Υπομνημα του Συλλογου Επιστημονων Μειονοτητας Δυτικης Θρακης προς την επικειμενη κυβερνηση για τα προβληματα της Μειονοτητας

Σειρά ζητημάτων που χρίζουν επίλυσης θέτει υπ’ όψιν της νέας κυβέρνησης με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης. Τα ζητήματα που θέτει ο Σύλλογος έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση, τους Οργανισμούς που έχει απαγορευτεί η λειτουργία τους, τη θρησκευτική ελευθερία και την ελευθερία της συνείδησης, τα Βακούφια, το καταργημένο άρθρο 19 του Νόμου 3370/1950 περί Ελληνικής Ιθαγένειας όπως και την κοινωνική και την πολιτική συμμετοχή της Μειονότητας, επισημαίνοντας παράλληλα την προσδοκία να επιλυθούν το συντομότερο δυνατό αυτά τα προβλήματα μέσα σε ένα πλαίσιο διαλόγου με τους αρμόδιους φορείς.

Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως κάτωθι:

«Όπως έχει τονιστεί επανειλημμένα, η Μειονότητα της Δυτικής Θράκης δεν μπορεί να επωφεληθεί από τις Διεθνές Συνθήκες και τα βασικά Ανθρώπινα και Μειονοτικά δικαιώματα που απορρέουν από το Σύνταγμα. Η προσδοκία μας ως Σύλλογος Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης είναι, στo πλαίσιο του διαλόγου με τους αρμοδίους φορείς της Μειονότητας , να επιλυθούν το συντομότερο δυνατό τα προβλήματα που περιγράφονται λεπτομερώς παρακάτω: 

Εκπαίδευση

• Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λωζάννης, που υπογράφηκε το 1923, η εκπαίδευση της Μειονότητας είναι αυτόνομη.
• Οι αρμόδιες Ελληνικές Αρχές σε αντίθεση με τις Διεθνείς και Διμερείς Συνθήκες, έχουν θεσπίσει Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις που υπονομεύουν την αυτονομία της Μειονοτικής Εκπαίδευσης.
• Η προσχολική εκπαίδευση έχει ήδη καταστεί υποχρεωτική στην Ελλάδα από το 2006. Ο νόμος αυτός, αναφορικά με το σύστημα της Μειονοτικής εκπαίδευσης, είναι αντίθετος προς τις διεθνείς και διμερείς συνθήκες.
• Έλληνες αξιωματούχοι δεν επιτρέπουν στην Τουρκική Μειονότητα να ιδρύει τους δικούς της παιδικούς σταθμούς.
• Το σύστημα κατάρτισης των εκπαιδευτικών για τα Τουρκικά Μειονοτικά σχολεία είναι ακόμα ασαφές.
• Ανεπαρκής είναι ο αριθμός των δίγλωσσων μειονοτικών Γυμνάσιων και Λυκείων. 

Οργανισμοί που έχει απαγορευτεί η λειτουργία τους

• Η λειτουργία συλλόγων της Μειονότητας που επί πολλά έτη λειτουργούσαν, (Τουρκική Ένωση Ξάνθης, Ένωση Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής, Ένωση Τούρκων Διδασκάλων Δυτικής Θράκης ) έχει απαγορευτεί σε αντίθεση με τις διατάξεις και τα διεθνή έγγραφα που υπογράφηκαν και από την Ελλάδα και εξασφαλίζουν τα δικαιώματα των Μειονοτήτων, εξαιτίας του όρου «Τουρκική» που έφεραν στο όνομά τους.
• Στην Ελλάδα κάθε άτομο έχει το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζεται ως Τούρκος, ωστόσο τα άτομα της Μειονότητας που αυτοπροσδιορίζονται ως Τούρκοι δεν μπορούν να επωφεληθούν από το δικαίωμα αυτό συλλογικά.
• Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει αποφασίσει πως η Ελλάδα παραβιάζει την Ελευθερία Ίδρυσης και Λειτουργίας Συλλόγων. Παρόλα αυτά, τα ελληνικά δικαστήρια δεν λαμβάνουν υπόψη την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Τα μέλη της Μειονότητας από το 2008 περιμένουν την επίσημη υλοποίηση της απόφασης και την λειτουργία των κλειστών συλλόγων(ιδρυμάτων).
• Τα ελληνικά δικαστήρια δεν αποδέχονται τις αιτήσεις για την ίδρυση νέων «Τουρκικών» συλλόγων (ιδρυμάτων) ισχυριζόμενα πως ο όρος αυτός δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί συλλογικά.
• Οι ελληνικές αρχές με αντιφατικές αποφάσεις επιτρέπουν την ίδρυση συλλόγων με ονόματα «Ρομά» και «Πομάκοι». 

Η θρησκευτική ελευθερία και η ελευθερία της συνείδησης

• Οι ελληνικές αρχές δεν σέβονται τη θρησκευτική αυτονομία της Μειονότητας της Δυτικής Θράκης. Αυτή η θρησκευτική αυτονομία διασφαλίζεται με το Σύμφωνο της Κωνσταντινούπολης(1881), τη Συνθήκη της Αθήνας(1913), με τη Συνθήκη Σεβρών του 1920 για την Προστασία των Δικαιωμάτων των Μειονοτήτων στην Ελλάδα και τη Συνθήκης της Λωζάννης του 1923.
• Οι ελληνικές αρχές δεν σέβονται τη βούληση της Τουρκικής Μειονότητας για εκλογή του θρησκευτικού της ηγέτη/Μουφτή και δεν λαμβάνουν κανένα μέτρο για την αναγνώριση των ήδη εκλεγμένων Μουφτήδων της Μειονότητας.
• Ποινικές διώξεις ασκήθηκαν εναντίον των Μουφτήδων της Μειονότητας και οι ίδιοι καταδικάστηκαν λόγω σφετερισμού των θρησκευτικών τους αρμοδιοτήτων. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει καταδικάσει την Ελλάδα κρίνοντας ότι έχει παραβιάσει το άρθρο 9 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
• Παρά την ύπαρξη της απόφασης αυτής, ένα ακόμα δείγμα πως οι ελληνικές αρχές δεν λαμβάνουν υπόψη τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που έχουν υπογράψει είναι το παράδειγμα πως με τις ίδιες κατηγορίες πρόσφατα κινήθηκαν για ακόμα μια φορά εναντίον του Εκλεγμένου Μουφτή Κομοτηνής. 

Βακούφια

• Τα Μουσουλμανικά Βακούφια αποτελούν την πολιτιστική, ιστορική και θρησκευτική κληρονομιά της Μειονότητας. Κατά παράβαση των Συνθηκών και των διατάξεων για τα Ανθρώπινα και Μειονοτικά Δικαιώματα, από την στρατιωτική χούντα ως και τις μέρες μας η Διαχειριστική Επιτροπή της Μουσουλμανικής Περιουσίας(Βακούφια) διορίζεται επανειλημμένα από την ελληνική Κυβέρνηση.
• Με το Νόμο που τέθηκε σε ισχύ το 2007 (3554) έχουν διαγράφει τα υπάρχοντα χρέη των Βακουφιών, όμως τα πρόστιμα αλλά και οι φόροι εισοδήματος διατηρούνται σε ισχύ.
• Ο Νόμος περί διαχείρισης και διοίκησης των Βακουφιών (Νο3647/2008) έχει συνταθεί χωρίς να ληφθεί υπόψη η γνώμη και οι προτάσεις της Μειονότητας. 

Το καταργημένο άρθρο 19 του Νόμου 3370/1950 περί Ελληνικής Ιθαγένειας

• Το Άρθρο 19 του Νόμου περί Ελληνικής ιθαγένειας που ίσχυε μέχρι το 1998 όριζε ότι: «Αλλογενής εγκαταλείπων το ελληνικόν έδαφος άνευ προθέσεως παλιννοστήσεως δύναται να κηρυχθή απωλέσας την ελληνικήν ιθαγένειαν. Τούτο ισχύει και δια τον αλλογενή τον γεννηθέντα και κατοικούντα εν τη αλλοδαπή. Τα εν τη αλλοδαπή εγκαταστημένα ανήλικα τέκνα τούτου δύνανται να κηρυχθώσιν απωλέσαντα την ελληνικήν ιθαγένειαν, εάν αμφότεροι οι γονείς αυτών ή ο επιζών τούτων απώλεσαν ταύτην. Περί τούτων αποφαίνεται ο Υπουργός των Εσωτερικών μετά σύμφωνον γνώμην του Συμβουλίου Ιθαγενείας.
• Το Άρθρο αυτό είναι ένα σαφές παράδειγμα της εθνικής/ πολιτιστικής γενοκτονίας.
• Το Άρθρο 19 του Νόμου 3370/1955περί Ελληνικής Ιθαγένειας είχε ισχύ 43 χρόνια και εξαιτίας αυτού περίπου 60 χιλιάδες Μουσουλμάνοι έχασαν την ελληνική τους Ιθαγένεια.
• Τον Απρίλιο του 2005 ο τότε Υπουργός Εσωτερικών είχε ανακοινώσει πως μέχρι το 1998 ο αριθμός των Μουσουλμάνων από τους οποίους είχε αφαιρεθεί η Ελληνική Ιθαγένεια ήταν 46.638 ( Ο αριθμός αυτός στις ελληνικές εφημερίδες που είχαν δημοσιευθεί το 1998 ήταν 60.000).
• Το Άρθρο αυτό καταργήθηκε στις 23 Ιανουάριο 1998, επειδή όμως αυτό δεν ίσχυε αναδρομικά, χιλιάδες άνθρωποι της Μειονότητας που ζουν στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό δεν έχουν πάρει ακόμα πίσω την ελληνική τους Ιθαγένεια. 

Κοινωνική συμμετοχή

•  Στη Δυτική Θράκη, περίπου το ήμισυ του πληθυσμού αποτελείται από μέλη των Ελλήνων πολιτών της Μειονότητας, αλλά ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων δεν είναι ανάλογος με τον πληθυσμό της Μειονότητας. 

Πολιτική συμμετοχή

• Υπάρχουν διαρθρωτικοί περιορισμοί σχετικά με την πολιτική εκπροσώπηση της Μειονότητας στη Δυτική Θράκη.
• Στις 24 Οκτωβρίου του 1990 για πρώτη φορά τέθηκε σε ισχύ το εκλογικό μπαράζ του 3%.
• Εκτός από τα πολιτικά κόμματα το μπαράζ αυτό ισχύει και για τους ανεξάρτητους βουλευτές. Εξαιτίας αυτού η Μειονότητα έχει χάσει την ευκαιρία να εκπροσωπηθεί στο ελληνικό κοινοβούλιο με το δικό της κόμμα ή με ανεξάρτητους βουλευτές.
• Η ελληνική κυβέρνηση για να μειώσει τους Μειονοτικούς εκπροσώπους στις τοπικές διοικήσεις έχει προβεί σε αλλαγές στη δημογραφική δομή και αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των μειονοτικών πολιτικών εκπροσώπων σε τοπικό επίπεδο.»

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.