«Ξεκινησε ο κοφτης απο την Παιδεια»

Λάβρος ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ροδόπης Μιχάλης Βασιλειάδης για τις αλλαγές στο πρόγραμμα του Γυμνασίου

Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα και όλες τις λεπτομέρειες των αλλαγών που θα ισχύσουν από το επόμενο σχολικό έτος 2016-17 έδωσε την Παρασκευή στη δημοσιότητα το Υπουργείου Παιδείας, μαζί με το ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύτηκε η απόφαση του Υπουργού κ. Νίκου Φίλη.
 
Σύμφωνα με το Υπουργείο στο νέο πρόγραμμα για την καλύτερη διαχείριση του διδακτικού χρόνου εντός του σχολικού έτους θα υιοθετηθεί και στο γυμνάσιο η διαίρεση σε δύο τετράμηνα αντί σε τρία τρίμηνα με παράλληλη διαφοροποίηση του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών/τριών. Έτσι περιορίζονται τα διαγωνίσματα στο 1ο και 2ο τρίμηνο και προχωράει η εξατομικευμένη περιγραφική αξιολόγηση που την επόμενη σχολική χρονιά θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε ορισμένα γυμνάσια και θα συνοδεύει την αριθμητική.
 
Επιπλέον θα αυξηθεί ο αριθμός των εβδομάδων του χρόνου που αφιερώνεται στη διδασκαλία με περιορισμό του χρόνου που διατίθεται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις με τη λήξη των μαθημάτων να υπολογίζεται για το τέλος Μαΐου. Έτσι περιορίζονται από την επόμενη χρονιά τα μαθήματα που θα εξετάζονται στο τέλος του χρόνου στις προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις. Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών στα μη εξεταζόμενα τον Ιούνιο μαθήματα θα στηρίζεται στους βαθμούς των τετραμήνων. Για όλα τα μαθήματα θα προβλέπεται ένα υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα στο 1ο τετράμηνο ανά γνωστικό αντικείμενο. Για τα μαθήματα για τα οποία δεν θα προβλέπονται προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις τον Ιούνιο θα προβλέπεται στο 2ο τετράμηνο ένα υποχρεωτικό ωριαίο διαγώνισμα ή, εναλλακτικά, μια συνθετική εργασία.
 
Το κομμάτι όμως που έχει προκαλέσει περισσότερες συζητήσεις και αντιδράσεις είναι η «παιδαγωγικά ενδεδειγμένη», κατά το Υπουργείο, ελάφρυνση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος κατά 3 ώρες την εβδομάδα.
 
Έτσι στην Α΄ Γυμνασίου κόβεται μία ώρα από τις Βιωματικές Δράσεις (project), μία ώρα Βιολογίας και μία ώρα Γεωγραφίας, ενώ η Αρχαία Ελληνική γλώσσα από τρείς ώρες γίνεται δύο και η Γλωσσική Διδασκαλία από δύο ώρες γίνεται τρείς.
 
Στη Β΄ Γυμνασίου κόβεται μία ώρα από τις Βιωματικές Δράσεις (project), μία ώρα από το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας και μία ώρα από τα Αρχαία.
Τέλος στη Γ΄ Γυμνασίου κόβονται δύο ώρες από τις Βιωματικές Δράσεις (project) και μία ώρα από τα Αρχαία. 

Αρνητική η κατάργηση του project

«Ξεκίνησε ο δημοσιονομικός “κόφτης” από την Παιδεία», ήταν η πρώτη αντίδραση του Προέδρου της ΕΛΜΕ Ροδόπης κ Μιχάλη Βασιλειάδη. Όπως σημείωσε, «οι Βιωματικές Δράσεις (project) αποτελούν ένα καινοτόμο πρόγραμμα διδασκαλίας, με τη ομαδοσυνεργατική και βιωματική συμμετοχή των μαθητών, που είχε σαν αποτέλεσμα να μαθαίνουν τα παιδιά χωρίς να “παπαγαλίζουν”. «Και ενώ αυτές οι δράσεις θα έπρεπε να μείνουν», συνέχισε, «βλέπουμε το αντίθετο, κόβονται, και εφαρμόζεται γενικά ο “κόφτης” στους καθηγητές, μειώνοντας τον αριθμό τους όχι για παιδαγωγικούς λόγους, αλλά γιατί το Υπουργείο δεν διαθέτει χρήματα για αναπληρωτές». Όπως εξήγησε ο κ. Βασιλειάδης, «μόνο στο Γυμνάσιο Σαπών, το κόψιμο αυτών των ωρών σημαίνει ότι το σχολείο θα έχει δύο καθηγητές λιγότερους, γιατί σύμφωνα με τα τμήματά θα έχει 16 ώρες λιγότερες για βιωματικές δράσεις, δέκα ώρες λιγότερες για τη Γεωγραφία μαζί με την Οικιακή Οικονομία και εφτά ώρες στα Αρχαία, ένα άθροισμα περίπου 36 ωρών» εκτιμώντας παράλληλα ότι σε άλλα γυμνάσια της Ροδόπης η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη.
 
Για αυτό και μπαίνει ο «κόφτης» στην παιδεία, σημείωσε, γιατί την επόμενη χρονιά λόγω των μεγάλων λειτουργικών κενών και το γεγονός ότι δεν θα μπορέσει να πάρει το Υπουργείο τόσους αναπληρωτές, κόβει τις ώρες, υποβαθμίζοντας τη Δημόσια Δωρεάν Παιδεία.
 
Ο ίδιος τόνισε πως όλες οι αλλαγές στο πρόγραμμα δεν είναι απαραίτητα κακές, όπως η μετάθεση της μίας ώρας στην Α΄ Γυμνασίου από τα Αρχαία στη Γλωσσική Διδασκαλία, όμως οι άλλες αλλαγές ουσιαστικά γίνονται χωρίς να ληφθούν υπόψη οι απόψεις των καθηγητών, που μέσω της ΟΛΜΕ κατατέθηκαν στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία.
 
«Δυστυχώς», επισήμανε κλείνοντας ο κ. Βασιλειάδης, «ο διάλογος αποδείχτηκε προσχηματικός. Η Ομοσπονδία προσήλθε καλή τη πίστη για ένα πραγματικό διάλογο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα καλύτερο σχολείο, είδε όμως το υπουργείο να προχωρά σε αυτή τη μείωση των ωρών στο Γυμνάσιο, ώστε να ξεκινήσει ο δημοσιονομικός κόφτης από την παιδεία, για να εξασφαλίσει εκπαιδευτικές ώρες. Μάλιστα ο κ. Βασιλειάδης αναμένει από το Σεπτέμβριο να δούμε το φαινόμενο μετακίνησης μονίμων καθηγητών από τα σχολεία τους λόγω αυτών των αλλαγών, με το επόμενο βήμα να είναι η Εγκύκλιος των κενών και των πλεονασμάτων όπου θα φανεί πως θα προχωρήσει το σύστημα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.