«Η επομενη γενια κινηματογραφιστων ερχεται με ενθουσιασμο»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας μιλά για τη νέα γενιά δημιουργών, το μέλλον της ταινίας μικρού μήκους, αλλά και για το ελληνικό σινεμά γενικώς που «διανύει περίοδο εξωστρέφειας από την εποχή του Λάνθιμου και μετά».

Mε 7 διαγωνιστικά τμήματα και με 182 ταινίες από 41 χώρες (64 από την Ελλάδα), το 46ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF) που εξασφάλισε, από εδώ και μπρος, τις οσκαρικές υποψηφιότητες στις δύο μικρού μήκους ταινίες που θα διακρίνονται στο Εθνικό και στο Διεθνές Διαγωνιστικό, θα διεξαχθεί από τις 4 έως τις 10 Σεπτεμβρίου.

Με σπουδαστικές ταινίες, Cinematherapy, short film hub, networking, workshops, green films, ταινίες για παιδιά και από παιδιά στο ολοκαίνουργιο διαγωνιστικό Κiddo αλλά και τη λειτουργία, εδώ και μερικούς μήνες, της πολυαναμενόμενης Κινηματογραφικής Σχολής από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο με εξ αποστάσεως μαθήματα και διά ζώσης εργαστήρια στη Δράμα, το φεστιβάλ εξελίσσεται, πρωτοπορεί, μεγαλώνει. Ευχόμαστε άμεσα και γρήγορα να προχωρήσει και το σχέδιο της μόνιμης στέγης του στο πρώην στρατόπεδο Ανδρικάκη, που πρόκειται να μεταμορφωθεί σε υπερσύγχρονο κέντρο για τις οπτικοακουστικές τέχνες, ώστε να εορταστούν εκεί πανηγυρικά τα 50χρονα της διοργάνωσης.

Με καλλιτεχνικό διευθυντή τον σκηνοθέτη Γιάννη Σακαρίδη για τέταρτη χρονιά, το 46ο DISFF είναι «το φεστιβάλ που θέλουμε να κάνουμε», όπως λέει στις «Νησίδες», καθώς πλέον υπήρξε ο απαραίτητος χρόνος για να στηθεί η διοργάνωση με τον τρόπο που οραματίστηκε μαζί με τη δημιουργική ομάδα που τον πλαισιώνει. Οπως φαίνεται και από το επετειακό τρέιλερ «Εσωτερικό – Στοχασμός», στην ουσία μια πεντάλεπτη μικρού μήκους-φόρος τιμής στα 46 χρόνια του Εθνικού Διαγωνιστικού, το φεστιβάλ, αναγνωρισμένο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, βαδίζει στο μέλλον με αλλαγές που θα ανανεώσουν το κινηματογραφικό τοπίο της μικρού μήκους ταινίας, αλλά δεν ξεχνά το παρελθόν και τους σκηνοθέτες του. Το τρέιλερ παρουσιάζει 62 επιλεγμένες ταινίες οι οποίες διαγωνίστηκαν από το 1ο φεστιβάλ έως το περσινό, μαζί με τις 35 του φετινού Εθνικού Διαγωνιστικού. Η σκηνοθεσία και το μοντάζ είναι του Γιάννη Σακαρίδη, το σενάριο του Βασίλη Τερζόπουλου και ακούγονται οι φωνές των: Φοίβου Δεληβοριά, Αρη Δημοκίδη, Νάντιας Κοντογεώργη και Ντενίς Νικολάκου (μπορείτε να το παρακολουθήσετε στον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=gP8irfoJegI&feature=youtu.be).

«Το 46ο σίγουρα, και λόγω τέλους του Covid αλλά και λόγω του ότι φτάνει σε μια καμπή, μπορούμε να πούμε ότι είναι ένα πλήρες φεστιβάλ με ενωτικό χαρακτήρα και θα δώσει, ελπίζουμε, ανύψωση στο κινηματογραφικό τοπίο. Αυτό εκφράζεται και με το τρέιλερ που ουσιαστικά αφιερώνεται σε όλους τους Ελληνες σκηνοθέτες οι οποίοι πέρασαν από το Διαγωνιστικό μας, καθώς και στη νέα γενιά. Εχουμε πετύχει διάφορους στόχους όπως είναι το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και η Κινηματογραφική Σχολή, η ολοκλήρωση της ομάδας μας και των προγραμμάτων, το καινούργιο Κiddo, η δεύτερη χρονιά του Σπουδαστικού Τμήματος. Εχουμε δουλέψει πολύ όλη τη χρονιά και το αποτέλεσμα που θα παρουσιάσουμε είναι το φεστιβάλ που θέλουμε να κάνουμε» εξηγεί στις «Νησίδες» ο κ. Σακαρίδης.

Πώς θα χαρακτηρίζατε το επίπεδο των εθνικών ταινιών μας;

Θεωρώ ότι κάθε χρόνο και καλύτερα όσον αφορά την ποιότητα και την ποσότητα των ταινιών. Πάλι σπάσαμε ρεκόρ στο Εθνικό και στο Σπουδαστικό Διαγωνιστικό με περισσότερες από 500 ταινίες που κατατέθηκαν. Η μικρού μήκους ταινία έχει αμεσότητα και στον χρόνο που γίνεται και στις τάσεις που υπάρχουν. Ουσιαστικά βλέπω κάτι καινούργιο να έρχεται από την επόμενη γενιά. Εχουμε σκηνοθέτες, σαν τον Μαυρή, που έχουν ξεκινήσει εδώ και 5-6 χρόνια και έχουν πάει και ξαναπάει στις Κάνες, έχουν σημειώσει μεγάλες επιτυχίες στο εξωτερικό. Αρχίζει να φαίνεται η επόμενη γενιά και αυτό έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Έρχεται με μεγάλο ενθουσιασμό έχοντας πλέον εμπειρία από μεγάλα φεστιβάλ και οι σκηνοθέτες και οι παραγωγοί. Εχουμε ταινίες διαφορετικού ύφους που καταπιάνονται με κοινωνικά θέματα, όπως η διαφορετικότητα, η γυναικεία κακοποίηση, η τοξική αρρενωπότητα, η μοναχικότητα, και βλέπουμε τη σύζευξη του καινούργιου και του προηγούμενου και στη φόρμα και στη θεματολογία. Είναι ωραία η μίξη της προηγούμενης γενιάς, που ήταν λίγο πιο εικαστική, με το καινούργιο ύφος. Και η Καλογεροπούλου και ο Μαυρής και η Κοτζαμάνη και ο Ζώης και άλλοι σκηνοθέτες μας δείχνουν ότι μπαίνουμε σε κάτι καινούργιο.

Οι μικρού μήκους ταινίες που θα αποσπούν τις κορυφαίες διακρίσεις στο Εθνικό και το Διεθνές Διαγωνιστικό, θα εξασφαλίζουν το «διαβατήριο» για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία των Οσκαρ. Υπήρξε προσωπική σας επιδίωξη και πώς τα καταφέρατε;

Επειδή έχω περάσει τη διαδικασία με την τελευταία ταινία μου, που ήταν η επίσημη εκπροσώπηση της Ελλάδας για το Οσκαρ Ξενόγλωσσης (εννοεί την «Πλατεία Αμερικής», υποψήφια το 2018), γνωρίζω πόσο σημαντικό είναι για τους δημιουργούς το εξωτερικό. Ηταν επιδίωξη από την πρώτη στιγμή. Το φεστιβάλ μας είχε ήδη την Ευρωπαϊκή Ακαδημία, που τα μέλη ψηφίζουν μια ταινία για τα Ευρωπαϊκά Βραβεία, οπότε θέλαμε να εξασφαλίσει και την οσκαρική συμμετοχή. Ψάχνοντας συνειδητοποιήσαμε ότι θα ήταν σημαντικό να εξασφαλίσουμε και το Εθνικό Διαγωνιστικό, όχι μόνο το Διεθνές.

Και εκεί ήταν η μεγάλη επιδίωξη, από την πρώτη-δεύτερη χρονιά μας, καθώς αντιληφθήκαμε ότι κάτι τέτοιο ήταν πολύ σημαντικό και θα ολοκλήρωνε την προσπάθειά μας να ανεβάσουμε το επίπεδο στο Εθνικό Διαγωνιστικό.

Εχει τη σημασία του ότι πλέον έχουμε παρουσία σε μεγάλα φεστιβάλ και παίρνουμε μεγάλα βραβεία. Το Φεστιβάλ Δράμας έχει ανέβει τα τελευταία 3 χρόνια. Οταν καλέσαμε τους Ελληνες που είναι μέλη της Ακαδημίας, τον Γιώργο Λάνθιμο, τον Γιώργο Μαυροψαρίδη, ανταποκρίθηκαν αμέσως και έγραψαν αναφορές. Είχα και εγώ κάποιες συναντήσεις στο Λος Αντζελες και όλο αυτό έδωσε την απαραίτητη ώθηση οπότε είχαμε την καλύτερη κατάληξη. Είναι πολύ μεγάλο επίτευγμα, θεωρώ ότι θα βοηθήσει στη ροή των αιτήσεων, θα στρέψει τα βλέμματα και σε αναγνωρισμένους σκηνοθέτες να έρθουν στη Δράμα για το πρώτο βραβείο. Οπότε απ’ όλες τις πλευρές το πρόσημο είναι πολύ θετικό. Επίσης εξασφαλίζει στους δημιουργούς την εγγύηση ότι όλα θα πάνε καλά, αν προοδεύσεις κάποιος θα σε ανταμείψει. Η δουλειά σου δεν πάει χαμένη. Ολα αυτά είναι σημαντικά για δημιουργούς οι οποίοι βρίσκονται γύρω στα 30 χρόνια. Η ομάδα του φεστιβάλ μας γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει αυτό, γιατί και εμείς δημιουργοί είμαστε. Γι’ αυτό κάνουμε ένα φεστιβάλ για τους δημιουργούς και όχι για εμάς. Το ελληνικό σινεμά διανύει μια περίοδο εξωστρέφειας από την εποχή του Λάνθιμου και μετά. Με τις δύο ταινίες μου, το «Wild Duck» και την «Πλατεία Αμερικής», ταξίδεψα σε πολλά φεστιβάλ, ενώ σε άλλες εποχές δεν θα πήγαινα πέρα από της Θεσσαλονίκης και δυο-τρία τοπικά. Είναι μια εξωστρέφεια που τη ζήσαμε και τώρα ξέρουμε ότι μπορούμε να την κάνουμε πράξη και για το Φεστιβάλ Δράμας.

Διαρκές και δίκαιο αίτημα είναι η μόνιμη στέγη του φεστιβάλ. Το σχέδιο ανακατασκευής της πρώην Καπναποθήκης Πορτοκάλογλου εγκαταλείφθηκε και προκρίθηκε η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Ανδρικάκη. Σε τι φάση βρίσκεται, τι προϋπολογισμό και χρονικό ορίζοντα έχει το έργο;

Χρονικό ορίζοντα δεν έχω. Ο προϋπολογισμός είναι γύρω στα 7-8 εκατομμύρια. Είναι έργο υπαρκτό στα χαρτιά και στη διαδικασία. Εχει ξεκινήσει από πέρυσι και πάει γρήγορα παρά τις μεγάλες ανάγκες. Μιλάω καθαρά σαν παρατηρητής. Εχω δει τα σχέδια, τα οποία είναι συγκλονιστικά.

Για τι έκταση μιλάμε;

Για έναν τεράστιο χώρο, ένα πάρκο ουσιαστικά, όχι κάποια μεμονωμένη αίθουσα, με πολλά κτίρια τα περισσότερα εκ των οποίων θα χρησιμοποιηθούν. Από την αρχή ζητήθηκε η συνδρομή μου ως καλλιτεχνικού διευθυντή αλλά δεν θέλω να πω μεγάλα λόγια επειδή είναι τεράστιο πρότζεκτ που εξαρτάται από πολλούς και διαφορετικούς φορείς. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι έχουμε προχωρήσει και υπάρχει θέληση και από την Πολιτεία και το υπουργείο Πολιτισμού που μας στηρίζει και τον δήμο και την Περιφέρεια. Είμαι αισιόδοξος ότι θα γίνει.

Θα γιορτάσουμε τα 50 χρόνια στους νέους χώρους;

Ελπίζουμε. Δεν μπορείς να κάνεις φεστιβάλ χωρίς αίθουσες και εγκαταστάσεις. Σήμερα δεν μπορούμε να σκεφτούμε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης χωρίς τα σινεμά στο λιμάνι. Στις Κάνες έφτιαξαν τα δύο δίδυμα σινεμά μπροστά στη θάλασσα στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης. Η μόνιμη στέγη του Φεστιβάλ Δράμας είναι αναγκαία. Εχουμε μεγαλώσει και είμαστε έτοιμοι για κάτι μεγαλύτερο.

⇒ Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα
Συμμετέχουν 35 ταινίες, σκηνοθετημένες από 26 άνδρες και 13 γυναίκες.

● «Ανορθόδοξος» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου ● «Με λένε Αντι» των Ανδρέα Βακαλιού, Φίλη Ολσέφσκι ● «Λευκά Χριστούγεννα 1948» του Αντώνη Βαλληνδρά ● «Good Girls Club: A Virginity Odyssey» των Λήδας Βαρτζιώτη, Δημήτρη Τσακαλέα ● «Αντιλόπη» του Αλέξανδρου Βούλγαρη (ΑKA The Boy) ● «Φως εκ φωτός του Νεριτάν Ζιντζιρία ● «Αριζόνες» του Γιώργου Ηλιόπουλου ● «Wings» του Φοίβου Ημελλου ● «A piece of liberty» της Αντιγόνης Καπάκα

● «Τέλη Αυγούστου» της Αντζελίκα Κατσά

● «Η πολυθρόνα στο πεζοδρόμιο» της Mαίρης Κολώνια ● «Αερολίν» του Αλέξη Κουκιά-Παντελή ● «Super» του Νικόλα Κούλογλου ● «Διάλεξε χέρι» του Σταύρου Κωστόπουλου ● «Παρακαλώ περιμένετε» της Καρίνας Λογοθέτη ● «Midnight Skin» του Μανώλη Μαυρή ● «Εάν σου πω τις αναμνήσεις μου» της Μαρίας Ελενας Μητροδήμα ● «Παλίρροια» του Γιώργου Μπουγιούκου ● «À deux voix» της Μάρθας Μπουζιούρη ● «Αθαλάσσα» της Αργυρώς Νικολάου ● «L’acqua che passa / Deep Sea» της Κάλλιας Παπαδάκη ● «Αρκουδότρυπα» των Χρυσιάννας Παπαδάκη, Στέργιου Ντινόπουλου ● «Firebug» του Αλέξανδρου Παπαθανασόπουλου ● «Short draft» του Σπυρίδωνα Παπασπύρου ● «Mailman» του Nicholas G. Pelecanos ● «Ο κλέφτης» του Matteo Pizzocaro ● «Μέχρι να με δεις» της Ελεάννας Σαντοριναίου ● «Τείχη» του Χρήστου Σαρρή ● «Cargo» του Γιώργου Σερβετά ● «Womb» του Θέμου Σκανδάμη

● «Buffer Zone» του Σάββα Σταύρου ● «Δυόσμος» του Αλέξανδρου Γεώργιου Σωτηρόπουλου ● «Το καλοκαίρι που παρατήρησα για πρώτη φορά τον ήλιο να δύει» του Αστέρη Τζιώλα ● «Διάβαση» των Αινεία Τσαμάτη, Κατερίνας Μαυρογεώργη

 ● «Πλευρά» του Παναγιώτη Φαφούτη

«Super» του Νικόλα Κούλογλου

⇒ Διεθνές Διαγωνιστικό

Περιλαμβάνει 20 ταινίες απ’ όλο τον κόσμο. Ανάμεσά τους διαγωνίζονται και οι 5 ελληνικές:

● «Φως εκ φωτός», του Νεριτάν Ζιντζιρία. Εκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ του Ρότερνταμ και μας ταξιδεύει στη μυστικιστική ατμόσφαιρα του Αγίου Ορους. ●«Super» του Νικόλα Κούλογλου, για έναν έρωτα με απρόσμενες πτυχές σε ένα… σούπερ μάρκετ. ●«Unorthodox» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, με (αντι)ήρωα έναν αιρετικό Πρόδρομο, ξεχασμένο από τις βυζαντινές αρχές. ●«Ready» από την Ειρήνη Βιανέλλη, που μας μυεί, με σατιρικό ύφος, στον άγνωστο κόσμο της ελληνικής Βουλής και των εργαζομένων της. ● «Midnight Skin» του πολυβραβευμένου Μανώλη Μαυρή με τη Ρομάνα Λόμπατς σε ρόλο που εκπλήσσει. Η ταινία έρχεται από την Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ των Κανών. Από τις Κάνες έρχεται και το καναδέζικο ρεαλιστικό δράμα στη Νέα Υόρκη «Same Old» του Κορεάτη Lloyd Lee Choi, ενώ από την Μπερλινάλε το γαλλικό, αφοπλιστικά ανθρώπινο δράμα «Les chenilles» -τιμήθηκε με τη Χρυσή Αρκτο- των αδελφών Michelle Keserwany και Noel Keserwany, οι οποίες είναι μουσικοί, συγγραφείς και σκηνοθέτριες από τον Λίβανο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα το ευφάνταστο ντοκιμαντέρ από την Τανζανία «Apostles of Cinema», ποιητικά ντοκιμαντέρ και συγκινητικές πρεμιέρες. Επικεφαλής του προγράμματος είναι ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης.

Τα άλλα 5 διαγωνιστικά προγράμματα

→ Διεθνές σπουδαστικό

Θα προβληθούν 14 ταινίες -ανάμεσά τους και 2 ελληνικές- με τα ζώα και τη σχέση τους με τους ανθρώπους να έχουν κεντρικό ρόλο. Επικεφαλής, Θανάσης Νεοφώτιστος.

→ Εθνικό σπουδαστικό

Περιλαμβάνει 25 ταινίες από 11 δημόσια και ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, που θεματικά καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα. Εκτός συναγωνισμού θα προβληθεί η «Δηκεοσίνη» του Αγγελου Μπαράι και του Νικήτα Σιφονιού.

Μια συνέντευξη με τον πατέρα του Νίκου Σαμπάνη, που έπεσε νεκρός από σφαίρες έπειτα από καταδίωξη της αστυνομίας. Η ταινία φέρνει στο προσκήνιο τις τραγικές συνέπειες της προκατάληψης και του ρατσισμού απέναντι σε μια ευάλωτη κοινωνική ομάδα.

Υπεύθυνος, Παναγιώτης Ιωσηφέλης.

→ Short and Green

Δεκαπέντε ταινίες, που ξεχώρισαν από το σύνολο των υποβολών στο φεστιβάλ, προσεγγίζουν τον θεματικό άξονα περιβάλλον και δίνουν ερεθίσματα για προβληματισμό.
Η ελληνική συμμετοχή «Lumen» της Ειρήνης Τζούλια μάς μεταφέρει στο Μάτι στις 23 Ιουλίου 2018 όταν ξέσπασε η φονική πυρκαγιά… Υπεύθυνος, Βασίλης Τερζόπουλος.

→ Kiddo

Συμμετέχουν 14 ταινίες -2 ελληνικές- φτιαγμένες από νέους και παιδιά.
Υπεύθυνη, Ελενα Μαυρίδου.

→ Διεθνές animation

Θα προβληθούν 17 animation –ανάμεσά τους και 4 ελληνικά- που δημιουργήθηκαν με ποικίλες τεχνικές και αισθητικές τάσεις. Υπεύθυνος, Σπύρος Σιάκας.

Πηγή: efsyn.gr

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.