Αναπτυξιακο «με αποψη» ζητα το Εργατικο Κεντρο Ξανθης

Εν αναμονή της κατάθεσης από τον ΥΠΕΘΟ στη Βουλή, του «πακέτου» των τροπολογιών με τις οποίες θα επιχειρηθεί τροποποίηση του ισχύοντος Αναπτυξιακού Νόμου (2601/98), οι τοπικοί κοινωνικοί φορείς, ολοκληρώνουν ο ένας μετά τον άλλο τα υπομνήματα με τις θέσεις και προτάσεις τους για το κυοφορούμενο νομοθετικό πλαίσιο και τα κίνητρα Θράκης. Έτσι, μετά από την κοινή συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου με τους εκπροσώπους του ΕΒΕ και του Συνδέσμου Βιομηχάνων στις 29 Μαΐου – όπου «κατοχυρώθηκε» ως το ελάχιστο δυνατό γενέσθαι εις βάρος της τοπικής κοινωνικής συνοχής, η, συνοδευομένη εκατέρωθεν καταγγελιών, ρήξη στις σχέσεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και του Εργατικού Κέντρου – και ενώ το Υπόμνημα «των Τριών» (Νομαρχία, ΕΒΕ, Βιομήχανοι) τελεί υπό διαμόρφωση, το Εργατικό Κέντρο επεξεργάστηκε και απέστειλε – δια του Βουλευτή Ξάνθης και Αντιπροέδρου της Βουλής Παναγιώτη Σγουρίδη, όπως δηλώνει ο Πρόεδρός του Ανέστης Καλλιγάς – τις δικές του προτάσεις στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας, με την προσδοκία να δει κάποιες από αυτές να αποκτούν την ισχύ νομικών διατάξεων. Να σημειώσουμε ότι, από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Ξάνθης έχει ήδη συζητήσει δια ζώσης με τον κ. Χριστοδουλάκη για τις επίμαχες αλλαγές και έχει καταθέσει γραπτώς τις απόψεις του, καθώς επίσης ότι ο Υπουργός αναμένεται να λάβει και το υπόμνημα των Τριών το οποίο συνυπογράφουν, αν και διαφοροποιούμενοι ως προς το περιεχόμενο της «ανταγωνιστικότητας» των επιχειρήσεων, οι Βιομήχανοι…

Με το «τοπικό μέτωπο» διασπασμένο σε «μεν» και σε «δε», με τους Βιομηχάνους να επιδιώκουν εξίσου, αφενός τη διαμόρφωση μιας ευρύτερης συμμαχίας στο πλευρό τους για τη διεκδίκηση βελτιωμένων κινήτρων Θράκης και αφετέρου την οδυνηρή για την κοινωνική συνοχή προώθηση μέτρων «αντεργατικής πολιτικής» στο βωμό μιας ανταγωνιστικότητας που αλληθωρίζει στα φθηνά χωράφια της «παγκοσμιοποιημένης» οικονομίας, με τον Παναγιώτη Σγουρίδη να έχει αναχθεί σε ρόλο «διαμεσολαβητή» για την προώθηση των προτάσεων των φορέων της Ξάνθης – και ίσως όχι μόνο, και κυρίως, με την προεκλογική περίοδο να συνιστά – κατά την εκτίμηση των περισσοτέρων εκ των ενδιαφερομένων – ισχυρό κριτήριο στη λήψη οποιασδήποτε κυβερνητικής απόφασης, η πρόβλεψη πως οι όποιες αλλαγές προκύψουν από το Σεπτέμβριο θα είναι μακράν των στόχων και των προσδοκιών που έχουν οι φορείς της Ξάνθης, φαντάζει λιγότερο απαισιόδοξη και περισσότερο ρεαλιστική. Όταν μάλιστα συγκρίνει κανείς τις σημερινές συνθήκες και δεδομένα στην προεργασία και διεκδίκηση βελτιωτικών ρυθμίσεων στον Αναπτυξιακό με αυτά της αντίστοιχης περιόδου ’97-’98 (κατά την οποία αν μη τι άλλο καταγραφόταν μαζικότερα τα αιτήματα της περιοχής μέσα από κοινό προβληματισμό, στάση και έκφραση όλων των τοπικών φορέων), και λαμβανομένου υπόψιν του «επιτεύγματος» της εποχής, ονόματι Ν.2601 που πριν ακόμη παρέλθει η τετραετία ουδείς είχε ενδοιασμό να το χαρακτηρίσει «αποτυχημένο», μπορεί πολύ εύκολα να συμμεριστεί τις ανησυχίες που εκφράζονται από τα χείλη εκπροσώπων των τοπικών φορέων για μια «αναμόρφωση» που δεν θα καταφέρει τελικά να ισορροπήσει τη ζυγαριά με τα προβλήματα των προηγούμενων Νόμων και τα αναπτυξιακά ελλείμματα της περιοχής…

Όπως σχολίασε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος του ΕΒΕ Ξάνθης Παναγιώτης Ανδρικόπουλος, μιλώντας στον ΠτΘ, «οι θέσεις μας και οι προτάσεις μας είναι γνωστές στον ΥΠΕΘΟ εδώ και ένα χρόνο. Προσπαθούμε να συστρατεύσουμε μαζί μας και άλλους τοπικούς φορείς για να υπάρξει ευρεία πίεση. Αλλά, προσωπικά δεν πιστεύω πως κανένας Υπουργός θα λάβει μέτρα τέτοια που μπορεί να προκαλέσουν τη δυσμένεια άλλων περιοχών της χώρας…»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πρόεδρος των Βιομηχάνων Βασίλη Σκαρλάτος, ο οποίος εκτιμά ότι στις προθέσεις του ΥΠΕΘΟ «δεν φαίνεται πως αναγνωρίζεται η ιδιαιτερότητα της Θράκης για αύξηση της διαφοράς της ενίσχυσής της έναντι άλλων περιοχών. Αν δεν μειωθούν τα πρόσθετα κίνητρα», πιθανολογεί «θα διαχυθούν σ’ ολόκληρη την Περιφέρεια της ΑΜΘ η οποία θα ενταχθεί – αντισταθμιστικά – στις φθίνουσες περιοχές». Επιπλέον, διαβλέπει πως δεν θα αναγνωριστεί από το ΥΠΕΘΟ η ανάγκη ενίσχυσης και των παλαιών επιχειρήσεων με την ομάδα κινήτρων που αυτές επιθυμούν ενώ θα διατηρηθεί η συσχέτιση των θέσεων εργασίας με το ύψος της ενίσχυσης και θα υποβοηθηθούν οι μεγάλες και άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας.

ΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Έναν Νόμο «με άποψη» για την οικονομική ανάπτυξη που θα συμβάλει στη διαμόρφωση του σύγχρονου χαρακτήρα της για την περιοχή της Θράκης, ζητά ούτε λίγο ούτε πολύ το Εργατικό Κέντρο της Ξάνθης, στο υπόμνημά του προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκη. Το κείμενο θέσεων για τον Αναπτυξιακό Νόμο επεξεργάστηκε το ΕΚΞ σε συνεργασία με το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ όπως είπε στον ΠτΘ ο Πρόεδρος Ανέστης Καλλιγάς, και εν συνεχεία προώθησε στο ΥΠΕΘΟ με τη συνδρομή του κ. Σγουρίδη. Το Εργατικό Κέντρο, θέτει μια σειρά ζητημάτων μ’ αφορμή τη συζήτηση για τον Αναπτυξιακό Νόμο, που έχουν να κάνουν περισσότερο με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Περιφέρειας, και επικεντρώνεται με έμφαση στην αναγκαιότητα να δοθούν μέσω των κινήτρων, οι κατευθύνσεις για ανάπτυξη μιας περιφερειακής οικονομίας αυτοδύναμης, με έναν δευτερογενή τομέα που θα ενισχύει αλλά και θα ενισχύεται από τον πρωτογενή, που θα έχει εξαγωγικό χαρακτήρα και διαρκώς επικαιροποιημένη σχέση με τη σύγχρονη τεχνολογία για την εξυπηρέτηση της ανταγωνιστικότητάς της. Τέλος, θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ την διατήρηση των «ειδικών κινήτρων» για τη Θράκη. Όπως προλογίζει τον «16λογο» των αιτημάτων προς τον ΥΠΕΘΟ: «προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που παρουσιάζονται με το νέο διαμορφωθέν οικονομικό περιβάλλον, απαιτείται η τροποποίηση – αλλαγή του υφιστάμενου νομικού καθεστώτος αναπτυξιακών κινήτρων. Βασική μας διαπίστωση είναι ότι τα αυξημένα, σε σχέση με άλλες περιοχές, κίνητρα πρέπει να διατηρηθούν και να αυξηθούν, αφού δεν εξέλιπαν οι λόγοι για τους οποίους θεσπίστηκαν».

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΞ

Οι προτάσεις του Εργατικού Κέντρου Ξάνθης για την αναμόρφωση του Αναπτυξιακού Νόμου, έχουν ως εξής:

1. Θα πρέπει να εξαλειφθεί ο διαχωρισμός των επιχειρήσεων σε παλαιές και νέες και εφόσον αποδειχθεί η γήρανση και η απαξίωση ορισμένων επιχειρήσεων και κλάδων, αυτές να μην επιδοτούνται πλέον.

2. Θα πρέπει να επιβραβεύεται και να επιδοτείται με αυξημένα ποσοστά επιχορήγησης η παραγωγική διαδικασία και η γένεση νέων προϊόντων.

3. Θα πρέπει να συνδέεται η επιχορήγηση με τις δημιουργούμενες νέες θέσεις εργασίας. Το πρόβλημα της δημιουργίας των θέσεων εργασίας πρέπει να αντιμετωπιστεί με βάση το διαχωρισμό των επιχειρήσεων σε α) επιχειρήσεις εντάσεως κεφαλαίου και β) σε επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας. Το αποτέλεσμα θα είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που θα διατηρούνται μακροπρόθεσμα. Επίσης να παρέχεται επιπλέον επιδότηση σε όσες μονάδες απασχολούν υψηλό αριθμό εργαζομένων

4. Επιδότηση των μονάδων που υλοποιούν επενδύσεις ύστερα από κλαδικές έρευνες ή μονάδων που δραστηριοποιούνται σε νέους μη κορεσμένους κλάδους

5. Επιδότηση των δαπανών όπως π. χ. για μεταφορικά μέσα πράγμα που θα δώσει ευελιξία στις μονάδες όσον αφορά την προώθηση και τη διακίνηση των προϊόντων τους, λειτουργώντας εξισορροπιστικά στο πρόβλημα της απόστασης από τα κέντρα κατανάλωσης. Επίσης προώθηση δαπανών για την απόκτηση πιστοποιητικών επιχειρηματικότητας ή άλλες οργανωτικές δαπάνες για τον προσανατολισμό των μονάδων στο μάρκετινγκ

6. Ενίσχυση των μονάδων που αξιοποιούν την τοπική παραγωγή και επεξεργάζονται προϊόντα που παράγονται στην ευρύτερη περιοχή, με αποτέλεσμα να υπάρξει απορρόφηση των παραγόμενων προϊόντων στον πρωτογενή τομέα

7. Ιδιαίτερη μεταχείριση των επενδύσεων εκείνων που αξιοποιούν και χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες ή των μονάδων που παράγουν καινοτομικά προϊόντα

8. Να αυξηθεί το ποσοστό επιχορήγησης των μονάδων παροχής υπηρεσιών, οι οποίες θα αποτελέσουν κινητήριο μοχλό της ανάπτυξης στο μέλλον

9. Ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού, κυρίως υπό την αιγίδα μεγάλων τουριστικών μονάδων, έτσι ώστε να υπάρξει οργανωμένη απάντηση των αυξημένων αναγκών αναψυχής, χωρίς βέβαια να αποκλείονται άλλες.

10. Αυξημένη επιχορήγηση σε όσες επιχειρήσεις στηρίζουν μεγάλο μέρος των εσόδων τους σε εξαγωγές ή προβαίνουν σε συγχωνεύσεις, ακολουθώντας τις τρέχουσες επιταγές για τη δημιουργία ισχυρών επιχειρήσεων και οικονομικών κλίματος.

11. Καλύτερη κρατική οργάνωση, ώστε να μην παρατηρούνται καθυστερήσεις στη καταβολή των δόσεων της επιχορήγησης πράγμα που δημιουργεί οικονομικά προβλήματα στην έγκαιρη υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων

12. Αυστηρότητα στον έλεγχο των ενεργειών, που συντελούν στην υλοποίηση ενός επενδυτικού πλάνου, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα υπερτιμολόγησης. Επίσης συνεχής και αυστηρός έλεγχος, μετά την ολοκλήρωση και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της μονάδας, έτσι ώστε να δύναται να φέρει και τη μορφή της σύμβασης ανάμεσα στην αρμόδια Υπηρεσία και τον φορέα υλοποίησης κυρίως σε ό,τι αφορά σε θέσεις εργασίας

13. Η χρονική υποχρέωση του φορέα για τήρηση των όρων της απόφασης με την οποία εγκρίθηκε η επιχορήγηση, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί κάτω από το πρίσμα της κοινωνικής ευθύνης των επιχειρηματιών

14. Πιθανή αλλαγή των άμεσων επενδυτικών κινήτρων, που συνίσταται στην άμεση χρηματοδότηση, με νέα που θα έχουν επίσης ελκυστική μορφή και μακροπρόθεσμη πνοή, προκειμένου να υπάρχει επενδυτική συνέχεια και να μην εμφανίζονται φαινόμενα δημιουργίας μονάδων με απώτερο σκοπό την εκταμίευση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και όχι την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας π.χ λειτουργικά ή εξαγωγικά κίνητρα

15. Συμμετοχή των εργαζόμενων σε όργανα αποφάσεων π.χ γνωμοδοτική επιτροπή, ή όργανα ελέγχου, ώστε να επιτυγχάνεται ο κοινωνικός έλεγχος

16. Διασπορά των μη οχλουσών και ρυπογόνων επενδύσεων στις αγροτικές περιοχές με στόχο τη συγκράτηση του πληθυσμού».

Μαρία Β. Μπόντη

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.