Ξεκινησε η πρωτη Ομαδα Προφορικης Iστοριας της Κομοτηνης

Eίναι το απτό αποτέλεσμα του Σεμιναρίου «Εισαγωγή στην Προφορική Ιστορία» που διοργάνωσε η Ένωση Προφορικής Ιστορίας

Τα αποτελέσματα του σεμιναρίου «Εισαγωγή στην Προφορική Ιστορία» που υιοθετήθηκε από το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ και διοργανώθηκε από την Ένωση Προφορικής Ιστορίας(ΕΠΙ), είναι απτά, αφού το ξεκίνημα της πρώτης Ομάδας Προφορικής Ιστορίας της πόλης έχει ήδη γίνει.
 
Η Ομάδα αυτή είναι εξάλλου η τριακοστή δεύτερη σ’ όλη τη χώρα, όπως ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια του διημέρου εργασιών του Σεμιναρίου, και η σύστασή της αναμένονταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού οι δράσεις των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας (ΟΠΙ), συνυφαίνονται με τον προφορικό λόγο και τις μαρτυρίες των απλών ανθρώπων, η αξία των οποίων υποστηρίχθηκε από δυο εξέχουσες θρακιώτισσες, την ξανθιώτισσα Μέλπω Μερλιέ, ιδρύτρια του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, και τη δεκαετία του 1980 από την κομοτηνέικης καταγωγής λαογράφο Άλκη Κυριακίδου-Νέστορος. Η σύσταση της ΟΠΙ Κομοτηνής είναι εξάλλου αφετηριακό γεγονός για μια περισσότερο ολοκληρωμένη καταγραφή της ιστορίας της πόλης μας, μιας και δίδει τον λόγο στους «αφανείς», στους ηττημένους, στους αποσυνάγωγους της επίσημης ιστορίας, δημοκρατικοποιώντας την.
 

Το Σεμινάριο Προφορικής Ιστορίας το οποίο παρακολούθησαν, δηλώνοντας συμμετοχή, περισσότερο από 50 εκπαιδευτικοί, καθηγητές και δάσκαλοι, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, διεξήχθη στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας, και μέσω των εισηγήσεων της Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, Ομοτίμου καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και προέδρου της ΕΠΙ, του Κυριάκου Σγουρόπουλου, ΕΔΙΠ του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας, του αναπληρωτή καθηγητή Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του ΤΙΕ/ΔΠΘ Βασίλη Δαλκαβούκη, και της ανθρωπολόγου Μαρίας Καραστεργίου, οι συμμετέχοντες έμαθαν τόσο για την προφορική ιστορία όσο και για τα «εργαλεία της».
 

Έμαθαν δηλαδή για τα απαραίτητα στον ερευνητή τεχνολογικά μέσα, την εγγραφή στο μαγνητόφωνο ή το βίντεο, τη χρήση του μικροφώνου, τις θέσεις πληροφορητή και ερευνητή στη βιντεοσκόπηση, την ανάγκη αποφυγής ήχων και για πολλά ακόμη εμπόδια στην άψογη καταγραφή του προφορικού λόγου. Ενημερώθηκαν ακόμη για την τεχνική της συνέντευξης, τη διαδικασία προετοιμασίας της, την ίδια τη διαδικασία της συνέντευξης και τις δυσκολίες της, το ψηφιακό αρχείο αλλά και τα ζητήματα δεοντολογίας που θέτει η διαδικασία καταγραφής προφορικής ιστορίας, τα προαπαιτούμενα για «καθαρές σχέσεις» με τον πληροφορητή  και τον τρόπο που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί η συνέντευξή του, την υπογραφή του στο παραχωρητήριο.
 
Συμμετείχαν επίσης σε βιωματικό εργαστήριο για τη διαδικασία της συνέντευξης, διαμοιραζόμενοι σε τριμελείς ομάδες, αναλαμβάνοντας κάθε ένας από τα τρία μέλη τους ρόλους του παρατηρητή, του ερευνητή και του πληροφορητή. 

Οι πρωτοβουλίες Εκπαιδευτικών της Ροδόπης στην Προφορική ιστορία 

Σημαντικό αντικείμενο  του Σεμιναρίου ήταν και η εισαγωγική παρουσίαση από τους υπευθύνους σχολικών δραστηριοτήτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Ιωάννη Σιγούρο και  Κατερίνα Σχοινά*,  πρωτοβουλιών-«ασκήσεων» στην Προφορική Ιστορία από μαθητές, που ανέλαβαν εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και παρουσιάσεις εργασιών σε βίντεο από την φιλόλογο καθηγήτρια Λίλα Μπούζγα και τις δασκάλες Στέλα Δαλακούρα και Πολυξένη Παπαγερά, με την πρώτη να ξαφνιάζει για την άψογη σχεδόν τεχνική  συγκρότηση του «ιστορικού βίντεο» για τη βουλγαροκρατία στη Θράκη την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. 

Η διαχείριση της μνήμης σε πολιτιστικές διαδρομές 

Ένα ακόμη αντικείμενο του Σεμιναρίου ήταν η διαχείριση της μνήμης σε πολιτιστικές διαδρομές και τα  μνημεία σε ρόλο δρώντων υποκειμένων του χώρου.
Τα ζητήματα αυτά έθιξαν η φιλόλογος- επιμελήτρια εκδόσεων Τζένη Κατσαρή και η μουσειολόγος Νάγια Δαλακούρα, οι οποίες εστίασαν στην προβολή και στα προβλήματα «ανάγνωσης» του χώρου που υπάρχουν στον χώρο της πόλης μας, και περισσότερο συγκεκριμένα στο ονομαζόμενο Ιστορικό Κέντρο της πόλης, με τις ελλιπέστατες υποδομές «ανάγνωσής» του.
 
Μια ακόμη εναλλακτική πολιτιστική διαδρομή, με συμμετοχική παρατήρηση, πραγματοποίησαν οι συμμετέχοντες στο Σεμινάριο την Κυριακή, με αφετηρία τον χώρο μπροστά από το «Σπαθί», ο οποίος ορίζει τον χρόνο του «δικτατορικού εκσυγχρονισμού» της πόλης μας, με την εξαφάνιση του ποταμιού της, του Μπουκλουτζά, τις εγκαταστάσεις του νομαρχιακού μεγάρου και του «Σπαθιού», με περιδιάβαση ακολούθως στο πάλαι ποτέ τουρκικό νεκροταφείο του πάρκου της Αγίας Παρασκευής και το εβραϊκό μνημείο, τους μουσουλμανικούς μαχαλάδες γύρω από το τέμενος του Μαχμούτ Αγά και κατάληξη στον οικισμό του Αλάν Κογιού.
 
 *Ολόκληρη η εισήγησή τους εδώ

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.