ότι η πρόσβαση στο διαδίκτυο γίνεται όλο και πιο ευρεία. Οι τιμές είναι πλέον χαμηλές, οπότε όλα τα σπίτια λίγο ή πολύ έχουν την ευκαιρία να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Σαφώς και τα ίντερνετ καφέ είναι ένας χώρος όπου το παιδί μπορεί να έρθει σε επαφή με όλον αυτόν τον ηλεκτρονικό κόσμο. Γι’ αυτό και υποστηρίζουμε ότι το σημαντικότερο σε όλα αυτά δεν είναι τα μέτρα καταστολής ή αποτροπής, αλλά το ζητούμενο είναι το παιδί να ενημερωθεί, να ευαισθητοποιηθεί, να συνειδητοποιήσει τους κινδύνους και να είναι πιο καχύποπτο σε ό,τι επισκέπτεται.

Μαθητές ενημερώνουν μαθητές

Δ.Λ.: Γι’ αυτό και στόχος του προγράμματος είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά κι όχι να τους δώσουμε έτοιμη γνώση. Ο κ. Νταντουρής βοηθάει ν’ ανακαλύψουν μόνα τους τα παιδιά τους κινδύνους που διατρέχουν και να βρουν τους τρόπους να τους αντιμετωπίσουν. Μόνο έτσι θα ευαισθητοποιηθούν και θα υποψιαστούν και, αφού πειστούν, θα προσπαθήσουν να πείσουν τους συμμαθητές και συνομηλίκους τους, μια δράση που αποτελεί την επόμενη φάση.

Εξάλλου, οι εθελοντές του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης μαζί με μεγάλους μαθητές θα επισκεφτούν τα ίντερνετ καφέ, θα βάλουν τις αφίσες και θα συζητήσουν με νέους που περνούν πολλές ώρες εκεί.

ΠτΘ: Η πολύωρη επαφή με τον υπολογιστή στερεί χρόνο από τις συναναστροφές και από το παιχνίδι, – αν πρόκειται για παιδιά μικρότερης ηλικίας – από τον αθλητισμό, τη μουσική, με την έννοια ότι επιλέγεται ένας τρόπος επικοινωνίας που δεν είναι σχέση αμφίδρομη, μια και δεν είναι δύο άνθρωποι ο ένας απέναντι στον άλλον που κουβεντιάζουν, εκτός από τις περιπτώσεις που υπάρχει ενσωματωμένη κάμερα, αλλά πάλι δεν είναι το ίδιο…

Κ.Ν.:
Σωστή η παρατήρηση, αλλά πλέον έχει αλλάξει κι αυτό. Οι νέοι προτιμούν πλέον την επικοινωνία μέσω του διαδικτύου, αλλά όχι απρόσωπα. Υπάρχουν sites που προσπαθούν να καλύψουν αυτό το κενό και να φέρουν τα παιδιά σε επαφή με συνομηλίκους τους. Ισχύει, βέβαια ό,τι και στην κοινωνία γι’ αυτό και είναι σημαντικός ο ρόλος της οικογένειας.

Οι γονείς συμβουλεύουν τα παιδιά πώς θα συμπεριφερθούν στο σχολείο και την κοινωνία, αλλά δεν ξέρουμε τους κινδύνους να τα συμβουλέψουμε για το πώς θα συμπεριφερθούν στο διαδίκτυο. Όπως ένα παιδί θα πρέπει να έχει μια συγκεκριμένη συμπεριφορά ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο θα βρεθεί και πρέπει να προσέχει πώς θα μιλήσει και σε ποιους το ίδιο πρέπει να γίνει και με το διαδίκτυο. Να ξέρει με ποιον και γιατί μιλάει, πόσο ανοίγεται στις πληροφορίες που δίνει.

Ισχύει, βέβαια και το ρητό «παν μέτρον άριστον». Δεν θα ρίξουμε στον Καιάδα το διαδίκτυο επειδή έχει κινδύνους, αλλά ούτε και πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να περνάει το παιδί άπειρες ώρες μπροστά από μία οθόνη. Η χρυσή τομή είναι στη μέση. Το άλλο θέμα που τίθεται είναι ότι τα παιδιά είναι πιο ενήμερα από τους γονείς για το τι συμβαίνει στο διαδίκτυο. Οι γονείς έχουν ένα «σύννεφο», μια φοβία, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να σταθούν σωστά στο ρόλο τους ως καλοί σύμβουλοι για το παιδί τους.

ΠτΘ: Τι αναζητούν τα παιδιά στο διαδίκτυο, σύμφωνα με τα όσα σας λένε και τι τους συμβουλεύετε εσείς να προσέχουν;

Κ.Ν.:
Ακούμε τόσα περιστατικά για παιδεραστία μέσω διαδικτύου κι ανθρώπους που θέλουν να εκμεταλλευτούν τα παιδιά. Σ’ έναν κόσμο υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί και το ίδιο συμβαίνει στο διαδίκτυο. Άρα τα παιδιά θα πρέπει να είναι προσεκτικά σε ποιους ανοίγονται. Θα πρέπει να λειτουργούν επιλεκτικά σε σχέση με το σε ποιους θα μιλούν, μια και το διαδίκτυο λειτουργεί ως ένας τόπος συνάντησης πολλών ανθρώπων.

ΠτΘ: Σας κάνουν ερωτήσεις για τα blogs; Έχουν εκφράσει την επιθυμία να δημιουργήσουν ένα δικό τους;

Δ.Λ.:
Τα παιδιά πειραματίζονται και υπάρχουν sites που προσπαθούν να φέρουν σε επαφή κόσμο. Ερχόμαστε στα social networks, τα δίκτυα που αναπτύσσουν την κοινωνικότητα και σου επιτρέπουν να βρεις γνωστούς σου που έχεις χάσει για χρόνια. Πολλά άτομα ψάχνουν να βρουν αληθινούς φίλους μέσα από το διαδίκτυο, μέσα από πληροφορίες που δίνονται από blogs κι όχι μόνο.

Είναι ένα πολύ καλό βήμα με καλές προοπτικές, αν χρησιμοποιηθεί σωστά, και τα παιδιά είναι πολύ ενήμερα γύρω από όλα αυτά.

ΠτΘ: Σας ευχαριστώ πολύ.

Δ.Λ., Κ.Ν.:
Κι εμείς ευχαριστούμε.

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.