Δεν υπηρχε λογος ληξης της βουλευτικης συνοδου

Με μία αιφνιδιαστική απόφαση, η κυβέρνηση κήρυξε τη λήξη των εργασιών της Βουλής των Ελλήνων, με την αφορμή της διεξαγωγής των ευρωεκλογών στις 7 Ιουνίου. Από την πλευρά της η αντιπολίτευση κάνει λόγο για «Πραξικοπηματική κίνηση», και «πολιτική εκτροπή», υποστηρίζοντας ότι η κίνηση αυτή οδηγεί αυτομάτως στην παραγραφή των σκανδάλων για τα πολιτικά πρόσωπα.

Την άποψη ότι δεν υπήρχε λόγος λήξης της βουλευτικής συνόδου εκφράζει στον ΠτΘ η λέκτορας Συνταγματικού Δικαίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Ιφιγένεια Καμτσίδου. Εν αντιθέσει μάλιστα, όπως τονίζει «λόγω του ηρτημένου νομοθετικού έργου, αλλά κυρίως του κοινοβουλευτικού ελέγχου η σύνοδος της βουλής κατά τη γνώμη μου όφειλε να παραταθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο προκειμένου να μπορέσει με ένα διαφανή τρόπο να γίνει γνωστό στον ελληνικό λαό τι ακριβώς έχει συμβεί σε αυτές τις υποθέσεις που τον απασχολούν», ενώ επισημαίνει ότι «η απόφαση παραγνωρίζει θεμελιώδεις αρχές του κοινοβουλευτικού μας συστήματος, και αναδεικνύει τον πρωθυπουργό όχι έναν ηγέτη σε δημοκρατική κοινωνία αλλά κάποιον ο οποίος λειτουργεί με όρους μοναρχικού συστήματος».

ΠτΘ: Σε αιφνιδιαστική διακοπή των εργασιών της Βουλής προχώρησε η κυβέρνηση, με επίσημη δικαιολογία τις ευρωεκλογές. Το Σύνταγμα τι ακριβώς προβλέπει;

Ι.Κ.:
Το Σύνταγμα περιλαμβάνει μια πληθώρα ρυθμίσεων που προσπαθούν να διασφαλίσουν την αυτονομία της βουλής, δηλαδή τη δυνατότητά της να διεξάγει το νομοθετικό αλλά και το ελεγκτικό της έργο χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις. Βέβαια ο πρόεδρος της δημοκρατίας έχει τη δυνατότητα να κηρύξει τη λήξη των εργασιών της Βουλής, τούτο όμως οφείλει να το πράττει πάντοτε σε συνεννόηση με τον Πρόεδρο της Βουλής ο οποίος μετά και από διαβούλευση με τις πολιτικές δυνάμεις και εν όψει των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν οφείλει να δώσει τη γνώμη του για το πότε θα λήξει η βουλευτική σύνοδος.

ΠτΘ: Εν όψει των Ευρωεκλογών θα έπρεπε η βουλή να σταματήσει τη λειτουργία της;

Ι.Κ.:
Δεν διαπιστώνω κάποιον ιδιαίτερο λόγο για τον οποίο θα έπρεπε να σταματήσουν οι εργασίες του εθνικού κοινοβουλίου ώστε να γίνει η προεκλογική εκστρατεία για την ανάδειξη εκπροσώπων στο Ευρωκοινοβούλιο. Εξάλλου, υπάρχει ασυμβίβαστο της ιδιότητας του εθνικού βουλευτή και του υποψηφίου ευρωβουλευτή, επομένως, οι εθνικοί βουλευτές δεν πρόκειται να λάβουν μέρος στην προεκλογική εκστρατεία. Ακόμη όμως κι αν θεωρηθεί ότι τα πολιτικά κόμματα πρέπει να διαθέσουν τις δυνάμεις τους στον προεκλογικό αγώνα για την ανάδειξη των ευρωβουλευτών και πάλι όμως μια σύντομη αναστολή των εργασιών της βουλής ενόψει των ευρωεκλογών ήταν αρκετή θεσμικά και πολιτικά.

ΠτΘ: Κατά την άποψή σας δηλαδή δεν υπήρξε λόγος για λήξη της βουλευτικής συνόδου;

Ι.Κ.: Βεβαίως δεν υπήρχε κανένας λόγος να λήξει η βουλευτική σύνοδος. Εν αντιθέσει, το γεγονός ότι υπήρχε ηρτημένο νομοθετικό έργο, ακόμη στο site της βουλής βλέπουμε τις νομοθετικές εργασίες που είχαν προβλεφθεί για την εβδομάδα που διανύουμε, και κυρίως όφειλε να ασκήσει το κοινοβουλευτικό της έργο να κάνει κοινοβουλευτικό έλεγχο στα μέλη της κυβέρνησης αλλά και σε πρόσωπα που είχαν χρηματίσει υπουργοί για τους οποίους υπάρχουν εκκρεμείς υποθέσεις στη δικαιοσύνη, ενώπιον λοιπόν των δύο αυτών γεγονότων, η σύνοδος της βουλής κατά τη γνώμη μου όφειλε να παραταθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο προκειμένου να μπορέσει με ένα διαφανή τρόπο να γίνει γνωστό στον ελληνικό λαό τι ακριβώς έχει συμβεί σε αυτές τις υποθέσεις που τον απασχολούν.

ΠτΘ: Ουσιαστικά δηλαδή το κλείσιμο έχει ως στόχο την παραγραφή τυχόν ευθύνης βουλευτών;

Ι.Κ.:
Φαίνεται να στοχεύει σε αυτό, έγινε δε με ένα τρόπο που παραγνωρίζει θεμελιώδεις αρχές του κοινοβουλευτικού μας συστήματος, και αναδεικνύει τον πρωθυπουργό όχι σε έναν ηγέτη σε δημοκρατική κοινωνία αλλά σε κάποιον ο οποίος λειτουργεί με όρους μοναρχικού συστήματος.

ΠτΘ: Πόσο κινδυνεύει η δημοκρατία μας από τέτοιου είδους κινήσεις;

Ι.Κ.: Κάθε παραμέληση αρχών που στοχεύουν στο να διαφυλάξουν την ελεύθερη λειτουργία των θεσμών αλλά και την ομαλή ανάπτυξη των πολιτικών δυνάμεων, τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος δημιουργεί εντάσεις σε ό,τι αφορά το δημοκρατικό χαρακτήρα του πολιτεύματος και τον υπονομεύει.


Για να μπορεί η βουλή να πραγματοποιεί το έργο της όπως το απαιτεί το Σύνταγμα και ο κανονισμός της για να το ολοκληρώνει ουσιαστικά θα πρέπει να υπάρχει μια άτυπη συνεννόηση μεταξύ των οργάνων του Κράτους δηλαδή μεταξύ του προέδρου της Δημοκρατίας με τον πρόεδρο της Βουλής έστω και δια του πρωθυπουργού. Εν πάση περιπτώσει όμως αυτό το οποίο απαιτείται είναι η ελεύθερη λειτουργία της Βουλής. Όταν το έργο της διακόπτεται στη μέση χωρίς να συντρέχει κάποιος λόγος και χωρίς να προσφεύγουμε στη λαϊκή ετυμηγορία αυτό αντιβαίνει σε θεμελιώδη προτάγματα του κοινοβουλευτισμού μας.

ΠτΘ: Δικαίως η αντιπολίτευση μιλά για εκτροπή και πραξικόπημα;

Ι.Κ.:
Αναμφισβήτητα είναι κάτι που δεν συνάδει με την ομαλή λειτουργία του πολιτεύματος. Είναι κάτι το οποίο αποκλίνει ,παρεκτρέπεται από τη λειτουργία ενός κοινοβουλευτικού συστήματος όπως το προβλέπει το σύνταγμά μας.

ΠτΘ: κ. Καμτσίδου σας ευχαριστούμε πολύ.

Ι.Κ.:
Κι εγώ σας ευχαριστώ.

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.