«Διεκδικουμε καλυτερες συνθηκες εργασιας για μια ποιοτικοτερη εκπαιδευση»

Έχει καθιερωθεί εδώ και πολλά χρόνια να γιορτάζεται σε παγκόσμιο επίπεδο η 5η Οκτωβρίου κάθε χρόνο ως Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών. Με αφορμή τον σημερινό εορτασμό ο κ. Γεώργιος Γούλας, δάσκαλος του 3ου Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής και πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Ροδόπης τονίζει την μεγάλη σημασία του ρόλου του εκπαιδευτικού, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδός τους, τις διεκδικήσεις τους και την ανάγκη διασφάλισης της παιδαγωγικής ελευθερίας.

«Σε επίπεδο αριθμού μαθητών, χώρων και μέσων διδασκαλίας δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι από την κατάσταση που επικρατεί», δηλώνει ο κ. Γούλας και επισημαίνει: «Ποιοτική είναι η εκπαίδευση που δεν υποτάσσεται σε σκοπιμότητες ή στις εφήμερες ανάγκες της αγοράς, αλλά στοχεύει στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, ενός ενεργού και δημοκρατικά σκεπτόμενου πολίτη».

Ποιος ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην καλυτέρευση της παρεχόμενης εκπαίδευσης;

Σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο εκπαιδευτικό περιβάλλον, στο οποίο ένα νέο σχολείο πρέπει να θέτει ευρύτερους στόχους, να αποκτήσει διαφορετική δομή, να συμπεριλάβει ένα ευρύτερο μαθητικό πεδίο και να χρησιμοποιήσει σύγχρονα μέσα, νέες μεθοδολογίες και περιεχόμενο σπουδών, ο εκπαιδευτικός εκ της θέσης του επωμίζεται το διπλό καθήκον αφενός να συμβάλλει στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης εφαρμόζοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, υπό τις εκάστοτε συνθήκες εργασίας, την ακολουθούμενη εκπαιδευτική πολιτική, και αφετέρου να αναδεικνύει όλα εκείνα τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης σε διδακτικό, αλλά και υπηρεσιακό και συνδικαλιστικό επίπεδο.

… και στην διαμόρφωση της προσωπικότητάς του ατόμου;

Ο εκπαιδευτικός συστηματοποιεί, εμβαθύνει, διορθώνει και συμπληρώνει όλες τις αρχές που πήρε το παιδί από την οικογένεια, δίνει τις απαραίτητες γνώσεις που χρειάζεται το παιδί και δεν μπορούν να του προσφέρουν οι μεγάλοι, καλλιεργεί και αναπτύσσει τις ψυχικές, σωματικές και πνευματικές δυνάμεις του παιδιού, το εισάγει σε μια μεγαλύτερη κοινωνία αυτή των συμμαθητών, βοηθώντας το να συνηθίζει στη συμβίωση και να προσαρμόζεται σε μια νέα ζωή με ξένα άτομα, ωθώντας το να συνεργαστεί, να αναπτύξει φιλικές σχέσεις, να κατανοήσει την αξία της αλληλοβοήθειας και της αλληλεγγύης. Ο Nohl χαρακτηριστικά αναφέρει: «Καθήκον λοιπόν του σωστού παιδαγωγού είναι να αγωνιστεί για την ορθή διάπλαση του χαρακτήρα του παιδιού και να του μεταδώσει όλες εκείνες τις ιδέες που στο σύνολό τους θα συνθέσουν την προσωπικότητα ενός αυριανού μέλους της κοινωνίας».

Οι εκπαιδευτικοί με ποιότητα, για ποιοτική εκπαίδευση είναι ζητούμενο στο ελληνικό σχολείο;

Η ποιότητα της εκπαίδευσης χαρακτηρίζεται και προσδιορίζεται από τη μορφή των μέσων που μας παρέχει η πολιτεία (όπως υλικοτεχνικές υποδομές, εποπτικά μέσα διδασκαλίας, εργαστήρια νέων τεχνολογιών). Παρόλο που έχουμε αρκετές και διαπιστωμένες ελλείψεις, οι εκπαιδευτικοί χρόνια τώρα έχουμε μάθει να προσπερνάμε τις δυσκολίες και τις ελλείψεις αυτενεργώντας και αποδεικνύοντας έτσι την ποιότητα που χαρακτηρίζει τον Κλάδο μας στο σύνολό του. Η ποιοτική εκπαίδευση είναι το μόνο μέσο αντίστασης στη βία και τη μισαλλοδοξία, στην ημιμάθεια και το φανατισμό. Ποιοτική είναι η εκπαίδευση που δεν υποτάσσεται σε σκοπιμότητες ή στις εφήμερες ανάγκες της αγοράς, αλλά στοχεύει στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, ενός ενεργού και δημοκρατικά σκεπτόμενου πολίτη.

Τι βαθμό θα βάζατε στις συνθήκες εργασίας που καλείστε να εργαστείτε;

Σε επίπεδο αριθμού μαθητών, χώρων και μέσων διδασκαλίας δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι από την κατάσταση που επικρατεί. Διεκδικούμε καλύτερες συνθήκες εργασίας για μια ποιοτικότερη εκπαίδευση.

Ζητούμενο το θέμα της επιμόρφωσης. Πώς ακριβώς έχει η εικόνα, ποιες είναι οι συνέπειες;

Προϋπόθεση για την επίτευξη πραγματικά ποιοτικής εκπαίδευσης είναι ο πολύμορφα επιμορφωμένος και καταρτισμένος εκπαιδευτικός. Οι εκπαιδευτικοί ζώντας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει σύνθετες προκλήσεις όσο ποτέ άλλοτε, πρέπει να έχουν την ευκαιρία για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη. Οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών αγωνίζονται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στρατηγικής για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη προγραμμάτων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Δυστυχώς τα προγράμματα εξομοίωσης, επιμόρφωσης, μετεκπαίδευσης και όλα όσα βοηθούν έναν εκπαιδευτικό να αποκτήσει ποιότητα στο έργο του βελτιώνοντας την παιδαγωγική του κατάρτιση και την διδακτική του εμπειρία, εξακολουθούν να γίνονται αποσπασματικά, να μην είναι σωστά οργανωμένα και περισσότερο να ταλαιπωρούν, παρά να συμβάλουν στην αναβάθμιση των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών. Ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, που ξεκίνησε με όνειρα και φιλοδοξίες, εξακολουθεί να παραμένει χωρίς αντικείμενο εργασίας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το πιο κοντινό Διδασκαλείο για να μετεκπαιδευτούν οι δάσκαλοι της Θράκης, βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη.

Πώς μεταφράζεται η στήριξη που ζητάτε από την εκπαίδευση;

Οι διεκδικήσεις του κλάδου μας στοχεύουν στην άνοδο των ποιοτικών δεικτών της παρεχόμενης εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με την αύξηση των δαπανών και την ορθολογική κατανομή των κεφαλαίων που διατίθενται για την παιδεία. Βασικοί άξονες των αιτημάτων μας, που γίνονται ακόμη πιο επίκαιρα σήμερα που γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών, παραμένουν η υπεράσπιση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, η διασφάλιση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, η διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων, που δοκιμάζονται με τη γενίκευση του θεσμού των ωρομισθίων και την εφαρμογή της διάταξης για ίδρυση τμημάτων νηπιαγωγείων από τους Δήμους και τους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, η παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο, που ενισχύει το ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων, η επιμόρφωση με απαλλαγή από τα εκπαιδευτικά καθήκοντα και οι αυξήσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών, για να ζούμε με αξιοπρέπεια και να ενισχύουμε τα ποιοτικά μας χαρακτηριστικά.

Σε σχέση με άλλους ευρωπαίους εκπαιδευτικούς, πού κυμαίνεται ο μισθός σας;

Το αίτημα για 5% παραμένει πάντα και επικαιροποιείται δυστυχώς κάθε φορά που έχουμε αλλαγές ηγεσίας. Η τελευταία θέση στην Ε.Ε. και στον Ο.Ο.Σ.Α. σε συνδυασμό με τις χαμηλές αποδοχές των εκπαιδευτικών στη χώρα μας σε σχέση με τους άλλους ευρωπαίους και την ασύμφορη για μας σύγκριση ανάμεσα σε εισαγωγικό και καταληκτικό μισθό, είναι το αποτέλεσμα της ακολουθούμενης εδώ και πολλά χρόνια πολιτικής στο χώρο της παιδείας.

Τι… «σκονάκι» θα στέλνατε στον Θρακιώτη υπουργό Παιδείας;

Στον Θρακιώτη υπουργό Παιδείας κ. Στυλιανίδη ευχόμαστε καλή επιτυχία στο έργο που πρόσφατα ανέλαβε και του ζητάμε, αφού ενημερωθεί πλήρως και σωστά για την κατάσταση που παρέλαβε, να προχωρήσει, όπως και ο ίδιος τόνισε, με τόλμη και αποφασιστικότητα στην επίλυση των άμεσων, αλλά και των μακροχρόνιων διαπιστωμένων προβλημάτων της εκπαίδευσης.

Μαρία Νικολάου

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.