Δρομος επαγγελματικης αποκαταστασης τα ΤΕΕ

Τα τελευταία χρόνια η τεχνική εκπαίδευση περνάει μια κρίση στην Ελλάδα λόγω του ότι οι απόφοιτοι των ΤΕΕ οφείλουν να συγκεντρώσουν το λιγότερο 1.000 μόρια για να εισέλθουν στα ΤΕΙ, προϋπόθεση που δεν ισχύει για τους αποφοίτους των Ενιαίων Λυκείων. Τα ΤΕΕ επιλέγονται από μαθητές που έχουν σαφή προσανατολισμό προς τις τέχνες κι ενδιαφέρονται για άμεση επαγγελματική αποκατάσταση. Υπάρχουν όμως και μαθητές που δεν έχουν έφεση προς τα γράμματα αλλά λόγω επιμονής της οικογένειας επιλέγουν τα Ενιαία Λύκεια. Τυχαίνει μάλιστα συχνά να εισαχθούν σε κάποιο ΤΕΙ παρά τις χαμηλές βαθμολογίες που συγκεντρώνουν.

Παρά τα προβλήματα, το 1ο ΤΕΕ Κομοτηνής έχει αυξήσει φέτος τους εισακτέους στην Α΄ Τάξη, τουναντίον το 2ο παρουσιάζει μια μείωση της τάξης των 32 μαθητών.

Σ. Καπαρτής, διευθυντής 2ου ΤΕΕ

«Διαφήμιση οι απόφοιτοί μας»

Ο διευθυντής του 2ου ΤΕΕ Κομοτηνής Σωτήρης Καπαρτής μιλάει για μια μείωση του μαθητικού δυναμικού κατά 32 άτομα. Πέρυσι είχαν 362 μαθητές και φέτος είναι 330. «Η πτώση παρατηρήθηκε φέτος για πρώτη φορά γιατί τις άλλες χρονιές πήγαμε από τους 370 στους 362 και τώρα στους 330. Το πρόβλημα είναι γνωστό σε όλα τα σχολεία.

Οφείλεται στην επιλογή των Ενιαίων Λυκείων από τους μαθητές. Σύμφωνα με το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων ένας δικός μας μαθητής πρέπει να πιάσει οπωσδήποτε τη βάση. Από το Ενιαίο Λύκειο μπορούν να περάσουν στο πανεπιστήμιο και με βαθμολογία 2,5 και 3,5.

Η διαφορά ανάμεσα στα Ενιαία Λύκεια και τα ΤΕΕ είναι ότι στα μεν πρώτα έδιναν 9 μαθήματα και δίνουν πλέον 6, ενώ στα ΤΕΕ δίνουν 3, Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά και το μάθημα ειδικότητας. Σε ορισμένα ΤΕΙ, όπως είναι της Πληροφορικής, της Φυσιοθεραπείας και των Βρεφονηπιοκόμων οι βάσεις είναι πολύ υψηλές».

Ως προς την ομογένεια του μαθητικού δυναμικού ο κ. Καπαρτής εξηγεί ότι υπάρχουν μαθητές που προέρχονται από τη μειονότητα, από γονείς παλιννοστούντες αλλά και χριστιανοί. Αναζητώντας τους λόγους της μείωσης του δυναμικού μιλάει για τη μη κατοχύρωση των δικαιωμάτων των αποφοίτων μέσα από ένα παράδειγμα. «Έχουμε έναν απόφοιτο της κατεύθυνσης Οικονομία και Διοίκηση ο οποίος επί τρία χρόνια κάνει οικονομικά. Γνωρίζει τι θα πει χρέωση τι θα πει πίστωση, ενώ ένας απόφοιτος Ενιαίου Λυκείου θα πρέπει ν’ αποκτήσει εμπειρία για να τα μάθει. Το πτυχίο του Β΄ Κύκλου ισοδυναμεί με απολυτήριο Λυκείου. Όταν όμως μια τράπεζα κάνει προκήρυξη δεν προτιμά ένα απόφοιτο του ΤΕΕ γιατί δεν έχουν κατοχυρωθεί τα δικαιώματά του.

Η καλή διαφήμιση για μας είναι οι απόφοιτοι που ήδη έχουν τοποθετηθεί σε κάποιες θέσεις και τότε κάποιοι αναρωτιούνται ‘υπήρχαν αυτές οι ειδικότητες και δεν τις ξέραμε’». Το 2ο ΤΕΕ καλύπτει 4 τομείς –ειδικότητες: Τομέας Ηλεκτρονικών, Τομέας Πληροφορικής, Τομέας Οικονομίας Διοίκησης (με δύο ειδικότητες, υπαλλήλων διοίκησης και οικονομικών υπηρεσιών) και Τομέας Υγείας Πρόνοιας (με δύο ειδικότητες, βρεφονηπιοκόμων και ιατρικών εργαστηρίων). Ο κ. Καπαρτής διακρίνει ότι σε κάποιες ειδικότητες έχει γίνει η κατοχύρωση αλλά δεν είναι αναγνωρισμένες κατ’ ουσία στην αγορά.

Γιώργος Γιαντζίδης, διευθυντής του 1ου ΤΕΕ

«Μονόδρομος η τεχνική εκπαίδευση»

Με ικανοποίηση ανακοινώνει την αύξηση του μαθητικού δυναμικού για το 1ο ΤΕΕ Κομοτηνής ο διευθυντής Γιώργος Γιαντζίδης. «Στην Α΄ Τάξη είχαμε μια αύξηση, φτάσαμε στους 130 μαθητές. Η αλήθεια είναι ότι δεν το περιμέναμε, γιατί στην αρχή των εγγραφών διακρίναμε κάποια μείωση. Συνολικά φτάσαμε τους 400 μαθητές και έχουμε περίπου 60 καθηγητές».

Ο κ. Γιαντζίδης είναι πιο αισιόδοξος από τον κ. Καπαρτή για το μέλλον των ΤΕΕ. «Παλαιότερα, αντιμετωπίσαμε τους φίλους μας και αγαπητούς συναδέλφους των Ενιαίων Λυκείων, οι οποίοι έριχναν σπόντες του τύπου ‘τι θα κάνει το παιδί στο Τεχνικό’. Αυτό έχει ξεπεραστεί και βλέπω ότι έρχονται και μαθητές που παλαιότερα δε θα τολμούσε να πιστέψει κάποιος ότι θα ερχόταν στην τεχνική εκπαίδευση».

Ο κ. Γιαντζίδης χαρακτηρίζει μονόδρομο την τεχνική εκπαίδευση με την έννοια ότι ο απόφοιτος λαμβάνει ταυτόχρονα κι ένα πτυχίο. «Ακόμη κι αν δεν καταφέρει να κάνει ανώτερες σπουδές έχει ένα πτυχίο να πολεμήσει τη ζωή κι αυτό είναι πολύ σημαντικό με την κατοχύρωση επαγγέλματος που έχει γίνει.

Για παράδειγμα, αν ένα παιδί τελειώσει το Ενιαίο Λύκειο και δε σπουδάσει είτε γιατί δεν πέτυχε είτε για λόγους οικονομικούς και αποφασίσει να εγγραφεί στο Τεχνικό θα ξεκινήσει από την Α΄ Τάξη, επειδή ξεκινάμε από την Α΄ τα μαθήματα ειδικότητας.

Ένα άτομο που έχει τελειώσει το πανεπιστήμιο αλλά η ειδικότητά του δεν έχει ζήτηση στην αγορά επιλέγει να έρθει στο ΤΕΕ για ν’ αποκτήσει ειδίκευση και να βρει δουλειά».

Οι τομείς- ειδικότητες που θεραπεύονται στο 1ο ΤΕΕ είναι: «Μηχανολόγοι (με τις ειδικότητες μηχανολόγος αυτοκινήτου, ψυκτικών εγκαταστάσεων και θερμο-υδραυλικών), Ηλεκτρολόγοι (με τις ειδικότητες εγκαταστάτες κτιρίων) κι ένα πάρα πολύ ωραίο τομέα, αυτό των Κατασκευών – πιο απλά των βοηθών πολιτικών μηχανικών – με την ειδικότητα των κτιριακών έργων και μια νέα ειδικότητα σχεδίαση έργων με τη βοήθεια υπολογιστών. Και βέβαια είναι η ειδικότητα Κομμωτικής Αισθητικής όπου εκεί έχουμε το πρόβλημα ότι δεν προλαβαίνουν να γραφτούν στην αρχή της χρονιάς.

Παλαιότερα μια κοπέλα πήγαινε στη σχολή του ‘Αμάραντου’ ή στη ‘Χρυσή Χτένα’ και με κάποια ένσημα μπορούσε ν’ ανοίξει μαγαζί. Στις μέρες μας αν δεν έχει πτυχίο ΤΕΕ δε μπορεί ν’ ασκήσει το επάγγελμα της κομμώτριας όπως κάποιος δε μπορεί να γίνει μηχανικός αυτοκινήτων χωρίς πτυχίο ΤΕΕ».

Για ποικίλο μαθητικό δυναμικό και ενωμένο κάνει λόγο και ο κ. Γιαντζίδης, κάνοντας μάλιστα την κατανομή ανά ειδικότητα: «Οι μουσουλμάνοι προτιμούν την ειδικότητα των μηχανικών αυτοκινήτων και ηλεκτρολόγων εγκαταστάσεων κτιρίων. Οι παλιννοστήσασες, όπως και οι μουσουλμάνες επιλέγουν την αισθητική κομμωτική».

Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.