Το συντομο debate Φιλη-Καραμπινη στον «Ενικο»

Λειτουργούμε με το 20% του προϋπολογισμού του 2011, υποστήριξε ο Πρύτανης του ΔΠΘ, αποκαλύπτοντας ότι αναβάλλονται μαθήματα τις κρύες μέρες

Την ευκαιρία να παρουσιάσει δημόσια και ενώπιον του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού τη δεινή οικονομική θέση, στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά πανεπιστήμια και ειδικότερα το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης, είχε το βράδυ της Δευτέρας, στην εκπομπή «Στον Ενικό» του Νίκου Χατζηνικολάου, ο Πρύτανης του Δ.Π.Θ., κ. Αθανάσιος Καραμπίνης. Ο κ. Καραμπίνης έλαβε μέρος σε ένα σύντομο debate με  βασικό προσκεκλημένο της εκπομπής, κ. Νίκο Φίλη, το οποίο πάντως δε χαρακτηρίστηκε από υψηλούς τόνους, ούτε ωστόσο κατέληξε σε αξιόλογες δεσμεύσεις εκ μέρους του Υπουργού για τη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης.

Στην έναρξη της παρέμβασής του, ο κ. Καραμπίνης διατύπωσε την απορία του για το γεγονός ότι, ενώ οι μνημονιακές απαιτήσεις αφορούν στον περιορισμό των κρατικών δαπανών κατά 20%, οι περικοπές στο χώρο της εκπαίδευσης φτάνουν το 35%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό  σχεδόν διπλασιάζεται όταν πρόκειται για τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Λειτουργούμε αυτή τη στιγμή με το 20% του προϋπολογισμού του 2011», σημείωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στο Δημοκρίτειο, ενώ υπενθυμίζοντας ότι πρόκειται για ένας ίδρυμα που δραστηριοποιείται σε 4 πόλεις της Θράκης, σχολίασε ότι «να το ζεστάνουμε μόνο αυτή τη στιγμή μας δημιουργεί τρομερό πρόβλημα». Μια επίσης αναφορά του, που προκάλεσε αίσθηση, ήταν ότι «αναβάλλουμε μαθήματα, για να έρθουν καλύτερες, πιο ζεστές μέρες για να τα κάνουμε». Επιπλέον γνωστοποίησε ότι σε κάθε έναν διοικητικό υπάλληλο του πανεπιστημίου αντιστοιχούν 128 φοιτητές, που εξυπηρετεί, τη στιγμή που αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 17 φοιτητές/διοικητικό υπάλληλο. «Καταλαβαίνετε ότι αν δεν κάνουμε κάτι όλοι μαζί, ουσιαστικά θα οδηγήσουμε τα πανεπιστήμιά μας σε μία συρρίκνωση», σχολίασε. 
Παρόλα αυτά, ο κ. Καραμπίνης υπερασπίστηκε το έργο, που επιτελείται από το προσωπικό και τους φοιτητές του ιδρύματος,  παρατηρώντας μεταξύ άλλων ότι «έχουμε τμήματα, τα οποία συναγωνίζονται τα πανεπιστήμια του εξωτερικού». Αυτό κατά τον ίδιο αποδεικνύει ότι «αν επενδύαμε λίγο πιο εξορθολογισμένα, θα είχαμε πολλαπλά οφέλη ως χώρα από τα πανεπιστήμια, από την παραγωγή και τη μετάδοση της γνώσης».

Όπως επισήμανε, η στήριξη της πολιτείας δεν περιορίζεται σε παρεμβάσεις που συνεπάγονται κόστος για τα δημόσια ταμεία. Έφερε ως παράδειγμα το ζήτημα των μετατάξεων υπαλλήλων, για το οποίο ζήτησε να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία, ενώ τόνισε και την ανάγκη να υιοθετηθούν νέες ιδέες, όπως η ίδρυση μεταπτυχιακών και προπτυχιακών  προγραμμάτων, που θα απευθύνονται σε φοιτητές του εξωτερικού. «Ήδη υπάρχει νόμος ψηφισμένος από τη βουλή, που τουλάχιστον στο δικό μου το πανεπιστήμιο δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν έχει ενεργοποιηθεί», παρατήρησε, για να επισημάνει ότι ο ίδιος έχει γίνει αποδέκτης επιστολών, όπου δηλώνεται σχετικό ενδιαφέρον από πρυτάνεις ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Στην απάντησή του ο κ. Φίλης αναγνώρισε ότι «πράγματι τα πανεπιστήμια και φέτος υφίστανται τις μεγαλύτερες περικοπές», για να επικαλεστεί ότι «με βάση τα δημοσιονομικά προβλήματα που έχουμε, επιλέξαμε να στηρίξουμε την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την ειδική αγωγή και να κάνουμε κάπως μεγαλύτερες περικοπές, της τάξης του 20%, στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ». Αντέτεινε ωστόσο ότι τα ΑΕΙ και ΤΕΙ έχουν εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης τους λογαριασμούς της έρευνας, παρατηρώντας ότι από φέτος υπάρχουν τρία πανεπιστήμια, των οποίων τα έσοδα από το ερευνητικό τους έργο ξεπερνούν τα μεγέθη της χρηματοδότησής τους από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Καταλήγοντας ο κ. Φίλης εκτίμησε ότι τα ιδρύματα μπορούν να βρουν εναλλακτικούς τρόπους για εξεύρεση εσόδων, διευκρινίζοντας ότι δεν πρέπει να αποποιηθεί με αυτόν τον τρόπο η πολιτεία τις ευθύνες της και διαψεύδοντας κατηγορηματικά τα περί επιβολής διδάκτρων.

Στο σημείο εκείνο, μετά από την παρέμβαση του οικοδεσπότη, που παρατήρησε ότι «στη Θράκη το Πανεπιστήμιο επιτελεί έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην τοπική κοινωνία», ο Υπουργός Παιδείας απάντησε ότι  «όλα τα πανεπιστήμια επιτελούν σημαντικό ρόλο», για να δώσει αφορμή στον κ. Καραμπίνη να αντιτείνει ότι «εμείς δε θεωρούμε ότι έχουμε αδυναμία ως πανεπιστήμιο και πρέπει να μας φροντίσει η πολιτεία διαφορετικά». «Κάθε άλλο», συμπλήρωσε ο Πρύτανης, απαριθμώντας τις επιτυχίες και διακρίσεις των τελευταίων χρόνων, που επιβεβαιώνουν το υψηλό επίπεδο του εκπαιδευτικού έργου στο ίδρυμα.

Η συζήτηση έκλεισε με μια συζήτηση για το κύρος των διεθνών αξιολογήσεων των πανεπιστημίων, όπου οι κ.κ. Φίλης και Καραμπίνης συμφώνησαν στο ότι δεν αναδεικνύουν την ποιότητα της εκπαίδευσης, που παρέχεται, καθότι καθοριστικό ρόλο στη βαθμολόγηση των ιδρυμάτων παίζουν οι αναλογίες φοιτητών/διδασκόντων, φοιτητών/υπαλλήλων κλπ., που δεν εξαρτούν με ασφάλεια τις επιδόσεις του δυναμικού τους. Θ.Σ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.