Το νεο μεταπτυχιακο προγραμμα της ΣΕΦΑΑ εστιαζει στη συνδεση του Πανεπιστημιου με την τοπικη κοινωνια και την αγορα εργασιας

«Αθλητικός Τουρισμός, οργάνωση δρωμένων και χορός» - Δημήτρης Γουλιμάρης «Αναπτύσσουμε το γνωστικό μας αντικείμενο με γνώμονα τον φοιτητή ώστε να έχει πρακτική εφαρμογή»

Ένα νέο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών απέκτησε η Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, επιδιώκοντας να συμπεριλάβει μία σειρά γνωστικών αντικειμένων που θα συνδέουν άμεσα τον φοιτητή με την κοινωνία και την αγορά εργασίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση το πρόγραμμα με τίτλο «Αθλητικός Τουρισμός, οργάνωση δρώμενων και χορός» που ξεκινά φέτος για πρώτη φορά εστιάζει στο πρακτικό κομμάτι, όπως τονίστηκε δια στόματος του κ. Δημήτρη Γουλιμάρη κατά την διάρκεια της εκπομπής «Με το Ν και με το Β», στην οποία μίλησε για την φιλοσοφία και την οργάνωση που το διατρέχει.
 
Η πρωτοβουλία προέκυψε έπειτα από κοινή απαίτηση ανθρώπων του χορού που υπήρχε επί χρόνια, εξήγησε ο Αναπληρωτής Καθηγητής κρίνοντας πως οι συνθήκες έχουν πια ωριμάσει ενώ το στελεχιακό δυναμικό διαθέτει επικαιροποιημένες γνώσεις προκειμένου να την υποστηρίξει. Ο ίδιος ανέδειξε επιπλέον τη σημασία του να διασφαλιστεί μία συγκεκριμένη μεθοδολογία για οποιονδήποτε καταπιάνεται με το εν λόγω γνωστικό αντικείμενο, προκειμένου τα ερευνητικά δεδομένα να αποδεικνύουν την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των πληροφοριών.
 
Δημήτρης Γουλιμάρης, όμως, αναλυτικά ξεκινώντας την συζήτησή μας από τα πολλαπλά γνωστικά αντικείμενα του νέου προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών…
 
ΠτΘ: κ. Γουλιμάρη το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών, με τίτλο «Αθλητικός Τουρισμός, οργάνωση δρωμένων και χορός» ξεκινάει φέτος για πρώτη φορά στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και όπως γίνεται αντιληπτό ήδη από τον τίτλο θεραπεύει  πολλαπλά αντικείμενα.
Δ.Γ.: Μπορώ να πω ότι η ειδίκευση σπουδών στο χορό, έχει μοναδικά χαρακτηριστικά για τον ελλαδικό χώρο.  Αυτή τη στιγμή στον ελλαδικό χώρο δεν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο μεταπτυχιακό πρόγραμμα για τον χορό. Η κοινή συνισταμένη των διαφορετικών σε πρώτη ανάγνωση αντικειμένων, είναι ότι όλα άπτονται της αναψυχής. Εάν προσεγγίσουμε δηλαδή ή τον αθλητικό τουρισμό, είτε τα δρώμενα, είτε τον χορό, από την οπτική της αναψυχής, τότε αυτή θα λέγαμε ότι είναι η κοινή συνισταμένη.

«Υπάρχει ένα κεντρικό σκεπτικό και έχουμε συμπεριλάβει μια σειρά γνωστικών αντικειμένων, για να υποστηρίξουν αυτή τη φιλοσοφία» 

ΠτΘ: Πώς πήρατε την πρωτοβουλία; Εντοπίσατε ένα κενό στον ελλαδικό χώρο, σε ό,τι αφορά τις σπουδές και τις μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στον χορό και τα αντικείμενα που εμπεριέχει το μεταπτυχιακό; Ήταν κάτι στο οποίο σας έσπρωξαν και οι φοιτητές του Δημοκριτείου;
Δ.Γ.: Υπήρχε μια κοινή απαίτηση των ανθρώπων του χορού. Ο χορός αντιμετωπίζεται ως ενιαίος, αλλά ο χορός είναι ένας με πολλά είδη. Άρα υπήρχε μια κοινή απαίτηση των ανθρώπων του χώρου, εδώ και πολλά χρόνια. Και στο παλαιότερο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του ΤΕΦΑΑ, υπήρχε κατεύθυνση για τον ελληνικό χορό – μιλάω για το μεταπτυχιακό – το οποίο όμως δεν λειτούργησε. Ήταν ανενεργό για πολλά χρόνια, για διάφορες αιτίες και λόγους.
 
Σήμερα όμως έχουν ωριμάσει οι συνθήκες, έχουν ωριμάσει οι άνθρωποι, υπάρχει η δυνατότητα να υποστηριχθεί ένα αντίστοιχο πρόγραμμα μεταπτυχιακού επιπέδου. Είναι ευτυχής συγκυρία για τους ανθρώπους του αντικειμένου, λαμβάνω πολλά και ένθερμα σχόλια, και βέβαια υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από μελλοντικούς υποψήφιους, για να μάθουν για το περιεχόμενο του προγράμματος και τη φιλοσοφία του.
 
Η φιλοσοφία του μεταπτυχιακού προγράμματος αφορά το χορό. Ο μελλοντικός απόφοιτός μας θέλουμε να έχει γνώσεις για το πώς κάνουμε έρευνα στο χορό, πώς αυτό που βρίσκουμε το συνδέουμε με την εκπαίδευση, και στη συνέχεια πώς αυτό βγαίνει σε μια παράσταση. Είναι η κεντρική φιλοσοφία πάνω στην οποία στήθηκε το πρόγραμμα αυτό. Για να υπηρετηθεί αυτή η φιλοσοφία συμπεριλάβαμε διάφορα περιεχόμενα στο πρόγραμμα σπουδών. Περιεχόμενα που βεβαίως καλύπτουν τη μεθοδολογία έρευνας, περιεχόμενα που καλύπτουν την ιστορία του χορού, την αισθητική, τη σχέση μουσικής και κίνησης, το χορό και εκπαίδευση, την οργάνωση εκδηλώσεων, τη σκηνική παρουσίαση, το πώς χρησιμοποιούμε νέες τεχνολογίες στους φορείς που διοργανώνονται, δηλαδή στους συλλόγους που διοργανώνουν αντίστοιχες εκδηλώσεις και το ένδυμα. Υπάρχει ένα κεντρικό σκεπτικό και έχουμε συμπεριλάβει μια σειρά γνωστικών αντικειμένων, για να υποστηρίξουν αυτή τη φιλοσοφία.
 
ΠτΘ: κ. Γουλιμάρη, ειδικά σε ό,τι αφορά το κομμάτι του χορού του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού, περιορίζεται μόνο στους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς;
Δ.Γ.: Ο χορός είναι ένας, με πολλά είδη. Ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών σαφέστατα πρέπει να έχει επιστημονικό κι όχι σεμιναριακό χαρακτήρα, διότι είναι κάτι εντελώς διαφορετικό με ουσιώδεις διαφορές. Αντικείμενα όπως η μεθοδολογία έρευνας αναφορικά με τον χορό, η σύνδεσή του με την εκπαίδευση, η σκηνική παρουσίαση ή η οργάνωση εκδηλώσεων δεν είναι θέμα ελληνικού μπαλέτου ή λάτιν χορού. Άρα βλέπετε εάν η προσέγγιση και η αντίληψη ξεπερνάει το μικρό χωραφάκι του καθενός, υπάρχει μια κοινή βάση πάνω στην οποία αναφερόμαστε. 

«Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο «έρευνα»  οφείλουμε να έχουμε ορισμένα εχέγγυα. Θα πρέπει, δηλαδή, να υπάρχει μια μεθοδολογία» 

ΠτΘ: Πέρα από τη λαογραφία και την παράδοσή της η Θράκη, ειδικά στο κομμάτι του χορού δεν υπάρχει εκτενής βιβλιογραφία στα ελληνικά. Το υλικό που θα προκύψει από τους αποφοίτους του προγράμματος, ειδικά στο κομμάτι της έρευνας, θα μπορέσει να αποτελέσει βάση δεδομένων για μετέπειτα έρευνα τόσο στην Ελλάδα και όσο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Δ.Γ.: Από το τελευταίο ξεκινώντας θα έλεγα ότι είναι αυτονόητο, αλλά όχι πάντοτε εφικτό.
Ένα φαινόμενο των τελευταίων δύο δεκαετιών είναι ότι έχουν ξεπηδήσει και ξεφυτρώσει διάφοροι άνθρωποι με καλές προθέσεις, οι οποίοι ερευνούν τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής. Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο «έρευνα»  οφείλουμε να έχουμε ορισμένα εχέγγυα. Θα πρέπει, δηλαδή, να υπάρχει μια μεθοδολογία. Αυτό σημαίνει ότι προσέχουμε και διασφαλίζουμε την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των πληροφοριών που συλλέγουμε. Αυτό είναι το κλειδί μιας έρευνας. Καλή είναι η πρόθεση των ανθρώπων που ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο και αναπτύσσουν ανάλογες δράσεις. Οφείλουν όμως, όταν υποστηρίζουν ότι έχουν βρει ένα ερευνητικό δεδομένο, να αποδεικνύουν την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των πληροφοριών. Αυτό που εμείς μαθαίνουνε στους φοιτητές μας στο συγκεκριμένο μάθημα είναι ακριβώς πώς να διασφαλίζονται αυτές οι δύο έννοιες σε μια ερευνητική δουλειά.
 
Ο πλούτος της περιοχής είναι δεδομένος, όπως επίσης και το γεγονός ότι πλέον κατέχουμε τα εργαλεία, αλλά κυρίως τη γνώση για να υποστηρίξουμε τέτοιου είδους έρευνες. Διαθέτουμε πια το στελεχιακό δυναμικό που επικαιροποιεί τις γνώσεις του στα συγκεκριμένα αντικείμενα. 

«Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε το ντόπιο στελεχιακό δυναμικό, στον βαθμό που μπορούμε και όταν αυτό είναι ωφέλιμο για τους φοιτητές» 

ΠτΘ:Πώς ακριβώς θα εργαστείτε;
Δ.Γ.:
Η διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών είναι τρία εξάμηνα. Τα δύο πρώτα εξάμηνα περιλαμβάνουν από τέσσερα μαθήματα. Στο τρίτο εξάμηνο ο φοιτητής είναι αυτός που επιλέγει αν θα κάνει μεταπτυχιακή εργασία ή πρακτική άσκηση μαζί με δύο ανεξάρτητες μελέτες.
Ο τρόπος παροχής των μαθημάτων είναι ένα υβριδικό μοντέλο, δηλαδή ένας συνδυασμός εντατικών μαθημάτων, που έχουν διάρκεια τετραημέρου και εξ' αποστάσεως. Για κάθε μάθημα υπάρχουν ένα τετραήμερο που ξεκινάει την Πέμπτη το μεσημέρι μέχρι την Κυριακή το μεσημέρι εντατικών μαθημάτων, εξ' αποστάσεως μαθήματα και άλλο ένα τετραήμερο στο τέλος. Αυτή είναι η μεθοδολογία εκπαίδευσης.
 
Για το στελεχιακό δυναμικό πρέπει να υπογραμμίσω ότι έχουν επιλεγεί πρόσωπα τα οποία έχουν εξειδικευθεί για τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία αναφέρονται στις διαλέξεις τους. Κανένα μάθημα δεν είναι μονοπρόσωπο. Υπάρχουν δύο ή και τρεις καθηγητές οι οποίοι συμμετέχουν και κάνουν διαλέξεις. Με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά υπάρχουν σαφείς κανόνες για το ποιοι μπορούν να διδάξουν. Η επιλογή των προσώπων είναι καθαρά με την εξειδίκευση του γνωστικού αντικειμένου τους.
Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε το ντόπιο στελεχιακό δυναμικό, στον βαθμό που μπορούμε και όταν αυτό είναι ωφέλιμο για τους φοιτητές.
 
ΠτΘ: Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν στο μεταπτυχιακό αυτό και ποια επαγγελματικά δικαιώματα αποκτούν οι απόφοιτοι του προγράμματος;
Δ.Γ.: Το πρόγραμμα απευθύνεται κατ' αρχάς στους αποφοίτους μας που έχουν ειδικότητα ελληνικών παραδοσιακών χορών και κατά δεύτερο λόγο σε όλους τους άλλους αποφοίτους των ΤΕΦΑΑ με αντίστοιχη ειδικότητα, της Ελλάδας. Βάσει του κανονισμού οποιοσδήποτε απόφοιτος ΑΕΙ ή ΤΕΙ  μπορεί να υποβάλει τα χαρτιά του. Αυτό που κοιτάμε εμείς είναι να είναι ένας άνθρωπος που έχει πολύχρονη τριβή με το αντικείμενο. Βέβαια υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι υποψηφιότητες, όμως το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε, είναι όλοι όσοι ασχολούνται με τον χορό, όχι ένα συγκεκριμένο είδος, σε όλη την Ελλάδα. Άρα η οπτική μας δεν είναι τοπική, είναι διευρυμένη.
 
Σχετικά με το μεγάλο ζήτημα για τα επαγγελματικά δικαιώματα θα έλεγα ότι υπάρχει ένα ισχύον νομικό καθεστώς, που καλύπτει κυρίως όσους έχουν αποφοιτήσει από την Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης ή αναγνωρισμένες επαγγελματικές  ιδιωτικές σχολές και αφορά το μπαλέτο και τον μοντέρνο χορό, αλλά ως εκεί. Από κει και πέρα οποιαδήποτε άλλη επαγγελματική κατοχύρωση αφορά τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής όταν ανοίγουν κάποιο γυμναστήριο.  Βρίσκει εφαρμογή και τους δήμους που απασχολούν άτομα για χορευτικές δραστηριότητες, όπου κι εκεί λαμβάνεται η  αντίστοιχη ειδίκευση που έχει ο καθένας από τις πανεπιστημιακές του σπουδές.
 
ΠτΘ: Το μεταπτυχιακό αυτό έρχεται δηλαδή να αποτελέσει, σε όποιους το επιλέξουν, μια εξειδίκευση και έγκειται στον καθένα πώς θα το χρησιμοποιήσει.
Δ.Γ.: Είναι απολύτως λογικό και θεμιτό, ο κάθε υποψήφιος να σκέφτεται το πώς θα αξιοποιήσει αυτόν τον τίτλο ή αυτές τις γνώσεις που θα αποκομίσει από ένα πρόγραμμα σπουδών. Βάσει των οδηγιών που έχουν δοθεί στους συνεργάτες καθηγητές μιλάμε, απευθυνόμαστε και αναπτύσσουμε το γνωστικό μας αντικείμενο με γνώμονα τον φοιτητή, ώστε να έχει πρακτική εφαρμογή.
Όχι θεωρία για τη θεωρία, αλλά  σύνδεση του θεωρητικού με το πρακτικό κομμάτι. Αυτή είναι πολύ συγκεκριμένη οπτική, οδηγία, επιθυμία. Είμαι ένας πρακτικός άνθρωπος στη ζωή μου και με ενδιαφέρει το αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι  ο απόφοιτός μας θα πάρει γνώσεις που θα μπορεί αύριο να τις εφαρμόσει στην πράξη.
 
ΠτΘ: Θα δίνεται η δυνατότητα η πρακτική άσκηση, ειδικά πάνω στο κομμάτι του χορού να γίνεται σε φορείς της περιοχής μας;
Δ.Γ.:Αυτό είναι ένα βασικό ζητούμενο. Η σύνδεση του πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία ή με την τοπική αγορά εργασίας, είναι μια σκέψη που διατρέχει τα προγράμματα σπουδών, το προπτυχιακό και το μεταπτυχιακό. Γι' αυτό το λόγο και οι φοιτητές της ειδικότητάς μας κάνουν πρακτική άσκηση σε δομές της πόλης. Υπάρχει συνεργασία ωφέλιμη και για τους φοιτητές αλλά και για τους φορείς. Άλλωστε από μια συνεργασία θα πρέπει να κερδίζουν και οι δύο πλευρές. Η ίδια αντίληψη διατρέχει και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα. 

«Θέλαμε να ξεπεράσουμε όσο είναι δυνατόν το υποκειμενικό στοιχείο στις αξιολογήσεις και να είναι όλη η διαδικασία κρυστάλλινη» 

ΠτΘ: Για τι αριθμό φοιτητών μιλάμε; Πότε ξεκινάει το πρόγραμμα, πώς μπορεί κάποιος ενδιαφερόμενος να απευθυνθεί για να λάβει πληροφορίες και να καταθέσει και τα χαρτιά του;
Δ.Γ.: Ο ανώτερος αριθμός φοιτητών που μπορεί να εκπαιδευτεί ανά ειδίκευση είναι είκοσι. Δηλαδή θα έχουμε συνολικά εξήντα φοιτητές, τρεις κατευθύνσεις από είκοσι φοιτητές ανά ειδίκευση. Όλες οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο επίσημο site του ΤΕΦΑΑ. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναμένεται στις αρχές Οκτώβρη, η οποία θα ανακοινωθεί και στην ιστοσελίδα μας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
 
Θέλαμε να ξεπεράσουμε όσο είναι δυνατόν το υποκειμενικό στοιχείο στις αξιολογήσεις και να είναι όλη η διαδικασία κρυστάλλινη. Έχουμε, επομένως, υιοθετήσει αποκλειστικά και μόνο κριτήρια που μοριοδοτούν τον υποψήφιο, όπως για παράδειγμα ο βαθμός πτυχίου, πιθανές ανακοινώσεις σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, προγενέστερη αποδεδειγμένη επαγγελματική εμπειρία, συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα ή χρηματοδοτούμενα προγράμματα, άλλο βασικό πτυχίο, άλλο μεταπτυχιακό ή άλλο διδακτορικό. Τα κριτήρια είναι πολύ συγκεκριμένα και ο καθένας μπορεί να υπολογίσει τα μόριά του.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.