Βατα, κατανοητα αλλα και κλιμακουμενης δυσκολιας τα θεματα της Εκθεσης

Πανελλαδικές Εξετάσεις 2021

Ηρακλής Χατζηιωαννίδης, φιλόλογος – συνιδιοκτήτης Φροντιστηρίου «ΠΟΛΥΔΥΝΑΜΟ»

«Τα παιδιά κλήθηκαν να γράψουν την ψυχή τους, τον τρόπο που οι ίδιοι κατανοούν τον κόσμο»

Σαφή, βατά για προετοιμασμένους μαθητές αλλά και κλιμακούμενης δυσκολίας ήταν τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι μαθητές και μαθήτριες των Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

Στην πρεμιέρα των φετινών πανελλαδικών που για δεύτερη χρονιά πραγματοποιούνται σε συνθήκες πανδημίας οι υποψήφιοι κλήθηκαν να καταγράψουν τις σκέψεις τους στο θέμα «Δεξιότητες και εφόδια για το μέλλον», ενώ εξετάστηκαν σε κείμενο του Νίκου Γκάτσου. Θέματα που σύμφωνα με τον φιλόλογο και συνιδιοκτήτη του Φροντιστηρίου «ΠΟΛΥΔΥΝΑΜΟ» κ. Ηρακλή Χατζηιωαννίδη παρουσιάζουν ενδιαφέρον, ήταν «δουλεμένα» κατά την διάρκεια της χρονιάς από τους μαθητές, αλλά απαιτούσαν προσοχή στην κατανόηση τους.

Ο ίδιος εξήγησε πως τα πρώτα δύο θέματα, ήτοι οι ασκήσεις θεωρίας ήταν κατανοητές και ένας προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε εύκολα να «κερδίσει» τις 55 μονάδες που αυτές έδιναν.

Πιο συγκεκριμένα στην πρώτη άσκηση που αφορούσε στην περίληψη κειμένου που δόθηκε απαιτούνταν η αφαιρετική σκέψη, δίχως ιδιαίτερη δυσκολία για τους προετοιμασμένους μαθητές, ενώ αντίστοιχης δυσκολίας ήταν και η ομάδα Β των ασκήσεων που απαιτούσαν συγκέντρωση και ψυχραιμία.

Βατό το 10-11• από εκεί και μετά η δυσκολία

Ο κ.Χατζηιωαννίδης έκανε λόγο για θέματα «κλιμακούμενης δυσκολίας» εξηγώντας πως μετά τις 55 μονάδες των πρώτων θεμάτων απαιτούνταν μεγαλύτερη προσοχή αλλά και κριτική σκέψη από πλευράς των μαθητών. «Κάποιος που έχει προετοιμαστεί όλη τη χρονιά φτάνει στο 10-11, από εκεί και έπειτα όμως ξεκινά η δυσκολία και φαίνεται και η ποιότητα του μαθητή» ανέφερε ο ίδιος χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στο τρίτο θέμα και στο ποίημα του Νίκου Γκάτσου «Στον Σείριο υπάρχουνε παιδιά» επί του οποίου κλήθηκαν να απαντήσουν στο κομμάτι της λογοτεχνίας, ο ίδιος εξήγησε πως το ζητούμενο επικεντρωνόταν σε τρεις στίχους που οι μαθητές κλήθηκαν να εντοπίσουν διαφορετικούς κειμενικούς δείκτες, όπως ο ευθύς λόγος, η αφήγηση και η εικόνα αλλά και να απαντήσουν στο ερώτημα « Θα ήσαστε ικανοποιημένοι/ες ή δυσαρεστημένοι/ες, αν ζούσατε, όπως τα παιδιά στον Σείριο και γιατί;».

Ο ίδιος επεσήμανε ότι δόθηκαν διαφορετικές απαντήσεις από τους υποψηφίους γεγονός που δεν θα πρέπει να αποθαρρύνει κανέναν εκ των εξεταζόμενων καθώς σημασία έχει ο τρόπος διατύπωσης της θέσης που έλαβαν αλλά και η επιχειρηματολογία που χρησιμοποίησαν σε κάθε περίπτωση.

Το θέμα της έκθεσης αφορά τους νέους και πώς θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής, στο οποίο όπως επεσήμανε ο κ. Χατζηιωαννίδης απαιτούταν προσοχή καθώς έπρεπε να απαντήσουν συγκεκριμένα ως προς την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αφορούσε στο πρώτο κείμενο των ερωτημάτων.

Η ανεκτικότητα στη διαφορετικότητα ως αντιμετώπιση της όξυνσης του ρατσισμού, η ενεργοποίηση των πολιτών και η ορθή πληροφόρηση ως «αντίδοτο» στην παραπληροφόρηση, ο εθελοντισμός, αλλά και η γνώση της έννοιας του πολίτη, ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν αυτή ως τρόπο περιορισμού του ανορθολογισμού, αποτελούν μόλις κάποιες από τις ενδεχόμενες λύσεις που θα μπορούσαν οι μαθητές να δώσουν όπως εξήγησε, τονίζοντας πως το θέμα που επιλέχθηκε ήταν επιτυχημένο κυρίως ως προς το γεγονός ότι κλήθηκαν να καταθέσουν την προσωπική τους θέση και άποψη για το σήμερα και τους τρόπους που επιθυμούν οι πολίτες και κυρίως οι ίδιοι ως πολίτες του αύριο να αναλάβουν δράση.

«Η εικόνα που έχουμε είναι καλή και είμαι ευχαριστημένος και από το γεγονός ότι τα παιδιά κλήθηκαν να γράψουν την ψυχή τους, τον τρόπο που οι ίδιοι κατανοούν τον κόσμο» ανέφερε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι και το χρονικό διάστημα που δόθηκε ήταν επαρκές.

Ο κ. Χατζηιωαννίδης ευχήθηκε σε όλους τους υποψηφίους και τις υποψήφιες, δίνοντας όπως τόνισε «συγχαρητήρια εκ των προτέρων δεδομένων των συνθηκών» και υπογραμμίζοντας πως «κατά την άποψή μου δεν θα ήθελα να χρησιμοποιούμε τη λέξη αποτυχία καθώς κατ’ εμέ δεν μπορεί ένα παιδί που προσπάθησε να πει ότι απέτυχε γιατί δεν πέρασε στην πρώτη σχολή προτίμησής του».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.